Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91543)

pee 05.12.2011 21:52

Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin...
 
Noita "klokkerholmeja" ja halvempia tarvikepeltejä kun ripustelee rojektiin, niin:

a) kuinka kiire on vetää joku maali tuon mustan värin päälle - ts. kestääkö sää rasituksia (esim sadetta/pakkasta)

b) mitä mömmöä tuo musta on, onko seuraavaa kerrosta / saumoja maalatessa huomioitava jotain

c) millä sisäpuolet / näkymättömät paras suojata ?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95048

Arska 05.12.2011 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 826229)
Noita "klokkerholmeja" ja halvempia tarvikepeltejä jos ripustelee rojektiin, niin:

a) kuinka kiire on vetää joku maali tuon mustan värin päälle - ts. kestääkö sää rasituksia (esim sadetta/pakkasta)

Hyvin kestää. Mulla oli yhdessä autossa vaihdettu mustat tarvikelokasuojat aiempien omistajien aikana, ja ei ainakaan vuodessa ottaneet ruostetta.

Heikki L 05.12.2011 22:10

Taitaa riippua valmistajasta, vaarin peugeotissa meni läpi vuodessa.
suosittelen ruosteenesto pohjamaalia ja jotain pintaväriä säilytyksen ajaksi.
Maalaa sitten koko komeuden myöhemmin smalla väril.

pecu 05.12.2011 22:46

sisäpuolelle kunnolla kotelonsuoja aineet että valuu joka väliin.eikä missään nimessä mitään massoja eikä kiveniskuaineita kannata sinne sisäpuolelle laittaa!harvemmin ulukopuolelta alkaa ruostuun.

tiivonen 05.12.2011 22:53

motonetistä kävin toissakesänä pingpong tarvikelokarin volvoon. Siinä oli joku ohut "maali"kalvo pinnassa ja jo valmiiksi naarmuja peltiin asti. Ei vaikuttanut kovinkaan säänkestävältä sellaisenaan. Noh maalari kieltäytyi maalaamasta koko peltiä ennenkuin se olisi sovitettu paikalleen. Lokari palautui motonettiin ja tilalle tuli marmoritiskiltä alkuperäistä sinkittyä osaa. Sehän olisi kestänyt hyvinkin, mutta maalari suostui ottamaan sen kerralla maalaukseen :D

RIPAX 05.12.2011 22:53

Ihan normaalit seremoniat. Se musta on yleensä tarttunu hyvin et hionta,HS filleri ja pintaväri. Sisäpuolelta kannattais maalata kans,se musta on aika huokosta et menee aika nopeesti semmoseks hötöks. Tuntus se musta joltai epoksi pohjalt.

sisua45 06.12.2011 00:27

Meidän kylän maalarit sanoi, että kaikki pohjamusta pois peltiosista, ja epoksi päälle. Eikä ole mikään nyrkkipaja, vaan kunnnon automaalaamo.

En ole osista jaksanut kaikkia pois hioa, sen mitä kohtuuvaivalla lähtee. Epoksia pohjalle, ja ei ole vielä tullut ruoste läpi.

Se musta on melko hepponen maali, en uskaltais talven yli ajaa. :rolleyes:

BATMAN 06.12.2011 07:26

Muutaman esim. hiasen pellittäneenä voisi sanoa, että jos tinnerirätillä hierottaessa maali sulaa samantien kiinni, niin kannattaa ehdottomasti poistaa kokonaan ja epoksi päälle.
Taitaa ne klokkerholmit olla vedetty milloin milläkin maalilla, jotkut on palttiaralla mattamustasprayllä ja taas toisinaan (yleensä punaisella) taas suht hyvällä pohjamaalilla.

Samsonite 06.12.2011 10:38

Pari alinta vastausta oli oikeita; pois vaan. Musta "varastomaali" on huonoa, ja joskus mittailin että kalvo oli noin 70 myytä paksu.

Heegi 06.12.2011 14:36

se musta on ihan perkelen ohutta,jotain haistapaskavitun maalia vissiin..
hiomakonetta kun näyttää edes niin kiiltää pelti,vaikka on hieno paperi..
äsken hion "uudesta" konepellistä ton maalin pois peltiin asti,kun sillä oli ajettu sellaisenaan hetken ja oli ihan vihreä.. sitten vedin happopohjamaali ja sitten pintaväri.
käyttämättömälle etulokasuojalle en tehny muutakun karhunkielellä karhensin ja maalasin sen,tietty olis ehkä ollu hyvä vetää joku pohjaväri ennen pintamaalia,takapuolelle hyvä vetää kotelosuojaa..

aika monta uutta tollasta konepeltiä ja lokasuojaa olen kyllä maalannut sillei että ihan vaan karhukielellä tai hienolla vesipaperilla karheaksi pinta ja sitten maalit päälle.. kuitenkin pidemmän päälle ehkä parempi että vetäis ensin jonkun kunnollisen pohjamaalin,tai kait ne ruostuu joka tapauksessa.. ei noi ikuisia ole

PERSKUTTA 06.12.2011 20:21

Silloon kun opiskelin automaalariksi niin näistä korjauspelleistä opetettiin, että tehdä ns. minuuttitesti.
Eli tinneriä rättiin ja minuutiksi pellinpintaan. Jos maalit lähtee niin tehdasmaali syytä hioa pois mutta jollei lähde riittää mattaus ja pohjamaali päälle. Näillä eväillä on menty siitä etiäppäin.

JNaukki 06.12.2011 20:35

täälläkinpäin ammattimiehet ja isot pojat puhuneet et hioa vaan suosiolla pellille nuo tarvikeosat...

kami 06.12.2011 20:54

sillontällön näihin törmää ja itekki tehny jotta johon oli vaihettu ko. peltejä muttei käsitelty millään... ruostu läpi jopa parissa vuodessa. jos hyvän haluaa niin hioo pois ton varastomaalin ja tekee kunnolla ihan oikeilla maaleilla..toi kun on vain varastomaali nuissa pinnassa..ohut huntu ja halavinta joka hetken suojaa. riippuu mikä auto ja mikä rakenne mutta en tunkis massaa sisäpuolelle jos ei kivet piiskaa vaan kotelo öljy jne näitähän on erilaisia..
mutta näkyy osa ihan kestävän jopa maalata ihan oikeilla automaaleilla kuitenki päälle... kunhan saa täydellisen "kalvon" niin jotkut on kestäny vuosiaki tuoltaan käsittelyni jälkeen, siltään vai vedetty pinta,kun näin on haluttu.. ihmekyllä... vai mistäpä tuon tietää.. jokupa on räkyttänykki kun ei oo kestäny... olempa kysyny että mitäpä sillon sanoin.. samapa tuo.. :)

mitäs sää meinaat vaihoit peltiä autoon joka menee säilöön pahanpäivän varalle??? pistä kotelo öljy molemmin puolin ja laita sään suojaan?? peset sitte tinnerillä pois kun on aika...

pee 06.12.2011 22:27

Kiitosta näkemyksistä / kokemuksista !

Ei tuo wanhus sen kummempaa säilöön ole menossa, joutunee vaan välillä ulkosalle evakkoon, ja talvellahan taivaalta tulee kaikkea...

Pikkuhiljaa "käyttöentistellään", kun ei muille kelvannu - ja saatetaan jopa hiukan päivitelläkin ;)

voivoivoivoi...

pee 18.12.2011 21:26

jatketaas tähän,

mites raati sanoo, korjauspellit

a) puskuun eli päittäin ?

b) limityksellä päällekkäin - mitä "taskuun" ?

ja miks a) tai b) ?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95665


edelleenkään ei museotarkastettavaa tehdä...

Murros 18.12.2011 21:43

Puskuun jos jaksaa hifistellä,muuten sekkikoneella limitys ja pätkillä ja pisteillä kiinni ja saumaan hyvin ohennettu pohjamaali joka tunkeutuu sinne sekin/sikin väliin.
Itse nähnyt museokamppeihin tehdyn limitysliitoksia,hyvin tehtyinä kestää saman kuin puskuun 100% saumalla ja helepompi saada suoraa materiaalia.

Krisse 18.12.2011 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki (Viesti 826597)
täälläkinpäin ammattimiehet ja isot pojat puhuneet et hioa vaan suosiolla pellille nuo tarvikeosat...

Oon nyt reilun 10 vuotta myynyt muiden palikoiden ohessa noita peltejäkin, euroihin yleensä Klokkerholmia ja Japseihin jotain made in Taiwania eikä ole rekalamaatioita tullut vaikka eivät niitä pellille asti hiokaan.

2x4WD 18.12.2011 21:48

Semmoista oon kuullu, että se tehtaan pohjamaali olis vain varastoinnin suoja aine. Jos museoautoon tai pitkään käyttöön tekis niin sitten kaikki maalit pois ja sitä tilalle minkä tietää raudan päälle sopivaks. Toi tunnin tinneritesti kuulosti hyvältä idealta.

JNaukki 19.12.2011 06:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 830715)
Oon nyt reilun 10 vuotta myynyt muiden palikoiden ohessa noita peltejäkin, euroihin yleensä Klokkerholmia ja Japseihin jotain made in Taiwania eikä ole rekalamaatioita tullut vaikka eivät niitä pellille asti hiokaan.

itsellä ei omakohtaisia kokemuksia liiaksi asti ole noista uusista korjauspelleistä,ei ole varaa ostaa ni joutuu hitsaan tai hakeen romikselta...:D:D
mut mitä kavereille maalattu pari autoa vanhan korjaamon tiloissa niin maalarimestari ja pajan omistaja tuumaili et pellille kannattais hioa,hän ainakin aina tehnyt niin...ite joskus asconaan vaihdoin takahelman enkä hionu mitn,hyvin tarttu maali päälle mut kuin lie pysyny,ei tietoa...

jupe69 19.12.2011 09:08

kaikki musta pois. se on pelkkä varastointi väri.

-sami- 19.12.2011 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 830700)
jatketaas tähän,

mites raati sanoo, korjauspellit

a) puskuun eli päittäin ?

b) limityksellä päällekkäin - mitä "taskuun" ?

ja miks a) tai b)


edelleenkään ei museotarkastettavaa tehdä...

Jessus ku on tutun näköistä, huh tulee oikeen flash back! :)

Vastaisin itse et ab)

Puskuun laittaisin ja laitoin siellä missä muodot vaatii ehdottomasti.

Limitin sellasella ilmavasarameistihässäkällä ne missä oli riittävän suoraa pintaa. sai pelivaraa katkaisuihiin ja kohdistuksiin snadisti lisää = nopeuttaa hommaa.

Puskusaumat puhalisin hiekalla ja normi maalaus kuviot. Limitykset puhalsin mitä pysty ja sit normia ohkasempana pohjamaalia+maalia+koteloa.

Noihin w123 on sitten osaa tiedossa keskivertoa enenmän.... ;) Mut vain harrastajille ja hyvään kotiin. :D


-sami-

Heikki L 19.12.2011 11:14

Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?

Rompe1 19.12.2011 11:50

Mä taas oon laittanu kaikki limittäin, tai sit puskuun jos muodot sitä vaatii.

Fixus tarvikeliikkeet myy paineilmalla toimivaa kanttauskonetta, nikä tekee oikean kokoisen kantin, ja toisella puolella painaa hitsireiät. Eikä oo hinnankiroissa, apaut 50€. http://www.fixus.fi/fixus/images/Wel...E/Wellmade.pdf Nimellä pokkaus- ja lävistyskone.
SUOSITTELEN.

Arska-tehtaalta 19.12.2011 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 830840)
Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?

Tossa halvat ja kohtalaiset, samoilla saa reiät pistehitsauksia varten.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...spihdit-12092/

dexta 19.12.2011 17:02

Mites noihin limittäissaumoihin väliin, Mobitivelta ainaki löytyy weld thru primeri, ilmeisesti suht puhas sinkkimaali.

http://www.mobitive.com/hitsaus.html


Sivu luotu: 05:26 (GMT +2).