Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   -79 Cherokee (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91518)

Mazda 05.12.2011 00:04

-79 Cherokee
 
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3365252.jpg
Hommasin tollosen -79 cherokeen. AMC304 kone, T-176 vaihteisto, 208 jakis, takana amc20 perä ox-lockerilla, 33" renkaat. Kytkin ja vaihteisto oli huonossa hapessa, nyt vaihdettu molemmat. Crawl ratio huimat 3.52*2.61*3.31 = 30. Meno on melko ryntäilevää, Kämmäkässä mentiin kivien yli lähinnä kytkintä luistattaen eli jottain tarttis vissiin tehrä. Koneessa jotain kuumakäynnistys ongelmia, saa pitkään sahata et käynnistyy jos käynnistyy, tämä yhdistettynä että auto sammuu helposti kun yrittää ryömiä kytkintä luistattaen, not good. Pikaisella googletuksella ongelma ehkä vapor lock? täytyy tutkia..
Ruostepaikkojen korjausta ohjelmassa seuraavaksi.

Jotain sekalaista rymyttelyä takapihalla:
http://www.youtube.com/watch?v=UF4bhyELtzw
http://www.youtube.com/watch?v=-Jw43PE1SjM

Superlon 05.12.2011 09:33

Kylläpä on päällisin puolin erittäin hyväkuntosen näkönen auto. On tainnu makoilla ladon nurkassa vuosia. :)

Onnea hienosta löydöstä ja tervetuloa Jeeppien maailmaan!

ImacInnes 05.12.2011 09:41

Hieno hankinta.
 
No ihmettilinkin ko ei tuota Antin vanhaa peliä kaupan jälkeen ole missään näkynnyt.
Anttihan on tuolla suunistuskisoja ajellut vaan on tainnut jo monet vuodet olla vaan satunnaisessa käytössä.
Antillakin oli jo onkelmia sen kytkimen kanssa ja sai sen tankoa korjailla safareilla.
Hyvä pelihän ja hieno tuo on jahka saat nuo muutamat ongelmat selätettyä.

t. Ismo Ämmä

Mazda 06.03.2012 22:43

Kabiinin lattiaa tuli paikkailtua reilulla kädellä ja muutoma puuttuva korin kannakekin tuli lisättyä. Heiluva kori oli poikkassu kytkimen rungon ja korin välisen tangon, ny sekin vahvistettu. Laturi lataili miten sattuu, tilalle 66 ampeerinen vanin vanha laturi, riittääx se?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100395

Lämpimänä käynnistys ongelmat pahentuneet, piti jättää yöksi pakkaseen, aamulla hörähti laakista käyntiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100396
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100397
Tosta suodattimelta olis vissiin asiallista lähtee paluu letku tankkiin.
Bensa linja lämpee, bensa ei kierrä, lämpee -> vapor lock?
Bensiinikin haisee melkoisesti käynnistäessä, kuhan vaan ei valuis bensa mekaanisen pumpun kautta öljyyn.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100398
Tolla nysällä ei paljoa tunkkailla, kellään jääny ylimääräistä pitkää tankoa nurkkiin? :)
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=100395

samppas 06.03.2012 22:55

Mulla olisi ylimäärainen Jeep th400 laatikko, auttaisi välityspprobleemeihin...

samppas 06.03.2012 23:04

Niin ja piti vielä kehua että ompa hieno auto...

Rambleristi 07.03.2012 20:14

Niin ne näköjään ruostuu muidenkin FSJ:t. Omaa 81:stä tuossa hitsaillut aina kun kiinnostaa (harvoin). Aika totiset oli lattiat mullakin ja lisäks takaikkunoiden alareunat, katon takareuna, tuulilasin reunat jne......mut enää ei luovuteta, kun alkuun päästiin.
Tsemppiä projektiin. Hyvä et tämä on päässyt uuteen kotiin.

ZeiZei 07.03.2012 20:45

Tekase kaasuttimen ja imusarjan väliin 30mm paksuinen muovinen/pakeliittinen välilaippa, auttaa tuohon kuumakäynnistykseen.

Mazda 09.03.2012 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 859662)
Tekase kaasuttimen ja imusarjan väliin 30mm paksuinen muovinen/pakeliittinen välilaippa, auttaa tuohon kuumakäynnistykseen.

Kiitti vinkistä. Tallista sattui löytymään 18mm muovilevyä, askertelin paskartelin laipan. Pikaisen koeajon perusteella saattoipa jopa auttaakin. Mutta ajoin lopuksi ylös kipattavalle trailerille auton ja sammutin, eipä käynnistynyt enää. About puolen tunnin jäähdyttelyn ja pitkän sahauksen jälkeen lähti taas tulille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100563
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100564

young n dum 10.03.2012 09:01

nii oliks tuossa se paluu puoli kunnossa?

mekaanisel pumputtimella varustettu 4,2L vaati pitkän startin jos lähti ollenkaan ku oli tynnyri mallin suodatin(orkkis tyylinen) ja paluu linja vika korossa> tulvi kaasari tai jotai. käänti paluu letkun lähön semmoi et rupee lirittää aiemmin pois nii rupes toimii..

ja komia on jeeppi!:) ja ei ees kovin hapan:p pari kertaa nähny tän livenä ja hyvin eteni sillon;)

Mazda 15.03.2012 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 860444)
nii oliks tuossa se paluu puoli kunnossa?

Jooei. Seurasin paluulinjaa, se on näkojään liitetty ventilation linjaan t-haaralla. Vent-linjat jää piiloon tonne korin ja tankin väliin. Mekaaniselle pumpulle tulee siis vain tuloletku, paluuletkua ei ole. Paluuletkun ajattelin vetää ennen kaasaria ja suodattimen jälkeen olevalle letkuun t-haaralla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101196

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101197

Susugozilla 16.03.2012 21:17

Moi! Pistä paluulinja kuntoon. Alkuperäisessä suodettimessa se on suodattimen yhteydessä. Paluulinjan haara vaan ylöspäin eli on se korkein lenkki siinä. Osasinkohan selostaa oikein? Ja paluulinja pienemmällä putkella.

Mazda 22.04.2012 22:21

HEI jakajan asentelua. Ei mulla ole sytytyksen säätöön lamppua niin sääsin tollee korva kuulolla että käy tasasesti. Säätövara loppuu kun ottaa ohjaustehostajaan kiinni :(
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103753

http://www.youtube.com/watch?v=XEJQP...ZcvbmdfCiOXoQ=

Jeep-Antti 24.04.2012 14:26

Pitkästä aikaa tulee silmäiltyä palstaa ja lueskeltua tätä.

Mulla ei ole ollut ongelmia tuon käynnistymisen kanssa, paitsi jos bensapinta on päässyt muuttumaan liian alas tai joissain ajotilanteissa noustessa jyrkkiä mäkiä päässyt tulvimaan ja sammumaan.
En usko oikein tuohon lämpö- tai paluulinja ongelmaan. Kaasarina on mulla monien vuosien aikana toiminut tuo 2-kurkkuinen Holley, ei siis alkuperäinen.
Nuo perien huohottimet on vaan yhdistetty samaan huohotinpiiriin letkuilla ettei periin pääse vettä, jos huohottimet olisivat jumissa.
Kannattaa ensiksi säätää vaan bensapintaa(veikkaisin ylöspäin). Se on helposti säädettävissä Holleyssä tuosta bensalinjan tulokohdan päällä olevasta mutterista.
Jakajalle saa liikerataa "kierrättämällä" tulpanjohtojen paikkaa, mutta ei pitäisi sitäkään tarvia. Sytytys on myöskin toiminut kun ajatus kärkien poistamisen jälkeen(kärjetön elektroninen).

Autolla on samoilla bensalinjoilla ja sytkäosilla ajettu 24h kisat ja useiden päivien safarit, ilman mitään ongelmia moottorin käynnin osalta. Ehkä jokin alipainevuoto kaasarin laipassa tai imusarjassa, voisi olla mahdollista. Imusarjassa oli joku reunimmainen pultti poikki ja jossain huono kierrekin, mutta ei tuo patarautainen imusarja kyllä taida ihan helposti mihinkään silti vääntyä.

ImacInnes 24.04.2012 14:42

Bensan suodatin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 860444)
nii oliks tuossa se paluu puoli kunnossa?

mekaanisel pumputtimella varustettu 4,2L vaati pitkän startin jos lähti ollenkaan ku oli tynnyri mallin suodatin(orkkis tyylinen) ja paluu linja vika korossa> tulvi kaasari tai jotai. käänti paluu letkun lähön semmoi et rupee lirittää aiemmin pois nii rupes toimii..

ja komia on jeeppi!:) ja ei ees kovin hapan:p pari kertaa nähny tän livenä ja hyvin eteni sillon;)

Jamantilta kävin juuri hakemassa uuden akuperäis suodattimen ja ohjeeksi sain että paluulinjan liitin pitää olla yläpuolella, jos sen jättää alas niin linja voipi tyhjentyä tankkiin. JEgoNEERissä tuo heiluu letkuissa milloin mitenki ja keskiviikkona tehdään vähän ryhtiä noihin ja oikein kiinnike tuolle suodattimelle jotta pysyy siinä asennossa missä haluaa.

t. Ismo Ämmä

young n dum 24.04.2012 22:31

kävin kattomassa omasta ja se on melkeestä vaaterissa keskenään eli tulo ja paluu. tää siis se orkkis tyyline tynnyri suodatin joka jääny vanhalle paikallee ku sähköistetty ja laitettu iso kierrettävä patruuna tilalle.

ja hansun jeepis se on iha inan verra ylempänä siis paluu.

muistin väärin. ymmärtäähän sen ku rupee tuota ikää olee sen verra et muisti pätkii..:)

ja eiku lisää vaan kuvia rojektista aina ku aihetta on! erittäi mielellään näitä lueskelee ku ei näist FS jeepeistä liikaa suomenkielellä juttuja ole..

T: Late

Mazda 14.05.2012 21:29

Rupes tekeen mieli takavinssiä heti kun yritettiin vähän märempää paikkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105436

Ja kas näin.. soa korotus eteen..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105437
Eiku riipukehan se vaan nyrjähti. Täytynee parennella stoppareita.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105438

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105439
Jousi jäikin tolleen mutkalla. noh, ennen oli kuskin puoli alempana. Nyt vatupassissa.

rokkijeeppi 14.05.2012 22:11

suosittelen siirtymistä sähköiseen bensapumppuun,oliko 120€ holleyn uus pumppu ja siihen paineensäätimeen kiertää painemittarin ja alle 0,5 paine,on toiminut hyvin ilman paluulinjaa eikä sahhauta käymään.

rokkijeeppi 14.05.2012 22:25

tässä oli myös sipsu iskenyt ja 1 talvi meni peltiä sulattaessa mm.takanurkkia ei ollut olleskaan ja korin takaosa oli ruostunut irti kiinnikkeistä kokonaan+helmat meni uusiksi ja etujalkatilat.lopputulos ferrex käsittelyn jälkeen:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60264

JERKKU 19.05.2012 08:10

Mitenkäs maantieajo ominaisuudet muuttui SOA:n jälkeen.
Omassa Wagoneerissani (mitä en enää omista) oli aivan kauheat maantieajo ominaisuudet, ennen kuin säädettiin caster kulmia. SOA:ssa tulee vaan vastaan toi kardaanikulma, että välttämäti casterin säätö ei onnistu pelkästään shimmaamalla.
Jos tulee tarvetta olkavarsien käännölle, niin kysäse vaan rohkeasti. Sitä on opiskeltu kantapään kautta :D

Pexzi 19.05.2012 08:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JERKKU (Viesti 882804)
Mitenkäs maantieajo ominaisuudet muuttui SOA:n jälkeen.
Omassa Wagoneerissani (mitä en enää omista) oli aivan kauheat maantieajo ominaisuudet, ennen kuin säädettiin caster kulmia. SOA:ssa tulee vaan vastaan toi kardaanikulma, että välttämäti casterin säätö ei onnistu pelkästään shimmaamalla.
Jos tulee tarvetta olkavarsien käännölle, niin kysäse vaan rohkeasti. Sitä on opiskeltu kantapään kautta :D

Minkäs laisia vastuksia tuli olkavarsien käännössä? itellä olis kans sellanen suunnitteilla wagoneeriin...

JERKKU 19.05.2012 13:38

Itse tekemisessä ei tullut suuria vastuksia, se on ihan vaan raakaa työtä.
Mutta ekalla kerralla ei tullut opiskeltua tarpeeksi ja kaikki mahdolliset kulmat oli pielessä.
Kun lähtee mittaamaan, niin ensin laitetaan auto oikeaan korkeuteen ja suoraan tasaselle alustalle. Etuakselin alle pukit siihen korkeuteen, että on samalla korkeudella kuin renkaiden kanssa ja auto pukeilla edestä siihen korkeuteen missä se jousilla normaalisti on.
Sitten laitetaan kardaanin tulokulma kohdalleen. Jos autolla ajetaan paljon maantiellä, niin silloin pinionin ja kardaanin kulmaero ei sais olla 2-astettakaan. (tehdas spekseissä Wagon D44 0,5-1aste).
Sitten ne olkavarsien hitsaussaumat pitää ajaa siten pois, että koko matkalla näkyy semmoinen hius-sauma, eli ohuen ohut musta viiva. Se on se kohta jossa olkavarsi on irti akseliputkesta. Kun hiussauma näkyy koko matkalla akseliputken ympäri, täytyy olkavartta suostutella. Semmoinen vähintään 5kg:n leka ja reilu tälli. Pitäis liikkua ilman lämpöä jos sauma on varmuudella ajettu kunnolla auki. (on kuitenkin syytä varoa ettei hio sitä akseliputkea turhan kanssa). Joskus voi joutua antamaan lämpöä, mutta se ei ole suositeltavaa.
Kun olkavarsi lähtee liikkeelle ja kardaanin kulma on kunnossa, niin itse laitoin ylä- ja alapallonivelien reikiin tiukan rautatangon josta mittasin casteriksi 6-astetta. Palstoilla ympäri maailmaa neuvotaan että casterin tulisi olla 4,5 - 7 astetta.
Kun casteri on kohdallaan on hyvä tarkistaa camber kulma, eli laittaa se ulompi olkavarsi paikalleen ja sen spindlen kiinnityksen tasopinnasta mitata kallistus kulma. Camberille hyvä arvo on 0-astetta.
Kun nämä on varmistettu, niin hyvät hitsaukset.
Lopuksi hitsataan jousilautanen tai lehtijousen peti oikeaan kulmaan. Eli samaan kulmaan missä kierrejousen ylälautanen on tai lehtijousen kiinnitys taso on.
Itse hommasin tämmöisen mittarin. Työkalu tuonti Konalassa auttoi mittarin kanssa. Maksoi 30€
http://www.oldworlddistributors.com/...le_locator.jpg

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pexzi (Viesti 882808)
Minkäs laisia vastuksia tuli olkavarsien käännössä? itellä olis kans sellanen suunnitteilla wagoneeriin...


Mazda 22.09.2012 19:04

T-176 lootasta t-177 loota modifikaatio. Järkeä? 3.52 vs 3.82 ykkönen ja pakki. Eniten harmaita hiuksia aiheutti noi lukite renkaat, kai tohonkin joku oma työkalu olisi ollut. Ja neulalaakereitten paikallaan pysymisestä: tehtaan ohjeissa neuvotaan älä käytä missään nimessä alustarasvaa, tukkii öljykanavat, käytä petroleum jellyä. Ameerikan autokorjaamoon hakeen tuota ihme tököttiä; "ei oo, me tavattu käyttää alustarasvaa". Selkee eli alustarasvaa siis.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114197
Rattaiden vaihtoa..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114198


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114200
Laatikon etupäästä stefa paskana -> öljyä kytkimelle -> kytkinlevy paskaksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114201
Siirtäjät melko kuluneet, jää helposti ns vaihde silmään.

Turaoffissa kuumakäynnistysongelmat rupes risoon, suunnistusläppärissä mokkulalla youtuubiin ni sieltähän ne neuvot kaikkeen löytyy:
http://www.youtube.com/watch?v=ge-mIk6nEYQ helpotti hieman oireita.
Pahoissa paikoissa ristiriipunnassa ja nostettaessa jostain kulmasta maastotunkilla autoa, häviää kytkin kokonaan ja veto lakkaa.
Mekaanisen kytkimen tilalle hydraulista tahi vaijeria, kuvia valmiista toteutuksesta cherokeeseen kellään?

young n dum 22.09.2012 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 918690)
Pahoissa paikoissa ristiriipunnassa ja nostettaessa jostain kulmasta maastotunkilla autoa, häviää kytkin kokonaan ja veto lakkaa.
Mekaanisen kytkimen tilalle hydraulista tahi vaijeria, kuvia valmiista toteutuksesta cherokeeseen kellään?

eip oo kuvaa mut omassa otin hitoille ne orkkis lötkö kumit ja jäykempää tilalle ja korin korvakkeet kannattaa tarkistaa kui mädät siel antaa löysiä ja runkoki kiertyy.

vaijeri silti suunnitteilla itellekkin:)

Jeeper 22.09.2012 21:59

Olisko tollasesta kytkimen ketjuvedosta mitä AA myy Cj:hin myös ideaa FSJ:hin?

http://www.advanceadapters.com/image...rge/716640.jpg


Sivu luotu: 21:24 (GMT +2).