Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Say goodbye to rust? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8942)

-MaTTi- 05.03.2005 22:14

Say goodbye to rust?
 
Toimiskohan tällanen viritelmä oikeesti: http://www.toyotasurf.asn.au/techsite/rustproof.htm ? Sähkö/kemianinsinöörit herätys! Kertokaa!


PaJeRo 05.03.2005 22:17

Varsin omaperäinen ja varmasti myöskin toimiva systeemi oikein rakennettuna.

" King of the road & OFFROAD "
Mitsubishi Pajero 2.8TD IC
Good Year MT/R 33/12,5R15

jpl 05.03.2005 23:03

No joo. Varmaan idea toimii rautapaateissa suolaisessa vedessä. Miten se toimii Suomen suolasohjossa onkin sitten toinen juttu. Ausseilla tuo ongelma on kuitenkin marginaalinen Suomeen verrattuna.

HJ61 & LJ70

MK 05.03.2005 23:37

Ihan toimivan näköinen systeemi
, kunhan vain tunkee noita lätkiä jokaiseen mahdolliseen ruostuvaan kohtaan. Mikähän tommoisen lätkän suojausvaikutuksen pinta-ala käytännössä on?

Lainaampa tässä lopuksi rakkaan opettajani L.Lohtarin legendaarisia sanoja, että ruostetta ei voi pysäyttää, vain hidastaa.




www.alanmiehet.com #2

kivinen 05.03.2005 23:49

Periaatteellisella tasolla, homma toimii ja sitä käytetään yleisesti esim. teollisuuden metallirakenteiden suojaamiseen.

Edelleen periaatteessa pitäisi riittää auton kokoisessa pinta-alassa yksi lätkä per sähkösysteemi. Sähkösysteeminä voidaan pitää osaa tai aluetta korista, joka on eristetty muusta autosta. Koska kysessä on kuitenkin pienistä virroista, lätkän toimintateho on pienempi alueen, eli sähkösysteemin reunoilla.

Käytännössä lätkällä tulee olla puhdas metallikosketus, ihan mahdollista, mutta kuinkahan kauan se lätkä pysyy kiinni? Tai vastaavasti, kauanko kestää, että lätkän ja metallin välissä on niin paljon likaa, että kosketus häviää?

www.alanmiehet.com #1

Ipe64 05.03.2005 23:52

Voi jössis...ei taas..täähän on ku joltain ostoskanavalta..puuttuu vain isorintanen typy ja ;kyllä ihmetteli inssikin kuinka hieno runko mul on...niin muuten,ei oo näkyny pitkään aikaan,niit "kumilankoja" rungosta "maahan",nehä poisti varauksia ja sillee!!

Mukana ku pukama,se o vi(n)ssi homma!

-MaTTi- 06.03.2005 00:00

Nii, en tiijä miks ihmeessä paketin kannessa on kuva jostain saharasta missä ei autot ruostu ikänä...? Olis joku suolalillunen auto märällä tiellä tai jotain. Kai noi lätkät pysyy jos vinguttaa kirkkaaks ja vuoraa sit sikaliimalla.

Tekniikan Maailmaan kokeiltavaks niin tiedettäis...


JF 06.03.2005 10:00

Nosita "ruostetta estävistä" sähkövirityksistä oli DTLC:n palstoilla juttua vähän aikaa sitten, rapakon tuolla puolen niitä on myyty jo vuosikaudet ja ne on yleisesti todettu humpuukiksi.

Sama juttu sinkkianodien kanssa, (meri-)vedessä ne tietysti toimivat, kun koko suojattava esine on samassa elektrolyytissä, mutta autossa kun on kosteita ja kuivia kohtia siellä täällä, ei mitään kattavaa suojaa saa sähkökemiallisesti järjestettyä.

Wanha kunnon maali taitaa olla paras keino suojata rautaa. Sinkitys on vielä toimivampi, mutta ei ole järkevä jos haluaisikin jossain myöhemmässä vaiheessa hitsata rakenteita.

Siinä taas olisi järkeä, jos saisi kehitettyä jonkun keinon kätevästi päällehitsata ohuenohut kerros (sanotaan vaikka 50-500 mikronia) ruostumatonta terästä, olisi aika ylivoimainen esim. sinkitykseen nähden.


kivinen 06.03.2005 11:46

Lainaus:

quote:
Sama juttu sinkkianodien kanssa, (meri-)vedessä ne tietysti toimivat, kun koko suojattava esine on samassa elektrolyytissä, mutta autossa kun on kosteita ja kuivia kohtia siellä täällä, ei mitään kattavaa suojaa saa sähkökemiallisesti järjestettyä.
Kyllä toi suojavirta osaa mennä joka paikkaan, oli kyse sitten pienestä laikusta tai kokonaan elektrolyytin peitossa olevasta alueesta. Mikäli vaan virta kulkee korroosiokohtaan, homma toimii. Se on eri asia, että kulkeeko, sitä en jaksa uskoa.


Lainaus:

quote:
Wanha kunnon maali taitaa olla paras keino suojata rautaa. Sinkitys on vielä toimivampi, mutta ei ole järkevä jos haluaisikin jossain myöhemmässä vaiheessa hitsata rakenteita.
Minkäs takia ei muka voi pyyhkästä laikalla sinkkiä pois rakenteen pinnasta ja hitsata sitten. Ei kai kukaan nyt suoraan maalin päällekään ala hitsata? Hitsatun kohdan voi sitten suojata vaikka sinkkipölymaalilla, kuten yleinen käytäntö onkin.


Lainaus:

quote:
Siinä taas olisi järkeä, jos saisi kehitettyä jonkun keinon kätevästi päällehitsata ohuenohut kerros (sanotaan vaikka 50-500 mikronia) ruostumatonta terästä, olisi aika ylivoimainen esim. sinkitykseen nähden.

Joopa joo. Kumpihan se oli taas jalompaa? Musta rauta vai rosteri? Mites nää korroosiolait meni? Oliskohan ollu jotenkin niin, että pieni anodina toimiva alue olis aika nopea syöpymään? Pienikin mustaan asti oleva naarmu ja päällehitsattu rosteri syövyttää mustaan rei´än.

Katoppa kun sinkki on sikäli mukava aine, että se on epäjalompaa kuin mustarauta. Se asettuu anodiksi ja naarmun sattuessa musta rauta on pieni katodi, eli mitään syöpymistä ei tapahdu.

Ylivoimaista olisi tehdä rakenne suoraan rosterista tai painonsäästömielessä alumiinista, jonka oksidikalvo on melkein yhtä jaloa kuin rosterin vastaava.

www.alanmiehet.com #1

06.03.2005 19:03

Tiedän että rosteri on jalompaa, ja että naarmut olisivat ongelmakohtia.

Sinkin pyyhkäisy pois laikalla on vähän epämääräistä, periaatteessa sen rajan kyllä näkee kun tarpeeksi hieroo hiomakoneella ja oikeassa valossa katselee, mutta hyvässä kuumasinkityksessä osa teräksen pinnasta on sekoittunut sinkin kanssa, ja perustötöhitsaajan sauma saattaa jäädä aika heikoksi jos sinne väliin jää epämääräisiä sinkkijäämiä. Sinkkihöyryistäkään ei varmaan kannata sen enempää mainita.

Teollisuudessa tuo ruostumattoman kerroksen päällehitsaus on kohtuullisen yleisessä käytössä, tuppaavat vaan olemaan astetta paksumpia ne kerrokset. Jos kerros naarmuuntuu niin vikakohta on aika helppo havaita jos korroosiota alkaa tapahtua, ja hiekkapuhalluksen/hionnan jälkeen siihen on helppo liimata uutta ruostumatonta tilalle.

Toisaalta ovat lopulta vähän tyhmiä tuollaiset monen metallin yhdistelmät, eli jos oikein uneksimaan käydään, niin eiköhän se titaani olisi kaikista paras aine ajoneuvojen rakenteita silmälläpitäen. Siinäkin on kuulemma semmoinen oksidikalvo pinnassa, ja lujuuspaino-ominaisuudet sieltä paremmasta päästä. Sandvikin nanometalleja odotellessa...

Note! This message was posted anonymously!

JF 06.03.2005 19:03

Joo.


BJ40 06.03.2005 20:17

Mielenkiinotisen keskustelun saitte aikaiseksi, tolla ostosteevee "potentiaalin" tasaajalla.

JF:n kanssa samaa mieltä, ei toimi. Ja vielä kun liimaa, ja tiivistää noi lätkät silikoonilla. avot.
Kyllä se meidän olosuhteissa on tuo sinkitys rungon osissa se paras vaihtoehto. Ja hyvänä kakkosena tuo perinteinen maalaus.

kyllä se hitsauskin onnistuu ihan mukavasti noihin sinkittyihin osiinkin,täytyy vain puhdistaa hyvin. Käryäähän se sinkki hitsaillessa mutta siihenkin on suojaimet..
Se, että millä "sinkitsee" sitten ne korjatut kohdat on ongelma.
Ei kaupalliset mömmöt oikein pelitä.

Tosin työmaalla katselin kun Puolan poijjaat paikkaili sinkityksiä muutoksien jälkeen, jollain purkkikamalla. On paikatut kohdat olleet nyt 5 vuotta käytössä, ja täytyy sanoa, että toimii, ei vaan taida saada tuota tököttiä suomenmaalta, lopputulos ihan sinkityn näköistä, eikä taida tuotteella olla sitä joutsenmerkkiäkään, koska pelittää noin hyvin...

Että tämmösiä täältä Hämeestä.




Edited by - BJ40 on 06/03/2005 20:19:07

A-P 06.03.2005 20:41

Jotain maahan kaivettuja putkilinjoja suojataan sähköllä.
Mutta ei, pojat saati tytöt, ei tommoset toimi !
Se on se sama kuin magneetti polttoaineletkun ympärille...

Noista anodeista ja katodeista...
Mitenkäs kun vanha kansa pistää kynnyskoteloihin lyijyhauleja, saati lyijymönjä ruostesuojauksessa. Lyijyhän oli rautaa jalompi ? Eli raudan tars päinvastoin kärsiä lyijystä ! Ei osannu kemianopettaja vastata aikanaan...

Ohan sitä kunnon sinkkimaalejakin olemassa.
Kattokaas jossain kun on tollasia sillankaiteita (vast) korjattu, ni on melkonen sinkkitahdas päällä. Näyttää kestävän.

A-P
Kotimainen diesel on jees!!!


Sivu luotu: 09:39 (GMT +2).