![]() |
Etu- ja takaperän välitykset erit? Ongelmia?
Tuleeko ongelmia jos takaperässä on eri välitys kun edessä? Ostin tuollasen Sj413 ja myyjä sanoi et siitä on perä vaihdettu. Aukasin takaperän ja laskin välitykseksi 4.11 eli SJ410 välitys. SJ413 on 3.9. Takavedolla kai toimii nuinkin mut miten käy neliveto päällä? Tarkotus on ajaa autolla niin tiellä kuin metsässäkin. Joku varmaan osaa auttaa. Onko Sj 410 ja 413 perämurikossa muuten eroa? Koko eroa? Meneekö 413:sen välitys 410 perämurikkaan sisälle?
|
Jos ajat nelikko päällä yhtään pidempään niin säpäleiksi menee. Se on lähes varma. Eli hommaa sinne jompaan kumpaan perään oikea välitys.
Jos nyt sitten saivarrellaan niin taakse jos laittaa isommat pyörät niin sillainhan sen... Mutta ei näin. |
Siis eihän se toimi huonostikkaan. Näkisin että jakovaihteisto on selvää tavaraa jos koettelet nelivetoa. Vois se silti olla veikeä ajaa kun toinen akseli haluaa mennä kovempaa kuin toinen :D
|
Susukista en tiedä, mut tojotassa kyl kestää nelikko ihan nätisti nipussa, vaikka vähä eroja onki. Mullaki oli pitkään RJ:ssä takana 4.625 ja eessä 4.88...
|
Pienet erot on ok, luokkaa +/- 5% mutta enempää ei suositella. Itse en ajaisi kovin isoilla eroilla, mutta joku tyyliin 4.09 / 4.11 on ihan ok. Isommilla eroilla sitten joko kestää tai ei kestä :D
Ja voihan se olla tosiaan mielenkiintonen varsinkin liukkaalla jos on kovin iso ero välityksissä :D |
testaa toki!
Itsellä pamahti talvella takaperä ja vaihdoin pitemmällä välityksellä oloevan perän sinne: Oli veikeä testailla sohjossa moista. Lievästi sanottuna "vikuroi".
Edessä siis 3,55 ja taakse laitoin 3,07... |
Minulla meni vahingossa väärä välitys taka perää ABR lukkoja asentaessa ja juuri ennen Lapland Trophyä silloin kun se oli vielä kisa... ihmettelin kun neli vetoa ei meinannut saaha pois päältä pois. auto meni aivan ihmeellisiin paikkoihin ja minulta meinasi usko loppua ennen kuin autolla meno halut. jälkeen päin vanha trial kuski kertoi että josku oli konstia käytety myös trial kisoissa koska se parantaa 4vedon hallintaa ja kiipeily kykyä kivikossa. siis minulla etu pää pyöri nopeampaa ku takapää... en tiedä sitten miten se kestää mutta ainakin minä ajoin hilulla kisat ilman ongelmia ja pärjäsin siksikin hyvin vaikka hieno kiinan vinssi palo ekaan jänkään (oli muuten viimenen kiinan ihme)...
|
Kiitos vastauksista. Pitää alkaa metsästään tuonne takaperään 3.9 välitys tai pitää viel tarkistaa et onko edessä tuo vakio 3.9 välitys.
|
sama heitto tulee äkkiä ku edessä ja takana eri paineet renkaissa.
|
Sivu luotu: 03:00 (GMT +2). |