Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   -89 Silverado, Solid Axle Swap, luvat? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88095)

Mazda 06.09.2011 21:01

-89 Silverado, Solid Axle Swap, luvat?
 
Kiinnostais tehdä -89 k1500 risukeula silveradoon SAS-muutos.
Jenkkipoikien virityksiä olen seurannut netistä, eli tekninen puoli hanskassa.
Ongelmaks muodostuis lähinnä Ake ym. pykälät:

Lainaus:

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Tohon mallisarja pykälään vois vissiin vedota, sillä chiltonin korjausmanuaalista ainakin löytyy 88-98 v-series, jäykällä akselilla.

Toi C kohta kuitenkin hämää. Vääntösauvajousitus muuttuis lehtijousiksi.:confused:

Akseli massatkin tuottaa ongelmia sillä ajatus oli laittaa Dana 44 kuskinpuoleisella murikalla Cherokeesta.
Mutta akselimassat silveradossa 1780/2110, ja cherokeessa 1140,1450
Offroadunlimited.com tarjois tolle dana 44 asennussarjaakin, mutta eikö toi dana 44 näillä papereilla muka kantais silveradoa?

Kokemuksia kellään? Forssan picknikissä muistaakseni näinkin pari tälläista onnistunutta päivitystä.

baxxter 06.09.2011 21:33

C kohta ei ole enää voimassa.

Lainaus:

kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä 2 ja 5 momentti
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256

Kaikki lakitekstit ja ohjeet pitää lukea, eikä vaan osaa niistä.

-MaTTi- 07.09.2011 14:59

Jousituksen tyyppi ja akseliston tyyppi on 2 eri asiaa. En tiedä miten mallisarjat tollasessa jaotellaan, mutta jos oikeesti löytyy jäykkä-akselinen verrokki, niin jousitus sinänsä ei ole mikään ongelma.

Vaihdetulle akselille sallitusta akselimassasta tarviit luotettavan selvityksen, Cherokeen eam tosiaan aivan liian pieni tähän käyttöön.

HeikkiH 07.09.2011 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 796985)
Tohon mallisarja pykälään vois vissiin vedota, sillä chiltonin korjausmanuaalista ainakin löytyy 88-98 v-series, jäykällä akselilla.

Juu ei onnistu. 88-98 GMT400 alustassa ei ole jäykkää akselia edessä, kaikki nelikot on retkukeulaisia. 88-91 oli jäykkä akselinen K30/3500, mutta vanhempaa mallia, mikä ei kelpaa verrokiksi. Semmoinen kampe kuin 3500HD on I-palkki etuakselilla ja takavetoinen, mutta koska se on rungoltaan ihan erilainen kuin C/K-sarjan 3500, niin sekään ei käy verrokkina.

Mazda 07.09.2011 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 797201)
Juu ei onnistu. 88-98 GMT400 alustassa ei ole jäykkää akselia edessä, kaikki nelikot on retkukeulaisia. 88-91 oli jäykkä akselinen K30/3500, mutta vanhempaa mallia, mikä ei kelpaa verrokiksi. Semmoinen kampe kuin 3500HD on I-palkki etuakselilla ja takavetoinen, mutta koska se on rungoltaan ihan erilainen kuin C/K-sarjan 3500, niin sekään ei käy verrokkina.

Juu, tuo sama luettu wikipediasta.
Mutta tämä Chiltonin 88-98 manuaalissa puhutaan 1500, 2500 v-series ja sit erikseen 3500 v-series.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3238869.jpg
Eli tuo v-series 1500 ja 2500 olisi pre -88 mallia ja putkahtanu väärään manuaaliin :confused:

Timo_L 07.09.2011 21:10

Tarjoaa kyllä Pirate4x4:n info D60- etuakseleiden luovuttajaksi myös 1988-1991.5 V30- sarjan pick-uppeja, mutta ovat kyllä siis tuota 30- sarjaa mikä tarkoittaa GM:n terminologiassa "1-ton" luokkaa ja ne on käsittääkseni olleet aina rungoltaan järeämpiä kuin nuo 10/20 ja/tai 1500/2500 sarjan vermeet. Yritin oikein Googlellakin etsiä, mutta en oikein saanut selkoa oliko nuo millä rungolla. Epäilen kuitenkin että ei käy verrokiksi.

Jo tuo D60- akselin käyttö edessä 10- pulttisen sijaan vähän tahtoisi sanoa että on järeän luokan kapineesta kyse.

Jos nyt satut löytämään sopivan verrokin millä saisit jäykän akselin eteen, niin muista että noita D44 etuakseleita on ollut niin maan miljoonalla eri setupilla. Pääasiassa niissä on kyllä akseliputken ulkohalkaisija sama tai samaa luokkaa (2.75" - 3.00"), mutta seinämä voi sitten olla ihan mitä vain ja leveyksiäkin on montaa eri mallia, samoin pulttijakoa yms. yms.. Sopivan järeitä luovuttaja- autoja tahtoo olla tässä maassa harvassa missä riittäisi etuakselimassa sun vaatimille painoille.. eikä ole juuri helpompaa löytää D60 etusiakaan :mad: Tosin onhan noita muitakin, pakkoko sen on olla Danan akseli :D

HeikkiH 08.09.2011 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 797270)
Juu, tuo sama luettu wikipediasta.
Mutta tämä Chiltonin 88-98 manuaalissa puhutaan 1500, 2500 v-series ja sit erikseen 3500 v-series.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3238869.jpg
Eli tuo v-series 1500 ja 2500 olisi pre -88 mallia ja putkahtanu väärään manuaaliin :confused:

Tuossa V-sarjasta:
Lainaus:

The new body style (regular and extended cab pickups) keep the "C"
and "K" designation, so a K1500 in these years is 4WD with the IFS. The
old body style (the Blazer/Jimmy, Suburban and crew-cab pickups)
have an interim "R" and "V" designation (for two- and four wheel
respectively.) A 3/4-ton Suburban is therefore a V-2500 and has a very
solid front axle.
www.slosh.com/cars/blazer.html

Eli 88-91 Blazer, Suburban ja Crew Cab nelivetona ovat V-sarjaa, ns. välimallia ennen GMT480 alustaa.

K30/3500 vehkeissä oleva runko on paksumpaa matskua, ja korkeammalla sivuprofiililla.

hpotteri 08.09.2011 21:27

gmt400/480 alustoista ei löydy kiinteällä etuakselilla olevia malleja kun 3500hd joka sekin on takaveto.
Mutta jos jollain lapuilla saadaan 3500hd perusteella leimattua sas muutos kyseiseen mallisarjaan ni mulle kopiot ;).

Hommaa vaikeuttaa myös se että kaikki valmiit sas kitit on tehty ns offroad use only.

Nippelitietoa. Pelkkä 3500hd runko akseleineen painaa enemmän kun ajokuntonen 1500.

R/V kopat on vanhaa mallia ja tuskin käy vertailuks vaikka vuosimallit onkin limittäin.

Etuakselipainoista että kyllä K20 Tai V2500 suburbanissa riittää heittämällä etuakselipainot k1500taseen eli 10bolt snap crackle pop akseli.


Sivu luotu: 02:15 (GMT +2).