Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ60 muutoskatsastukseen kaivataan AApuAA (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90868)

Jansku910 17.11.2011 07:48

HJ60 muutoskatsastukseen kaivataan AApuAA
 
Eli semmonen homma on meneillään että vuos mallin 81 hj60 on ahdettu, ja pitäs muutos katsastaa ahdin ja 33x12,5 renkaat.
Kävin konttorilta kyselee ja katsastus mies oli sitä mieltä että renkaat liian isot:mad:.
sitte tekniikasta pitäis saada alusta vastaavuus todistusta ja/tai varaosa numeroita jos verrokkina on hj61 että alusta ja jarrut vastaa tätä.

Ja teholappukin pitää hommata mutta se järkkääntyy tossa paikallisella amiksella Dynossa.
Jos jollain ois vinkkejä noihin renkaisiin ja muuhun tai tommosia papereita, jos esim jos joku on tehnyt kyseisen projektin niin miten on toteutettu.

kaipaisin kyllä apua kiireesti :)
saa soittaaki ihan suoraan 0466584323

Yölento 17.11.2011 08:17

Ehkä 3000:s kerta kun tätä kysytään, ja apu on mm. tuolla --> http://forums.offipalsta.com/showthr...renkaat&page=4

Murros 17.11.2011 08:27

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=9591
Täällä tarpeelliset lippuset/lappuset

Jansku910 17.11.2011 22:29

Kiitoksia paljon Eiköhän noilla renkaat saa lailliseks:)

Mutta sitten onkin vielä tämä tekniikka puoli

tdi 17.11.2011 23:12

onks sulla siinä sit 61 kone jos ei ni mitä se rupee jarruista ja rakenteista höpöttää ku 20 % saa tehot nousta mallisarjan tehokkaimmasta no sä käytät vertailuna tota 60, ni pistät syötöt ja ahdot pois penkkii ei haittaa vaikka tulis 80 hp kunhan ei yli 20% nouse :D tästä tehdään tosiaan aina niin vaikeeta.. ja motonetin osalistakin saattaa riittää siihen että todistaa jarruosat on samoja molemmissa jos tulee jotain.... tsemppii :)

baxxter 17.11.2011 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 820159)
onks sulla siinä sit 61 kone jos ei ni mitä se rupee jarruista ja rakenteista höpöttää ku 20 % saa tehot nousta mallisarjan tehokkaimmasta no sä käytät vertailuna tota 60, ni pistät syötöt ja ahdot pois penkkii ei haittaa vaikka tulis 80 hp kunhan ei yli 20% nouse :D tästä tehdään tosiaan aina niin vaikeeta.. ja motonetin osalistakin saattaa riittää siihen että todistaa jarruosat on samoja molemmissa jos tulee jotain.... tsemppii :)

Nimenomaan, 20% saa tehot nousta mallisarjan tehokkaimmasta (FJ?) Jos tehot on enemmän kuin 2H vakiona, mutta vielä alle 12H-T tehojen, pitää alustan jne vastata HJ61 koska siihen verrataan. Jos taas mennään yli 12H-T tehojen, verrataan johonki F-moottoriseen, mikä sitten onkin tehokkain euro/jenkkiversio?

Jansku910 18.11.2011 06:48

No tosiaan tekniikka on se 2h ja pers tuntumalta vois olla 140-150hp, ku kävin yhtä HJ61 12-ht ajamassa nii tuntu laiskalle:)

tdi 18.11.2011 15:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 820163)
Nimenomaan, 20% saa tehot nousta mallisarjan tehokkaimmasta (FJ?) Jos tehot on enemmän kuin 2H vakiona, mutta vielä alle 12H-T tehojen, pitää alustan jne vastata HJ61 koska siihen verrataan. Jos taas mennään yli 12H-T tehojen, verrataan johonki F-moottoriseen, mikä sitten onkin tehokkain euro/jenkkiversio?

ai se menee noin no mutta jos ne tehot laskeekin vakio 2h eikai se ole kiellettyä :D hittokun mulla oli koneella sellasii kuvia josta kävi ilmi että samat jarrut kyseessä ym en nyt löydä niitä otin itsekkin katsastukseen ne mukaan, mut ei niitä tarvinnu katsastus mies sano että kyllä hän tietää että samat alustat näissä on pääpiirteittäin :) mutta helpoin on ku penkittää sellasen kevyen lapun ja siellä ammattikoululla luultavasti on ryntäys penkki josta ei kovin tehokasta lappua saa muutenkaan :D

Jansku910 18.11.2011 20:40

Nii voi olla kevyet rullat :) tosin toi ahdin on ihan sairaan pieni on nimittäin 2,3l t5 volvon bensa koneesta, isompaa pitäs kokeilla. pitäs laittaa pakopaine mittari että tietäs kuinka pilvissä ne paineet on :D

Mika_T 18.11.2011 23:31

Onkos noissa Hj 60 vs. 61 alustoissa/jarruissa eroa?

Jappi 19.11.2011 02:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 820163)
Nimenomaan, 20% saa tehot nousta mallisarjan tehokkaimmasta (FJ?) Jos tehot on enemmän kuin 2H vakiona, mutta vielä alle 12H-T tehojen, pitää alustan jne vastata HJ61 koska siihen verrataan. Jos taas mennään yli 12H-T tehojen, verrataan johonki F-moottoriseen, mikä sitten onkin tehokkain euro/jenkkiversio?

Ei, vaan kun tehot nousee vakiosta niin silloin pitää alustan vastata mallisarjan tehokkainta mallia.

Jappi 19.11.2011 02:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 820493)
Onkos noissa Hj 60 vs. 61 alustoissa/jarruissa eroa?

Ei ainakaaan viisipykäläisellä lootalla olevissa ole eroa.

mäksä 19.11.2011 03:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 820493)
Onkos noissa Hj 60 vs. 61 alustoissa/jarruissa eroa?

hj60 ja hj61 on samoja..
eli hj60 kun viedään penkkiin niin siitä saa ottaa paperille n.163hv

baxxter 19.11.2011 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 820519)
Ei, vaan kun tehot nousee vakiosta niin silloin pitää alustan vastata mallisarjan tehokkainta mallia.

Höpöhöpö.
Lainaus:

Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Jappi 20.11.2011 00:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 820807)

Joko tämä siis toimii näin käytännössäkin?

tdi 20.11.2011 13:46

toimii ja jos ei vaihdat konttoria

-MaTTi- 21.11.2011 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 820524)
eli hj60 kun viedään penkkiin niin siitä saa ottaa paperille n.163hv

Saahan siitä nykästä enemmänki, HJ61 kun ei ole mallisarjan tehoikkain vaan FJ62: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj62_specs.htm

Eli 186 hevosta saa olla.

mäksä 21.11.2011 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 821188)
Saahan siitä nykästä enemmänki, HJ61 kun ei ole mallisarjan tehoikkain vaan FJ62: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj62_specs.htm

Eli 186 hevosta saa olla.

näytin kyseistä lappua konttorilla,, kelpaa kunhan on toyotan leima..
no eipä annettu marmori tiskillä leimaa ja todistettu että voi käyttää hj60 vertailu mallina..:mad:

Jansku910 21.11.2011 20:59

Nii eli eikö kellään ole tätä niin sanottua alustavastaavuus todistusta,, kun meni näköjään taas vaan tappeluks tämäkin homma :D:D

mäksä 21.11.2011 21:56

tommosen sain toyota infolta






AUTON MUUTOSKATSASTUKSEEN
Pyynnöstä lausumme, että Toyota Landgruiser HJ 60, on valmistettu Japanissa ja se on tuotu Suomeen Korpivaara Oy:n toimesta sekä luovutettu valtuutetun jälleenmyyjän toimesta ensimmäiselle asiakkaalle.
Autossa oli alun perin 2H-tyypin dieselmoottori. Kyseiseen mallisarjaan kuului rinnakkaismalleina myös versio joissa on12H-T tyypin ahdettu dieselmoottori. Näillä moottorityypeillä varustetut mallit eivät poikennut toisistaan kuin moottoreiden tehon suhtein,
Tämä kokonainen auto (= ei pelkkä irtomoottori) oli valmistettu seuraavien vaatimusten mukaiseksi:
1 Dieselsavutus 72/306/ETY & E-sääntö 24/03
2. Melu 84/424/ETY & E-sääntö 51/01
3. Jarrut 79/489ETY & E-Sääntö 13/05
Samaan korimalliin valmistetuissa autoissa. ym. moottoreilla varustetuissa autoissa jarrut, kori, ohjaus olivat samanlaiset.
Erovaisuus on mekaanisella vinsillä HJ 60.
,
Vertailutaulukko
Moottorityyppi 2H 12H-T
Käyttövoima diesel ahdettudiesel
Iskutilavuus 3980 cm3 3980 cm3
Teho 79 kW / 3500 1/min 103 kW / 3500 1/min
Vääntömomentti 251 nm / 1800 1/min 328nm /1800 1/min
Moottorin massa 330kg 362kg
Vaihteiston massa 64,5kg(viisivaiht.) 64,5kg(viisivaiht.)

TOYOTA AUTO FINLAND OY
Huolto ja varaosat
Toyota-info

Harry Valkeakari, Toyota-info

-MaTTi- 21.11.2011 23:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jansku910 (Viesti 821469)
Nii eli eikö kellään ole tätä niin sanottua alustavastaavuus todistusta,, kun meni näköjään taas vaan tappeluks tämäkin homma :D:D

www.toyodiy.com ja sieltä löytyy. Printteri vaan laulamaan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 821332)
näytin kyseistä lappua konttorilla,, kelpaa kunhan on toyotan leima..
no eipä annettu marmori tiskillä leimaa ja todistettu että voi käyttää hj60 vertailu mallina..:mad:

Aivan sama. No, jos ei mallisarjoja ymmärretä niin ei sitten. Konttorin vaihto vois helpottaa tässäkin asiassa.

Jansku910 22.11.2011 09:21

tommosen sain toyota infolta Pyynnöstä lausumme, että
 
Hienoa tuo on ilmeisesti tullu s-postii, mitenkähän sen sais paperille virallisen näköseks:D

mäksä 22.11.2011 10:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jansku910 (Viesti 821618)
Hienoa tuo on ilmeisesti tullu s-postii, mitenkähän sen sais paperille virallisen näköseks:D

juu s-postiin tuon sain
kuulemma tuon virallisempaa ei pysty antamaan :eek:

Bj Andy 22.11.2011 11:57

Nii. Suosittelen ettimään konttorin jossa on asiantuntemusta ko. hommaan jos kerran kaikki dokumentit on olemassa. Ja jos renkaat kerran ei tule yli niin ei pitäisi olla ongelmia.

Eihän se itse asiaa muuta miksikään minkä näköinen lappu siulla on näyttää että homma on näin jos vain faktat on oikein...

Ja onhan tuolla ihan oikea nimi alla(jos ei ole keksitty) josta voi tarkistaa tietojen paikkaansa pitävyyden.

Mika_T 22.11.2011 11:57

Ei taida olla paljoa painoarvoa tuolla tekstillä ilman toyotan leimoja.


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).