Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2L mootoriin Öljynryöstölaippa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87242)

Eissä 14.08.2011 19:43

2L mootoriin Öljynryöstölaippa
 
Iltaa...!

Joo eli mistäköhän löytyis öljynryöstölaippa tollaseen hiacen 2L moottoorin.

Tarvis saada öljynlauhdutin turbotettuun 2L moottoorin

Kiitos.

fj40 14.08.2011 19:56

Mätänetistä ainaki saa.

Eissä 14.08.2011 19:57

perhana onkos noin helpossa :D

Eissä 14.08.2011 20:00

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/m...st%C3%B6laippa

Jos tuota tarkoitat niin ei ihan passeli öljynöauhduttimmen asentamisee

RIPAX 14.08.2011 22:21

Moposkjärbä.
 
Joo,taitaa ollla mätänetis sitä samanlaista mitä aikoinaan Mopo-sport myi. Sopii ja toimii,huomaa että öljyn kierto on 2Ällässä reiluhko joten letkut/jäähdytin olis syytä olla 1/2tuuman tai 12mm reijällä. Hyvä ja halpa on ku hakee romikselta esim. Mersuissa yleisesti käytetyn jäähdyttimen.

Eissä 15.08.2011 05:40

voisikos joku selventää miten toi nyt tulee kiinni koneeseen toi mätänetin versio? onko tuossa sama kierre suodattimelle (eli käykö vakio suodatin) kun normaalisti ja käykö tuo vaan suoraan siihen kierteeseen mihin suodatin tulee?

Mites riittääkö aineen vahvuus jos poraa tuohon 1/2" kierteet?

Race.fi näytti oleven edullisesti öljynlauhduttiumia

Asiasta riippukeinuun! kun tuossa yritin fiksusti ajatella niin mitenkäs tuossa, kiertääkö öljy kunnolla lauharissa kun ryöstölaipassa menee ja lähtee samasta "tilasta" toi öljy, ettei niinkun virallisesti kierrä öljy. niinkuin perinteisessä ryötölaipassa esim volvoissa että öljy menee lauharille suodattimen jälkeen ja palaa sitten koneeseen.
Tuossahan öljy lähtee ja tulee lauharilta samaan tilaan??

Valaiskaa valaiskaa?

JJ90 15.08.2011 07:05

Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.

Eissä 15.08.2011 07:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 790349)
Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.

Tuohan selkee joo mutta onkos tuossa nyt metallin värisessä nyt oikea kierre mikä käy sinne öljynsuodattimen jalkaan ja onko tuossa sitten samakierre mihin käy vakio suodatin?

JJ90 15.08.2011 16:05

Aika paha sanoa noista kierteistä, ei muutako motonettiin ihmetteleen/soitteleen.

Esmes tuolla: http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=309 on monenlaista ryöstintä eikä ole pahan hintaisia.

Jappi 15.08.2011 18:30

Itse vaan ihmettelen että miksi 2L tarvitsisi toisen öljynjäähdyttimen?

Eissä 16.08.2011 05:48

laitoin tuonne bjorkkiin kyselyn!

2L moottorissahan suodattimia on kahta kokoa, itsellä on tuo isompi eli vpaa reika 22.5mm joten noin äkkiseltään kierre vois olla M24x1.5

Mutta katsotaan mitä bjork vastaa.

Missäs siellä se ensimmäinen lauhdutin on?

BryGgi 16.08.2011 05:59

se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

Eissä 16.08.2011 06:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 790648)
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

Alumiini muju :D mikä se sellane o? vai tarkotatko juuri sitä "kantta" jossa myös suodattimen jalka? eilen sitä kuikuilin, mahtaakos se olla siellä sisäpuolella ne kennot?

BryGgi 16.08.2011 06:55

juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D

Eissä 16.08.2011 06:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 790654)
juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D

Joo Selkeästi myös aamu ymmärrys jumissa. pitääpäs ottaa se "kansi" irti ja suunnitella jos sais "lisä" lauharille porattua reiät öljyn kierrolle.

-Captain- 16.08.2011 08:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 790648)
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)

Eissä 16.08.2011 10:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 790670)
kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)

Ongelmahan tässä on:

Auto 4wd hiace vm87
turbotettu 2L turbona muokattu ct20
syyläri lähes uusi, kahdella sähköflektillä

Ei vaan meinaa lämmöt pysyä kurissa vähänkin vedätettäessä.

On vielä niin typerässä paikassa tuo moottori ettei pääse kuuma ilma oikein pois "konehuoneessa"

Tuolla öljynlauhduttimella ajattelin jos vähän saisi lämpöjä pienemmäks
Cooleri auttais varmasti mahottomasti mut on vähän ahtaat paikat tuossa hiacessa

Nyt kyllä suunnitelmissa ostaa alumiini syyläri jota siirtää koneeseen päin ja väli jäähdytin syylärin eteen, jos sais ahtoputket tällein syylärin yli vedettyä.

Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?

HeikkiH 16.08.2011 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eissä (Viesti 790700)
Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?

Turhaa työtä luvassa, koska syyläristä tuleva kuuma ilma lämmittää cooleria. Siksi ne yleensä laitetaan ensimmäiseksi.

Se on muuten öljynjäähdytin, ei lauhdutin ;) Lauhduttimessa höyry muuttuu nesteeksi.

Greenday 18.08.2011 06:09

Niin jäähdytin se on :) ,mutta asiaa...2L konessa kannattaa käyttää omaa ropelia,joka on
kiinteesti pistetty pyörimään, käytin rj70 sähköflektejä,joita ohjattiin lämpötila-anturilla ja
tietysti löytyi myös pakko-ohjaus katkaisijalta.Joo meinas lämmetä siitä huolimatta.
Kaksi 2l turboic:tä(yksi 2LT) ollut, niin kyllä oma ropeli on paras kiinteenä.Haittana
tietysti talvi kun täytyy maskin eteen laittaa suojaa, mutta vois olla sitten se oma ropeli
(toimiva), joka mottorin lämmetessä alkaisi pyöriii ja jäähyttää.(ropeli=tuuletin)

Eissä 18.08.2011 07:06

täytyypäs koittaa omalla ropelilla! piru heitin sen tuulitunnelin mäkeen mutta täytynee koittaa ilman sitä!

RIPAX 18.08.2011 22:03

bgouyhuyo
 
Mul on kans hilteessä toi 2LT kattila,kilon ahdolla ei juuri lämpö ongelmia ollu. Kesäkuumalla termokytkimellä ohjattu flekti kyllä huuti ahkerasti. Se orkkis mekaaninen flekti on tosi tehokas,se vaan ottaa voimansa moottorin tehosta niinku tietysti sähköflektikin. Mun mielest paras konsti ois vaan isontaa syylaria ja toi öljyjäähdytin on kans hyvä konsti laajentaa jäähdytys pinta-alaa. Sit sähköflektit jäähdyttimille ja tohon aerodynamiikkan on syytä paneutua huolella,ettei käy niin et se flekti vatkaa samaa kuumaa ilmaa puolelta toiselle. Se oma ropeli vie voimaa jonkin verran,ihan mutuna et varmaa enempi ku sähkö ropeli,talvella muutenki kylmä hiase ei lämpene riittävästi. Se hukkaa voimaa ja sitä kautta naftaa ja menohaluja,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Yölento 18.08.2011 22:13

,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)

RIPAX 18.08.2011 22:48

Kyllä/ei.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 791461)
,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)

Itse asiassa kyllä,pumppu pyörii aina. Se flekti vaan on sen vesipumpun akselissa ja kun se propeli ei oo niin hyvin tasapainotettu ni se pitää tärinää ja tytinää ja rasittaa laakeria,siks myös syö voimaa aika paljon. Siinähän on alunperin semmonen viskokytkin ja vanhemmiten niitä hajoaa,sit ei ota kiinni tai jopa hirttää aina kiinni,toimiessaan hyvä joskin reagoi joskus turhan hitaasti. Sehän ottaa kiinni haistaessaan kuumenneen syylärin ja maasto-ajossa ei oikein haista,orkis flektin toimintaa voi tehostaa pikku sähköflektillä joka puhaltaa kuumaa ilmaa syylarin etupuolelta sihen kytkimeen.

Bj Andy 19.08.2011 02:44

Joo laita vaan se orkkis flekti takaisin hanki siihen toimiva visko, ja tuulitunneli niin lämpöongelmatkin ehkä helpottavat.Ilman tuulitunnelia teho on varmaan jotain puolet, ja taas sähkö flektin tehot jotain 30 % ????

Omassa bertassa on ollu kiinteä visko(eli kyrvähtäny kiinni) koko ajan mitä se miulla on ollu ja tällä vesipumpulla on ajettu n.300 tuhatta.

Ja nyt kun tuli puheeksi niin pitääkin ettiä siihen jostain toimiva tilalle.

Joskus 80-90 Luvulla V8 muistaakseni testasi erilaisia teho ja sähkö flektejä verraten alkuperäiseen viskoon niin se toimivaorkkis osoittautui kaikin puolin parhaaksi vei vähiten tehoa ja taas tarvittaessa jäähdytti parhaiten.

Meni ot:ksi mutta jatketaan flekti aiheesta.

Eräskin eräässä musavideossa esiintyvä Oldsi meni kerran perse edeltä kuusiaitaan kun tuulettimen remmit hyppäsi pois päältä näyttävässä lähdössä ja kun kiinteäksi modatun flektin viemät tehot vapautuivat hetkessä hytötykäyttöön. Ja tietysti ohjaustehostinkin putosi samalla pois pelistä:D:D

Jappi 19.08.2011 05:12

Ja jos orkkisropellilla vielä lämpiää niin vaihda se CT-20 johonkin turboon josta pakokaasu pääsee läpikin...


Sivu luotu: 20:20 (GMT +2).