![]() |
Hiluxin hehkutus
Mikä mättää hehkutuksessa kun laittaa hehkun päälle niin ei muutakun rele vaan naksahtaa? Onko siellä jossain joku lämpötunnistin mikä tunnistelee mitenkä kauan pitää hehkuttaa??
|
Siitä on nyt jokin palikka hehkujärjestelmästä rikki.
Vaihtoehtoja: Hehkut tiensä päässä. Glow-plug relay eli hehkurele tiensä päässä. Johdotus tiensä päässä(kuoret sulanut), eli ottaa maita väärästä paikasta. Joku ässä "korjannut" hehkujärjestelmää. Löytyykö nappihehku jostain päin kojetaulua? Hiluxissa on imusarjan alapuolella imuhehku. Siinä on joskus ongelmia ja parissa tapauksessa on päähehkut lakanneet toimimasta. www.alanmiehet.com #1 |
Samanmoinen vika ilmeni eilen illalla omaan hiluxiinikin (vm.-86), alkoi hehkuttamaan ihan normaalisti, mittaristosta sammui yhtäkkiä "filter" ja hehkutusvalot ja sen jälkeen eivät ole enää syttyneet, hehkurele kyllä käväisee päällä ihan sekunnin murto osan ja hehkuvalokin välähtää muttei hehkuta vaikka kone kylmä ja ei syty se "filter" valokaan enää.
Mistähän tuota lähtis selvittämään, johdot ja rele tuntuis olevan kunnossa kun kuitenkin naksahtaa ja aikaisemmin on lähtenyt käymään kaikilla pytyillä kovillakin pakkasilla että tuskin nyt kaikki hehkut yhtäkkiä olis palaneet? Onkohan jossain joku lämpöanturi joka ohjaa hehkutusta? "Aina ei voi voittaa.... ei edes joka kerta" Suburban 4x4 6.2D -86 Pajero 2.5 TDIC -90 Suzuki SJ410 -85 Suzuki SJ410 -87 Daihatsu Rocky 2.8D -90 Toyota HJ60 -84 Pajero 2.5 TDIC -92 (Ajossa) |
Riittää että yks hehku on kärähtäny ni se tekee noin. Jos on yleismittari käytössä niin on helppo katsoa onko ehjä hehku vai ei, kun irroittaa hehkut ja mittaa resistanssia. jos on rajaton lukema niin hehku on palanut. Hehkutulpassa on todella pieni vastus eli mittarin pitäisi "piipata" kun hehku on kunnossa. Kun ostat uudet hehkut muista että voltit ja sekunnit täsmää vanhoihin, muuten ei taaskaan pelaa.
M.H |
Lainaus:
"Aina ei voi voittaa.... ei edes joka kerta" Suburban 4x4 6.2D -86 Pajero 2.5 TDIC -90 Suzuki SJ410 -85 Suzuki SJ410 -87 Daihatsu Rocky 2.8D -90 Toyota HJ60 -84 Pajero 2.5 TDIC -92 (Ajossa) |
Justiin hiljattain läjä hyytyi yhden palanen hekun takia. Lähti hehkuttamaan normaalisti, mutta heti perään naksahti hehkutus myös pois. Yksi hehku oli palanut...
Mikä varmuuskerroin? |
No niin.... nyt on hehkut mitattu ja sieltä löytyi 2 palanutta hehkua, mittasin myös hehkutus ajan ja vaikka valo vain välähtää niin silti hehkuttaa n.4s. mutta käyntiin lähtee aika heikosti 2 hehkulla mutta lähtee kuitenkin.
Tuossa samalla tutkin auton muita sähköjä niin kyllä on ollut melko sähköputkimies joka siellä on jompitellut rosvoilla johtoja sinne sun tänne, virtoja tulee ihan ihme paikkoihin mihin ei pitäis ja päinvastoin,..... no sille sinäänsä sama kun peli kuitenkin rokkaa ja aina kun jostain pukkaa "teknisen savun" niin uusi piuha laitetaan alusta loppuun uusiksi. "Aina ei voi voittaa.... ei edes joka kerta" Suburban 4x4 6.2D -86 Pajero 2.5 TDIC -90 Suzuki SJ410 -85 Suzuki SJ410 -87 Daihatsu Rocky 2.8D -90 Toyota HJ60 -84 Pajero 2.5 TDIC -92 Toyota Hilux 4x4 -86 |
Kuulin tälläisen tornihuhun, että Hiluxissa/Tarossa voi olla 6 tai 11 voltin hehkut. Käyttömanuaalissa ei ollut mitään mainintaa kumpi pitäs olla. Vaihdoin hehkut ja merkkivalo vain välähtää. Mittarilla mitattuna puski 4-5 volttia läpi ja kaverin lähes saman ikäisessä hilussa työnsi ~10 volttia. Eli voisko olla että tarossa pitäs olla 6 voltin hehku vai onko tämä joku muu mystinen sähkövika? Hehkuttaa kyllä, mutta noilla volttimäärillä kerkee kääriä ja melkeen polttaa sätkän ennenkun kehtaa edes kokeilla käyntiin.
Niin auto on -90 Taro. |
Mulla 84` hilussa muistaakseni 7v hehkut. Mutta mutta katoitko hehkun "kannasta" onko kyljessä tekstiä? En mäkään muuten tietäs mutta pisti silmään moinen kun oli tapit kädes. On nää diisselit kato uus tuttavuus mulle : )
Ja merkkivaloasioista, käräyttelin itse hilun sähköjä (vähän virtapiuhaa vahingossa oikkariin) Sulakkeen palamisesta johtuen pysyivät valot sammuksissa.. Voikohan hehkujen temppuilu käräyttää sulakkeen??? No on ainaki helppo tarkistaa.. |
Edellisen omistajan jäljiltä oli paikallaan 11V hehkut ja samanlaiset on nyt paikallaan.
Ei ollu kuulemma edelliselläkään omistajalla valo ku välähtänyt, mutta mekaaninen rele nasahti sitten kun oli valmista. Kun mekaaninen lopetti pelaamasta vaihdoin sen elektrooniseen, kun mekaanista ei enää kuulemma valmisteta. Tuolla pulikalla voi olla tietenkin osuutta asiaan, mutta auto on kuitenkin pelannut puoli vuotta tuolla elektroonisellakin ilman ongelmia. Ainoastaan sitä nasausta ei ole enää kuulunu. Nyt joku rele nasahtaa samantien, kun vääntää avaimesta ja tosiaan se hehkun valo vaan välähtää. |
Vika selvis. Google on kyllä hieno keksintö. Selvisi että vika on virtalukon pohjassa. Tämän sai selville siten, että väänsi virta-avaimesta himpun verran pitemmälle niin hehkun valo paloi normaalisti ja sammui hetken kuluttua ja auto hyrähti käyntiin normaalisti. Ei muuta ku varaosa kaupoille.
|
Vähän kun mun 100A ratsussa joskus mutta käänteisesti, kun starttas ja väänsi avaimen tappiin ni ei lähteny käymään, mutta kun päästi vähä takasin johan sytkäkin sai virtaa.. Sai etsiä vikaa hetken..
|
Tuolla on kanssa puitu Toyotan hehkutusongelmista:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55635 Ja vähän latausongelmista (jos laturi renaa, niin silloin ei hehkutkaan toimi niinkuin pitäisi): http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54123 |
Onko kenelläkään -85 ln65 hiluxin hehkujärjestelmän sähkökaaviota? Hehkun sulake oli palanut ja sulakkeen "ohitettuani" ei hehkuille vieläkään tule virtaa. Myöskään releeltä ei lähde virtaa eteenpäin vaikka rele naksahtaa. Montako johtoa tuonne hehkukiskolle kuuluu tulla? Tällä hetkellä sinne ei tule kuin 2 ohutta piuhaa liittimeltä 2-napailselta liittimeltä? Jos jollain on tietoa tuon johtosarjan värikoodeista (missä on mm imusarjan hehku) ja paikoista mihin mikäkin piuha pitää oikeasti mennä, niin olisin todella onnellinen.
|
Laite hilux ln110 jossa 2-lt moottori.
Hiluxi ei meinannut millään lähteä tulille. Hehkun merkkivalo palaa normaalisti, kiskolle menee hehkuttaessa 5v sen aikaa kun rele on päällä ja kun rele naksahtaa pois menee heti 0v. Paikallaan olleissa hehkuissa luki GJ114TO 12v6083, eli 12v hehkut joista muuten yksi oli öljyinen? Pistin tilalle motonetin: LJ70-2,4TD 90->92 (11V tulpat/12V akku) HKT-Japani Mutta ihan sama ongelma jatkuu. Virran puutteelta tuo vaikuttais? koska jos kuuluisi 6v hehkut, miten se olisi tähän asti lähtenyt käymään. Laturi lataa reilua 14v ja startti pyörittää ihan ok. |
Joku virtakaapelin liitoksista siellä mahtaa olla löysällä, tai muuten huono kontakti.
|
Nyt tulee kiskolle hetken 10v ja tippuu melkein samantien 5-6v. Olisikohan hekun rele rikki? Hehkun valo palaa vaikka rele naksahtaakin kiinni ja tuo 5-6v jännite on "päällä". Välillä hehkun merkkivalo vain käväisee palamassa ja virtaa menee alusta lähtien se 6v.
Virtalukon pohjaa räpläsin ja sama tulos joka asennossa. En viitsisi nappihehkua askarrella, jotenkin vaan näppärämpi tuo avain hehkutus. |
Itse itselle vastaten: Löytyi kaksi kappaletta irtojohtoja konehuoneesta jotka oli vain kuorittu. Piuhat oli virralliset(!) ja kun ottivat yhteen ei hehkut toiminut. Välillä oli muutama karva yhdessä välillä irti, siksi hehkuille tuli välillä kunnolla sähköä, välillä ei mitään tai tuo 5v.
Edellinen omistaja vaihtanut moottorin, ei ole kaverissa ollut liiemmin sähkömiehen vikaa. Sen näköisiä suorituksia on ollut konehuoneessa. Nyt ne alkaa olemaan onneksi karsittu pois. Hetken kyllä vitutti. |
Kuinka usein hehkutulpat pitäis vaihtaa??
|
Eikai niihin mitään vaihtoaikaa ole, useimmat vaihtaa sitten kun menee pimeäksi. Itse olen pyrkinyt vaihtamaan vuosittain, siitä syystä ettei pääse jumiutumaan ja avatessa katkea.
|
Ei niin kalliita että ongelmiin asti kannattaisi vaihtoa venyttää...
|
Sivu luotu: 23:41 (GMT +2). |