![]() |
Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin...
Noita "klokkerholmeja" ja halvempia tarvikepeltejä kun ripustelee rojektiin, niin:
a) kuinka kiire on vetää joku maali tuon mustan värin päälle - ts. kestääkö sää rasituksia (esim sadetta/pakkasta) b) mitä mömmöä tuo musta on, onko seuraavaa kerrosta / saumoja maalatessa huomioitava jotain c) millä sisäpuolet / näkymättömät paras suojata ? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95048 |
Lainaus:
|
Taitaa riippua valmistajasta, vaarin peugeotissa meni läpi vuodessa.
suosittelen ruosteenesto pohjamaalia ja jotain pintaväriä säilytyksen ajaksi. Maalaa sitten koko komeuden myöhemmin smalla väril. |
sisäpuolelle kunnolla kotelonsuoja aineet että valuu joka väliin.eikä missään nimessä mitään massoja eikä kiveniskuaineita kannata sinne sisäpuolelle laittaa!harvemmin ulukopuolelta alkaa ruostuun.
|
motonetistä kävin toissakesänä pingpong tarvikelokarin volvoon. Siinä oli joku ohut "maali"kalvo pinnassa ja jo valmiiksi naarmuja peltiin asti. Ei vaikuttanut kovinkaan säänkestävältä sellaisenaan. Noh maalari kieltäytyi maalaamasta koko peltiä ennenkuin se olisi sovitettu paikalleen. Lokari palautui motonettiin ja tilalle tuli marmoritiskiltä alkuperäistä sinkittyä osaa. Sehän olisi kestänyt hyvinkin, mutta maalari suostui ottamaan sen kerralla maalaukseen :D
|
Ihan normaalit seremoniat. Se musta on yleensä tarttunu hyvin et hionta,HS filleri ja pintaväri. Sisäpuolelta kannattais maalata kans,se musta on aika huokosta et menee aika nopeesti semmoseks hötöks. Tuntus se musta joltai epoksi pohjalt.
|
Meidän kylän maalarit sanoi, että kaikki pohjamusta pois peltiosista, ja epoksi päälle. Eikä ole mikään nyrkkipaja, vaan kunnnon automaalaamo.
En ole osista jaksanut kaikkia pois hioa, sen mitä kohtuuvaivalla lähtee. Epoksia pohjalle, ja ei ole vielä tullut ruoste läpi. Se musta on melko hepponen maali, en uskaltais talven yli ajaa. :rolleyes: |
Muutaman esim. hiasen pellittäneenä voisi sanoa, että jos tinnerirätillä hierottaessa maali sulaa samantien kiinni, niin kannattaa ehdottomasti poistaa kokonaan ja epoksi päälle.
Taitaa ne klokkerholmit olla vedetty milloin milläkin maalilla, jotkut on palttiaralla mattamustasprayllä ja taas toisinaan (yleensä punaisella) taas suht hyvällä pohjamaalilla. |
Pari alinta vastausta oli oikeita; pois vaan. Musta "varastomaali" on huonoa, ja joskus mittailin että kalvo oli noin 70 myytä paksu.
|
se musta on ihan perkelen ohutta,jotain haistapaskavitun maalia vissiin..
hiomakonetta kun näyttää edes niin kiiltää pelti,vaikka on hieno paperi.. äsken hion "uudesta" konepellistä ton maalin pois peltiin asti,kun sillä oli ajettu sellaisenaan hetken ja oli ihan vihreä.. sitten vedin happopohjamaali ja sitten pintaväri. käyttämättömälle etulokasuojalle en tehny muutakun karhunkielellä karhensin ja maalasin sen,tietty olis ehkä ollu hyvä vetää joku pohjaväri ennen pintamaalia,takapuolelle hyvä vetää kotelosuojaa.. aika monta uutta tollasta konepeltiä ja lokasuojaa olen kyllä maalannut sillei että ihan vaan karhukielellä tai hienolla vesipaperilla karheaksi pinta ja sitten maalit päälle.. kuitenkin pidemmän päälle ehkä parempi että vetäis ensin jonkun kunnollisen pohjamaalin,tai kait ne ruostuu joka tapauksessa.. ei noi ikuisia ole |
Silloon kun opiskelin automaalariksi niin näistä korjauspelleistä opetettiin, että tehdä ns. minuuttitesti.
Eli tinneriä rättiin ja minuutiksi pellinpintaan. Jos maalit lähtee niin tehdasmaali syytä hioa pois mutta jollei lähde riittää mattaus ja pohjamaali päälle. Näillä eväillä on menty siitä etiäppäin. |
täälläkinpäin ammattimiehet ja isot pojat puhuneet et hioa vaan suosiolla pellille nuo tarvikeosat...
|
sillontällön näihin törmää ja itekki tehny jotta johon oli vaihettu ko. peltejä muttei käsitelty millään... ruostu läpi jopa parissa vuodessa. jos hyvän haluaa niin hioo pois ton varastomaalin ja tekee kunnolla ihan oikeilla maaleilla..toi kun on vain varastomaali nuissa pinnassa..ohut huntu ja halavinta joka hetken suojaa. riippuu mikä auto ja mikä rakenne mutta en tunkis massaa sisäpuolelle jos ei kivet piiskaa vaan kotelo öljy jne näitähän on erilaisia..
mutta näkyy osa ihan kestävän jopa maalata ihan oikeilla automaaleilla kuitenki päälle... kunhan saa täydellisen "kalvon" niin jotkut on kestäny vuosiaki tuoltaan käsittelyni jälkeen, siltään vai vedetty pinta,kun näin on haluttu.. ihmekyllä... vai mistäpä tuon tietää.. jokupa on räkyttänykki kun ei oo kestäny... olempa kysyny että mitäpä sillon sanoin.. samapa tuo.. :) mitäs sää meinaat vaihoit peltiä autoon joka menee säilöön pahanpäivän varalle??? pistä kotelo öljy molemmin puolin ja laita sään suojaan?? peset sitte tinnerillä pois kun on aika... |
Kiitosta näkemyksistä / kokemuksista !
Ei tuo wanhus sen kummempaa säilöön ole menossa, joutunee vaan välillä ulkosalle evakkoon, ja talvellahan taivaalta tulee kaikkea... Pikkuhiljaa "käyttöentistellään", kun ei muille kelvannu - ja saatetaan jopa hiukan päivitelläkin ;) voivoivoivoi... |
jatketaas tähän,
mites raati sanoo, korjauspellit a) puskuun eli päittäin ? b) limityksellä päällekkäin - mitä "taskuun" ? ja miks a) tai b) ? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95665 edelleenkään ei museotarkastettavaa tehdä... |
Puskuun jos jaksaa hifistellä,muuten sekkikoneella limitys ja pätkillä ja pisteillä kiinni ja saumaan hyvin ohennettu pohjamaali joka tunkeutuu sinne sekin/sikin väliin.
Itse nähnyt museokamppeihin tehdyn limitysliitoksia,hyvin tehtyinä kestää saman kuin puskuun 100% saumalla ja helepompi saada suoraa materiaalia. |
Lainaus:
|
Semmoista oon kuullu, että se tehtaan pohjamaali olis vain varastoinnin suoja aine. Jos museoautoon tai pitkään käyttöön tekis niin sitten kaikki maalit pois ja sitä tilalle minkä tietää raudan päälle sopivaks. Toi tunnin tinneritesti kuulosti hyvältä idealta.
|
Lainaus:
mut mitä kavereille maalattu pari autoa vanhan korjaamon tiloissa niin maalarimestari ja pajan omistaja tuumaili et pellille kannattais hioa,hän ainakin aina tehnyt niin...ite joskus asconaan vaihdoin takahelman enkä hionu mitn,hyvin tarttu maali päälle mut kuin lie pysyny,ei tietoa... |
kaikki musta pois. se on pelkkä varastointi väri.
|
Lainaus:
Vastaisin itse et ab) Puskuun laittaisin ja laitoin siellä missä muodot vaatii ehdottomasti. Limitin sellasella ilmavasarameistihässäkällä ne missä oli riittävän suoraa pintaa. sai pelivaraa katkaisuihiin ja kohdistuksiin snadisti lisää = nopeuttaa hommaa. Puskusaumat puhalisin hiekalla ja normi maalaus kuviot. Limitykset puhalsin mitä pysty ja sit normia ohkasempana pohjamaalia+maalia+koteloa. Noihin w123 on sitten osaa tiedossa keskivertoa enenmän.... ;) Mut vain harrastajille ja hyvään kotiin. :D -sami- |
Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa? |
Mä taas oon laittanu kaikki limittäin, tai sit puskuun jos muodot sitä vaatii.
Fixus tarvikeliikkeet myy paineilmalla toimivaa kanttauskonetta, nikä tekee oikean kokoisen kantin, ja toisella puolella painaa hitsireiät. Eikä oo hinnankiroissa, apaut 50€. http://www.fixus.fi/fixus/images/Wel...E/Wellmade.pdf Nimellä pokkaus- ja lävistyskone. SUOSITTELEN. |
Lainaus:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...spihdit-12092/ |
Mites noihin limittäissaumoihin väliin, Mobitivelta ainaki löytyy weld thru primeri, ilmeisesti suht puhas sinkkimaali.
http://www.mobitive.com/hitsaus.html |
Sivu luotu: 05:26 (GMT +2). |