Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Millä hapettunut/likainen kromivanne siistiksi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88610)

joojoomies 20.09.2011 18:35

Millä hapettunut/likainen kromivanne siistiksi?

Tietäiskö kukaan millä sais helposti kromivanteen puhtaaksi hapettumista?
Koitin messinkiharjalla sillä lähti suurimmat mutta ,hieman jäi hapettumaa jäljelle.Tietäiskö kukaan millä saisi puhtaaksi vai saako millään?Pinta vaikuttaisi olevan ehjä kun pata padalla hinkkasin.

bj45lava 20.09.2011 19:09

Vannehapolla, tai siis taitaa olla fosforihappoa, jota meidän autonpesijä käyttää, semmoista violettia kamaa, lähteet ruosteet ja alkaa kiiltää oikeasti, ja sit raaka alumiinipinta syöpyy oikeen vaahtoamalla.

joojoomies 20.09.2011 19:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 801237)
Vannehapolla, tai siis taitaa olla fosforihappoa, jota meidän autonpesijä käyttää, semmoista violettia kamaa, lähteet ruosteet ja alkaa kiiltää oikeasti, ja sit raaka alumiinipinta syöpyy oikeen vaahtoamalla.

Jotain tollasta mulla on millä olen poistanut/pysäyttänyt ruostumisen. Pitää koittaa huomenissa.

Sten 20.09.2011 20:30

Autosol on aina varma tuote jos satut löytää jostain huoltoasemalta. Tahnamainen mutta toimiva.

niko69 21.09.2011 18:35

Se helpoin tapa on viedä kromin poitoon ja kromattavaksi! Ei halvin kylläkään mutta helpointa kysyttiin? :)

nbf 22.09.2011 05:09

Mitäs happoa sitä käytettiin sikojen rehuun? Oliko sitruunahappoa? No kuiteskin sitä oon itse käyttänyt ja puhdistuu ruosteet ja hapettumat. Ostin paikallisesta maatalous tarvike kaupasta

mr_thomsson 22.09.2011 07:43

Sitruunahappo toimii, mut toimii se coca-colaki ja on halvempaa!!

AH 22.09.2011 10:35

Tällänen artikkeli tuli vastaan kun haeskelin itselle tietoa samasta aiheesta!

Tietyn ongelmatapauksen aiheuttamat muutamat erikoisemmat
vannetyypit, joista yleisin on kromivanne. Kromipinnoite on puhtaana
tyylikäs ja kiiltävä, mutta kromi ei kestä vannehappoa. Happo jättää
kromiin välittömästi valuma- ja pisarajälkiä, ja saa pahimmassa
tapauksessa koko kromipinnoitteen kuplimaan ja täysin piloille.
Tästä johtuen kromivanteet pestään yleensä joko laimennetulla
vanne-emäksellä, tai mikäli ne eivät ole kovin likaiset, pelkällä
autoshampoolla. Koska kromin kanssa ei voi käyttää niin vahvoja
aineita kuin maalatuilla/lakatuilla kevytemetallivanteilla, voi joskus
ainoa keino olla vanteiden puhdistaminen käsityönä esim.
kromivahalla.

joojoomies 22.09.2011 14:57

Teräsharja porakoneeseen sillä sitkeimmät paskat pois,koitin autoglymin vannepesuainetta ei lähtenyt mitään irti.Jos koittais vielä hiomatahnalla sitkeimmät pois.Nämä vanteet on tulossa maasturiin ja jos ei kromipuhdistu miellyttäväksi (ei tarvi olla virheetön) niin vien hiekka puhallukseen ja pulverointii.

hpotteri 26.09.2011 17:00

Tohon otsikkoon puhtaasti vastaten että mattamustalla :)

AH 26.09.2011 20:28

Yksi konsti vois olla FORREST puhdistusvaahto, joka on tarkoitettu poistamaan kupari aseen piipusta. Vaahdota vanne aineella, vaikutusaika n. 15min jonka jälkeen mekaaninen puhdistus ja huuhtelu, tarvittaessa toista käsittely. Aine on ainakin aika emästä PH 12, jota suositeltiin kromin puhdistukseen hapon sijasta. Vaikka aine on ns. vaaratonta, kannattaa käyttää suojalaseja ja hanskoja, neuvoo kerran silmään roiskeen saanut. Roiskeen jälkeen silmää putsattiin/huuhdeltiin varmaan 2-3h, kirpasi oikein kunnolla! Ainetta saa hyvin varustetuista erä-/aseliikkeistä, 500ml maksaa n.30-35€
Tässä valmistajan (Milfoam) sivuilta lisätietoja. http://www.milfoam.fi/Forrest%20foam%20statements.pdf

AH 30.12.2011 15:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 803126)
Yksi konsti vois olla FORREST puhdistusvaahto, joka on tarkoitettu poistamaan kupari aseen piipusta. Vaahdota vanne aineella, vaikutusaika n. 15min jonka jälkeen mekaaninen puhdistus ja huuhtelu, tarvittaessa toista käsittely. Aine on ainakin aika emästä PH 12, jota suositeltiin kromin puhdistukseen hapon sijasta. Vaikka aine on ns. vaaratonta, kannattaa käyttää suojalaseja ja hanskoja, neuvoo kerran silmään roiskeen saanut. Roiskeen jälkeen silmää putsattiin/huuhdeltiin varmaan 2-3h, kirpasi oikein kunnolla! Ainetta saa hyvin varustetuista erä-/aseliikkeistä, 500ml maksaa n.30-35€
Tässä valmistajan (Milfoam) sivuilta lisätietoja. http://www.milfoam.fi/Forrest%20foam%20statements.pdf

Ehkä tämä ei sittenkään ole hyvä aine tuon kromin putsaukseen kun ajattelee loppuun asti, kromauksen allahan on yleensä kupari ja jos kromissa on lohkeamia, niin voi käydä hassusti...

Samsonite 30.12.2011 15:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joojoomies (Viesti 801839)
Teräsharja porakoneeseen sillä sitkeimmät paskat ...

Tai jos vetäsis suoraan kulmahiomakoneella, ehkä nopeempi "käsittely". :D

k.j 30.12.2011 19:08

tai annat olla se on muotia, jos jokin osa tai koko auto on ruosteessa..

http://img.interia.pl/poboczem/nimg/Galeria_2661215.jpg

:D

BJ-40/76 30.12.2011 22:24

Porakoneeseen huopalaikka (tai puuvilla rättilaikka) ja autosol-hiomatahnalla puhtaaksi.
Autosol- hiomatahnaa löytyy huoltoasemilta, sekatavarakaupoista taikka autotarvikeliikkeestä. (ainakin Oulussa)
Ja jos yrittävät kertoa että tämä xxxxx on samaa mutta parempaa, niin älä usko.
Periaatteessa tuo autosol suojaa pinnan (muistaakseni) mutta itse olen vahannut nuo pinnat normaalilla autovahalla, 2-3 kertaan.
Joku toinen vaha varmaan parempaa, mutta tuolla olen pärjännyt

Ja tuolla teräsharjalla en koskis kromivanteeseen, sillä kromissa olevat mikoskooppiset halkeamat/rosot "leikkaa" itsensä täyteen teräsharjan harjasta,
ja kun saavat kosteutta niin rauta ruostuu ja turpoaa moninkertaiseksi, ja kampeaa rakoa isommaksi....
Ja ruostevesi alkaa sotkemaan vannetta heti.

hiluvitkutin 30.12.2011 23:15

joitain vanteita oon hangannu pata pata jutskalla.
eikun eukon keittiöstä hakemaan!
toimii myös aluvanteissa, ja varmaan paremmin kuin romivanteissa;)

Sivu luotu: 07:24 (GMT +2).