Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 eberin asennus? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88545)

Glutton 18.09.2011 20:38

HJ61 eberin asennus?
 
Noniin talvi tekee tuloaan ja olis tarkoitus eberi asentaa ruiseriin... laskeskelin että kikotin vie 10A käynnistyessään ja siihen silloin riittää 20A jännitteen alennin.
12v laitteen asentaminen 24v järjestelmään ei pitäis olla kummoinen juttu mutta poltto aineen saanti lämmittimeen on onkelma!

Kertokaas mistä olette ottaneet hj:ssa aineen???

Itse kehittelin ajatusta että ottais se filtterin jälkeen jostain jotta kököt jäis pois mutta voi olla että eberin pumppu ei jaksa vetää soppaa filtterin ja siirto pumpun läpi...

-MaTTi- 18.09.2011 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 800588)
Kertokaas mistä olette ottaneet hj:ssa aineen???

Tiedä HJ:sta, mutta yleensähän se on dieseleissä paluulinjasta napattu.

Glutton 18.09.2011 20:54

hmm... Onkos siihen jokin syy??? onkos paluu linjan putken pää tankin pohjalla?

Joske 18.09.2011 21:25

Mää voisin jossakin välissä koittaa tulla käymään pyssykylässä ni saat kahtoa ite miten mun autossa on, ja saan samalla apinoida sulta vaikka mitä... ;)

pale 18.09.2011 21:31

Taitaa hojossa imu ja paluuputki olla samoilla holleilla tankin sisällä. Eli on tankin pohjalla.

-MaTTi- 18.09.2011 23:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 800595)
hmm... Onkos siihen jokin syy??? onkos paluu linjan putken pää tankin pohjalla?

Imuputkessa on imu, sais Webasto ryystää kahta kauheemmin että sais osansa.

Jappi 19.09.2011 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 800588)
Noniin talvi tekee tuloaan ja olis tarkoitus eberi asentaa ruiseriin... laskeskelin että kikotin vie 10A käynnistyessään ja siihen silloin riittää 20A jännitteen alennin.
12v laitteen asentaminen 24v järjestelmään ei pitäis olla kummoinen juttu mutta poltto aineen saanti lämmittimeen on onkelma!

Kertokaas mistä olette ottaneet hj:ssa aineen???

Itse kehittelin ajatusta että ottais se filtterin jälkeen jostain jotta kököt jäis pois mutta voi olla että eberin pumppu ei jaksa vetää soppaa filtterin ja siirto pumpun läpi...

Itse harkitsisin vakavasti erillisen 12v järjestelmän rakentamista autoon tuohon käyttöön...

Polttoaineen voi ottaa melkein mistä vaan, suodattimen jälkeisestä letkusta on omassa jakajapumpullisessa haaroitettu polttoaineen otto lämmittimelle. Ja on toiminut vuosia ilman ongelmia.

Glutton 19.09.2011 17:12

mulla oli siinä se oma järjestelmä mutta purin sen pois koska tilan ahtaus tuli ongelmaksi! remmi laturille tuli pitkä ja laturin jalka oli siihen nähden liian leini ja anttoi perään tarpeeksi kauan vapistuaan...

nyt sitten olen pohtinut pitkään että laitanko remmi kompurran vai rupeenko vielä väsään laturin jalkaa.. kompura olis jo valmiina muutako tehä sillekkin jalka...

Glutton 19.09.2011 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 800613)
Mää voisin jossakin välissä koittaa tulla käymään pyssykylässä ni saat kahtoa ite miten mun autossa on, ja saan samalla apinoida sulta vaikka mitä... ;)

Tule toki! Kyllä minä olen aina vieraalle ruukannu kahavit keittää!

Glutton 20.09.2011 20:55

Paikallisessa eberin asennus liikkeessä sanottiin että imu putkeen ja T haara ylöspäin ettei vesi laskeudu sinne eberin letkuun...

Jappi 20.09.2011 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 801300)
Paikallisessa eberin asennus liikkeessä sanottiin että imu putkeen ja T haara ylöspäin ettei vesi laskeudu sinne eberin letkuun...

Mieluiten vaakatasoon se eberin lähtö, ylös lähtevissä on ollut aika kettumaisia ilmavaivoja.

Glutton 20.09.2011 21:04

hirveetä säätämistä! se eberikin pitäs laittaa pystyyn kuulemma! toimis paremmin ku vaakassa!!!

Onko nää nyt niitä asioita että mielipiteitä on yhtä monta kuin käyttäjääkin...

pasi1 20.09.2011 21:11

mulla oli hj:iissä imuputkessa t-haaralla toimi hyvin niinkauan kunnes webaston pumpussa takaisku alkoi vuotamaan ja veti sitä kautta ilmaa ruiskutuspumpulle oireet tuli vielä kovien pakkasten aikaan ja aluksi luulin jäätymis ongelmaksi kun oli oireet ihan saman tyyliset pari kertaa jätti tielle.

Jappi 21.09.2011 04:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 801307)
hirveetä säätämistä! se eberikin pitäs laittaa pystyyn kuulemma! toimis paremmin ku vaakassa!!!

Onko nää nyt niitä asioita että mielipiteitä on yhtä monta kuin käyttäjääkin...

Tuo pa-lähtö on tai ainakin oli eberin ohjeissa että pitäisi olla alaspäin ilmautumisen takia, suomessa on käytäntö opettanut että ei ainakaan alaspäin...

Juu ja vesilähtöjen puoleinen pää saisi mieluuusti olla hieman koholla niin ei jää ilmoja vesikiertoon.

BJ-40/76 21.09.2011 14:18

Mulla oli webasto hj-61:ssä, ja polttoaine T-haaralla siirtomuompun imupuolelta, siis tankin ja siirtopumpun välistä.

Ja lähtö oli ehkä pikkasen vaakatasosta alaspäin, ja ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Hj:ssähän on vedenerotin, joten vettä ei pitäs olla.'

Mulla oli 12v ylimääräinen akku, jota latasin silloin kun oli verkkovirtaa saapusalla.
toimi täydellä 60 ah akulla useamman tunnin, ei loppunut sähkö kertaakaan.
silloin kun ei ollut verkkosähköä, niin 24/230v invertterillä käytin akkulaturia.

Jossain näin 24/12v jännitealentimen, joka osasi myös ladata 12v akkua.

Mika_T 21.09.2011 14:32

Mulla on normaali 20A 24V-->12V Jännitteenmuunnin joka lataa 12V akkua kun auto käy.
Hyvin pelaa. Samalta 12V 100Ah akulta on otettu mm. soitin. tupakinsytkäri. 12V-->230V invertteri jne. Ei ongelmia.

Ei tapahdu "ylilataamista" kun jännitteen säädin rajaa jännitteen 13.6V
Eikä tarvi viritellä ihmeellisiä laturin jalkoja koneen kylkeen.

Glutton 21.09.2011 16:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 801503)
Mulla on normaali 20A 24V-->12V Jännitteenmuunnin joka lataa 12V akkua kun auto käy.
Hyvin pelaa. Samalta 12V 100Ah akulta on otettu mm. soitin. tupakinsytkäri. 12V-->230V invertteri jne. Ei ongelmia.

Ei tapahdu "ylilataamista" kun jännitteen säädin rajaa jännitteen 13.6V
Eikä tarvi viritellä ihmeellisiä laturin jalkoja koneen kylkeen.

Pystyykö joku väittämään tämän tiedon virheelliseksi???
Onko mahdollista että se olis nuin helppoa???
Tämähän mullistaa kaike ja kaikki ylistävät mikaa!!!
Sittenkään ei tarvita lisä laturia toiselle järjestelmälle!

Muumi 21.09.2011 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 801527)
Pystyykö joku väittämään tämän tiedon virheelliseksi???
Onko mahdollista että se olis nuin helppoa???
Tämähän mullistaa kaike ja kaikki ylistävät mikaa!!!
Sittenkään ei tarvita lisä laturia toiselle järjestelmälle!

Hyvin toi toimii. Oon monet kerrat ladannu mökin aurinkokennon ja sähköperämoottorin akkua Hoojiin alentimen kautta. Samahan se on käyttää eberiä suoraan alentimellakin. Tietty erillisellä akulla on aina starttivirtaa. Kannattaa ostaa sit hakkurilla toimiva alennin kun siinä on paljon parampi hyötysuhde eikä lämpene juuri ollenkaan. Reilu 30 ekee maksaa 20 amppeerinen.

A-P 22.09.2011 08:49

Eberiin löytyy hyvät käyttö- ja asennusohjeet ihan suomenkielellä tuolta:

http://preheat.eu/index.php?page=ohjeet

BJ-40/76 22.09.2011 20:39

24/12v alentimella voi joko onnistua tyydyttävästi tai sitten ei
 
Pikkasen pitäs selvittää enemmän tuota jännitteenalentimella lataamista:
-Nuo jännitteen alentimet eivät välttämättä ole elektronisesti ylivirtasuojattuja -> voi polttaa joko sulakkeen tai itsensä.
-Ulostulojännite yleensä käytännössä max 13,5v -> ei saa koskaan akkua täyteen.
(Ulostulojännitettä voi pystyä säätämään, ja yleenjä alajännitepuolen komponentit kestää väh. 16v, tai sitten voi yrittää miinuspuolelle kytkeä 2 kpl isohkoja diodeja rinnan vastakkain, niin saadaan 0,7v lisää.....

Noita tarkoitukseen tehtyjä löytyy mm.

http://www.ebay.co.uk/itm/BATTERY-CH...item35b1ff3db1

jos haluaa kokeilla suoraa alenninta, niin tuossa vois olla yksi vaihtoehto

http://www.ebay.co.uk/itm/24V-12V-VO...item4cf73e9ee4

koska noita kytketään rinnankin

http://www.ebay.co.uk/itm/24V-12V-ST...item35b1da3afc


Sivu luotu: 07:26 (GMT +2).