Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Valoja katolle (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91744)

KerT 11.12.2011 23:59

Valoja katolle
 
Ajattelin laittaa vähän lisävaloja tonne auton katolle, mutta siinä ei ole kattokaiteita eikä vesiuria johon saisi kaiteet kiinnitettyä.
Onko olemassa jotain yleismallisia virityksia mitä pystyisin asentamaan, vai pitääkö lähteä romikselta kaiteita kyselemaan ja poraan vaan kattoon reikiä kiinnityksiä varten?

Ja miten katsastuksen kanssa käy sitten? Laittomiahan nämä ovat, mutta miten käytännössä? Oletteko joutuneet irroittamaan katsastuksen ajaksi vai katsooko inssi sormien läpi, jos auto muuten kunnossa?

-MaTTi- 12.12.2011 00:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KerT (Viesti 828337)
siinä ei ole kattokaiteita eikä vesiuria johon saisi kaiteet kiinnitettyä.

Onhan näihin ihan omat kaiteensa, puristellaan katon reunoista kiinni ilman vesikouruja:
http://image.nettiauto.com/extra/car...c11ccecda3.jpg
http://www.nettiauto.com/nissan/terrano/3918114

lavanelikko 12.12.2011 01:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 828345)
Onhan näihin ihan omat kaiteensa, puristellaan katon reunoista kiinni ilman vesikouruja:

Entäs ne valot? Mitäs niistä katsuri oikeesti tuumii "henkilöauton" katolla?

BJ-40/76 12.12.2011 03:02

Henkilöauton (M 1) kattovalot
 
Lienee tuohon ensimmäiseen vastaukseen uskominen:...........

Minun käsittääkseni henkilöautossa (M1) ei voi olla kattovaloja.

Mutta jos ASIALLISESTI, NIMENOMAA työvaloja, niin katsurilla voi olla niskat niin jumissa, ettei se huomaa.......

N1 pikkusen helpompi?

Janne1986 12.12.2011 09:32

Eiköhän se riipu taas aika paljon inssistä.
Omalla kohdalla kävi 1v sitten:inssille ei kelvan työvalot katolla mitkä näyttävät eteen.
Ja kumminkin oli kyseessä huoltoauto.(N1G)
Eikä auttanut vaikka kuinka sanoin että saavat olla siellä.
Nyt löytyy "dokumenttia" seuraavaan katsastukseen.:)

KerT 12.12.2011 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 828345)
Onhan näihin ihan omat kaiteensa, puristellaan katon reunoista kiinni ilman vesikouruja

Eli ne tulee jotenkin ovien väliin ja ovat yleismalliset? Tuskin kukaan noin vanhaan autoon enää erikseen tekee niitä.
Mistä sellaisia sit kannattaisi kysellä? Kaikki mitä oon netistä katellut tulee joko vesikouruihin tai alkuperäisiin kaiteisiin kiinni.

Ajattelin siirtää puskurista noi lisäpitkät tonne katolle. Jos ne olis siellä vaikka vähän enemmän suojassa. Ja taakse ajattelin laittaa työvalot.
Ehkä joskus myöhemmiin myös sivuille, jos on tarvetta....

rane58 12.12.2011 17:13

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Onhan näihin ihan omat kaiteensa, puristellaan katon reunoista kiinni ilman vesikouruja

Mulla menis Jeepistä oven tiivisteet rikki, jos siihen jonkun puristaisi.
Ei ole vesikourujakaan....:o


-MaTTi- 12.12.2011 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 828356)
Entäs ne valot? Mitäs niistä katsuri oikeesti tuumii "henkilöauton" katolla?

Eihän niitä siellä sais olla, mutta miks ne pitää katsastukseen asti kiikuttaa? ;) Jos jättäis telineet valoineen kotia siks aikaa. Sopivat liittimet väliin niin ei oo monen minuutin homma.

Englannin eBaystä ainakin löytyy Thulen telineitä:
http://www.ebay.co.uk/itm/Thule-Roof...item35b477a811
http://www.ebay.co.uk/itm/Thule-Roof...item1c1d5ea26b

Poimi osanumerot tuolta ja käy kyselemässä paikalliselta varakiriltä.

yypy 13.12.2011 15:45

Meillä mennyt Defenderin katolla kohta kymmenen vuotta katsastuksesta läpi eteenpäin osoittavat työvalot. Riippuu siis katsurista ja ehkä autostakin.

opelman 18.12.2011 21:39

1 Liiteet
Saanen haitata vähän OT:llä. Miten on. saako olla keulilla lisä lamppuja vaikka 6 kpl. joista kaks toimii normi valojen pitkien kanssa ja loput omilla katkasimilla?? -kuva havainnollistaa-

Krisse 18.12.2011 21:49

No jos ne on työvaloja (siis ei kauko- tai sumuvaloja merkintöjen mukaan) niin samoilla säädöksillä ne mennee asennuspaikasta riippumatta.

opelman 18.12.2011 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 830719)
No jos ne on työvaloja (siis ei kauko- tai sumuvaloja merkintöjen mukaan) niin samoilla säädöksillä ne mennee asennuspaikasta riippumatta.

Tämä selvä.:D

Palde 19.12.2011 18:42

Selkee homma ! Pakettiautossa ( maastopakettiautossa ) saa olla TYÖvalaisimia kuorman lastauta ja purkamista varten.
Sijoituksesta eikä määristä puhuttu tuossa lapussa mitään , mutta tosiaankin pitää olla työvalaisimia ...pitkät taikka sumarit ei kelpaa .

Täälä kulmilla ei henkilöautossa kelvanneet mitkään työvalot ei inssille eika seuraavalla viikolla LP:n pojillekkaan :)
Onneks tuli auto vaihdettua ...

bj45lava 19.12.2011 22:31

Joo oli läjässä 100mmx100mm työvaloja katolla 4 eteen ja taakse, ei koskaan usealla leimalla ollut mitään sanomista.

Ainoo vaan että toi katon etureuna on paskin paikka valoille, ite en tykänny ajella valot päällä edes mettässä, vittumaisesti konepelti heijastaa silmiin ja kovalla lumisateella niitä ei sit voi käyttää ollenkaan, tulee täys seinä eteen vielä vähän pahemmin kuin ajovaloilla.

Nyt ne on uudessa vehkeessä keulassa eikä tarvii katolle enää koskaan laittaa mitään.

BJ-40/76 20.12.2011 00:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 831093)
Joo oli läjässä 100mmx100mm työvaloja katolla 4 eteen ja taakse, ei koskaan usealla leimalla ollut mitään sanomista.

Ainoo vaan että toi katon etureuna on paskin paikka valoille, ite en tykänny ajella valot päällä edes mettässä, vittumaisesti konepelti heijastaa silmiin ja kovalla lumisateella niitä ei sit voi käyttää ollenkaan, tulee täys seinä eteen vielä vähän pahemmin kuin ajovaloilla.

Nyt ne on uudessa vehkeessä keulassa eikä tarvii katolle enää koskaan laittaa mitään.

Itsellä on ollut bj:ssä katolla (kaikkien mollaamat,) pisaralasilla olevat, heijastin kromattu kuupan sisäpuolelle, ja hintaa 24v H3 normi hehkuilla
noin 5 euroa kpl, ja valoalue nimenomaan noin 10 metriä auton ulkopuolelle, ja tuo työvalo pari oli tosi hyvä, (siis jos ei ollut jotain ASIANTUNTIJAA, joka näytti valoa), niin myös apujoukot tuli toimeen "markettien" taskulampuila)

Ja milloinka saa alkaa näyttää valoa Lasereilla?

Siis omat valot omalle toiminta alueelle, ja jos se xxxxx yyyy joutuu toimimaan
noilla halpiskaupan otsavaloilla, niin viekää sille kerskamallin otsavalo!

Tuo vanha sanonta "valon näyttäjä ei koskaan kiitosta saa" saa täysin uuden merkityksen:mad:

Viipo 20.12.2011 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 830969)
Selkee homma ! Pakettiautossa ( maastopakettiautossa ) saa olla TYÖvalaisimia kuorman lastauta ja purkamista varten.
Sijoituksesta eikä määristä puhuttu tuossa lapussa mitään , mutta tosiaankin pitää olla työvalaisimia ...pitkät taikka sumarit ei kelpaa .

Täälä kulmilla ei henkilöautossa kelvanneet mitkään työvalot ei inssille eika seuraavalla viikolla LP:n pojillekkaan :)
Onneks tuli auto vaihdettua ...


kaivetaas vähä:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 509641)
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

sivu 18:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lainaus:
v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;


Eli noista jutuista ei ole mitään yhtenäistä käytäntöä eikä mustaa valkoisella, vaan jokainen saa ihan itse kiistellä, milloin sitä maasturia käytetään johonkin erikoistarkoitukseen, jotta ne valaisimet on välttämättömiä.
Mulla ei oo poliisit eikä inssit puuttuneet työvaloihin katolla, vaikka onkin henkilöauto, koska otteessa on maininta "aurausvarustus: vaihtoehtoiset työ- ja suuntavalot".
Eihän aurapuskuriakaan tartte autosta kesällä poistaa, miksi valot pitäisi riisua?

FreeDOOM 01.02.2012 23:03

Käväsin tossa Porvoon K1 asemalla ja kyselin samalla saako suuntaa työvaloja pakettiautossa eteenpäin kun työ vähän vaatii että nokka edellä metsään mennään :D Vastaus oli aika kovalla EI! sanoin siihen että eihän mikään laki sitä kiellä niin siihen se vasstas että ei kiellä mutta saa vaan olla ajovalot eteenpäin...Ota nyt niistä sitten selvää, että sinne ei kannata varmaan mennä jos niitä ei käännä taakse.

tatsga 02.02.2012 00:24

Itse tuli jonkin aikaa sitten pomon kanssa tapeltua tuosta työvalot katolla hommasta... Pomon mielipiteen mukaan työvalaisinhyväksynnällä olevat valot saa asentaa katolle eteenpäin. Ei kelpaa lisäpitkät yms kytkettynä toimimaan "työvaloina". Ja sanotaanko näin, että katolle asennetut valot aiheuttaa katsureissa käsittämätöntä tarvetta tarkistaa oikean hyväksynnän löytyminen valoista(tietty tässäkin on paikkakuntakohtaisia eroja, mutta näin kärjistetysti... =). Eli jos haluat (laittomien) kattovalojen kanssa ajella, niin voin suositella niiden poistoa katsastukseen ellei halua otteelle korjauskehoitusta niistä.

Heegi 02.02.2012 01:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 831093)
Joo oli läjässä 100mmx100mm työvaloja katolla 4 eteen ja taakse, ei koskaan usealla leimalla ollut mitään sanomista.

Ainoo vaan että toi katon etureuna on paskin paikka valoille, ite en tykänny ajella valot päällä edes mettässä, vittumaisesti konepelti heijastaa silmiin ja kovalla lumisateella niitä ei sit voi käyttää ollenkaan, tulee täys seinä eteen vielä vähän pahemmin kuin ajovaloilla.

Nyt ne on uudessa vehkeessä keulassa eikä tarvii katolle enää koskaan laittaa mitään.

--------------

ihan samaa olen huomannu!! kyllä katon etureuna on hanuripaikka!
3ssa eri patrollissa omaa tyhmyyttäni ruuvasin katolle talveksi saman kattotelineen 8valoineen 4x lisäpitkät ja 4x työvalot,
aina vitutti niitä käyttää,aluksi se oli ihan edessä,ja aina valuttelin sitä taaksepäin niin paljon kuin johtoja riitti että vähän paranis..

työvalot heijasti GR peilin kromirungosta kivasti viellä silmään,ja lokasuojasta ja konepellistä muut loisti silmiin,ja lumessa ja sateessa,niin tuli just toi kiva seinä eteen että ei niitä pitkiä voinnu käyttää..
hyvä että vihdoin joku osti auton mukaan koko telineen valoineen niin voi laittaa keulaan tai lokasuojien pääälle tästedes..


Sivu luotu: 14:15 (GMT +2).