Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron moottorin kalina (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91299)

khonkonen 28.11.2011 21:47

Pajeron moottorin kalina
 
Potilas on pajero 2,3 td -83

Kävi niin, että ajossa meni tasapainoakselien remmi poikki ja auto alko käymään "rumasti". Pysäytin auton ja viaksi tosiaan ilmeni että remmi oli nokka-akselin rattaan ja kannen välissä. No auto kävi, mutta käynti oli rumaa ja luulin, että se johtui tasapainoakselien remmin puutteesta. Ajelin auton varovasti kotio.
Hommasin uudet remmit ja kiristimet ja vaihdoin ne. Nokka-akselin pyörä oli 5 hammasta pielessä, eli katkennu remmin oli käyny jakopäänremminki välissä.

No mittasin venttiilien välykset ja ne oli normaalien rajoissa, joten ajattelin, ettei ole venttiili mäntään osunut. Auto käyntiin ja alko mahdoton kalina. Tyhjäkäyntiä kävi just ja just sievästi, mutta vähänkään ku anto kierroksia niin kalina oli kova, aivan kuin metalli hakkais metallia.

Ajatus oli, että venttiili on osunut mäntään ja otin kannen auki. Kaikki venttiilit ehjät, eikä niissä näkynyt edes pientä jälkeä, että olisi osunut mihinkään...

Mutta mistäs se kalina sitten tuli??? Ennen remmin katkeamista auto toimi normaalisti, eikä sivuääniä koneessa normaalia enempää ollut.

Pitää käydä huomenna ostaan kannentiiviste ja kannenpultit niin saa auton taas käyntiin ja ihmetteleen lisää.

tdi 28.11.2011 22:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 823765)
Potilas on pajero 2,3 td -83

Kävi niin, että ajossa meni tasapainoakselien remmi poikki ja auto alko käymään "rumasti". Pysäytin auton ja viaksi tosiaan ilmeni että remmi oli nokka-akselin rattaan ja kannen välissä. No auto kävi, mutta käynti oli rumaa ja luulin, että se johtui tasapainoakselien remmin puutteesta. Ajelin auton varovasti kotio.
Hommasin uudet remmit ja kiristimet ja vaihdoin ne. Nokka-akselin pyörä oli 5 hammasta pielessä, eli katkennu remmin oli käyny jakopäänremminki välissä.

No mittasin venttiilien välykset ja ne oli normaalien rajoissa, joten ajattelin, ettei ole venttiili mäntään osunut. Auto käyntiin ja alko mahdoton kalina. Tyhjäkäyntiä kävi just ja just sievästi, mutta vähänkään ku anto kierroksia niin kalina oli kova, aivan kuin metalli hakkais metallia.

Ajatus oli, että venttiili on osunut mäntään ja otin kannen auki. Kaikki venttiilit ehjät, eikä niissä näkynyt edes pientä jälkeä, että olisi osunut mihinkään...

Mutta mistäs se kalina sitten tuli??? Ennen remmin katkeamista auto toimi normaalisti, eikä sivuääniä koneessa normaalia enempää ollut.

Pitää käydä huomenna ostaan kannentiiviste ja kannenpultit niin saa auton taas käyntiin ja ihmetteleen lisää.

onkos pumpun ajotus kohdallaan ?

RIPAX 28.11.2011 23:40

Laakerit?
 
Ettei se tasapaino akseli ois hajonnu tai sen laakerit,ja siks ois remminki katkassu? Vaikka en kyllä Pajeroista mittään ymmärrä..

Nuhapumppu 28.11.2011 23:45

Katsoppa venttiilinnostajat,yleensä nuissa napsahtelee kukkopojat poikki kun jako hyppää reilusti,kyllä ne venat ottaa kiinni jos 5hampaan heitolla olet vielä ajanut. Tp akselin remmihän näistä katkeaa yleensä ennen kuin jakoremmi,eli en usko että sieltä olisi laakerit mennyt. Eli katsoppa ekana nuo nostajat,uskoisin että sieltä löytyy vika.

khonkonen 03.12.2011 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 823794)
onkos pumpun ajotus kohdallaan ?

Kyllä pumpun ajotus oli kohdillaan, remmin katkeamisen jälkeen ja remmien vaihdon jälkeenki.

khonkonen 03.12.2011 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 823813)
Ettei se tasapaino akseli ois hajonnu tai sen laakerit,ja siks ois remminki katkassu? Vaikka en kyllä Pajeroista mittään ymmärrä..

Tasapainoakselit oli ehjät ja kevyesti pyörivät. Kokeilin sillon ku vaihdoin uusia remmejä. Vanha remmi oli tosi repeillyt sisäpuolelta, eli en yhtään ihmettele katkeamista. Remmillä ajettu 32tkm ja 4 vuotta.

khonkonen 03.12.2011 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 823814)
Katsoppa venttiilinnostajat,yleensä nuissa napsahtelee kukkopojat poikki kun jako hyppää reilusti,kyllä ne venat ottaa kiinni jos 5hampaan heitolla olet vielä ajanut. Tp akselin remmihän näistä katkeaa yleensä ennen kuin jakoremmi,eli en usko että sieltä olisi laakerit mennyt. Eli katsoppa ekana nuo nostajat,uskoisin että sieltä löytyy vika.

Venttiilin nostajat ehyet, nokka-akseli ehyt. Alakerta pyörii tosi sievästi käsi pyöritettäessä, kun kansi ei oo paikallaan. Venttiilit istuu kanteen ihan tivisti, eli eivät ole saaneet osumaa. En ymmärrä mikä siellä ois voinut kolista. Kävin ostaan uuden kannentiivisteen ja kannenpultit. Pitää alkaa kone kasaamaan ja kokeilla uudestaan. Mitään selvää vikaa kun koneesta ei löytynyt vaikka kannenki käytin irti.

jyrden 03.12.2011 18:11

Lievä laakerivikakin vois sopia kuvaan... Tai sit suutin jumahtanut yllättäen... <<<<<<<-mistä siis aiheutuu sellanen ku pajavasaralla hakattas. alasimeen.... Mut kohta kait kone kasassa ja sit selviää vieläkö kolisee...

tdi 03.12.2011 19:04

tuota suutin juttuakin voi testata ihan käsin jos jonkun sylinterin suutinputki sykkii selvästi voimakkaammin ni siinä olisi vikaa.

cybress 03.12.2011 19:47

Epäilen suutinta, ittellä oli sama homma nissanin kanssa,,1 suihku jumissa ja voi pojat mikä pauke siitä lähti..ja se savun määrä.

Nuhapumppu 04.12.2011 13:39

Suuttimelle kans ääni kerta yläkerta oli ehjä,helppo testata silleesti kun laittaa käyntiin ja avaa yksitellen suutinputkia,jos ääni häviää niin silloin löytyy vika ja mikä suihku kusee.

khonkonen 04.12.2011 17:25

Ilmeisesti ongelma syöttöpumpussa. Kone oli käynnissä ja availin yksitellen suutin putkia suuttimista niin kone reagoi jokaiseen, eli suuttimet toimii. Annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä, jota se kävi ilman naputusta, mutta kone ryntäili itekseen välillä isommalle käynnille ja sillon naputus alko heti.

Pitää alkaa metsästämään toista syöttöpumppua ja kokeilla sillä.

Niin suuttimien kärjet vaihdettu uusiin 4 vuotta ja 32 tkm sitten.

khonkonen 11.12.2011 17:48

Hommasin toisen syöttöpumpun ja kalina loppu sillä.

Eli ilmeisesti syöttöpumppu oli tiensä päässä. Vielä hieman epäilyttää kyllä nuo suuttimetki, oisko oulussa kellään sitä pumppua millä pystyy mittaamaan suuttimien avautumispaineen? Biltemassa näytti maksavan 300 euroa ni tulee halvemmaksi käyttää vaikka jossain diesel korjaamossa. Mut jos jollain on niin voisin pientä korvausta vastaan sitä lainata tai käydä mittauttamassa.

jyrden 11.12.2011 18:02

Yrityshakemistosta...
 
Oulun Diesel Turunen... Ja on sivustolla numeroa, kun googlaa...

khonkonen 11.12.2011 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 828130)
Oulun Diesel Turunen... Ja on sivustolla numeroa, kun googlaa...

Juu Turusen tiedän. Veikkaan vaan et tulee hintaa, jos siellä käyttää. Voihan sitä toki kysästä.

cybress 11.12.2011 23:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 828266)
Juu Turusen tiedän. Veikkaan vaan et tulee hintaa, jos siellä käyttää. Voihan sitä toki kysästä.


vihelän konepaja??

Nuhapumppu 12.12.2011 12:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 828329)
vihelän konepaja??

Ennemin tänne kuin turuselle,en oikein ole hyvää kuullut turusesta muusta kuin pätevyydestä. Nuita mittareita löytyy melkeimpä joka paikasta,esim ammattikouluilla on myös tuollaiset pumput.


Sivu luotu: 04:55 (GMT +2).