Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Moggi+automaagi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91438)

kippo86 03.12.2011 08:31

Moggi+automaagi?
 
Miten porukka on soveltanu mogin akseleita omiin rojekteihinne? Oikeestaa mitä ootte hyödyntäny alkuperäsestä vaihteistosta? Joku on ainaki laittanu tomaatin suoraa mogin laatikon etee. Kävishän se ainaki helpoiten niin, mut valitettavasti omaa tarkotukseen ei taida mahtua... :o

Ite kun vois haluta eroon siitä arpalaatikosta, ja saada kestävän tomaatin sen tilalle+ enempi voimaa...
Nää nyt on vaa tälläsiä hölmöjä ideoita, mitä pitää kuitenki aina miettiä kun on liikaa aikaa.

jv 03.12.2011 10:59

jos kiinnostusta niin mulla saattas olla jouten cedrikin 2.8 valurauta kattila ja automaagi.
isot pojat ottaa tosta cedricin pannusta ++300hv ahtamalla ja isolla pumpulla, automaatin kestosta ei mitään havaintoa isommilla tehoilla.

mut sen parisataa heppaa tosta pannusta irtoo helpohkosti.

ja tätä kattilaa ja lootaa ei ihan kelle tahansa myydäkkään, vain hyvään kotiin ;)

kippo86 03.12.2011 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 825188)
jos kiinnostusta niin mulla saattas olla jouten cedrikin 2.8 valurauta kattila ja automaagi.
isot pojat ottaa tosta cedricin pannusta ++300hv ahtamalla ja isolla pumpulla, automaatin kestosta ei mitään havaintoa isommilla tehoilla.

mut sen parisataa heppaa tosta pannusta irtoo helpohkosti.

ja tätä kattilaa ja lootaa ei ihan kelle tahansa myydäkkään, vain hyvään kotiin ;)

Nimi Cedric ei alkuun kertonu mulle mitää, mutta nopean kuukletuksen jälkee taivas valkeni. Onko koneen ja laatikon fyysiset mitat missä luokassa? Eniten ahistaa leveys, sit pituus...

No hyvästä kodista en tiedä mitää... :D

kippo86 03.12.2011 12:37

Näkyy olevan jo tehty juttu, mut omalla askilla

http://www.youtube.com/watch?v=JWu90...eature=related

JiiPee 03.12.2011 12:57

Etsi vaikkapa Pauli-sedän Mashbox jeeppirojekti täältä, niin siinä on ainakin kuvia.

Mogin loota sahataan poikki sellaiselta kohdalta, että jää pääakselin takapäähän etuvedon rattaat jäljelle ja vähän ekstraa, että saa levystä tehdyn etupäädyn + laakeroinnin + tiivisteet siihen. Siis tehdään Mogin vakiolaatikosta erillinen jakolaatikko. Niin siitä tulee lyhyt ja huomattavasti kevyempi.

kippo86 03.12.2011 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 825226)
Etsi vaikkapa Pauli-sedän Mashbox jeeppirojekti täältä, niin siinä on ainakin kuvia.

Mogin loota sahataan poikki sellaiselta kohdalta, että jää pääakselin takapäähän etuvedon rattaat jäljelle ja vähän ekstraa, että saa levystä tehdyn etupäädyn + laakeroinnin + tiivisteet siihen. Siis tehdään Mogin vakiolaatikosta erillinen jakolaatikko. Niin siitä tulee lyhyt ja huomattavasti kevyempi.

Löysin sen topikin, mut ei sielä ollu kuvaa ku akseleista ja laatikosta vakio kunnossaan. Mut ilmeisesti tehty samallalailla kun Porttaali Jooppiki? Sen oon kyllä selannu aika tarkkaa...

Tää nyt on vielä lähinn suunnitteluasteella, ennenku tehää mitää peruuttamatonta. :D

Pauli 03.12.2011 14:58

Suunnilleen samalla tavalla mä tein ku Porttaalijoopissa, siinä on vaan käytetty enemmän niitä Kareksen suosimia Kempin pultteja. :D
http://static.petrisimolin.com/galle...aihteistot.jpg

Temutin 03.12.2011 18:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 825149)
Miten porukka on soveltanu mogin akseleita omiin rojekteihinne? Oikeestaa mitä ootte hyödyntäny alkuperäsestä vaihteistosta? Joku on ainaki laittanu tomaatin suoraa mogin laatikon etee. Kävishän se ainaki helpoiten niin, mut valitettavasti omaa tarkotukseen ei taida mahtua... :o

Ite kun vois haluta eroon siitä arpalaatikosta, ja saada kestävän tomaatin sen tilalle+ enempi voimaa...
Nää nyt on vaa tälläsiä hölmöjä ideoita, mitä pitää kuitenki aina miettiä kun on liikaa aikaa.


nimenomaan liikaa aikaa.. suora konekko pitäs olla?? mites se lodju?? 700 löytys tosin täytyy rempata..

Heikki L 03.12.2011 22:22

Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)

Pauli 03.12.2011 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 825476)
Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)

Ei jää mitään akselia, jää vain reikä johon liitetään joku akseli tai laippa (mitä kukin haluaa) tai yoke kuten minä tein, sopivalla tavalla, esim. Kempin pulteilla.
Välitykset jää aika pitkiksi, olis hyvä laittaa joku alennusvaihde päävaihteiston perään.
Kardaanien jatkaminen on ihan peruskauraa, pitää vaan jatkaa se pääliputkikin sen varsinaisen jordaanin lisäks.

kippo86 04.12.2011 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Temutin (Viesti 825336)
nimenomaan liikaa aikaa.. suora konekko pitäs olla?? mites se lodju?? 700 löytys tosin täytyy rempata..

Vinokone ei mahu, ellei kuski ja appari haluu olla jalat suussa... Muuten kyllä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 825476)
Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)

Ite mietin sitä 3-litrasta 5-pyttystä td:tä (oliko se juuri tuo om603t?) yhdessä ton 722.3:n kanssa.
Eilen tein alustavia mittailuja, niin oman laatikon pilkkominen on aika väistämätön, kun tilaa on niin vähän. Eikös toi mersun laatikon pituus ole jonku 60cm? Siihen vielä kone lisää. Ei riitä tila vaikka siirtäis syylärit ja kaiken mahollisen pois tieltä...

Heikki L 04.12.2011 13:56

Eikun se 5 pyttynen on just 617A
603 on 6 pyttynen. Ja toi 722.3 tomaatti ei käy tohon 5 pyttyseen, ainakaan mun tietojen mukaan.
Just mittasin että toi 5 pyttynen ja pakuloota mahtus mogin loodan eteen, jos pistäs kytkinakselin poikki ja siihen tukilaakeri laipan kanssa.
Mutta mistäs tohon 5 pyttyseen löytys kestävä tomaatti?

kippo86 04.12.2011 14:04

Ai, mä kun olis siinä uskossa ja toivossa et kaikki menee ristii...
No onks niilla 5- ja 6pyttysillä isoki pituusero?

Pauli 04.12.2011 14:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 825611)
Eilen tein alustavia mittailuja, niin oman laatikon pilkkominen on aika väistämätön, kun tilaa on niin vähän.
Ei riitä tila vaikka siirtäis syylärit ja kaiken mahollisen pois tieltä...

Siirrä se mogin loota taaksepäin vaihtamalla kardaanien paikkaa keskenään, tulee tilaa aika paljon lisää.

kippo86 04.12.2011 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 825697)
Siirrä se mogin loota taaksepäin vaihtamalla kardaanien paikkaa keskenään, tulee tilaa aika paljon lisää.

No tuotahan ei tullut edes mieleen. Kiitoksia vinkistä. :rolleyes:
Suunnitelmat jatkuu.... :D

Heikki L 04.12.2011 15:42

Mä just tallilla mietin jos vaihtasin etu kardaanin taakse ja pidentäsin taka kardaania eteen.
Halusin siis akseliväliä lisää, tossa on nyt joku 210cm kait
Guuggelilla löysin tälläsen jare kirjoittanu joskus vanhan palstan aikaan:


Joo mogin lodjun akselin joutuu lyhentään ja teettään spoorit, että siihen saa esim mersun kardaanin hilut kiinni. Eli kolmijalkainen haarukka, mihin tulee se kuminilviäinen kiinni. TH350 lootan perään kävi muistaakseni jonkun opelin kardaanin hilu ja siinä oli samalla kolmen pultin jaolla oleva haarukka, ku mesessä....eiku hei saatto olla, että käytettiin molemmin puolin kumiliitosta opelin eli GM:n kardaanin osia. En muista enään varmaks. Joskus jäkikäteen kattelin jotain vanhemman 500 sarjan mersun rättiniveltä/kuminiveltä ja se näytti ainaki paljon isommalta ja tukevammalta, ku mikä meillä oli....ja on muuten edelleen käytössä. Eli yks vaan menny rikki vuodesta 1995 lähtien.

Heikki L 04.12.2011 19:55

Mittasin noita koneita, Om 603 ja 617 oli rullamitalla mitaten melko samanpituset.
Eli 78cm tosin vaikeutti tarkkaa mittaamista kun toinen kone on autossa kiinni.
722.3 tomaatin mittoja en saanu kun käyttis ei nyt mahtunu talliin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94871
JOs katkasis ton kytkin akselin 100mm päästä laatikosta, laittas tukilaakerin väliin ja hitsais tollasen kolmiojalan tiukalla sovitteella päähän.
Siihen se rätti ja tomaatti.
Kestäiskö? ja saako laatikkoa enää sen jälkeen laakeroitua sisältä jos hitsaa sen laipan kiinni?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94870
Toi pitös joistain valkosen viivan kohdalta katkoa, sinne sisään se tukilaakeri ja ulos hitsaa kiinnikkeet rungolle, nyt joku canterin koneen sovite tossa kiinni.

BJ-40/76 04.12.2011 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 825220)
Näkyy olevan jo tehty juttu, mut omalla askilla

http://www.youtube.com/watch?v=JWu90...eature=related

Vähän näky moggissa olevan letkuhommia:o

ja oliko tuo niitä uusia kestovoideltuja turboja:eek:

piti katsoa video ihan loppuun, että alkaako ahdin sylkemään siipiä.

Niin, tuo ld28 on se pomminkestävä valurautakone, rd28 on taasen sitten muuta ja cedricin ja laurelin koneessa erona öljypohja ja mittatikun paikka

Pauli 04.12.2011 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 825804)
JOs katkasis ton kytkin akselin 100mm päästä laatikosta, laittas tukilaakerin väliin ja hitsais tollasen kolmiojalan tiukalla sovitteella päähän.
Siihen se rätti ja tomaatti.
Kestäiskö? ja saako laatikkoa enää sen jälkeen laakeroitua sisältä jos hitsaa sen laipan kiinni?

Toi pitös joistain valkosen viivan kohdalta katkoa, sinne sisään se tukilaakeri ja ulos hitsaa kiinnikkeet rungolle, nyt joku canterin koneen sovite tossa kiinni.

Katkaset kytkinakselin niin läheltä laatikon päätyä ku uskallat ja kempillä kiinni, mutta on tosiaan hieman työläämpi laakeroida enää sitä lootaa jos tulee tarvetta.
Mutta ei siihen mitään tukilaakeria tarvi, Pasasella on se mun vanha moggijeeppi, eikä siinäkään ole mitään tukijuttuja ja sen laitoksen kasasin muistaakseni joskus v-91 eikä oo tarvinu laakeroida.

kares 04.12.2011 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 825263)
Suunnilleen samalla tavalla mä tein ku Porttaalijoopissa, siinä on vaan käytetty enemmän niitä Kareksen suosimia Kempin pultteja. :D
http://static.petrisimolin.com/galle...aihteistot.jpg

Ja joopissa on pikkupuolikin mutta Paulin rakennelmassa suora veto ja matala tehoisella riisselillä muuten aivan liian raju välitys mutta tuo pikku puoli on jotain 4.5 luokkaa nii menöö aika kivan hissukseen hj.n ikimalmin voimin...

kippo86 05.12.2011 04:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 825804)
Mittasin noita koneita, Om 603 ja 617 oli rullamitalla mitaten melko samanpituset.
Eli 78cm tosin vaikeutti tarkkaa mittaamista kun toinen kone on autossa kiinni.
722.3 tomaatin mittoja en saanu kun käyttis ei nyt mahtunu talliin.

722.3 oli vähän yli 60cm pitkä, eli niistä tulee jo noin 1.4m. Ohhoh... Pitänee päivällä heilua tallilla rullamitan kanssa. :D

kippo86 05.12.2011 04:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 825712)
Mä just tallilla mietin jos vaihtasin etu kardaanin taakse ja pidentäsin taka kardaania eteen.
Halusin siis akseliväliä lisää, tossa on nyt joku 210cm kait
.

Voisko olla 2250, sama ku mulla? Vai mitenhän tihein välein noita akselivälejä on..?
Mihin käyttöö toi sun moggi on tulossa, kun pitää saada pidempi akseliväli? Vai tulo- ja jättökulmien takia?

Heikki L 05.12.2011 05:44

Joo tulo ja jättökulmat pitäs saada pois, ei viittis millään yli yli isoilla renkailla kompensoida:)
Ihan piha ja harrastekoneeks, vähän crossiakin vois kuvitella ajavansa.
Rullamitalla mä niitä heiluin niin en saanu ku2100 mitaks 50mm vois heittää mut ei kyl 150mm
EDITT:Kyllä se 2250 onkin Mittasin aamulla pyörän keskeltä tukiraudan kanssa :oops

Pauli 05.12.2011 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 825933)
Vai mitenhän tihein välein noita akselivälejä on..?

Tuolta näkee helposti niitä akselivälejä eri mallien mukaan: http://www.rockymountainmoggers.com/unimogmodels.html

kippo86 06.12.2011 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 826070)
Tuolta näkee helposti niitä akselivälejä eri mallien mukaan: http://www.rockymountainmoggers.com/unimogmodels.html

Ohhoh... Onhan noita. :)


Sivu luotu: 10:35 (GMT +2).