Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   ilmatikut (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88862)

toyota4x4 27.09.2011 09:29

ilmatikut
 
onkos käytännön kokemusta jonkinlaisista säädöistä 2" ja 12" pituus
pitäs saada kantavuutta taakse kun menee kuorman kanssa liian alhaalla.

nyt 24kiloo painetta ja 150ml öljyä . taulukossa on esim Vext, Vcomp mitähän nämä tarkoittaa oikeasti?
arvot esim 542ml/cc,297ml/cc,215ml/cc(voil täyttömäärä) vaikuttaako öljyn määrä kuorman kanto kykyyn yhtään vai pelkkä paine.?

TimJus 27.09.2011 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 803258)
onkos käytännön kokemusta jonkinlaisista säädöistä 2" ja 12" pituus
pitäs saada kantavuutta taakse kun menee kuorman kanssa liian alhaalla.

nyt 24kiloo painetta ja 150ml öljyä . taulukossa on esim Vext, Vcomp mitähän nämä tarkoittaa oikeasti?
arvot esim 542ml/cc,297ml/cc,215ml/cc(voil täyttömäärä) vaikuttaako öljyn määrä kuorman kanto kykyyn yhtään vai pelkkä paine.?

mitä enemmän öljyä tikussa sita nopeammin paine kasvaa sisään joustossa.

Samppi 27.09.2011 13:14

Ei ihan näistä oo kokemuksia mutta kelkkapuolellahan on ilmatikkuja ja enskapyörissähän keulat toimivat osittain samalla periaatteella vaikka niissä rautajouset onkin. Niissä lisätään öljyä ilmatilaa pienentämään kun halutaan jousesta progressiivisempi, eli jäykempi jouston lopussa.
Vaarana on että iskari menee loppujoustossa liian jäykäksi, syö joustoja ja jos öljyä on reilusti liikaa niin iskari voi pohjata öljyyn, ennen pohjaanlyönti kumia. Siis, öljyä lisäämällä jousi jäykistyy vaikka ilmanpaine pysyykin samana.


Sivu luotu: 07:02 (GMT +2).