![]() |
Cherokee XJ tekniikan vaihto, verta nenästä part 1
Eli, Jeep Cherokee XJ rekisteröity 5.6.1991 2.1 diesel krematorio. Renun lopussa oleva kone jorpakkoon ja tilalle jotain dieselillä käyvää. LTJ tyypikoodi 5055052804. Laite 1990 mallia ja rekisteriotteessa Hyväksytty ANA 65 PYK:N perusteella 1.1.93 alkaen käyttöön otettaville autoille uudet mallitiedot tyyppikoodilla 5055052817. wtf?
Ei mainintaa kai vähäpäästöisyydestä, eli ilmeisesti AKEn prosyyrin AKE :) kohta: "Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus." kai lienee pätevä. Mikä on mallisarjan suurin kone johon verrataan, jos vielä teho ja paino olis tiedossa niin auttaisi kivasti eteenpäin. Info myös alustasta ja jarruista otetaan riemulla vastaan :rolleyes: Katsuri lupasi selvitellä mallisarja moottoreita, kun kerkee. |
Alusta ja jarrut on kaikissa XJ:ssä käytännössä samat, tosin voi olla että 2,5 litran bensassa on löysemmät jouset edessä. Etuakselit on kaikissa malleissa samat (Dana 30), taka-akselia on löytynyt Dana 35, D44, Chyrsler Corporation 8.25" (27- spline ja 29- spline versiot). Näitä sitten ihan ristiiin rastiin miten sattuu..
Jarruissa tosiaan ei eroa edessä, taka-akselilla on kaikissa rumpujarrut. Vanhemmissa (koneen mallista riippumatta) halkaisijaltaan isommat jarrut, uudemmissa pienemmät - toisaalta uudemmissa on muistaakseni leveämmät jarrukengät. Isoin/ tehokkain kone tuon ikäisessä on suora bensakuutonen (HO malli), iskutilavuus 242cid eli oliskos tuo nyt sitten jotain 3966cm^2. Tarkka löytynee rekkariotteesta jolla on nelilitrainen.. Tosin näkyy kyllä konetilavuus ja tehot sekä vääntö myös ohjekirjasta. Tehoa noin 190hp ja vääntöä reilut 300Nm. Koneen tarkkaa painoa en muista, mutta olisko ollut ~270kg huitteilla apulaitteineen päivineen. |
No nyt astuu vw 1.6TD kone jeeperin lootaan. Transportterin vauhtipyörä ja paineasetelma, jeepin kytkinlevy. Asetelmaa madallettu, pitäis pitää. Startin pesän kun hitsailee loppuun niin pääsis sovittelemaan paikalleen.
http://i34.photobucket.com/albums/d1...1012012116.jpg |
tämähän on hauska projekti :) tuo volsun kone on ihan törkeän naftapihi... Mulla olis siihen sopiva, kunnostettu GTD syöttöpumppu jos kiinnostaa piristys- ja turbotusprojekti :)
|
Turbo tuo on. Idea olikin että jos sais kohtuu pirteen? ja silti vähän taloudellisemman kun esim. sd33 :D Pumppu on 10mm nestepäällä ja keulalle kiinan cooleri, ahdin tulee ekaks vakio.
|
jaa niin, kattoin väärin... Ja GTD pumpussa on vakiona 9mm nestepää, eli ei taida siitäkään olla hyötyä ;D
Mikäs ahdin tossa on? |
Lainaus:
jotenkin päivittänyt aikanaan. |
Taas päivä meni tuo laitoksen kanssa, hitaan oloista kun kaikki pitää soveltaa.
Ohjaustehostimen pumpun kun saa vielä soviteltua ja koneen korvakkeet niin pääsee mallailemaan paikalleen. Niin ja tietysti jeepin lootasta rupes vuotamaan kytkinakselilta öljyä, sinne pitäs tilkkeet keksiä. Onko hajoita ja hallitse kuvia tuosta ilmeisesti ax-5 lootikosta? Tai jopa sattumalta tietoa millanen tiivistys siinä kytkinakselilla on? Etummaisen murroksen laakerikuppeja tarvittas kanssa, kadonnut taistelun tiimellyksessä :) |
Osan nro. 35 sisäpuolella on stefa kytkinakselille.
http://www.4wd.com/images/hard-parts/XJ_AX4-AX5.jpg |
Lainaus:
|
Ja se on tuossa kuvassa osa nro 14 ja löytyy hyllystä...
|
Lainaus:
|
Tää XJ-VW projekti siirtyi talven aikana minulle.
VW-moottori on myyty jo uudelle onnelliselle omistajalle Mikkelin suuntaan, ilmeisesti Suzuki SJ410 projektiin... Ja Jeepistä kaivetaan lisää verta nenästä, Toyota 12H-T:lla. http://i1269.photobucket.com/albums/...ps699ab5a0.jpg Saattaa olla, että jossain vaiheessa projektit osioon jotain tarinaa kerron, tai sitten en. Tuolla AMCCF-palstalla jotain tarinaa. http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1354380776 |
Onko toi impala?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Juu, se on sen ajan murhe, kyllä se pitäis onnistua... ---- Piti ihan omatkin paperi tavarat kaivaa esille, muistelin koneen painoksi n. 260 kg. Mutta kyllä paperissa lukee 362 kg, jolla Dodge RamVanin katsastuksessa moottorin paino katsottiin. Jeepistä vaan keulasta kaikki ylinmääränen pois, akut perä konttiin, jne... |
Sivu luotu: 09:02 (GMT +2). |