Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2h ontuu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90384)

mäksä 05.11.2011 22:54

2h ontuu
 
mikä tekee hj:n ontumisen ja "röpöttämisen kun antaa kierroksia..??
ihan kuin bensa auto mist tulppa pimee..
onko pumpun ajotus pielessä..?:eek:

Reetu 05.11.2011 23:58

Joku vanhemp automies saattas kokeilla ontumiskierroksilla jokaisest suutinputkerta suuttimen juuresta onks näppituntumalla eroa syklissä sylinterien välillä...

Ite pidin huuhaahorinana moista konstia aikoinaan, kun yks setä BJ:st kopas ja sano et siul ei kolmospytty pelaa kunnolla, mut oikeassa äijä oli.

Jappi 06.11.2011 00:09

Villit huhut kertoo että olisi siirtopumppu tullut tiensä päähän rivipumpussa kun tuota tekee, ei ole omaa kokemusta aiheesta.

Mika_T 06.11.2011 01:26

Ekana tarkista polttoaineen saanti. Eli suodattimet/siirtopumppu/ tankin imuputki.

mäksä 06.11.2011 01:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 816127)
Ekana tarkista polttoaineen saanti. Eli suodattimet/siirtopumppu/ tankin imuputki.

suodatin ja linja on uusi.. huomenna tutkin imuputken..

mäksä 06.11.2011 01:41

tuota pumpun ajotusta eniten pelkään..
siel joku seppä tehnyt jotain kun kampiakselin päästäkin puuttuu iso mutteri..:mad:
sama seppä vaihtanut laatikon ja laittanut taka kardaanin väärinpäin jne jne :eek:

Bj Andy 06.11.2011 09:09

Nii taas kerran voisit hieman tarkentaa.

ELi esim. alkoiko vika ajossa vai onko aina ollutkin tällainen?

Jos alkoi jonkun minkä tahansa remontin jälkeen niin sekin olisi hyvä tietää.

Onko vakio vai turbotettu?

Paljonko ajettu?

Ja mistä päättelit sen ajoituksen? Vai arvasit?

Tarkasta nyt vaikka ekana ettei se syöttöpumppu ole tärissy löysälle.

Pysyykö tyhjäkäynti aisoissa??

Ja onko esim. venttilin välykset tarkistettu millä vuosituhannella??

Niin ja vedenerottimella on taipumus ruostua sellain puhki että normioloissa toimii mutta kun vaihtaa suotimen ja käsipumpulla pumppaa reilusti niin se ruoste joka pitää ko.laitteen kasassa pääsee "pöyhöttymään" jonka jälkeen rupeaa vetämään sieltä ilmaa vaikka ei ulos vuotaisikaan.

Noin niiku yleensä.

mäksä 06.11.2011 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 816159)
Nii taas kerran voisit hieman tarkentaa.

ELi esim. alkoiko vika ajossa vai onko aina ollutkin tällainen?

Jos alkoi jonkun minkä tahansa remontin jälkeen niin sekin olisi hyvä tietää.

Onko vakio vai turbotettu?

Paljonko ajettu?

Ja mistä päättelit sen ajoituksen? Vai arvasit?

Tarkasta nyt vaikka ekana ettei se syöttöpumppu ole tärissy löysälle.

Pysyykö tyhjäkäynti aisoissa??

Ja onko esim. venttilin välykset tarkistettu millä vuosituhannella??

Niin ja vedenerottimella on taipumus ruostua sellain puhki että normioloissa toimii mutta kun vaihtaa suotimen ja käsipumpulla pumppaa reilusti niin se ruoste joka pitää ko.laitteen kasassa pääsee "pöyhöttymään" jonka jälkeen rupeaa vetämään sieltä ilmaa vaikka ei ulos vuotaisikaan.

Noin niiku yleensä.

-vika oli hojon mulle tullessa
-nyt ahtamaton,, öljy letkut valmiina
-ajettu 520tkm
-pumpun ajotusta päädyin syyttämään kun nafta linja on vaihdettu ja venttiilin välykset tarkistettu
-tyhjäkäynti on ihan normaali,, EHKÄ hieman ontuva sekin

Bj Andy 06.11.2011 10:53

Ok.

Ookko tarkastanu ettei kalvo ole puhki??

Jos yksi pytty "jättää välistä" niin tarkista onko takaiskujen ja syöttöpumpun rungon välissä polttoaine vuotoa , jo hemmetin pieni vuoto aiheuttaa sen että joku pytty ei käy samalla tavalla kun muut.

Ja itellä oli bertassa tuota vaivaa ja se ilmenii vasta kun kone lämpesi ja tyhjäkäynnillä ja osakuormalla. Täydellä kaasulla toimi lähes normaalisti.

mäksä 06.11.2011 12:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 816181)
Ok.

Ookko tarkastanu ettei kalvo ole puhki??

Jos yksi pytty "jättää välistä" niin tarkista onko takaiskujen ja syöttöpumpun rungon välissä polttoaine vuotoa , jo hemmetin pieni vuoto aiheuttaa sen että joku pytty ei käy samalla tavalla kun muut.

Ja itellä oli bertassa tuota vaivaa ja se ilmenii vasta kun kone lämpesi ja tyhjäkäynnillä ja osakuormalla. Täydellä kaasulla toimi lähes normaalisti.

en oo viel pumppuu avannu,, kalvon tarkistus on myös listalla..
oon yrittäny saad hj:n myyjää kii et saan kysyy miten menetellää ku kert EHJÄÄ menin hakemaan...

mäksä 06.11.2011 14:36

käytin lämpimäx ja avasin käydessä suutin putkia,, kolmosessa ei vaikuttanut..
vaihdoin tilalle ehjän suuttimen eikä vaikutusta..

eli onko nostettava kansi pois..??

Bj Andy 06.11.2011 15:02

Savuaako se jos se kolmosen putki on kiinni??

Ja tueeko sieltä naftaa kun sitä löysää???

Jos vastuakset on ei/kyllä, niin sitten ennen isompia hommia tarkista se syöttöpumpun löpövuoto siitä kolmosen takaiskun alta.Eli siitä mistä se suihkuputki lähtee. Ihan minimaalinenkin vuoto aiheuttaa sen että litku ei mene sylinterille saakka. Niin ja myös se ettei sen putken juuressa ole löpöhelmeä eli vuotoa.

Ja sen kalvon eheyden tarkistat ilman pumpun avaustakin.

mäksä 06.11.2011 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 816256)
Savuaako se jos se kolmosen putki on kiinni??

Ja tueeko sieltä naftaa kun sitä löysää???

Jos vastuakset on ei/kyllä, niin sitten ennen isompia hommia tarkista se syöttöpumpun löpövuoto siitä kolmosen takaiskun alta.Eli siitä mistä se suihkuputki lähtee. Ihan minimaalinenkin vuoto aiheuttaa sen että litku ei mene sylinterille saakka. Niin ja myös se ettei sen putken juuressa ole löpöhelmeä eli vuotoa.

Ja sen kalvon eheyden tarkistat ilman pumpun avaustakin.

kaasua antaessa tietysti pölläyttää sen normin
ja käydessä kun löysää putkea niin naftaa tulee mut käynti ei muutu yhtään..

ja pumpulta ei putket ole märkiä

BJ-40/76 06.11.2011 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 816261)
kaasua antaessa tietysti pölläyttää sen normin
ja käydessä kun löysää putkea niin naftaa tulee mut käynti ei muutu yhtään..

ja pumpulta ei putket ole märkiä

Jos vika moottorin puolella niin kitkuaa kun yksi pytty ei polta.
ota hehkutulppa pois ja mittaa paine (tai kokeile jaksaako sormella pitää paineet sisällä) vertaa painetta toiseen sylinteriin.
Jos vika ois tuolla moottorin puolella, niin tyhjäkäynnillä pytty olisi pimeä, ja heräis kierroksilla.

Ja jos vika pumpun puolella, niin silloin se vois olla joko takaiskuventtiilivika tai sitten
yksi pumpun elementti jumii/on väljä taikka jousi poikki.

P.S kerroit että suodattimet ok, mutta oletko puhdistanut sen siirtopumpun
imupuolella olevan sihdin? siis sen mikä on siinä tulopuolen pultissa, millä putki tulee kiinni siirtopumppuun. (ei liity varmaankaan sinun käyntiongelmaan)

Bj Andy 06.11.2011 17:19

Seuraavaksi putsaa ja kuivaa se pumpun päällinen niiden putkien ja takaiskujen juuresta todella huolellisesti.

Kun se on varmasti kuiva, käynnistä kone ja laita hieman kierroksia, hetken päästä kokeile jollain paperilla että mehiikö sen kolmosen takaiskun juuresta naftaa ja joka puolelta. Koska se vuoto voi olla niin pieni ettei siitä juurikaan tallin lattialle riitä...

Ite etin tällaista vikaa bertasta aikas pitkään. Ja juurikin joku pytty ei silloin käyny kuin täydellä kuormalla.

mäksä 07.11.2011 01:02

otin suutin putke pumpulta irti ja koitin kiristää takaiskun runkoa ,, kyl se pirulainen hiukan kierty..
nyt käynti muuttuu hiukan putkea avatessa,, mut ei mun mielestä tarpeex..

huomenna mittaan puristus paineet ja jos niis on jotain ni nostan kannen pois..

Bj Andy 07.11.2011 11:17

Käytä se pumppu irti tai vaiha siinä paikallaan ne takaiskujen alumiini prikat. Tai ainakin sen kolmosen. Ovat kevyempiä kuin kansi. Ja muista leikkaussali hygienia.

sos 07.11.2011 14:16

sori topicin lainaus, mut mistähän johtuu velipojan hojon 61 kylmänä savutta ja lämpösenä savutus loppu näkyvänä, mut takana ei voi ajella ku silmiä alkaa kirvellä niin maan perusteelisesti ja santulla silmät kipeenä aina paripäivää. suuttimet tarkistettu, eli mitä pitäs uusia?

tonikki 07.11.2011 15:42

Polttoainelinjan ilmatiiviys kannattaa testata esim. läpinäkyvän letkun avulla että imeekö ilmoja mukana.

Kontio 07.11.2011 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 816094)
mikä tekee hj:n ontumisen ja "röpöttämisen kun antaa kierroksia..??
ihan kuin bensa auto mist tulppa pimee..
onko pumpun ajotus pielessä..?:eek:

Oletko nyt aivan varma, ettei pumppu saa mistään ilmaa järjestelmään?

Toki kun olet tuota suuttimen nippaa olet löysännyt käynninaikana, niin se kyllä taas viittaa suutinvikaan...

mäksä 07.11.2011 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kontio (Viesti 816785)
Oletko nyt aivan varma, ettei pumppu saa mistään ilmaa järjestelmään?

Toki kun olet tuota suuttimen nippaa olet löysännyt käynninaikana, niin se kyllä taas viittaa suutinvikaan...

mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..

mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..

Kontio 07.11.2011 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 816789)
mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..

mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..

Ei sinne pelkästään kolmoseen, vaan kun pumppu saa ilmaa, se vaikuttaa koko järjestelmään. Ja sitä ilmaahan ei tarvitse olla juuri mitään dieselissä, kun aiheutta ongelmia käyntiin...

Sitten taas, kun olet sen suuttimen vaihtanut, tarkistitko muiden suuttimien avautumispaineet, eli onko se kolmosen suutin ylivireydessä?

Nämä nyt on tämmöisiä arvailuja vain...

Bj Andy 07.11.2011 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 816623)
sori topicin lainaus, mut mistähän johtuu velipojan hojon 61 kylmänä savutta ja lämpösenä savutus loppu näkyvänä, mut takana ei voi ajella ku silmiä alkaa kirvellä niin maan perusteelisesti ja santulla silmät kipeenä aina paripäivää. suuttimet tarkistettu, eli mitä pitäs uusia?

Tässä kohtaa vastaus voisi olla ajoitus pielessä. Ja jos on jo vakiot 570 tkm ajettu niin käynti diesel korjaamolla voisi olla paikallaan, tulisi hieman vetoja ja samalla laskisi kulutus ym. mukavaa.... Niin ja se kylmäsavutuskin saattaisi vähentyä.

Bj Andy 07.11.2011 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 816789)
mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..

mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..

Vaiha vaan ne tiivisteet niin saatat yllättyä. Tais sitten pettyä mutta jos se jo kiristämällä parani niin vika on aika suurella todennäköisyydellä siinä. Eli se amuliini prikka on jostain syystä antautunu eli joko se suutin on joskus naulannu, tai muuten on vaan tullut tiensä päähän. Ja se vuoto ei tervi olla kuin sen kuuluisan itikan paskan verran niin paineet karkaa siitä ja suutin ei jaksa kunnolla aueta.

Jos se ei auttanut niin sitten vian etsintä jatkukoon.

mäksä 07.11.2011 21:14

juu tiivisteet on seuraavana vuorossa,, mahtaako niitä saada tarvikkeena vai tartteeko suunnata toyotan vara-osa tiskille :confused: :eek::eek:
mutta nyt toimii jo sen verran hyvin että ahdin palaa takasin paikalleen :cool:


Sivu luotu: 09:56 (GMT +2).