![]() |
Kardaanin laipan pultit
Tuli laitettua pikkulohkon suikkaan takakardaaniin jatkolaippa ja korvasin vanhat pultit uusilla pidemmillä, jotka ovat lujuusluokkaa 8.8. Normaalia katupyöritystä ovat kestäneet mutta entäs maastossa, kun on hidas neliveto käytössä ? Mitähän lujuusluokkaa noi alkuperäiset on ? Ainakin omat pultit oli niin syöpyneet ettei niistä saanut luettua mitään.
|
Moi
kyllä varmaan lujuus riittää mutta jos on normaalit M kierteiset ne tahtoo irrota kardaanikäytössä -pete- |
Ittellä ollu 10.9:t, miedommalla ruuvilukitteella. 8.8:t tuntui venähtävän tjsp. eikä pysyneet kunnolla kiinni.
|
Ne originaalit oli tiuhakerteisiä, uudet ihan normikierteellä. Saavat olla paikoillaan ainakin toistaiseksi, pitää vaan muistaa tarkistella välillä. Uusitaan sitten, kun muutakin asiaa pulttikauppaan :)
|
Mulla oli kardaanit 8.8 M8 ja jousiprikalla pari mettäreisua eikä yhtään ollut löystynyt.
Nyt löysin ne alkuperäiset pultit niin laitoin paikoilleen samalla kun otin jatkopalan pois. |
Lainaus:
|
Tojotalainen kardaani tilalle niin ei tarvii välilaippaa.
|
Ei löysty kun käyttää tällääsiä. En uskonu ittekkään ennenkuin kokeilin:D
http://www.youtube.com/watch?v=mgwmuZuJ02I |
Ei tuo nordlokki estä pultin venymistä kun sitä tässä nyt osaksi epäiltiin.
Nuo on kyllä hyviä ja käytän niitä mieluummin venepuuhissa happamena. :) |
Niin kauan kun pultit on kireällä laippojen välinen kitka hoitaa työn. Sitten kun alkaa pultit löystyy, alkaa leikkausvoiman kesto olemaan koetuksella. Itellä ollu 8.8 pultit suikan kardaaneissa jo useamman vuoden ja on rikottu kardaania, pinionia, vetopyörää, vetaria, murrosta, tasauspyörästön ratasta. Ei sen enempää, mutta ne kardaanin pultit ei oo tajunnu pettää. :D
Mulla ainakin 410 orkkis kartaanin pultien kierre oli ihan vakio 1,25 nousulla. |
Lainaus:
|
Mullakin on ollut iät ajat normi 8.8 pultit nylokeilla, ja koskaan ei ole löystyny saati katkeillut...
|
Sivu luotu: 08:48 (GMT +2). |