Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   ESP toimii sittenkin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86804)

Heguli 02.08.2011 13:35

ESP toimii sittenkin
 
Piti kokeilla uuden Vitaran ESP-systeemin toimintaa "maastossa". Vitarassahan on keskellä normaali tasauspyörästö, joka on mekaanisesti 100% lukittavissa. Niin ja auto on automaattivaihteinen.

Tässä kuvassa normaali neliveto on päällä ja samaten ESP päällä. Tässä normiajoasetuksessa ESP:tä ei edes saa pois päältä. Vasen takapyörä alkoi sutimaan ja siihen jäätiin. Ei näytä kuvassa kovinkaan kummoiselta paikalta mutta oli siinä jonkinlainen töppäre. Tässä normaaliajoasetuksessa ESP ei näemmä aktivoidu jarruttelemaan sutivaa/sutivia pyöriä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85491

Sama takaa kuvattuna. Katse kiinnittyy massiivisiin joustoihin ja raskaskuvioisiin renkaisiin :)


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85492

Sitten napista keskitasauspyörästö lukkoon ja ESP poissa päältä. Auto liikkui noin 20 cm eteenpäin, kunnes myös oikea etupyörä alkoi myös sutia. Siinä auto sitten kiikkui iloisesti ristiriipunnassa.

Sitten varsinaiseen testiin, eli ESP päälle ristiriipuntatilanteessa (ja keskitasauspyörästö siis lukittuna). Varovasti kaasua ja aluksi nuo samat kaksi pyörää sutii mutta sitten alkaa kuulumaan ruksutus ja pauke milloin mistäkin pyörästä. Ja auto alkaa liikkumaan eleettömästi eteenpäin miehekkään jarruista tulevan savun kera. Jarrupalat tuossa joutuu näemmä aika koville, levyt oli aika kuumana kun muutaman kerran tuota kokeilin.

Mutta toimii se ESP sittenkin. Kyseessä ei ole mikään varsinainen maastoauto, eli systeemin toiminta on aika "karkeata". Mutta eteenpäin kuitenkin mentiin.

Sellainen omituinen piirre autossa on, että jos laittaa jakolaatikosta alennusvaihteen käyttöön, niin ESP tippuu automaattisesti pois päältä eikä sitä saa mitenkään takaisin päälle. Eli jos alennusvaihteen kanssa jää samaiseen ristiriipuntatilanteeseen niin pitää varmaan laittaa alennusvaihde pois päältä, jolloin saa ESP:n päälle. Loogista :rolleyes:

Rompe1 02.08.2011 14:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 786897)
Piti kokeilla uuden Vitaran ESP-systeemin toimintaa "maastossa". Vitarassahan on keskellä normaali tasauspyörästö, joka on mekaanisesti 100% lukittavissa. Niin ja auto on automaattivaihteinen.

Tässä kuvassa normaali neliveto on päällä ja samaten ESP päällä. Tässä normiajoasetuksessa ESP:tä ei edes saa pois päältä. Vasen takapyörä alkoi sutimaan ja siihen jäätiin. Ei näytä kuvassa kovinkaan kummoiselta paikalta mutta oli siinä jonkinlainen töppäre. Tässä normaaliajoasetuksessa ESP ei näemmä aktivoidu jarruttelemaan sutivaa/sutivia pyöriä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85491

Sama takaa kuvattuna. Katse kiinnittyy massiivisiin joustoihin ja raskaskuvioisiin renkaisiin :)


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85492

Sitten napista keskitasauspyörästö lukkoon ja ESP poissa päältä. Auto liikkui noin 20 cm eteenpäin, kunnes myös oikea etupyörä alkoi myös sutia. Siinä auto sitten kiikkui iloisesti ristiriipunnassa.

Sitten varsinaiseen testiin, eli ESP päälle ristiriipuntatilanteessa (ja keskitasauspyörästö siis lukittuna). Varovasti kaasua ja aluksi nuo samat kaksi pyörää sutii mutta sitten alkaa kuulumaan ruksutus ja pauke milloin mistäkin pyörästä. Ja auto alkaa liikkumaan eleettömästi eteenpäin miehekkään jarruista tulevan savun kera. Jarrupalat tuossa joutuu näemmä aika koville, levyt oli aika kuumana kun muutaman kerran tuota kokeilin.

Mutta toimii se ESP sittenkin. Kyseessä ei ole mikään varsinainen maastoauto, eli systeemin toiminta on aika "karkeata". Mutta eteenpäin kuitenkin mentiin.

Sellainen omituinen piirre autossa on, että jos laittaa jakolaatikosta alennusvaihteen käyttöön, niin ESP tippuu automaattisesti pois päältä eikä sitä saa mitenkään takaisin päälle. Eli jos alennusvaihteen kanssa jää samaiseen ristiriipuntatilanteeseen niin pitää varmaan laittaa alennusvaihde pois päältä, jolloin saa ESP:n päälle. Loogista :rolleyes:


Kaikkia saa*anoita sitä tulee kippeenä mieleen... :D :D :D

Nerd-O 02.08.2011 15:01

Onkohan tuon maasto-ominaisuudet heikentynyt edelliseen koppaan verrattuna? Siinähän tais olla vielä runko ja jäykkä taka-akseli. Uudessa kumpikin on poissa. En tiedä onko taka-akseliin edes koskaan saanut lukkoa suikalta?

Heguli 03.08.2011 07:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 786911)
Onkohan tuon maasto-ominaisuudet heikentynyt edelliseen koppaan verrattuna? Siinähän tais olla vielä runko ja jäykkä taka-akseli. Uudessa kumpikin on poissa. En tiedä onko taka-akseliin edes koskaan saanut lukkoa suikalta?

On maasto-ominaisuudet heikentyneet sitten edellisen Vitaran. Tämä uusi on selkeästi suunniteltu muualle kuin rankkaan maastoon. Tosin city-maasturiosastolla Vitara on aika kova peli, ehkä Freelanderin kanssa samalla viivalla.

Tässä uudessa on sellainen "osittain" kantava runko, johon tekniikka on kiinnitetty. Ja saman runkoon on kiinnitetty koppa. Mutta tuo runko ei siis pelkästään kanna autoa. Tajuskohan tuosta yhtään mitään ?

Nelisen vuotta sitten etsin uuteen Vitaraan takapäähän lukkoa mutta ainakaan silloin ei ollut vielä markkinoilla. Nyt kun aihiot ovat halventunet niin voisi jo löytyä. Calmini ilmoitti tuolloin, että kunhan vaihdokit halventuvat niin he aloittavat osatuotannon (lukot, jousituksen korotusosat, panssarit jne).

Nerd-O 03.08.2011 11:17

Noh eiköhän uusi pajero ole samaa luokkaa? Erillisjousitettu ja ei siinäkään muistaakseni runkoa ole? Lukkojen virkaa taitaa jarrut hoitaa nykyään.

Heguli 03.08.2011 16:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 787145)
Noh eiköhän uusi pajero ole samaa luokkaa? Erillisjousitettu ja ei siinäkään muistaakseni runkoa ole? Lukkojen virkaa taitaa jarrut hoitaa nykyään.

Juu, ei ole Pajerossa varsinaista kantavaa runkoa ja erillisjousitus on kummassakin päässä. Mutta Pajerossa on takapäässä montakin lukkoa, lukittava keskitasauspyörästö ja edessä ESD hoitaa lukon virkaa. Ei ole tullut koskaan tuollaisella ajettua mutta eiköhän tuo vähän enempi mene maastossa kun Vitara. Tosin videoita kun katselee niin ei Pajerostakaan mitään hirmujoustoja löydy.

Mutta joo, kunhan pääsee talvella auraamatonta mökkitietä niin se riittää.

pee 04.08.2011 21:37

"ihmeen" hyvin tuollainen keinoäly nelikkoa osaa viedä, ollut tilaisuus katsella likeltä sekä ruotsalaiskiinalaisen että stuttgarttilaisen tekeleen tassujennostoajeluja, ja kyllä ne vaan tiettyyn rajaan asti etenee, etenkin jos pitoa on

hauskoja viteoita löytyy youtubesta kun mokomia city"maastureita" ajetaan kenoon ja vinoon...

Uazmies 31.01.2016 14:23

Kyllä mulle ainakin tulisi aika perseraiskattu olo jos tälläisen vehkeen mulle joku möisi nelivetoisena...

https://youtu.be/5r4AN1CySlo

Samanlaisesta koslasta löytyy toinenkin hauska pätkä missä autoa ei saada pois tallista koska pihassa on lunta... :D

Mut lukeehan siellä 4x4 takaovessa.

Meni muuten mun T4 syncroportteri pirusti paremmin lumisella tiellä kuin tämmöinen vitu... Ja se oli vielä viskolla.

Palokuntaan kun aikanaan autoa hankittiin niin mesekauppias mollasi haldexia ja sanoi että "Tässä meidän tuotteessa on oikea neliveto."

pee 31.01.2016 19:13

Kyllä tuommoinen "ristiriipunta" tyyppinen tilanne on vaativa kaikille "nelivedoille" joissa ei tasauspyörästöjen lukkoja ole. Eikai tuommonen Vitokaan ole kuin kaks vetoinen parhaimmillaan ? Sittenpä se onkin luistoneston älystä kiinni, kuinka toimitaan, kun pyörimisnopeus anturi kertoo ettei liikuta, ja pitäis liikkua ... Joskus ne yllättää toimivuudellaan, usein eivät


Sivu luotu: 15:43 (GMT +2).