Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kierteen korjausta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90686)

Rytari 12.11.2011 21:07

kierteen korjausta
 
case: vuotava pakosarja

issue: pari katkennutta pakosarjan pulttia

tehty "hyvä pikapatentti" poraamalla 6mm reikä ja siitä läpipultilla.

result: jengat puoliksi hukassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93266
otin pakosarjan irti ja tommoset pätkät vanhaa pulttia sieltä löyty, pienellä pistetty pilalle molemmat poraamalla reikä sen verran sivuun että orkkis jenka on pilalla, pultit itsessään lähti aika helposti kannesta kun pari päivää ruikki kärpänkusta, varmaan aikoinaan crc ja jollain piirtopiikillä pyörittämällä olis saanut pyöritettyä pois ja uudet vaan tilalle, nyt onkin sitte tehtävä jotain muuta, hyvät neuvot kallit.

millähän sen nyt sitte korjais niin että sais pakosarjat takaisin ja pitämään, helicoilit ja muut on toistaiseksi poissa laskuista kun kannen ollessa koneessa ja/ tai koneen ollessa paikallaan ei porakonetta saa sinne sovitettua, runkoaisa ja pyöräntuennat on tiellä.

jenka on 7/16-14 unc, tappi semmoseen ehkä löytynee kun vähän penkoo ja mielellään orkkiskierteen säilyttäiskin mutta...

Ehdotuksia?

Micco 12.11.2011 21:12

Ahdas paikka, mutta pääsiskö kulmaporalla käsiksi.

jampeli 12.11.2011 21:13

Onko kierrettä sen verran jäljellä että pysyis pinnapultti kierreliiman kanssa ,sitä en tosin tiedä kestääkö ne liimat lämpöö.

-MAKE- 12.11.2011 21:16

Eikö helicoilin tappi mee poraamattakin korjattavaan reikään?

Rytari 12.11.2011 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 818484)
Ahdas paikka, mutta pääsiskö kulmaporalla käsiksi.

ei päässy, tilaa on tasan puolet siitä mitä kulmapora vaatii

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jampeli (Viesti 818485)
Onko kierrettä sen verran jäljellä että pysyis pinnapultti kierreliiman kanssa ,sitä en tosin tiedä kestääkö ne liimat lämpöö.

no se on siinä ja siinä kestäiskö ne sen verran lämpöä, mutta pakosarja ei sovi paikalleen jos pultti on paikallaan ennen sitä

toisessa kierrettä on jäljellä n 3/4 kun pora on osunut vähä keskemmälle ja toisessa vähemmän koska 6,5mm poralla porattu aivan pultin ja jengan rajaan, jenka 11mm tienoilla

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 818487)
Eikö helicoilin tappi mee poraamattakin korjattavaan reikään?

voi olla että menee, tappi varmaan ei tosin katkasematta sovi runkoaisan ja kannen väliin ja siis esim jos 10mm jenka on korkannut niin siihen menee 10mm tappi, mulla ei vaan ole tommosta 7/16 helicoil tappia ja irtokierrettä

sisua45 12.11.2011 23:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 818487)
Eikö helicoilin tappi mee poraamattakin korjattavaan reikään?

Ensiks porataan vanhat kierteet pois, sitten vedetään helicoil-tapilla kierre. Sitten kierretään helicoil paikoilleen, ja katkaistaan (tarvittaessa) kierteen "häntä" pois. Recoil on samanlainen, langasta väännetty irtokierre. Joskus on töissä helicoil-tappeja eksyny normi kierre tappien sekaan. Sitten on ihmetelty, miks siinä lukee M10, vaikka tappi on oikeasti M12x1.5. :D

Jos käyttää putki mallista irtokierrettä, esim time-sert, niin homma on vähän erilainen. Ensin sama poraaminen ja kierteen teko kuin edellä. Mutta kierre-holkki väännetään kiinni manklaus tapilla. Tappiin on syytä laittaa öljyä, ettei se leikkaa kiinni, ja holkki muokkaantuu/lukittuu paikoilleen.

Onko kansi/kannet alua vai valua? Jos laittaa koko pannun ketjun nokkaan, ja ottaa koneen korvakkeet irti, niin paljonko konetta voi nostaa ylöspäin? Saisko tarpeeksi tilaa kunnon helicoil/recoil/times-sert käsittelyyn? Ja turhaa niitä tuumia pakosti viljelee, jos metriset kierteet hoitaa homman. :)

-MAKE- 13.11.2011 00:08

Viimeksi kun helicoilia, tai siis v-coilia tässä tapauksessa, Tammer-Dieselistä hain niin noin sanoivat. Porasin kuitenkin kun vanhaa reikää oli jo täyttöhitsattu jonkun kerran niin oli aika kovat reunat. Lisäks alkuperäinen aine oli vielä jotain ruostetta hylkivää kamaa.

Rytari 13.11.2011 00:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 818560)
Onko kansi/kannet alua vai valua? Jos laittaa koko pannun ketjun nokkaan, ja ottaa koneen korvakkeet irti, niin paljonko konetta voi nostaa ylöspäin? Saisko tarpeeksi tilaa kunnon helicoil/recoil/times-sert käsittelyyn? Ja turhaa niitä tuumia pakosti viljelee, jos metriset kierteet hoitaa homman. :)

valuahan nuo

kattelin ittekki samaa, mutta ei taida nousta lootan kanssa kovin korkeelle, eikä mul oo tallis oikein mitää milla nostaiskaan kun voip painaa aika paljon.

helpompi olis irrottaa kansi mut on siinäkin vaan aika työmaa ja kun ei oo tiivisteitä hommattuna niin tulee vähä pitkä projekti, tarttis saada se pois tallista talvisäilöön kun vie tilan omilta hommilta

sisua45 13.11.2011 00:49

Kuulostaa myyntimiehen puheilta, tai sitten jotain mullistaa on keksitty. :D Eikä oo kerrottu meille, vaikka tammer-dieselin äijä käy meillä kerran viikossa.

-MAKE- 13.11.2011 01:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 818568)
Kuulostaa myyntimiehen puheilta, tai sitten jotain mullistaa on keksitty. :D Eikä oo kerrottu meille, vaikka tammer-dieselin äijä käy meillä kerran viikossa.

No, myyntimies sai myytyä melkein viidenkympin terän kuitenkin vaikka sanoi, ettei tarvii:D
Kysy piruuttas ens kerralla siltä joka teillä käy. -Kun tiskillä sanottiin, että...-


Sivu luotu: 13:43 (GMT +2).