![]() |
Fedima renkaan leikkaus...?
Tulisko fedima extreme renkaaseen paremmin talvi/jää pitoa jos niihin "paloihin/nappuloihin" leikkelis uria ? Ja jos viisaammat kertois et mihin "nappuloihin" ja miten päin, järjestys ?
http://www.janpol4x4.pl/images/image_120.jpg |
|
Lainaus:
|
No niimpäs onkin... :)
Jos meinaat käydä nappuloita halkomaan niin saattaa renkaan kuluminen kiihtyä expotentiaalisesti ainakin metsässä, meinaan nuo nappulat ei ole NIIN isoja halkaistavaksi... Tuppasivat lohkeilla jo tuommosenaankin. Ennemmin kannattaa hankkia oikeet talvirenkaat... |
Mites? Ajelin yhen talven Fedimoilla ilman muutoksia ja parempaa talvipitoa etsin kans.
Ratkaisun löysin? 125 kpl henkilöauton nastaa per rengas . 11 milliä on nastan koko pituus . hyvin riittää palassa syvyys asennella. Nastaporalla n 10m syvä reikä ja nasta pyssyllä reikiin pamauttelee. Jäi nastan piikki normaalia himpun korkeammalle parempaa pitoa hakiessa. Kustannuksia tuli noin 15 E per rengas itse toteutettuna. Renkaista tuli turvallisen tuntuiset. Nyt pysähtyy 2500kg painava autokin hyvin. Mukavan oloiset nyt nastoitettuna. Vinkkiä vaan... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Rengas liikkeistä löytyypi nastoja erilaisia ja hintaisia. Nuo henkilöauton olikohan nastanmerkki gyson tai joku sellainen en tarkkaan muista mut nastat oli n 10 centtiä kipale. Tarvii vaan nastapyssyn +nastaporan.
|
Ite ruuvinastoja tuossa joku aika sitten netistä selailin, niin tuntuvat olevan lähelle euroa per kappale joka paikassa, eivätkä muistaakseni olleet tieliikenne hyväksyttyjä. Tuo 10 senttiä kappale kuulostaa jo järkevältä.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47135
tuollalailla leikkasin vitaran alla olleet fedimat, helpottui kyllä talvella ajo, ja kesällä en kerenny ajaa kuin hiukan syksytä mudassa noilla, että miten olis sitten kuluneet. hyvin on prjänny ilman nastoja kun ei mee ihan jokapaikkaan täysiä aivot narikassa. eikä noita kilometrejä niin paljoa itselle kaupungeissa edes tule että nastoja tartteis.. vielä |
Renkaat pitäisi "saipata". Saippaus terät leikkaa muutaman millin välein viiltoja renkaan pintaan partakoneen terän lailla, joten kitkaa lisääviä teräviä kulmia tulee renkaaseen paljon lisää. Viillot ovat aika matalia jottei renkaat murenisi alle, mutta murtuvat silti helposti terävää vasten sutiessa. Kuorma-autojen renkaissa tätä on aikoinaan käytetty kun kesävetopinta on muutettu talvikäyttöön. Suuressa maailmassa saipataan rock crawling renkaita lisäpidon saamiseksi. Mahtoikohan jollain tamperelaisella pinnoittamolla olla saippauskone? Siinä on kierretankoa muistuttava spiraali terä joka pyörii ja samalla leikkaa renkaaseen viillot ja pyörittää sitä.
|
Sivu luotu: 18:38 (GMT +2). |