![]() |
automaatin välitys
ford maveric:n automaattilootan 1 vaihteen välitys on 2.889, eikä alennusvaihetistoa ole. Varsinaista offia autolla ei ajeta, mutta auraamattomia metsäteitä pitäisi päästä kulkemaan. Kuinka tämmöinen automaatti siinä toimii?
|
Mikä mahtaa olla perävälitys ja rengaskoko? Vasta sitten on jotain vertailukelpoisa lukuja.
Lämpömittari vaihteistoöljyllä olis hyvä olla ja jäähdytin kunnossa, sen jälkeen voi jo kokeilla.. |
Lainaus:
Välityssuhde Automaatti I 2,889 II 1,571 III 1,00 IV 0,698 Peruutusvaihde 2,310 Ylin vaihde 3,7 auttaako tämä taulukko? |
Laita nyt vielä rohkeesti vaan lisää tietoa, esim. vuosimalli, moottori???
Ja joku nissan-johdannainen auto siis kyseessä. http://www.difflock.com/buyersguide/...k1/index.shtml |
vm 2005 ja moottori 3,0 kuutonen
|
Entäs tämä, pääseekö auraamattomalle tielle, jos lunta on vähänkään enemmän?
Jeep Cherokee 2.4 M5 Sport nettiauto ID 4295900 |
Lainaus:
kyllä tuolla sanotaan että alennusvaihde olis; transfer case: 2,02/1 |
Lainaus:
Tässä k.o autossa ei ole alennusvaihdetta, eli voipi vaihdella myyntimaan mukaan. |
Ylin vaihde 3,7
Tarkoittaa varmaan perävälitystä? Automaatin turbiini toimii myös momentinmuuntimena, yleensä suuruusluokkaa 2, joten määset auraamattomalle tielle, ja jopa etenemään siellä. siis onhan siinä kytkettävä neliveto/keskitasauspyörästön lukko? mutta jos jumitut jonnekkin pahaan paikkaan, niin pelkäämpä että sitten kun annat kaasua, ja renkaat eivät pyöri, niin sitten kun lipsahtaa niin pyörii lujaa:o jos tarkoitus on korvata normaali henkilöauto tai jopa neliveto farkku, niin paljon maastokelpoisempi, vastannee "huonoa" oikeaa maasturia lumisella tiellä. (ongelma lienee tuo äkkisutiminen kiinnijäätäessä) siis en usko että ajat paikkaan että et saa renkaita pyörimään :rolleyes: |
Niin siis jos olet vasta ostamassa autoa niin haulla löytyy juttua kyllä. Ja tuossa parin sivun sisällä pitäisi olla jotain metästys ym auto juttuja.
Mutta jos edes kuvittelet ostavasi auton jolla pitää päästä sinne minne etuveto corolla ei vie niin sitten unohda kaikki citymaasturit eli semmoiset joissa ei ole kytkettävää nelivetoa,ja alennus vaihteistoa eli hondat,yms. Sen sijaan Suzukit,jeepit,land cruiserit(ei uudet rav 4:set????) , Roverit (ei freelander) ym. maasturit ovat semmoisia jotka homman hoitavat. Ja ilmeisesto wolkkarin touareg ??? en kyllä ole varma. Ja myös jotkut audit,subarut, ja kenties nelikko corollat hoitavat kevyemmät pilkki reissut kyllä. Se taikasana on kytkettävä neliveto,tai keskitasauspyörästö. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Koska noiden citymaastureiden joissa takaveto kytkeytyy mukaan, kompastuskivi on se että ennenkuin ne edes yrittää vetää takapyörillä, vaatii se sen että etupään pitä jo ruopia eli homma on jo siinä vaiheessa puoliksi pelattu... Ja toinen juttu niissä on se että ne on niin heppoista kamaa että siellä pitää olla suojaukset eli esim. hondapa ei olekkaan nelikko kuin hetken,ja kun se takaperän kytkin kuumenee niin se hylkää takavedon pois. Ja taas on auto pelkästään etuveto. Tässä oma henk.koht. mielipide. |
Lainaus:
"The Command-Trac, neljä asentoa: 2-HI, 4-HI, Neutral ja 4-LO. Normaali ajoasento : 2WD HI - eli vain part time neliveto - vain manuaalivaihteiston yhteydessä" Löytyi tuolta: http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1283170176 Em autossa siis ei ole ns. full-time 4wd ominaisuutta, eli maantiellä ja opitävällä pinnalla ajellaan takavedolla. Mutta nelivedossa on hidas ja nopea puoli sekä keskitasauspyörästön lukko. Lisäksi taka-akselissa on kitkalukko, noh...okke ei se mikään oikee lukkoperä ole mutta parempi kun ei mitään. Ihan vakiona varmasti pääsee auraamatonta tietä pidemmälle mitä jollain, jo aikaisemmin mainitulla Hondalla. Käsitykseni mukaan mitään panssarointeja ei ole vakiona, ainoastaa Renegadessa, jotenka kiviä ja kantoja kannattaa varoa. Tuollaset katurenkaat vois kyllä vaihtaa suurimpaan mahdolliseen kokoon AT kuvioista rengasta, tai sitten toinen satsi ihan maastorenkaita, insa tai fedima, millä ajelee kun tarvii. Jousitukseen ja alustaan saa varmasti osaa kun on kyse Jeepistä. Saksasta jo löytyy. Tuossahan on kierrejouset edessä ja takana niin nopea ja edullinen laittaa lisää ryhtiä. Jos pelkkään metsä/metsästys -kalastus käyttöön tulis auto niin sitten suosittelisin vanhempaa XJ Cherokeetä. Sellasen hyväkuntosen 1995-2000 mallin saa 4-8te hintaan ja jää vielä kummasti rahaa vaikka pajalla laittaa maastokelpoiseksi, sis verrattuna tohon KJ malliin. edit: Tuossa yksi esimerkki, siella naapurissa näytti olevan myytävänä http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4241986 |
Lainaus:
|
No millä millä tuota systeemiä nyt kutsutaan, tarkoitin että eli jakolaatikossa 4L ja 4H asennoissa aina 50/50 veto...
http://www.jeep.com/en/4x4/how_syste.../command_trac/ http://www.jeep.fi/4x4/commandtrac/ |
Systeemiä voi kutsua vaikka miksi mutta part time 4 wd. Eli kytkettävä neliveto,tai osa-aika neliveto,lienee lähinnä totuutta.
Ja tuo 50/50 on myöskin osa-aika nelivedossa lähinnä kaupallinen termi koska silloin kun neliveto on kytketty niin voimaa ei "jaeta" missään suhteessa vaan molemmat akselit pyörivät samaa tahtia. Jolloin voima välittyy sieltä missä kitkaa on eli vaikka takapyörät olisivat ilmassa niin etupyörien kautta menee kaikki voima. Keskitasaus pyörästö on sitten taas oma juttunsa eli samankaltainen systeemi kuin perissäkin jolloin voima välittyy suhteessa 50/50 etu ja taka-akselin kesken. Jolloin jos etupyörät on jäällä ja takapyörät hiekalla niin molemat vetävät samalla voimalla eli sillä miten pyörä siellä jäällä pitää. Tai sitten planeetta pyörästöllä toteutettuna sillä saadaan sitten 30/70 vetosuhteita ym. Ja kun nämä lukitaan eli kytketään kiinteäksi niin silloin saadaan taas molemmat akselit pyörimään samaa tahtia. Ja tämä keskitasauspyörästö mahdollistaa sen että akselit voivat pyöriä käännöksissä eri nopeudella ja myöskin silloin vetovoima välittyy koko ajan. Menee hieman Ot:ksi mutta jos se haittaisi koska tekniikassa pysytään. |
Lainaus:
|
täytyy sanoa että te selitätte nyt noita asioita niin sekavasti ja irti asiayhteyksistään että en mä ainakaan ymmärrä...
|
Lainaus:
mutta jos kyse uudemmasta: 2001- Mavericista, niin siinä vastaava lamellikytkimellä tehty"yksipyöräveto", kun muillakin lajityypin edustajilla:Honda Cr-V, Rav 4, X-Trail, yms. katumaasturit, eli tiukassa paikassa yksi pyörä sutii. Kummastako lie kysymys..??? http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Maverick |
Sivu luotu: 18:20 (GMT +2). |