![]() |
Traktoriin kytkin
Kyse on traktorista mutta ei ihan mistä vaan traktorista vaan lasten traktorista. :)
Joskus aikojen alussa moisen joku tehnyt ja se on nyt päätynyt minulle. Systeemi toimii muuten ihan ok, mutta värkkiin tehty kytkinhökötys ei toimi. Ei nimittäin irroita kunnolla ja mielessä kävikin, että mitenhän noissa päältäajettavissa ruohonleikkureissa se kytkin on toteutettu? Alla kuva nykyisestä systeemistä: http://citroen.takaisin.fi/gallery/p...1902.sized.jpg Systeemin on tarkoitus toimia niin, että kumirenksu kiristää hihnan jolloin veto kytkeytyy ja polkimellä siirretään kiristinrullaa eteenpäin jolloin hihna löystyy ja laitoksen olisi tarkoitus pysähtyä. En tiedä onko tuo koskaan toiminut kunnolla, mutta nyt ainakaan veto ei lopu mihinkään vaikka polkimen painaa pohjaan. Onko sitten aika ja ruoste tehnyt tehtävänsä moottorin pään hihnapyörään ja hihna tarraa aina siihen, vaikka olisi kuinka löysällä. Kone pyörii kuvassa katsoen vastapäivään eli kiristin on vielä vetopuolella. Poljinta polkemalla hihna on oikeasti _löysällä_, mutta tuosta tulee niin kova välitys, että laite kulkee silti ihan iloisesti eteenpäin ja yhdellä jalalla tahdo saada siltikään pysähtymään. Itse tuota jonku aikaa mietiskellyt kuinka asiaa voisi ratkaista. Yksivaihtoehto on irrottaa tuo hihnapyörä ja hioa se sileäksi/puhtaaksi mahdolisesta ruosteesta/kupasta. Oikein muuta en ole vielä keksinytkään. Lisäksi lapsille turvallisempi vaihtoehto olisi, että värkki kulkisi vain kun poljinta painaa, mutta tärkeämpää on, että värkin saa edes pysähtymään polkimella. Totta kai laitteessa on myös jarrut, mutta koneella ajo on hieman ikävää ilman kytkintä. Vaihteen joutuu heittään lennosta päälle jolloin traktori lähtee 'komeasti' keulien liikkeelle. Mukavaa vaihtelua Rangen kanssa puuhastelulle. :) |
Jos se hihnapyörä on oikeesti karkee ruosteesta niin putsaile ensin se, ja jos ei vieläkään lähde luistamaan, niin sitten hihnan vaihto toisenlaiseen, joku vähemmän kiilamainen jotta ei pure sinne hihnapyörään liian tiukkaan.
Tai sit uitat vaan sen hihnan öljyssä :D |
Mulla on Mitsun sarvitraktorissa ja Murrayssa sama periaate kytkimellä mut toi kiristin on vastakkaisella puolella,eli siis sillä mikä ei oo kireällä.Oisko se pointti siinä sitten..? :confused:
|
Vika taitaa olla juurikin tuossa että kiristinpyörä on vetopuolella, ei se taida oikeasti löystyttää mitään, hihnan kulma vain muuttuu.
Yläpuolihan pitäis löystyä tuolla mutta hihna näköjään puree tuohon isoon pyörään riittävästi. Mielestäni ainoa järkevä ratkaisu on keskipakokytkin, ja joku jousikuormitteinen jarrupoljin, joka vaati alhaalla pitämisen vapautuakseen. |
Taitaa tuossa kumihihnassa olla liikaa pitoa. Ainakin Murrayn ajoleikkurissa on joku kangaspintainen hihna että löysättäissä luistaa paremmin.
|
Tässähän tuli paljon ideoita/tietoa nopeasti. :)
Ei se hihnapyörä _enää_ ole kovin pahasti ruosteessa. Täytyy irrottaa se ja hioa vielä paremmin puhtaaksi. Onko ajoleikkureissa tuo hihna kiilatyyppinen vai moniura tms.? Tietysti voisi ajoleikkurin hihnan käydä siihen vaihtaan ja yksi on tuo kiristimen vaihto toiselle puolelle tai sitten noiden vipusuhteiden muutto niin, että kiristin kääntyy kokonaan pois tuosta välistä.. Täytyy vain miettiä kuinka tuon vivuston saisi tehtyä. Jos ei muuta niin vaihtaa sit noi hihnapyörät moniurasella hihnalle sopivaksi. |
Ajoleikkurit on normi kiilahihnoilla, ei taitas moniurahihnat pysyä paikoillaan löysätessä.
|
Ajoleikkureissa on yleensä sileät hihnat eikä hammastettuja hihinoja,oisko hihnan vaihdosta apua?
|
Täytyy sitäkin harkita. Ottaa mitan ylös vaan ja sit kyseleen hihnaa.
|
Sivu luotu: 08:04 (GMT +2). |