Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   blazerin pinionin mutteri??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90026)

blazer 27.10.2011 17:29

blazerin pinionin mutteri???
 
olis tarkotuksena vaihtaa blazerin etuperäsrä stefa ja tiiviste. onkos siinä pinioniakselin mutterilla joku momentti mihin se pitää pistää vai onkos siinä jokin muu juttu:confused:? semmosen krymppiholkinkin jo hankkisin. paljonkohan noihin periin menee öljyä yhteensä jos pistäis molenpiin uudet ja mitä öljyä noihin ootte laittanu? jotain perus vaihteistoöljyä???

veijon-esso 27.10.2011 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 812870)
olis tarkotuksena vaihtaa blazerin etuperäsrä stefa ja tiiviste. onkos siinä pinioniakselin mutterilla joku momentti mihin se pitää pistää vai onkos siinä jokin muu juttu:confused:? semmosen krymppiholkinkin jo hankkisin. paljonkohan noihin periin menee öljyä yhteensä jos pistäis molenpiin uudet ja mitä öljyä noihin ootte laittanu? jotain perus vaihteistoöljyä???

Mä vaihoin aikanaan takaperään stefan ja merkkasin mutterin asennon ja vedin uudestaan kiinni samaan kohtaan + pikkasen yli, samalla krymppiholkilla. Ei ollu tarpeeks isoo momenttiavainta ja tolleen ne tekee monella pajallakin. Uuden krymppiholkin kanssa vedettävä oikeeseen momenttiin.

Periin hypoidi peräöljyä, normi vaihteistoöljy ei käy. Jos on kitkalukko niin pitää olla sille vielä sopiva lisäaine tai valmiiksi lisäaineistettu öljy. Litramääriä en enää muista, mutta pari litraa per akseli ainakin varaisin jos tollasta lähtis tekee, ehkä viis litraa yhteensä niin ei lopu kesken.

Rytari 27.10.2011 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 812887)
Mä vaihoin aikanaan takaperään stefan ja merkkasin mutterin asennon ja vedin uudestaan kiinni samaan kohtaan + pikkasen yli, samalla krymppiholkilla. Ei ollu tarpeeks isoo momenttiavainta ja tolleen ne tekee monella pajallakin. Uuden krymppiholkin kanssa vedettävä oikeeseen momenttiin.

Periin hypoidi peräöljyä, normi vaihteistoöljy ei käy. Jos on kitkalukko niin pitää olla sille vielä sopiva lisäaine tai valmiiksi lisäaineistettu öljy. Litramääriä en enää muista, mutta pari litraa per akseli ainakin varaisin jos tollasta lähtis tekee, ehkä viis litraa yhteensä niin ei lopu kesken.

k5 blazeris tuskin on semmosta lukko mikä lisäaineen tarvii jos ei jälkikäteen oo laitettu mutta synteettiset hypoidiöljyt on aika rock kun toi talvikin on tulossa.

hpotteri 27.10.2011 21:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 812934)
k5 blazeris tuskin on semmosta lukko mikä lisäaineen tarvii jos ei jälkikäteen oo laitettu mutta synteettiset hypoidiöljyt on aika rock kun toi talvikin on tulossa.

Jos gov bomba tuntuu paukahtavan päälle tai auetessaan sillon on syytä käyttää lisäainetta miel gm tai lisäaineistettua ep öljyä.

Omassa käytin joskus luvuilla lisäaineistettua öljyä sillä verukkeella että pehmeempi kytkeytyminen vois helpottaa vetarin oloa kun lukko yrittää särkee paikkoja just kytkeytyessään yleensä toisen pyörän jo sutiessa.

blazer 27.10.2011 22:11

onko näissä tuotteissa edes mitään lukkoa vakiona? jos on niin ei se kovin hyvin ainakaan toimi...

veijon-esso 28.10.2011 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 813035)
onko näissä tuotteissa edes mitään lukkoa vakiona? jos on niin ei se kovin hyvin ainakaan toimi...

On ollu vakiona sekä kitkalukolla että ilman. Jos on ilman niin helpohkoa olis lisätä lock-right tai vastaava palalukko. Onks tää ihan käyttis, harraste kruiseri vai ihan offikäyttöön tulossa?

blazer 28.10.2011 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 813120)
On ollu vakiona sekä kitkalukolla että ilman. Jos on ilman niin helpohkoa olis lisätä lock-right tai vastaava palalukko. Onks tää ihan käyttis, harraste kruiseri vai ihan offikäyttöön tulossa?

käyttöauto pääasiassa, mutta tarkoitus olis sillon tällön käydä jossain möyrimässäkin. lukko ei mee päälle ainakaan pihamäkeen kurvatessa(sisäkurvin pyörä lyöö joutavaa) pitäisköhän antaa lisää jenkaa vaan jos se sit sieltä heräis? näkeekö sen jotenkin sieltä perän kannen alta jos sinne kurkkaa, että onko siellä ylipäätään mitään lukkoa vai onko siinä vaan joku vika... on nää tasauspyörästö hommat vielä vähän hakuses ku ei ol enne ollu minkään sortin maasturia saatika ameriikan tuotetta...

sisuli 28.10.2011 16:43

Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

hpotteri 28.10.2011 16:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisuli (Viesti 813215)
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

Ei tossa mättää mikään muu kun toiminta perjaate.

100rpm pyörintänopeus ero (jonka toi lukko vaatii kytkeytyessään) PYÖRÄSSÄ on aivan liikaa oli sitä tehoa kuinka vähän ja kuinka kevyessä autossa.

blazer 28.10.2011 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisuli (Viesti 813215)
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

en löytäny muuta tarraa kun hanskalokerossa oli tommonen missä luki SERVICE PARTS IDENTIFICATION ja hirmu litania erinäkösiä 3merkin kirjain numero yhdistelmiä... niissä ei ainakaan ollu tota G80 merkintää.

Rytari 28.10.2011 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 813279)
en löytäny muuta tarraa kun hanskalokerossa oli tommonen missä luki SERVICE PARTS IDENTIFICATION ja hirmu litania erinäkösiä 3merkin kirjain numero yhdistelmiä... niissä ei ainakaan ollu tota G80 merkintää.

no sit ei ole sitä lukkoakaan takaperässä...

Jontte74 28.10.2011 21:34

G80 optio tarkoittaa käkikello lukkoa ja sen kanssa ei saa käyttää lukkoperä öljyä. Siellä on pienet kitkalevyt jotka menevät pialle jos käyttää lukkoperä öljyä.
LOCKING DIFFERENTIAL (G80) LUBRICANT SERVICE INFORMATION #90-4-103 - (Jan 4, 1990)
VEHICLES AFFECTED: ALL LIGHT TRUCKS EQUIPPED WITH G80 REAR AXLE ALL YEARS

GMC does not recommend the use of any limited slip additives in light trucks with G80 axles. Rear axle additives delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.

The recommended lubricant for all light truck rear axles, including G80, is SAE 80W-90 GL5 (GM part #10950849). Trucks exhibiting rear axle chatter should be drained and refilled using the rear axle fluid indicated.

Tollanen löyty gm sis ohjelmasta ja ymmärsin että toi tarkottaa että ei suosittele lisäaineita.

sisuli 28.10.2011 22:11

Taitaa olla 10 pulttiperä jopa 7.5" lautaspyörällä, ja muutkin rattaat ja laakerit on ku rannekellossa.
Se räkäsee kyllä reilu 2tonnin autossa muutakin kuin hampaat mäkeen, ainakin jos 350 koneella.
Ensin kukkuu käkikello

Rytari 28.10.2011 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisuli (Viesti 813363)
Taitaa olla 10 pulttiperä jopa 7.5" lautaspyörällä, ja muutkin rattaat ja laakerit on ku rannekellossa.
Se räkäsee kyllä reilu 2tonnin autossa muutakin kuin hampaat mäkeen, ainakin jos 350 koneella.
Ensin kukkuu käkikello

sen verran korjausta että 8.5" lautaspyörällä eli d44 kopio 7.5" on henkilöautomurikka

BJ-40/76 29.10.2011 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisuli (Viesti 813215)
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

Ja tuo yllämainitussa animaatiossa oleva lukko invalisoiduu laakista.
nimittäin jos tuo lukkiutuminen epäonnistuu, niin hammaspyörät hukkaa hampaansa, mutta toimii senkin jälkeen huonona kitkalukkona.

blazer 07.11.2011 20:48

pinionin muteri löysässäkö?
 
vaihdoin takakardaanista ristikot ja siinä yhteydessä huomasin että tuo "haarukka" vai mikä lie nimeltään kuitenkin se mikä on siinä pinionakselin päässä mihin tulee kardaani ristikolla kiinni. niin tämä "haarukka" tuntui olevan löysässä, kiertyi siinä ees taas vaikka akseli ei liikkunut... muihin suuntiin ei tuntunut olevan välystä.enkä nyt tarkoita sitä rattaitten välystä mikä siellä kuuluukin olla. välys oli noin milli kierto suunnassa. onkos tuo ihan normaalia,vai pitäiskö olla ihan yhtä puuta . en sitä mutteria sen enempää kokeillut mutta auto ainakin liikkui ennen kuin mutteri

Rytari 07.11.2011 21:01

http://completeoffroad.com/images/F37215.jpg
öö siis hetkinen... pinionin yoke on siis tämä osa ja on mutterilla kiinni pinionissa... kumpiko siinä nyt kiertyi? tämä pinionin päällä vai pinioni yokeineen, muttereineen päivineen...

blazer 07.11.2011 21:20

juurikin tuo käikäle! tämä yoke kiertyi vaikka mutteri ja pinioni pysyivät paikallaan. eikös sen mutterin pitäisi kiristää tämä yoke siihen pinionii?

blazer 07.11.2011 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 816819)
juurikin tuo käikäle! tämä yoke kiertyi vaikka mutteri ja pinioni pysyivät paikallaan. eikös sen mutterin pitäisi kiristää tämä yoke siihen pinionii?

kiertyy siis noin millin jos niin voi sanoa...

Rytari 07.11.2011 21:54

eli yoke on siitä booristaan väljä pinjonille jos rautalangasta väännettynä oikein ymmärrän, ja pinioni on silti kireessä ja mutteri kiinni... periaatteessa jos pinjonin laakerit hieman kuluu ja siten esijännitys häviää ja yoke löystyy niin aikaa myöden kiihdytellessä se yoke edes takaisin repiessään kyllä kuluu booreistaan, mut silloin pitäis kyllä olle sen pinjonin välee vähän muuhunkin suuntaa, jos ei sit oo aikanaan kiristetty mutta kuluminen on jo tapahtunut, toki tämä on siis pahin vaihtoehto, mutta siitä pääsee yoken, stefan ja krympiholkin uusimalla, on vaan ainut mitä mulle tulee nyt juuri mieleen.

blazer 08.11.2011 22:28

löysässähän se pirun mutteri oli... kiristin sitä jonkin verran ja yoke lakkas tuljumasta. pitäisköhän sille oikeesti tehdä jotain muutakin kun kiristää se mutteri, vai ajelisko vaan ja odottelis(saattaahan kestää vaikka kuinka kauan)?kuinkahan piukkaan se mutteri pitäis tässä tapauksessa pistää?

Rytari 08.11.2011 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 817151)
löysässähän se pirun mutteri oli... kiristin sitä jonkin verran ja yoke lakkas tuljumasta. pitäisköhän sille oikeesti tehdä jotain muutakin kun kiristää se mutteri, vai ajelisko vaan ja odottelis(saattaahan kestää vaikka kuinka kauan)?kuinkahan piukkaan se mutteri pitäis tässä tapauksessa pistää?

sillä mutterilla säädetään pinionin kartiorullalaakerien esijännitys, laakerien välissä on krymppiholkki mikä kiristettäessä puristuu kasaan, on tavallaan kertakäyttöinen mutta kun sulla on sielä vanhat paikallaan olleet laakerit, periaatteessa jos se mutteri vaan on löysääntynyt niin kiristää sitä krymppiholkkia vasten sen uusiksi, niin mä se ainakin teksin, sen verran vetää kireyttä että pinionin pyörimiseen tulee aivan aavstuksen verran vastusta.

blazer 08.11.2011 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 817163)
sillä mutterilla säädetään pinionin kartiorullalaakerien esijännitys, laakerien välissä on krymppiholkki mikä kiristettäessä puristuu kasaan, on tavallaan kertakäyttöinen mutta kun sulla on sielä vanhat paikallaan olleet laakerit, periaatteessa jos se mutteri vaan on löysääntynyt niin kiristää sitä krymppiholkkia vasten sen uusiksi, niin mä se ainakin teksin, sen verran vetää kireyttä että pinionin pyörimiseen tulee aivan aavstuksen verran vastusta.

jotain tommosta kävi mielessä... mennään silllä. ja kiitoksia taas!!!

sisuli 09.11.2011 05:58

Omassani samoin väljä yoke, ja mutteri löystyi aina,
Tein kuten Rytarikin mainitsi: uusi yoke ja muut osat, mutta uusi yoke oli "väljä "pinioniin, aivan kuin vanhakin. Pinionin spooreissa ei havaittavaa vikaa.
Vielä ei ole löystynyt, mutta jos sen tekee, sitten krympin tilalle kokeillaan tukevampaa holkkia ja shimmaten


Sivu luotu: 06:31 (GMT +2).