![]() |
apuja tarvitaan!!! hj-60 savuttaa
elikkä kyseessä on vuoden 83 hj-60:nen jälkeen päin ahdettu. tein juuri suutin huollon tähän kuuluu suuttimien kärkien vaihto. pumppua kun säätää isommalle tai pienemmälle savutus lähes sama.onko tän mallin pumpussa jotain muita säätö mahdollisuuksia kuin yksi ruuvi samaisesta ruuvista kun laittaa pienemmälle niin ahdotkin laskee. eikä konekkaan juurikaan öljyä syöpöttele. nyt kaivataa hyviä vinkkejä mitä seuraavaksi voisi tehdä...
|
Ajotus kohdallaan?
|
Jos vielä tyhjäkäyntikin pyrkii karkaamaan niin säätökalvo on tullunna tiensä päähän.
Tai siis missä tilanteessa tuo savuaa??? Aloitetetaas taas siitä. |
ajon aikana kun kierrokset ovat matalalla ja painaa kaasua reippaasti tulee savua reilusti mutta kun kierroksia on enempi savutus pienenee ja paikoillaan sama tyhjäkäynnillä painaa kaasun pohjaan savua tulee putken täydeltä mutta korkeilla kieroksilla ei juurikaan tule savua mutta jonkun verran kuitenkin.... pumpun säädön aikana kierrokset eivät vaeltele tuskin säätökalvo on paskana.
|
Niin siis jonkun verran kuuluu ominaisuuksiin se että ennenkuin ahtopaineet nousee niin savua tulee koska ilma ei vielä vielä riitä savuttomaan palamiseen...
Paljonko on ahtoja ja savuaako se vielä ajossakin ?? Eli jossain 0.6 barin jlälkeen ei pitäisi enää juurikaan savuta. Niin ja sitten notta jos siellä ilmanputsarissa on liikaa öljyä niin sitä lähtee sieltä imuilman mukaan ja se kyllä sitten savuaa harmaata... Eli minkä väristä se haiku on? |
Lainaus:
|
Jos se pumppu ei ole ollut irti niin empä kyllä tiiä... itellä se on joskus löystyny iteksee ja käämyunyt myöhään.
Mutta sen säätökalvon eheyden voit koittaa siten että otat tyhjäkäynnillä sen kaasuläpän yläpuolisen letkun irti ja koitat sormella tuntuuko siinä imua,ja jos tuntuu ja kierrokset nousee kun siihen laittaa sormen niin sitten on kalvossa reikä. Tai koneen ollessa sammuksissa imet siitä letkusta ja jos ilmaa tulee niin reikä on. Tuo nyt on se eka varmistettava asia. Ja mitäs muuta sille on tehty kun nakattu pelkkä mutka pakosarjaan??? |
Lainaus:
dumppi lykätty kiinni ei oikeestaan mitään muuta vakiosta poikkeavaa.... täytyypi testaa onko se säätökalvo ehyt... |
Siis onkos nyt ongelma se ettei laite mene leimasta läpi koska savuttaa liikaa ???
|
Lainaus:
|
Hmmm... kerrotko vielä, että mistä ruuvista olet niitä syöttöjä säädellyt?
|
No kokeile ekaksi se säätökalvon eheys. Jos kerran sitä tyhjäkäyntiäkään ei saa ruuvattua tarpeeksi alas.
Ja siinähän on käsikaasu jossain mistä sitä tyhjäkäyntiä saa säädettyä. Sitten rajoitat maksimi kierrokset esim. kaasuvaijeria löysäämällä tai rakentamalla vaikka kaasupolkimeen rajoittimen ettei se kierrä liikaa. En nyt muista paljon se sai kiekua mutta vaikka johonkin 3800 kierrokseen. Syötöt minimiin ja tyhjäkänti sinne 800-900 tienoille Ja haet sen savulapun vaikka jostain rekkakorjaamolta. Kerrot siellä ongelman niin luulisin että asiansa osaava asentaja osaa hoitaa homman. Mutta jos se kalvo on paskana niin silloin ei mikään auta ja loppujen lopuksi kone pyrkii ryntäämään vaikka kaasuläppä olisi kiinnikkin. Ja testaa HAKUA ja hae vaikka hj 60 turbo, 3b turbo, b turbo, ym juttuja, ja käy myös slck:n puolella tutustumassa näihin tarinoihin niin alkaa sen moottorin oikut selviämään koska sitä ei alunperin ole turbokoneeksi suunniteltu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Se sileä mutteri on voitu myös vaihtaa tavalliseen koska siinä on sama kierre kuin hj:n renkaanmutterissa.
|
Hatusta vedettynä se ruuvi jota olet säädellyt on maksimikierrosten säätö ruuvi. Joka on nyt sitten asetuksissa Ö.
Eli tosiaankin se oikea ruuvi ,tai pultti on se mihin se tanko ja liiputin vastaa, ja siinä on muistaakseni,tai ainakin bj:ssä on 19 mm kanta,ja se lukitus voi olla sitten muutakin. |
kiitos näistä ohjeistuksista! Ja yritetään nyt säätää syöttöjä oikeasta paikasta. :) paremmalla onnella!
|
Sivu luotu: 12:12 (GMT +2). |