![]() |
DOT-valot kelpaa taas!
Vanhoihinkin voi vaihtaa takaisin jos alun perin olleet:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/08D34...sastajille.pdf http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86291...40303_2001.pdf Lainaus:
|
IHANAA!:D
|
Just vaihdoin DOT:ien (harmaat, ihme että oli saanut leiman?) tilalle H4 E hyväksytyt, tulkoon valkeus... :D
|
koskeeko myös motoripyöriä ?
|
ELI?
Jos esimerkiksi tuon 2003-mallisen Dodge Durangon jenkeistä, saan sen siis leimattua alkuperäisillä valoilla ja laseilla? Auton tuonnin hinta putoaisi siis tonnin-pari. Voiko olla totta? Lainaus:
Kuulostaa kyllä ihan järkevältä(VIHDOINKIN) muutokselta, mutta onko se käytännössä sitä? On hiukan kankeaa yrittää suomentaa tuota soveltamisohjeen tekstiä...:D jos se on sitä minulle, niin on oletettavaa, että se on sitä katsastusmiehellekin. Ja taas päästään tappelemaan konttorilla tulkinnoista. |
Lainaus:
Alkuperäinen ajovalo EI mene ilman hyväksytyn asiantuntijan lausuntoa jos ei E-merkitty. |
Lainaus:
|
No, kukas se hyväksytty asiantuntija on?
Tuota kun luki, niin jää taas vastuu katsastusmiehelle, joka ei uskalla mitään asiantuntijaa kelpuuttaa TraFin antamien ohjeiden pohjalta. Lainaus:
Voiko missään muussa instanssissa luikerrella vastuusta tuollaisin sanakääntein?!? Josko vaikkapa AMK olisi hieman sopiva asiantuntija? Vai onko katsastuskonttoreilla asiassa hieman asiantuntemusta? Elikkä nyt on annettu muka helpotusta noihin pykäliin, mutta on hieman hankala löytää järkevänhintaista instanssia vastaavuuksien toteamiseen. |
moi!
kertokaas ny tyhmälle mitä on DOT valot ja miksi niin hyviä että mainintaa "tulkoon valkeus"? //Janne |
Lainaus:
ja niinkuin tuolla yllä mainitaan ne vakio valot on niin kusenpolttamia muovi töttöröitä joilla ei kyllä nää eteenpäin... :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
saako tommoseen umpioon missä ei ole e eikä dot hyväksyntää, niin pyydettyä jostain jonku hyväksytyn asiantuntijan lausuntoa?
ja vielä jopa xenonin kanssa, kun on projektori... ja mitähän maksaa? |
Lainaus:
http://www.k1katsastajat.fi/katsastu...y_asiantuntija Lainaus:
|
Lainaus:
Kiitoksia MaTTi:lle! Yritin tuota hyväksyttyjen listaa etsiä päivällä, mutta eihän se silmään osunut..:o Aiempi kommentti oli ehkä hieman kitkerä aiemmista hyvistä kokemuksista johtuen:rolleyes: |
Lainaus:
-Kun vaihdoin E-umpiot, piti vaihtaa polttimon kannat H4-sopivaksi, DOT-vaati eri polttimon tossa mun Jeepissä. DOT-polsuja hankala löytää, kuulemma... |
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju saako tommoseen umpioon missä ei ole e eikä dot hyväksyntää, niin pyydettyä jostain jonku hyväksytyn asiantuntijan lausuntoa? Autossa jos ja kun ei oo ollu alunperin DOT-valoja niin ei siihen semmosia saa nykyäänkään laittaa vaikka olis mitkä paperit.[/QUOTE] ei ne mitkään dot valot ole! ei ole siis mitään järkeenkäypiä hyväksyntämerkkejä... että voisko semmosen lausunnon saada jostain? |
Lainaus:
|
Laitan otteen tänään saamastani sähköpostista, jotta faktatieto leviäisi. Itse en ole hyväksytty asiantuntija.
"Hyväksyntäliite 8 uudistui reilu viikko sitten ja se mahdollistaa tietyin rajoituksin mm. USA autojen alkuperäiset lähi- ja kaukovalaisimet. Kyseisen liitteen kohta 25 eli ajovalaisimet on merkitty siten, että myös USA/Kanada/Japani/Korea alueille alunperin hyväksytyt valaisimet kelpaisivat myös meillä. Edellytys on kuitenkin se, että ne vastaavat esim. E-Säännön 112 kohdan 6 vaatimuksia. Vaatimustenmukaisuutta voisi arvioida hyväksytty asiantuntija. Asiakkailla ja muillakin tahoilla tuntuisi olevan käsitys, että asiantuntija tämän voisi jotenkin helposti todeta. Asia ei valitettavasti ole aivan näin yksinkertainen, meillä ei ole mahdollista suorittaa laboratoriotason luksimittailua valaisimen tuottamasta valotehosta eri koordinaateissa pimeässä hallissa 25 etäisyydeltä. Kyse ei siis ole suinkaan pelkästään valokuvion tarkastamisesta silmämääräisesti. Meidän hyväksytytyt asiantuntijat eivät siis anna lausuntoa siitä, täyttääkö USA yms ajovalaisin E-Säännön vaatimukset. Trafin nettisivuilla (tutkimuslaitokset ja hyväksytyt asiantuntijat) on kaksi tahoa, jotka mittailuja ovat ilmoittautuneet tekemään; VTT expert service ja TKK (ilmoitettu laitos ajovalaisimille). Tosin ainakin TKK on ilmoittanut ettei kiinnosta. Vaatimustasoon voi olla, että tulevaisuudessa tule muutosta, jos Suomessa kukaan ei mitauksia tee mutta se on tulevaisuuden asioita. Liitteen 8, kohdan 25 alaviitteeseen 23 on kirjattu, että jos vaihdetaan alkuperäisten valaisimien tilalle e/E-hyväksytyt, saa alkuperäinen suojamuovi olla edelleen asennettuna kunhan sillä ei ole vaikutusta valokuvioon. Tämän kohdan voi toki asiantuntijamme tarkastaa." |
Trafista saadun tiedon mukaan kaikki hyväksytyt asiantuntijat kellä on oikeus antaa valolaitteiden asennuksesta lausunto, saavat antaa sen myös DOT-valoista ilman labratestejä siitä huolimatta että ne toisaalla edellytetäänkin. Tämä tieto perjantailta.
Kuuluuko Ossin puulaaki YKL:ään? |
Lainaus:
On se hienoa, kun eivät Trafissa itsekään tiedä... Sieltä jos jotain kysyt, niin kirjallisena ei saa mitään. Minua on yritetty houkutella tuohon asiantuntijahommaan, mutta olen sen vielä toistaiseksi onnistunut sen välttämään. On nimittäin erittäin epäkiitollista työtä näin sivusta seurattuna. |
Eikö enää tarvi edes valojen korkeuden säätöä askarrella?
Mites muuten nopeudenrajottimen kanssa? Pitää kö se olla -03 uudemmissa kuorkeissa, vai pääseekö siitä luistaa jollain päästö systeemillä? |
Uudessa V8 oli noista valoista ja suomessa tehty taas kansallinen päätös noista ja tuskin yhtään helpottuu tuo valo asia. Koska piste valot ei ole sallittuja. Itte en noista ymmärrä, mut lukekaa sieltä artikkeli.
|
Lainaus:
Eli ilmeisesti jatkossakin näistä ajovaloasioista väännetään paikallisella tasolla. Eli pitää löytää jatkossakin "suotuisat" katsastussedät. Ihmettelen silti noita Trafin tiedotteita katsastusasemia varten. Niissä ei mainittu mistään V8 lehdessä mainituista seikoista? Vai onko tämä taas sitä että laki on niitä varten jotka osaavat sitä tulkita oikein? :confused: |
No mitä seikkoja siellä V8 läpyskässä sitten mainitaan?
|
Sivu luotu: 05:42 (GMT +2). |