Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   runko muutokset ja leimaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90492)

hitoy 08.11.2011 13:57

runko muutokset ja leimaus
 
Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n

Timo_L 08.11.2011 14:22

Muutoksen laillisuudesta en tiedä, mutta kuinka kapea toi akseli oikeen on jos ei siihen saa hitsattua tukivarren korvakkeita sellaiseen paikkaan että mahtuu renkaat pyörimään yms.? :confused:

-MaTTi- 08.11.2011 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 816943)
Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n

Asianmukaiset korvakkeet tukivarsille saa tehdä itse, katsastusmiehellä oikeus pyytää selvitys hitsaustyöstä jos kestävyys epäilyttää.

Nuhapumppu 08.11.2011 23:56

Mattihan vois vastata tähän kysymykseen,kun kerta rungoista on kyselyä että miksi "umpirungosta" ei saa tehdä avorunkoa vaikka sitä vahvistaisi kunnolla? Katsastusmieheltä kun asiaa tiedustelin niin vastaus oli luokkaa "Tuskimpa saa,en ole varma jotenka ei saa yms." Sais paljon pidempi ikäisen rungon:rolleyes:

toyota4x4 09.11.2011 07:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 816943)
Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n

miksiköhän sitä pitää kaventaa ?eikös ero edessä ole 1cm

Gary Grand 09.11.2011 08:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 817197)
... miksi "umpirungosta" ei saa tehdä avorunkoa vaikka sitä vahvistaisi kunnolla? Katsastusmieheltä kun asiaa tiedustelin niin vastaus oli luokkaa "Tuskimpa saa,en ole varma jotenka ei saa yms." Sais paljon pidempi ikäisen rungon:rolleyes:

Pidempi ikänenhän tuollainen hyvin tuulettuva jenkkityylinen runko on, mutta vääntöjäykkyyttä sillä ei ole yhtään, niinkun tästä näkee:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8368

Niinkuin arvata saattaa niin hitsiliitokset tollasiin veteliin C-palkkeihin on vaikeita.
Siinä vaikka pari syytä miksi EI.

Nuhapumppu 09.11.2011 10:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 817226)
Pidempi ikänenhän tuollainen hyvin tuulettuva jenkkityylinen runko on, mutta vääntöjäykkyyttä sillä ei ole yhtään, niinkun tästä näkee:


Niinkuin arvata saattaa niin hitsiliitokset tollasiin veteliin C-palkkeihin on vaikeita.
Siinä vaikka pari syytä miksi EI.

Kumma kyllä esim Ram:issa kestää runko todella hyvin vaikka on C mallinen,uskollan jopa väittää että on jäykempi kuin pajeron runko,tosin pituuden takiahan tuo kiertyy pikkuisen. Ja ainahan nuita C runkoja pystyy vahvistamaan,jolloinka saadaan varmasti jäykempi kuin normi rungosta.
Jäykistäminen ei todellakaan ole mikään ongelma,rakentaa esim kulmiin vahvistukset,eli tekee palkista samantyylisen kuin U-palkki on.

hitoy 09.11.2011 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 817223)
miksiköhän sitä pitää kaventaa ?eikös ero edessä ole 1cm

Näinhän tuo oli.. :) Korvakkeet on heppailtu runkoon. Eli tässä on käytetty vain ja ainoastaan toyotan omia osia. :D

RIPAX 09.11.2011 23:40

Runkojäykistys.
 
No u-palkki runko on kierto jäykkyydeltään vetelämpi kun RHS tai hitsattu tupla u-palkki eli semmonen ku japsi autoissa ja Rovereissahan on oikeestaan neliskantti putkea mut lähtö kohtasesti jäykkä runko on parempi. Jonkun ennestään lahon rungon avaaminen ja sit jäykistäminen ei oo kovinkaan helppo tapa välttyä ruostevaurioilta. Jos on kuppaa ni hitsaa ne ja sit kunnolla putsaa sen rungon paine pesurilla ja jos on joku viemäriletku jonka tunkee sisälle palkkiin ja sillä ruiskuttaa puhtaaks ni aina parempi. Sit kunnolla öljyä tai kotelosuojaöljy koktaili ruiskuttaen ni on varmasti parempi vaihtoehto. C-palkissa ku on se huono puoli et sihen on pirun vaikee hitsata mitään,kuorma-autoissa runkoon ei juuri hitsata niinku ei avo runkoisissa muutenkaan. Jenkki autoissahan on enimmät niitattu runkoon,mites muutat kaikki korvakot niin et ne saa niitattua? Kun hitsisauma ei jousta ja c runko joustaa,eli ei onnistu.

Nuhapumppu 10.11.2011 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 817483)
No u-palkki runko on kierto jäykkyydeltään vetelämpi kun RHS tai hitsattu tupla u-palkki eli semmonen ku japsi autoissa ja Rovereissahan on oikeestaan neliskantti putkea mut lähtö kohtasesti jäykkä runko on parempi. Jonkun ennestään lahon rungon avaaminen ja sit jäykistäminen ei oo kovinkaan helppo tapa välttyä ruostevaurioilta. Jos on kuppaa ni hitsaa ne ja sit kunnolla putsaa sen rungon paine pesurilla ja jos on joku viemäriletku jonka tunkee sisälle palkkiin ja sillä ruiskuttaa puhtaaks ni aina parempi. Sit kunnolla öljyä tai kotelosuojaöljy koktaili ruiskuttaen ni on varmasti parempi vaihtoehto. C-palkissa ku on se huono puoli et sihen on pirun vaikee hitsata mitään,kuorma-autoissa runkoon ei juuri hitsata niinku ei avo runkoisissa muutenkaan. Jenkki autoissahan on enimmät niitattu runkoon,mites muutat kaikki korvakot niin et ne saa niitattua? Kun hitsisauma ei jousta ja c runko joustaa,eli ei onnistu.

Lähinnä nyt ajattelin että jos joskus korjaa rungon kunnolla,eli tekee kokonaan uusiksi niin silloin olisi moisen muutoksen tehnyt,eli ihan pelkkä idea vaan. Mutta tuo rungon kunnolla pesu ja hitsaus auttaa kyllä pitkälle tuon ruosteen kanssa,omastani ei vaan meinannut runkoa oikein saada puhtaaksi edes painepesurilla kun sitä tuskin on koskaan kukaan edes yrittänyt pestä.


Sivu luotu: 14:09 (GMT +2).