![]() |
|
XJ - Jostain se on kai aloitettava
Homma näköjään alkoi etupäästä. Kun ei oo saanut aikaiseksi hankkia offipalikoita, niin tehdään sitten alkuun itse.
Aloittelin siis vetopisteiden kiinnityspaikasta. Tollaseen palkkiin ne varmaan sais kivasti kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87745 Kiinnikkeet tein tehtaan vetopisteen rautaa mukaillen. Jotain lisäkiinnityksiä voi vielä suunnitella, jos alkaa siltä näytää. Samalla siirtelin torvet ja alipainepallot konepellin alle parempaan suojaan. Tai no toinen torvista siirtyi kyllä ainakin toistaiseksi hyllylle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87749 Päädyn hahmotelmaan idea taisi tulla WARNin puskimesta. Saa nyt nähdä mikä siitä lopulta tulee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87750 |
Ootko kokeillu miltä töötti kuulostaa yhellä torvella? Ainakin omassa (-91) toisesta tulee matalampi ja toisesta koreampi ääni, jompikumpi yksin kuulostaa koomiselta... ;) Voihan se tietty olla niinkin että on kaks saman äänistä.
|
Tässä vaiheessa vihje on ehkä hieman myöhäinen, mutta jos tuota rakennetaan metsäkäyttöäkin silmälläpitäen niin olisi kannattanut tehdä tuosta kuskin puolen kiinnikeestä mikä kulkee aisan kyljellä sellainen, että olisi myös osunut simpukan pulttien kohdalle. Tukee huomattavasti tuota arkaa paikkaa koska - vaikkei pikkurenkailla niinkään - simpukalla on kummallinen tahto tulla näissä aisan läpi ja/ tai murtaa se. Kun simpukka on kunnolla tuettu eikä kori elä sen alla metsäkäytössä, niin ei ihan niin helposti repeä simpukasta korva irti.
..aijuu, ja tuo kuvassa roikkuva alipainepallo kannattaa heivata jonnekkipäin konehuoneen puolelle turvaan :D Mutta ihan hyvältä alulta näyttää! :) |
Juu tosiaan sen pallon ja kaiken muunkin helposti siirrettävän pistelin jo parempaan suojaan. Noille valonsäätömoottoreille lienee pakko tehdä joku suojaus, kun ei niitä voi poiskaan ottaa ja siirtäminenkin on järjetöntä.
Jaa että simpukka kaipaisi tukea. Eihän se mitenkään myöhäistä vielä ole. Korjataan jossain vaiheessa. Ensin teen ton muuten valmiiksi. Voihan ton latan vielä leventää alaspäin. Vanha sanalaskuhan kuuluu: "Pitkä on pilalla, mutta lyhyttä voi aina jatkaa" :D |
Hyvältä näyttää! Omastakin XJ:stä voisi ehkä tehdä jotain rojektipäiväkirjaa, jos jaksaisi... Tosin rakentelu on aika kausittaista tilojen puuttuessa :)
Pistähän reilusti kuvia ja tarinaa sitä mukaa kun etenee! :) |
Osien keruuta. On ainakin tarpeeksi söpön värisiä :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87913 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13796 |
Huh. Perjantai-illan voi tietysti viettää niin monella tavalla. Tässä yksi.
Armottoman väkästämisen jälkeen, kulutettuani varmaan muutaman kilowattitunnin ja melkoisen läjän laikkoja, tuli kyllä aika hyvä mieli. Vetopisteiden parantaminen v1.0 tuli muodollisesti valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88129 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88119 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88130 Homman alkuvaiheessa heräsi yksi hauska idea, joka sitten piti samalla viedä loppuun. Kun Jeepin suunnitelijat on kaikessa viisaudessaan tehneet orkkispuskuriin tuollaiset ulkonemat ja päätyjen kiinnityksetkin sopi tarkoituksiin, niin pienellä aukottamisella ja vaahtomuoviosien poistamisella puskuripaketista tuli sellainen, että muutaman minuutin ruuvamisella sunnuntaina voi ajaa kirkolle ihan siistillä pyhäautolla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88121 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88125 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88128 Palkkipuskuri siis mahtuu alkuperäisen sisään ja silti ei tarvinnut tinkiä muodoista :cool: Kiinnittämiseen pitää vielä tehdä joku sormiruuvi tms. pikakiinnitys. Kiitoksia kannustuksesta. Torvea kokeilin ja ei se yksinään niin koomiselta kuulosta, etteikö saisi olla ainakin vähän aikaa noin. Vetolenkit ajattelin alunperin tehdä sakkeleista, mutta kun tuollaiset joka suuntaan kääntyvät pultattavat tuli sopivasti saataville, niin eihän niitä viitsinyt käyttämättä jättää. Kiinnitysraudat pohjamaalasin sellaisena kuin ne oli. Täytyy tehdä simpukan puoleen muutoksia sitten, jos alkaa näyttää tarpeelliselta. Toistaiseksi on tulollaan 31" rengastusta ja muutenkin vielä kohtuullisen mietoa offailua. Tämähän siis on käyttöauto... Edit: typot pois |
hyvältä näyttää! Hieno idea tuo orkkispuskurin hyötykäyttö :)
|
Lainaus:
|
Joo. Kaikillahan nyt leimarenkaat on mutta mullapa onkin leimapuskuri :p
Rauta meni melkein puolivahingossa maalaamoon, kun satuin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Väri iloittelu tulee jatkumaan, kun oli tyydyttävä siihen mitä ruiskussa sattui olemaan. Kuvia myöhemmin. Muissa puuhissa tulikin sitten vastoinkäymisiä ihan enemmälti. Keskeneräinen pihan kaivuutyö oli tarkoitus saada viikonloppuna valmiiksi. Ensin katkesi maantiivistäjästä hihna, sitten alkoi sataa niin että työmaa muuttui mutaränniksi. Lopuksi vielä katkesi kaivurista tukijalka. Onneksi puskimesta jäi just sopiva pätkä palkkia ja hitsauskone oli valmiiksi vireessä. Loppupäivä meneekin hyötykonekorjauksissa. Harrastaminen saa odottaa... |
Onpas äijällä hyvän värinen XJ! Mitä kokoa on tuo etupään neliöpalkki, 70*70*4? Tommosta pitäs varmaan värkätä omaan vekottimeen, niin ratkeaa samalla jokunen muukin ropleema. Tohon sais varmaan irrotettavalle vinssillekin helposti pikakiinnikkeen, joten ei tartte ruveta purkamaan koko keulaa ja tehdä vinssiasennusta syylärin alle.
Miten muuten leikkelit sisälokarit edestä? |
No nyt siinä on ruosteenestoaine pinnassa. Ei oikeestaan pöllömpi väriyhdistelmä.
Palkki on 80x80x5. Nyt jälkeenpäin sanottuna olis sittenkin pitänyt valita nelosen seinämällä, kun sitäkin olis ollut käytössä. Turhaan tuli lisäkiloja. No jos tohon kiinteetä vinssiä rakentelee, niin sitten siitä lähtee taas iso pätkä pois. Kattoo nyt sitten. Tää XJ taitaa muuten värin lisäksi olla muutenkin hyvin pitkälti samanlainen kuin Winsesterillä. -99 Sport, 4.0 automaatti. Taisi sun projektikertomukset vaikuttaa oman hankintaankin, kun mietin että viitsiikö näin uutta ostaa edes kevyeen offailuun. Onhan muuten hankala keksiä kilvelle paikkaa. Nyt se on tossa palkin keskellä, mutta jos vinssiä tulee tai tota orkkispuskuria pitää päällä, niin sittenhän se ei siinä enää voi olla. Maskiin ei viittis laittaa tukkimaan ilmankulkua ja ihan yläreunassa siitä tulee melko töröttävä. Ideoita? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88232 edit: Niin ne sisälokarit. Kun puskurit oli irti, niin piirsin tussilla alimman kiinnikkeen juuresta lokarin levikkeen etureunan tasalle suoran viivan ja vetäsin siitä katkoteräpuukolla. Ajattelin että siitä vois sitten jatkaa jollain kumilla eteenpäin lampunsäätimien suojaksi. Toistaiseksi saa olla ihan noin vaan. |
Lainaus:
|
Oranssi väri sopii hyvin vilkkujen väriin.
Nuo RUD:in pinkit nostosangat ovat niin ihania ja söpöjä, että laitetaan niistä tietoa esille: http://www.erlatek.fi/data/attachments/VLBG_1.pdf |
Lainaus:
Kiitoksia mitoista yms. Ehken hyödynnän niitä seuraavissa rakenteluprojekteissa. :) Kunhan käytät Jeeppiä kunnolla "ulkona", niin huomaat miten se selviää kovinkin rankoista paikoista. Pian voi ajatus "vain" kevyestä offailusta joutua koetukselle. Tempaset kato vain RC:n 4.5" korotuksen paikalleen ja teet samat jousitusmuutokset taakse kuin mulla, niin siitä se sitten lähtee helposti lapasesta koko touhu! :D |
Tai sitten et tyydy huonoihin osiin, vaan ostat miulta parhaat osat (Rubicon Express)sopivasti pehmiteltynä ;) Lisäksi laitetaan pakettiin valmiit lukkoakselit tiheillä välityksillä sekä 33" Boggerit. Säästät pari kallista välivaihetta kun teet suoraan näin.
|
Joo mikäs siinä, mutta mihinkään noista jousistaei taida saada tüv prujuja mukaan ja -99 mallista ABS:n poistaminenkin lienee tekemätön paikka?
|
Lainaus:
|
Mikäli asennat vinssin niin taivuttele kilpi teline vinssikidan eteen ja laita siipimuttereilla kiinni. Maastoon mentäessä helppo irroittaa ja pysyy kilpikin suorassa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tosin kuten Villekin totesi, niin ABS- hilppeet käy sellaisenaan noihin vanhempiinkin XJ:n akseleihin ihan bolt- on osina, kunhan taka- akseli on D35 ja etuakseli ei ole ihan aataminaikuinen. |
Vähän offtopikkii; Onko mahdollista että pongasin ko. mobiilin H-veden Valion / Pohjolan Maidon parkkiksella tänään?!
|
Tollein vaan söpösti kilpi peltiruuvilla maskin saumaan.;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87649 |
Jaa että ABSitkin vois ottaa pois. Enpä kyllä taida lähteä sille tielle ainakaan vielä, kun on ne kuitenkin käyttöautossa ihan hyvä varuste.
Olisin kyllä ollut kovasti kiinnostunut noista jousista, mutta kun menivät niitä uusia katsastusohjeita tekemään, niin joutuu laittaa erimerkkiset. Niihin ja renkaisiin meneekin sitten tällä hetkellä käytettävissä olevat harrastepelimerkit. Kyllä ihan oikein bongasit. Kai toi puskuri nyt sitten näkyy kuuhun asti... |
Sivu luotu: 17:08 (GMT +2). |
|