Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Paku vs huoltoauto verotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88285)

Ruusulehto 11.09.2011 22:30

Paku vs huoltoauto verotus
 
En söörtsillä löytäny mitää järkevää ni alotetaan uus topicci. Eli mites vuotuset verot menee noissa, että maksetaanko molemmista autovero+käyttövoimavero, joka esim hj:n kohalla olis noin 500€/vuos??
Kertokaas viisaammat tyhmälle, kun pitäis päättää ostaako hojon pakuna/huoltoautona/henkilö malli minkä muuttaa huoltoautoks??

solihull 11.09.2011 22:34

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneu...lenee+2012.htm

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneu...%A4r%C3%A4.htm

Huoltoauto = paku

TT

Ruusulehto 11.09.2011 22:42

juu, eli samat verot on molemmissa. Eli 3+3 paku hojoa hakemaan.
Sillä sitä tyhmä kysyy, kun ei mainittu tuolla aken sivulla halaistua sanaa huoltoautosta.

Patu925 12.09.2011 08:29

Lyhyesti vissiin näin.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/DDE0F..._FI_valmis.jpg

Lepralord 24.09.2011 19:40

Mitäs nää "pikkuverolliset" on?

Jari 24.09.2011 21:25

pakuja.. hlö mallissa menis vieläkin isompi käyttövoimavero

n1000+e /vuos /kaikkiverot yhteensä.. halapaa kuin saippua. eikö?

bj45lava 24.09.2011 22:12

Hdj80 huoltoauto 460€ / 366 päivää...

Henkilöautona samanlainen laite 980€

Lepralord 24.09.2011 23:35

Sitte on välillä nettiautossa näitä ku lukee et vero 90e/vuosi? Mikäs juju niissä on?

Mika_T 24.09.2011 23:41

D-vero on sen satkun luokkaa. Siihen lisätään ns. ajoneuvovero.

-MaTTi- 25.09.2011 12:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 802529)
Hdj80 huoltoauto 460€ / 366 päivää...

Henkilöautona samanlainen laite 980€

1095 € nykyverotuksella henkilöautona, ens vuonna 963 €.

jukkap 25.09.2011 12:46

pakuksi/huoltoautoksi muuttaminen
 
Jos maasturi(=henkilöauto) muutetaan pakuksi/huoltoautoksi kannattaa selvittää, onko ko ajoneuvosta uutena peritty autovero vai onko se niin vanha ettei veroa ole mennyt. Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!


Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Maastohenkilöautoista alettiin marraskuun 1983 alusta lähtien kantaa alennettua autoveroa, jonka suuruus oli 30 prosenttia hankinta-arvosta henkilöautojen veron ollessa samaan aikaan selvästi yli 100 prosenttia hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu veroprosentti nostettiin 1.8.1990 alkaen 50 prosenttiin hankinta-arvosta, kun henkilöautojen normaali vero oli 127 prosenttia. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot.
__________________


Valtio ottaa aina omansa.

temmi_hoo 25.09.2011 12:48

Eri asia sitten on mitä se henkisesti maksaa. Tarkotan tällä niitä kaikkia tylsiä rajotteita, mitä pakuksi tai huoltoautoksi rekisteröimisessä on.

Jos auton käyttö muutenkin on puhtaasti kakspaikkanen, eikä sillä ole kivaa ajella yli kaheksaakymppiä, tottakai kannattaa.

Sikäli mikäli autolla ikinä tekee mieli kuljettaa useampia ihmisiä tai ei jaksais aina raijata työkaluja mukana... Tai jos vaikka harmittaa se maailman rumin katonkorotus.

Rahallinen etu auton muihin vuotuisiin kustannuksiin nähden jää aika pieneksi, jos sillä nyt ylipäänsä yhtään ajaa.

Viipo 25.09.2011 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jukkap (Viesti 802645)
Jos maasturi(=henkilöauto) muutetaan pakuksi/huoltoautoksi kannattaa selvittää, onko ko ajoneuvosta uutena peritty autovero vai onko se niin vanha ettei veroa ole mennyt. Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!


Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Maastohenkilöautoista alettiin marraskuun 1983 alusta lähtien kantaa alennettua autoveroa, jonka suuruus oli 30 prosenttia hankinta-arvosta henkilöautojen veron ollessa samaan aikaan selvästi yli 100 prosenttia hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu veroprosentti nostettiin 1.8.1990 alkaen 50 prosenttiin hankinta-arvosta, kun henkilöautojen normaali vero oli 127 prosenttia. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot.
__________________


Valtio ottaa aina omansa.

Niin, siis jos alennetun veron maasturia muuttaa pakettiautoksi, eikä alennetun veron pakun ehdot täyty (3m³ yhtenäistä tavaratilaa) niin silloin menee veroa maksuun.
Huoltoautot on pakettiautoja, mutta verovapaita. Siksi maasturin muuttaminen huoltoautoksi onnistuu ilman veroseuraamuksia. Ymmärtääkseni sillon poistuu myös ulosottovaatimus, kun huotoautolta vaaditaan vaan huoltovarustus?

Mites se oli, vieläkö nykyisin onnistuu muuttaa tuo 31.10.1983 käyttöönotettu tai vanhempi paku/huoltoauto takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroja?

Ruusulehto 25.09.2011 22:57

No tuli ostettua tommonen vm-81 hj60 3+3 paku ilman kattokorotusta. Jotta sopiihan tonne työkaluja ja porukkaa kyytiin eikä tarvi paljon yli 80km/h ajella vakiopyörillä, kun alkaa olemaan aikas reilusti kierroksia koneessa.

Junnu85 12.10.2011 12:59

Moi,


Kyselin aiemmin erään -81 vm hj60 vakuutushintoja 420€ /vuosi. Vero n. 380€ / vuosi (Pakettiauto)


No päädyin ostamaan -90vm hj61 ja ajattelin, että abaut samaa voisi olla vakuutusmaksu, mutta kuulinkin, että samoilla alennuksilla samasta yhtiöstä vakuutus onkin nyt 800€ / vuosi ja vero n. 380€. Mutta vaikka rekisteriotteessa lukee pakettiauto, niin vakuutusmaksut katsotaan huoltoauton mukaan.

Nyt jostain pitääkin selvittää, että millainen homma on muuttaa huoltoauto pakettiautoksi, sillä vero käsittääkseni pysyy samana, mutta vakuutusmaksu tippuu puolella. Jos en tee mitään niin kaikki kulut on vuodessa n. 1200€, mutta jos muutoskatsastan huoltoauton pakuksi, niin vakuutus putoo 400e, jolloin yhteensä kulut on n. 800€.

Saisko viisaammilta neuvoja asian suhteen millainen homma ja mitä maksaa muuttaa huoltoauto pakuksi?

Bj Andy 12.10.2011 13:50

Kilpailuta ne vakuutukset sillä niitä saa alas.

Ja vantaalla on toyota pakuilla varmaan ajettu parikin mälliä joten se nostaa sitä hintaa siellä.

Varsinkin siellä pääkaupunkiseudulla kannattaa otta selvää kummassa on kovemmat vakuutukset pakussa vai hlö-autossa.

Ja jos pakun vakuutukset on paljonkin kalliimmat niin sama kai se on sitten maksaa sitä dieseli veroa ja pitää pehmeet penkit ja sen että saa ajaa sen mitä motorilla pääsee.

-MaTTi- 12.10.2011 18:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jukkap (Viesti 802645)
Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!

Mitä se höpöttää?! Minkä tahansa vanhan maasturin voi muuttaa ilman autoveron maksua huoltoautoks.

-MaTTi- 12.10.2011 18:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junnu85 (Viesti 808078)
Kyselin aiemmin erään -81 vm hj60

No päädyin ostamaan -90vm hj61 ja ajattelin, että abaut samaa voisi olla vakuutusmaksu

HJ60 ja HJ61 on kyllä eri autoja vakuutusyhtiön silmissä muutenkin.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junnu85 (Viesti 808078)
Saisko viisaammilta neuvoja asian suhteen millainen homma ja mitä maksaa muuttaa huoltoauto pakuksi?

1,35 metriä sisäkorkeutta ja 3 kuutiota tavaratilaa hankalimmalla tavalla mitattuna niin jo alkaa onnistumaan. Tai vaihtoehtoisesti pulitat arviolta 8000 € +/- 3000 € autoveroa tullille.

Veccu4x4 13.10.2011 01:59

Mulla 3+3 paku hj60 vakuutukset 10 bonuksilla n.270e/v

Infernaalinen 16.11.2011 15:16

Kertokaas rautalangasta vääntäen, että mitä hyötyä on tehdä pakusta huoltoauto? Menettää takapenkkimahdollisuuden lopullisesti ja on "velvoitettu" kuljettamaan autossaan katsuria miellyttäviä huoltotarpeita (viilapenkki, laatikko, jne.).
Eli mikä järki tuossa on, kun kerran verot ovat samat ja vakuutukset yhtiöstä riippuen jopa huoltoautossa kovemmat?

Nimim. 'Huoltoauto Bertan omistava'

baxxter 16.11.2011 16:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Infernaalinen (Viesti 819626)
Kertokaas rautalangasta vääntäen, että mitä hyötyä on tehdä pakusta huoltoauto? Menettää takapenkkimahdollisuuden lopullisesti ja on "velvoitettu" kuljettamaan autossaan katsuria miellyttäviä huoltotarpeita (viilapenkki, laatikko, jne.).
Eli mikä järki tuossa on, kun kerran verot ovat samat ja vakuutukset yhtiöstä riippuen jopa huoltoautossa kovemmat?

Nimim. 'Huoltoauto Bertan omistava'

Vielä kerran: Ajoneuvoluokka on pakettiauto, ajoneuvoryhmä on huoltoauto. Eli kaikki huoltoautot on pakettiautoja (tässä yhteydessä.) Alennetun autoveron maastoHENKILÖautosta ei saa maastopakettiautoa kuin huoltoautoksi muuttamalla tai laittamalla hirmuinen kattokorotus. Pakettiautoa tai maastopakettiautoa ei ole mitään järkeä muuttaa huoltoautoksi, ellei esimerkiksi halua kattokorotuksesta eroon.

Infernaalinen 16.11.2011 22:04

Kiitoksia "rautalangasta". Vielä sen verran kuitenkin, että mites kun esim. HJ60/61:stä löytyy sekä ns. "normipakuna", että huoltoauto-pakuna ilman sitä kattokorotusta. Sama juttu BJ40/42:ssa. Mikäs noiden järkevyyden huoltoautopakujen puolelle kääntää, jos ei kerran "kattokuhmua" muutenkaan ole tarvinnut laittaa?

pee 16.11.2011 22:09

löytyy:

pakuja tilapäispenkein

pakuja ilman tilapäispenkkejä kattokorotuksella

löytyy huoltoautoja ilman tilapäispenkkejä ilman kattokorotusta

kaikki samanhintaisia maksuiltaan koska ajoneuvoluokka on sama


eli jokaiseen makuun sopivia, onneks meitä on moneen lähtöön ;)

Racingrabbit 16.11.2011 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Infernaalinen (Viesti 819830)
Kiitoksia "rautalangasta". Vielä sen verran kuitenkin, että mites kun esim. HJ60/61:stä löytyy sekä ns. "normipakuna", että huoltoauto-pakuna ilman sitä kattokorotusta. Sama juttu BJ40/42:ssa. Mikäs noiden järkevyyden huoltoautopakujen puolelle kääntää, jos ei kerran "kattokuhmua" muutenkaan ole tarvinnut laittaa?


Minun mielestä menee aikakausittain suurinpiirtein niin,että vielä 2000-luvun alkupuolella sai tehtyä matalakattoisen (ja useampipaikkaisen) pakun,sen jälkeen kattokorotuksella 2-paikkaiseksi pakuksi ja nyt muutaman viime vuoden 2-3 paikkaisiksi matalakattoisiksi "huoltoautoiksi".

Eiköhän ne kaikki matalakattoiset ja 2+3(+4) paikkaiset pakettiauto maasturit ole muutoskatsastettu 2000-luvun alkupuolella.

Infernaalinen 17.11.2011 09:04

Kiitoksia selvennyksistä. Eli huoltoauto on vissiin nykyisin se helpoin (ainoa?) tie pakettiautoksi.


Sivu luotu: 09:57 (GMT +2).