![]() |
Honda Monkey
Tuli ostettua tuollainen -88 mallinen Z50J.
Montako vaihdetta siinä on...?! Myyjä puhui kolmesta. Ajelin sillä tänään, enkä enää kolmosen jälkeen isompaa yrittänyt. Ohjekirjassa ei mainita vaihteiden määrää, mutta yhdessä kaaviokuvassa on 1, välivapaa, 2, 3 ja 4 vaihde. En viitsi enää tänä iltana lähteä kaljapäissäni kokeilemaan... :D |
Joskus kersana meikäläisellä oli -84 puoliautomaatti ja siinä oli ainakin vain 3 vaihdetta. "Manuaalilaatikkoisessa" saattaa olla jo neljä vaihdetta.
Muistelin että puoliautomaatissa vaihteet olisivat olleet järjestyksessä vapaa, 1, 2 ja 3. |
|
Kaikki oli alaspäin? Jos näin niin 3
|
Lainaus:
Anteex juu, päinvastoin... Ei meinaa enää muistaa, kun on koht paarkytä vuotta aikaa... ;) :D |
Tässä pelissä on 1 alhaalla, ylöspäin välivapaa, ja sitten 2, 3. Ja sitä mahdollista nelosta en yrittänyt enää nostaa esiin.
Ja ihan kytkin kahvallinen härveli, ei vanhempi "kahvaton automatik". |
Jos siinä kytkinkahva on niin neljä, jos ei niin kolme.:eek:
|
Käsikytkimellisessä monkeyssä on neljä vaihdetta, järjestys 1 vapaan alapuolella ja loput 2,3,4 vapaan yläpuolella.
EDIT: Repro perkele oli nopeempi |
Jees, elikkä koitan huomenna kaivella nelosta esiin. :D
Vähän noita välityksiä ihmettelinkin, kun jaksoi niin hyvin kolmosella risteyksissä vetää. Mittarin mukaan 20-25 nopeudessa kolmosella alkoi pirunmoinen jurnutus ja tärinä, kuuluu laatikosta? Siksi en viitsinyt ääretöntä huippua kolmosella etsiä. Ketjut olivat melko kireällä, löysäsin niitä vähän, muttei auttanut tuohon vaivaan. On tuossa muutakin pientä laittoa. Bensa on vanhaa, moottoriöljyä on liikaa ja se haisee bensalle, tulppa on uusi mutta noen musta kuin korppi, sammuilee tyhjäkäynnillä, jne. Pikkuvikoja, helppo korjata. :) |
Ei riitä että ketju on kireällä, ketjulinja pitäisi olla myös suora eikä mutkalla
|
ja onhan tiedostettu, jotta nuihin saa alkaen parill satkulla tehdas(kiinan)uusia moottorivaihteistokaasari bolt on paketteja, joissa riittää tehoa, vääntöä, kuutioita ja vaihteita... 125 cc menee aivan heittämällä, ja kulkee hienosti 3 päällä kaljalastissa ylämäkeen ;) 150 cc vaatii jo etuloksun lyhennystä, kun ottaa venttiilikoppaan kiinni :eek: 200 cc alkaa ottaa takaraivo maahan ylemmissäkin vauhdeissa...
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84406
Kunhan saan mopon vietyä sisu-verstaalle, niin tarkastan myös ketjulinjan. Tämä tulee säilymään ihan made in japan, and bone-stock. :) Tämä ostettiin pojalle (kohta 10v...) joten sen ei tarvitse kulkea montaa sataa. Katselin toki tuohon viri-viri nokkaa, ja sais siihen 72 ja 81 cc pyttyjä... :rolleyes: Tässä täytyy olla varovainen, tai alkaa kohta mopo kirjaimellisesti keulimaan. :D:D:D Joku on tehnyt tuohon aikanaan ison työn, ja maalanut rungon, sarvet, ja muuta pientä met siniseksi. Maalaus on tehty aika huolellisesti, koko peli on purettu osiin. Runko on ollut alunperin punainen, ja sarvet mustat. Tankin alkup väristä ei ole vielä tietoa, tuo keltainen väri on melko tuore. |
Kasan paskaa siinä haukkaa jos aidon hondan koneen menee kiina himmeliin vaihtamaan...
|
Lainaus:
|
Vaihdoin tänään apinaan bensat (laitoin 98E5) ja öljyt. Taka-akseli oli vinossa, laitoin sen suoraan. Ketjulinjaa en viivaimella vielä tarkistanut.
Sitten potta päähän, ja baanalle. Neljäs vaihde löytyi. :D Ajoin 6 km lenkin. Jurnutus väheni, muttei kokonaan poistunut. Kaasari täytyy vielä säätää, tyhjäkäynti lämpimänä välillä hakusessa. Kylmänä lähtee kakkosella tyhjäkäynnillä liikkeelle puhtaasti. Lokasuojat ovat olleet valkoiset, nyt niissä on musta maali päällä. Teen työkseni 400-1000 kg painoisia dieselmoottoreita. Ja sisu-verstaalla seisoo 1100 kg painava Detroit Diesel. Jotenkin aina naurattaa tuo hondan moottorin koko. :) |
Tyttärelle tuossa rakennellu mankia vm-99 ja kyllä se vaan nauratti kun hain siihen osia ison kasan. Uusi alkuperäinen mäntä maksoi jotain 17 euroa kun en viittiny ostaa kopiota hintaan 10 euroa. Mukana tulee renkaat ja tappi. Tiivisteet oli vissiin 7.5 euroa ja ohjurin kummit pari euroa. Kytkin ja jarrukahvat 2.90 euroa kipale.
http://www.emc24.fi/index.php?cPath=400 |
..
Täyttä viriä vaan, oppii ajaa sitten moottoripyörällä...
Ku mankii saa 188cc konetta, ja efi:ä ja turboa. nii hyvähän siitä tulis.. ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Poika ei tarvitse mopoon yhtään enempää kulkua, eikä kyllä isäkään. Että kone on vakio ja vakiona pysyy.
|
Lainaus:
|
Hommattu uusi akku, 6.90e, ja sähköjä parsittu kuntoon. Lampun takaa löytyi mm 4 kpl "ryöstäjiä". Nyt alkaa valot olemaan kunnossa. Ei mankissa paljoa johtoja kulje, mutta joku on onnistunut saamaan ne vähänkin päin persettä. :D
Löytyykö jostain netistä 1988 mankin kytkentäkaavio? |
|
Lainaus:
|
Kiinanpaskoissa jotain hyvää...
- 85cc pytyissä lukee 50cc ja katsuri kelpuuttaa ne siltä kädeltä! Ja kromattuja pyttyjä, joten kestää noi tehot!:D |
Sivu luotu: 18:47 (GMT +2). |