![]() |
Disco 1: rungon kiinnityspultti jumissa
Höh - pari kuukautta on tullut hitsailtua Disco 1:stä kasaan ja ajattelin että joko on valmista. :) Katselin vielä edellisen omistajan laittamia palkkihelmoja ja heppailin noita paremmin kun huomasin kuskin puolen helmassa takimmaisena olevan korin kannakkeen olevan mätä ja irti:mad:. Noh avaimet, meisseli, rälläkkä ja leka matkaan ja korvake irti. Vaan eipä lähtenyt. 3mm tavarasta tehty kannake kyllä irtosi korista mutta perhanan pinnapultti ei. Ei pyöri ei liiku. Ja samassa kasassa on tietysti joustinkumit joten lämmön antamisen kanssakin on niin ja näin.
Ruosteenirrotusmössöt laitoin hautumaan, mutta ei nuo taida oikein ylämäkeen imeä. Onko hyviä ehdotuksia? Vai vedänkö korin kannakkeen rungostakin poikki että saa koko paskan ruuvipenkkiin ja nuijittua pultin h..tin kuuseen. Vai jotain muuta? Kokemuksia? T/P |
Irrotuskama etenee ylämäkeenkin jos rako on sopivan tiukka. Joka päivä kun paat pienen suihkauksen vaikka kuukauden verran ni eiköhän se sitte. Lämpöäkin voi tarjota, sitten menee vaan vaihtoon kumi.
|
Poraat sen pultin sisälle sopivalla terällä (esim. 4mm) reijän kannasta tai päästä, kummin nyt onkaan, alta päin mahdollisimman suoraan, ja jos ei löysää, isonnat terää, kunnes irtoaa.
|
Saatko ylhäältäpäin porattua reikää pultin kantaan, siten että reikä menisi
pultin ja holkin väliin? Ja pikkasen auttaa, jos saat silikonilla/uretaanilla liimattua letkun reijän jatkeeksi, ja ruosteenirrotinta imeytettyä "patopaineella", vaikkapa metrin korkeudelta. Ja tietysti tuo pultin poisporaus on yksi keino. Itse olen todennut paineilmarautasahan olevan todella kätevä noiden ahtaassa paikassa olevien rautojen silppuamiseen. |
Eipä pääse yläpuolelta, ellei tee lattiaan reikää - mikä tietenkin on optio. Yläpuolella on pultin kanta ja jos lattian silpoo niin sitten taitaa saada korvakkeen jämät nostettua siitä pois. Mutta en tiedä onko tämä yhtään sen helpompi kuin vetää rungosta korvake poikki ja hitsata takaisin kun on saanut pultin pois. Noh - liuotellaan ja katsellaan huomenna. Hyviä ehdotuksia saa tulla edelleen niin on vähän vaihtoehtoja mielessä kun auton alla taas makaa.
|
Luulisi, että Disco 1:ssä on samanlainen kuin Rangessakin tuo. Eikös siitä pääse alhaalta päin katkasemaan pultin kannan poikki muistelisin? Uusi pultti sitten vaan tilalle. En lähtis tuon takia runkoa rälläköimään.
Vai onko Discossa tuo vaihtunut, kun Rangessa on ihan pultti ja mutteri irtonaisena? |
Läjässä kesti kyllä antaa kuumia eikä kumit ottaneet isosti kipeää....tosin siinä on kumin suojana iso prikka, miten tässä lienee??
|
Lainaus:
|
pulttipois
puukkosahalla. piltussa ei ole kalliita
|
Ei progressia tänään - miehen kunto vähän huono.
Teknisesti tuo on sellainen että rungon kannakkeessa on hitsattuna (orkkis) noin 1" korotus-holkki johon tuo pultti on jämähtänyt. Mutteri on alta pois ja normisti tuon pitäisi vain nousta ylös - nyt ei hievahdakaan eikä pultti pyöri. Korvake on korista irti joten gummit jne. holkkuu vapaana yläpuolella. - Jos rälläköi alta niin pultti on silti jumissa holkissa - tarttee lämpöä / poraa - jos yrittää sahata vaakaan yläpuolelta niin gummit ahistaa (sulkee sahaus-raon) ja pultin tumppi on edelleen holkissa - toki lämmön anto on sitten helpompaa. - edelleen pyörii mielessä tuon runko-korvakkeen katkaisu - ei siihen tartte vetää kuin vajaan 10cm sauma kunnon virralla ja sitten se olisi takaisin paikallaan. Ja penkissä tuon jämähtäneen pultin irroitus ollisi pallllljon helpompaa. Missaanko jotain miksi tuota rungon kannaketta ei kantsisi rälläköidä? T/P |
Päivitystä - aiesuunnitelma on mennä vesiletkun ja pillin kanssa auton alle ja kuuman / kylmä vaihtelulla sekä lekalla saada pultti liikkeelle. Saa sitä silvottua sitten lisää jos ei tällä lähde ehjänä.
T/P |
Päivitystä - pillillä lämmitellen lähti rungon korvakkeesta, sitten puukkosahalla poikki kumien välistä. Irtosi mutta v....tumainen homma.
Tänään tuli leima :-) |
Sivu luotu: 09:08 (GMT +2). |