Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Cherokee XJ tekniikan vaihto, verta nenästä part 1 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89675)

Ural69 18.10.2011 16:14

Cherokee XJ tekniikan vaihto, verta nenästä part 1
 
Eli, Jeep Cherokee XJ rekisteröity 5.6.1991 2.1 diesel krematorio. Renun lopussa oleva kone jorpakkoon ja tilalle jotain dieselillä käyvää. LTJ tyypikoodi 5055052804. Laite 1990 mallia ja rekisteriotteessa Hyväksytty ANA 65 PYK:N perusteella 1.1.93 alkaen käyttöön otettaville autoille uudet mallitiedot tyyppikoodilla 5055052817. wtf?

Ei mainintaa kai vähäpäästöisyydestä, eli ilmeisesti AKEn prosyyrin AKE :) kohta: "Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus." kai lienee pätevä.

Mikä on mallisarjan suurin kone johon verrataan, jos vielä teho ja paino olis tiedossa niin auttaisi kivasti eteenpäin. Info myös alustasta ja jarruista otetaan riemulla vastaan :rolleyes:

Katsuri lupasi selvitellä mallisarja moottoreita, kun kerkee.

Timo_L 18.10.2011 16:59

Alusta ja jarrut on kaikissa XJ:ssä käytännössä samat, tosin voi olla että 2,5 litran bensassa on löysemmät jouset edessä. Etuakselit on kaikissa malleissa samat (Dana 30), taka-akselia on löytynyt Dana 35, D44, Chyrsler Corporation 8.25" (27- spline ja 29- spline versiot). Näitä sitten ihan ristiiin rastiin miten sattuu..

Jarruissa tosiaan ei eroa edessä, taka-akselilla on kaikissa rumpujarrut. Vanhemmissa (koneen mallista riippumatta) halkaisijaltaan isommat jarrut, uudemmissa pienemmät - toisaalta uudemmissa on muistaakseni leveämmät jarrukengät.

Isoin/ tehokkain kone tuon ikäisessä on suora bensakuutonen (HO malli), iskutilavuus 242cid eli oliskos tuo nyt sitten jotain 3966cm^2. Tarkka löytynee rekkariotteesta jolla on nelilitrainen.. Tosin näkyy kyllä konetilavuus ja tehot sekä vääntö myös ohjekirjasta. Tehoa noin 190hp ja vääntöä reilut 300Nm. Koneen tarkkaa painoa en muista, mutta olisko ollut ~270kg huitteilla apulaitteineen päivineen.

Ural69 06.01.2012 11:31

No nyt astuu vw 1.6TD kone jeeperin lootaan. Transportterin vauhtipyörä ja paineasetelma, jeepin kytkinlevy. Asetelmaa madallettu, pitäis pitää. Startin pesän kun hitsailee loppuun niin pääsis sovittelemaan paikalleen.

http://i34.photobucket.com/albums/d1...1012012116.jpg

Nostokurki 06.01.2012 12:13

tämähän on hauska projekti :) tuo volsun kone on ihan törkeän naftapihi... Mulla olis siihen sopiva, kunnostettu GTD syöttöpumppu jos kiinnostaa piristys- ja turbotusprojekti :)

Ural69 06.01.2012 13:00

Turbo tuo on. Idea olikin että jos sais kohtuu pirteen? ja silti vähän taloudellisemman kun esim. sd33 :D Pumppu on 10mm nestepäällä ja keulalle kiinan cooleri, ahdin tulee ekaks vakio.

Nostokurki 06.01.2012 17:17

jaa niin, kattoin väärin... Ja GTD pumpussa on vakiona 9mm nestepää, eli ei taida siitäkään olla hyötyä ;D

Mikäs ahdin tossa on?

Ural69 07.01.2012 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 836929)
jaa niin, kattoin väärin... Ja GTD pumpussa on vakiona 9mm nestepää, eli ei taida siitäkään olla hyötyä ;D

Mikäs ahdin tossa on?

Tuo lavan reunalla nököttävä to3, Professional motor on sitä
jotenkin päivittänyt aikanaan.

Ural69 08.01.2012 19:11

Taas päivä meni tuo laitoksen kanssa, hitaan oloista kun kaikki pitää soveltaa.
Ohjaustehostimen pumpun kun saa vielä soviteltua ja koneen korvakkeet niin pääsee mallailemaan paikalleen. Niin ja tietysti jeepin lootasta rupes vuotamaan kytkinakselilta öljyä, sinne pitäs tilkkeet keksiä. Onko hajoita ja hallitse kuvia tuosta ilmeisesti ax-5 lootikosta? Tai jopa sattumalta tietoa millanen tiivistys siinä kytkinakselilla on? Etummaisen murroksen laakerikuppeja tarvittas kanssa, kadonnut taistelun tiimellyksessä :)

Jeeper 08.01.2012 19:21

Osan nro. 35 sisäpuolella on stefa kytkinakselille.

http://www.4wd.com/images/hard-parts/XJ_AX4-AX5.jpg

Ural69 08.01.2012 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 837788)
Osan nro. 35 sisäpuolella on stefa kytkinakselille.

Kiitoksia.

JAMANT 09.01.2012 10:29

Ja se on tuossa kuvassa osa nro 14 ja löytyy hyllystä...

Ural69 15.01.2012 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 837999)
Ja se on tuossa kuvassa osa nro 14 ja löytyy hyllystä...

Kiitos tarjouksesta, löytyi ihan lähi laakerikaupasta. Etuperän murrokseen tarviais yhden laakerikupin neuloineen, katosi pirulainen jonnekkin :rolleyes:

Jeep-Ukko 05.05.2013 08:59

Tää XJ-VW projekti siirtyi talven aikana minulle.

VW-moottori on myyty jo uudelle onnelliselle omistajalle Mikkelin suuntaan, ilmeisesti Suzuki SJ410 projektiin...

Ja Jeepistä kaivetaan lisää verta nenästä, Toyota 12H-T:lla.

http://i1269.photobucket.com/albums/...ps699ab5a0.jpg

Saattaa olla, että jossain vaiheessa projektit osioon jotain tarinaa kerron, tai sitten en.

Tuolla AMCCF-palstalla jotain tarinaa.
http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1354380776

vekkipappa 05.05.2013 22:07

Onko toi impala?

sisua45 06.05.2013 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1002724)
Ja Jeepistä kaivetaan lisää verta nenästä, Toyota 12H-T:lla.

362 kg painava moottori, kilvitys?

Jeep-Ukko 07.05.2013 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vekkipappa (Viesti 1003074)
Onko toi impala?

Jep.

Jeep-Ukko 07.05.2013 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1003235)
362 kg painava moottori, kilvitys?

Mikä kilvitys??

Juu, se on sen ajan murhe, kyllä se pitäis onnistua...

----

Piti ihan omatkin paperi tavarat kaivaa esille, muistelin koneen painoksi n. 260 kg.

Mutta kyllä paperissa lukee 362 kg, jolla Dodge RamVanin katsastuksessa moottorin paino katsottiin.

Jeepistä vaan keulasta kaikki ylinmääränen pois, akut perä konttiin, jne...


Sivu luotu: 09:02 (GMT +2).