Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   gd300 ylivaihde? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91273)

Ilmari84 28.11.2011 14:28

gd300 ylivaihde?
 
Onko olemassa tohon om617 perään sopivaa manuaalilaatikkoa jossa olis viimesen vaihteen välitys alle 1, jokin 0.85 vois olla sopiva? Vai meneeköhän tämä koneistushommiks...

Tumi 28.11.2011 15:32

Haulla olis saattanu löytyä kans.

http://www.4x4abc.com/G-Class/transm.../getriebe.html

Eli laatikko 711.117

Ilmari84 28.11.2011 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumi (Viesti 823608)
Haulla olis saattanu löytyä kans.

http://www.4x4abc.com/G-Class/transm.../getriebe.html

Eli laatikko 711.117

Kiitti vinkistä. Tuohan on uudemmasta mallista, joten mahtaako olla sama akseli kytkimelle ja laatikon pituus, vai joutuuko lyhentään/pidentään kardaania, sama laippa?

pee 29.11.2011 00:10

sama kytkin akseli kun kytkinkoppa käy vanhastas, kardaanin laippa sama tai otat vanhasta, välikardaania joutunet hiukan lyhentämään

asennusta paljon vaikeampaa on löytää tuollainen jostain :rolleyes:

mikä auto / tekniikka - miks tarviit ylivaihdetta ?

Ilmari84 29.11.2011 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 823820)
sama kytkin akseli kun kytkinkoppa käy vanhastas, kardaanin laippa sama tai otat vanhasta, välikardaania joutunet hiukan lyhentämään

asennusta paljon vaikeampaa on löytää tuollainen jostain :rolleyes:

mikä auto / tekniikka - miks tarviit ylivaihdetta ?


Auto on pitkä gd300 -80 turbolla ja pp:n pumpulla. Jaksais tuo mennä maantienoputta varmaan vähän matalemmillakin kierroksilla :D Huutaa kone niin pirusti et melkeen sais pistää peltorit päähän.

petr 29.11.2011 14:59

Liian pienet renkaat? ;)

pee 29.11.2011 16:57

... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

sami_k 29.11.2011 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 823980)
... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

millaisias nää laycockkit on ja mistä moisia löytyy

pee 30.11.2011 22:11

tuolta 5 v laatikko (tarkista ylivaihteellisuus...)

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/4435576

laycockit on niitä brittien tekemiä ylivaihdeyksiköitä laatikon taakse, esim vanhat volvot ja roverit...

sami_k 01.12.2011 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 824466)
tuolta 5 v laatikko (tarkista ylivaihteellisuus...)

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/4435576

laycockit on niitä brittien tekemiä ylivaihdeyksiköitä laatikon taakse, esim vanhat volvot ja roverit...


onko jollain kokemuksia noista maatokäytössä et kestääkö
siotus paikka olis jakiksen jälkeen

petr 15.02.2012 13:10

Jokos tämä ylivaihteen tarvis ratkesi? nimittäin tulipa puolivahingossa hankittua sellainen 5v pakun loota missä on se vitonen ylivaihde. Tarjouksia otetaan vastaan :)

ippemattsson 15.02.2012 15:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 823980)
... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

CKN Laycock ylivaihteet ovat planeettavaihteita, niissä on öljypumppu epäkeskolimpulla sisään tulevalta akselilta ja vaihtaminen tapahtuu solenoidin ohjaamalla venttiilillä, näissä on sellainen piirre että vaihteessa pitää olla tarpeeksi kierroksia ylivaihdetta käytettäessä, muuten tulee luistoa ja kitkapinnat kuluvat ennen aikojaan...

G:n omassa 5-vaihteisessa, ainakin meillä olevassa, on pitkät välitykset verrattuna edeltäneeseen pakun askiin, suunnilleen niin että 5V-pakuaskin kakkonen vastaa G:n laatikon ykköstä ja vitonen nelosta, vapari OM617:n kanssa tarvitsee maantievauhdista vaihtaa ylämäkeen nelosta.

petr 15.02.2012 15:38

http://www.4x4abc.com/G-Class/transm.../getriebe.html

Tuoltahan löytyy kivasti noiden G:n laatikoiden välityksiä. Manuaalivaihteisissa laatikoissa siis kaikissa on tuo ylivaihteen välitys melkein sama: 0.79-0.80 tms. Noi getragit taitaa olla pääosin uudempien moottoreiden perään eli startti on väärällä puolella vanhohin diselmosiin laitettavaksi (kytkinkoppa on kiinteä) ja niissä on sitten aika pitkä tuo ykkösvaihde (huono maastoajon kannalta) => eli ilmeisesti ainoa vaihtoehto pidentää välityksiä/laskea kierroksia maantieajoa silmällä pitäen on joko se pakun 711.113 (G:ssä 711.117) tai sitten vaihtaa harvemmat perävälitykset kuin 4.8...jotka ovat perin harvinaisia (+ tieten suuremmat renkaat). Tiedän kyllä yhdet G:n perät välityksellä 4,4...mutta tuskin ovat ilmaiset ja vähän enemmän siinä on töitä kuin vaihdelootan vaihdossa.


Sivu luotu: 01:13 (GMT +2).