Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Päästöarvot pielessä, Katti vai jotain muuta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86229)

SamiN 14.07.2011 07:41

Päästöarvot pielessä, Katti vai jotain muuta?
 
Mahtaako saada pikkurahalla leima kuntoon -94 1.8 bensa mondeota jonka päästöarvot on hiukka pielessä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84222

Kun en löytänyt omasta vahaa katsastuslappua josta näkis paljonko katti korjas arvoja..

0201346 14.07.2011 08:08

epäilen et katalysaattori ei tuota ainakaa korjaa, ehkä lambda kannattas eka mitata ja kattoo ettei mikää alipaineletku oo sökö, ehjä kone ilman kattia pitäs päästää murto-osan noista päästöistä. palaako moottorin vikavalo? jos palaa ni koodit luetuttamassa jossai, jollai vanhalla testerillä varmaa saa ulos jotai dataa.

edit.
tarkemmi ku katto ni lambdaha on aika alhaalla ja happee ei kuitekaa päästöissä näy suuremmi joten koittasin lambdaa...

Castrol 14.07.2011 08:37

Kokeileppa samaan syssyyn että ilmamassamittari ei ole tiensä päässä. Uusi tarvike ei maksa montaa kymppiä tosin ei se kauaa kestäkkään mutta leiman kerkeää saamaan. Monesti lambda ja ims on ne mistä noi lähtee jos kone muuten kunnossa.

baxxter 14.07.2011 10:13

Häkä korkealla niin anturivika, yleensä lambda rikki. Toki voi olla ilmamassamittari tai lämpötila-anturikin. Häkä on niin korkea että katin hajoaminen ei yksin selitä, kun taas hc ei ole tuhansia niin sytytys/venttiilit ok?

Mittauksen lambda-arvo on laskennallinen, happi nostaa arvoa, korkea hc laskee. 0,7 O2 antais normaalisti juuri ja juuri 1,03

-MaTTi- 14.07.2011 10:15

Lambdaa veikkaisin mäkin. Ei puolikskaan noin paksua puuroo sais tulla ilman kattiakaan.
Tollanen vika voi olla hetken päällä ja kohta hyvä. Huomaat hajusta.

Morjenz 14.07.2011 10:32

Vaihda ekana Lambda. Jos vielä kenkkuilee päästöarvot ja tarkoitus vaan saada hyväksytty päästölappu niin täräytä tankkiin 50/50% seosta (Puolet bensaa, puolet RE85)

Mikki 14.07.2011 14:50

HC noin korkea molemmilla mittauksilla niin alkaisin pikaisesti tutkimaan tulpat (ja johdot), sekä muut sytkään vaikuttavat systeemit. Se viittaa siihen ettei moottori polta kaikkea mitä sinne tulee.

Lambda-anturia en lähtis ekaks vaihtaa koska säätelyä tapahtuu vaikka arvot on noinkin mettässä.

Mites kun laittaa tulille, tuprauttaako "merkinantosauhut" putkesta???
Ettei ole öljyä palamistapahtumaa pilaamassa???

Sitte onko ilmanputsari kunnossa, jos ei ole ilmaa, niin se vedetään kampikammiosta ja sieltähän löytyy tuota hiilivetyjä sisältävää ilmaa, jolla saadaan myös CO taivaisiin (siis palamaton happi muutetaan hiilidioksidiksi, kun palaminen on epätäydellinen!!!)

Ja viimeseksi, vaihda öljyt kanssa. On sen verran rikkaalla käynyt, jotta öljyt karstaa täynnä...

Kyl se siit...

hpotteri 14.07.2011 18:20

Lämpötila-anturi todennäkösesti. Vaikee kuvitella että noin rikkaalle mentäs millään muulla vialla. Helppo mittaa katot vaan että anturilta tulee jotain kiloohmeja.

Nouseehan moottorin lämpömittari normaalisti ettei oo termari pois tms kikkoja suoritettu kuumana kesänä?

Perus kartallakin ilman lambdaa pitäs käydä huomattavasti lähempänä lambda ykköstä.

Ims seuraavaks syyniin jos lämpö-anturi kunnossa, melkeen kaikki muut viat sytyttää moottorin häiriö valon.

Pete 14.07.2011 19:09

Lambdan vaikutus päästöihin on mielestäni aika marginaalinen.

baxxter 14.07.2011 19:20

Ylläoleviin vänkään vastaan vaikka luulen vaan..
-HC ei ole kuitenkaan niin korkea, että tulpissa yms olis (suurta) vikaa. Jos olis pytty pimeänä, olis jo yli tonnin HC:t. Tietty jos selkeesti pätkii tyhjäkäynnillä.. On vaan niin rikkaalla ettei ehdi kaikki palamaan.
-Ilman lambdaa (ja ilman kattia) käy paljon paremmin ja puhtaammin kuin rikkinäisellä lambdalla.

SamiN 14.07.2011 21:54

Kokeilin ottaa MAF:in ja lamdan -97 mondeosta, mutta meni vaan hullummaks!

Ensin ei meinannu lähteä käymään ollenkaan kun lopulta lähti kuului jostain pikkunen poksaus ja sinistä/mustaa savua oli tallinpääty täynnä??

Lähdin sitten ajelemaan niin risteyksessä sammu ja tyhjäkäyntiä ei ole. Äsken ei enää lähtenyt käyntiinkään mutta pitää vielä koittaa olisko perinteinen eli gaso loppu (mittari näyttää 1/4 mutta tiedä toimiiko)

Vaihdoin uudet voortin omat perus tulpat, mutta yhdestä oli posliini halki/muruina kun äsken kaivoin auki.. ??

Tulpanjohtojen vastusta en ole vielä mitannut, kun en tiedä paljonko pitäs olla.

Koneeseen tehty kansiremppa 2009 (koneistamon lappu autossa) mutta venttiileitä ei ollut säädetty ja kilisee reippaasti. Kierroksilla (yli 3000) kilinä hiljenee eli voi olla öljytkin väärät, voortin omilla 5w-30 en ole koittanu. Öljyt näytti kyllä hiljakkoin vaihdetuilta eikä haissu gasolle, tikusta kun tutkailin..

En kyllä tiedä sitten saako tota -94 :sta leimaan, kun tarkoitus oli et tolla olis ajettu senaikaa et -97:aan laatikko löytyy/saa vaihdettuu..

Mikki 14.07.2011 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 782435)
Ylläoleviin vänkään vastaan vaikka luulen vaan..

Vänkää vaan, niin saadaan ongelmaankin ratkaisu, kun on mielipiteitä olempiin suuntiin!!!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 782435)
-HC ei ole kuitenkaan niin korkea, että tulpissa yms olis (suurta) vikaa. Jos olis pytty pimeänä, olis jo yli tonnin HC:t. Tietty jos selkeesti pätkii tyhjäkäynnillä.. On vaan niin rikkaalla ettei ehdi kaikki palamaan.

Rangessa ei ole kissaa eikä lampaita, mutta yks pytty pimeenä totaalisesti ja HC oli VAIN 160... Kun saatiin kaikki mukaan, niin HC on nyt 6!:eek::eek::eek:
Mutta tähän ongelmaan, koneessa on nyt sekä polttoainetta (ja ehkä muita aineita) että ilmaa jotka eivät täydellisesti pala. Ensimmäiseksi (olen itse) tarkastan sytytyksen kunnon, ja sen jälkeen ilmansaannin. Tämän jälkeen siirrytään sitten venttiilien ajoitus/kunto/välys tarkastukseen. Jos vika ei löydy, niin katalysaattorin tarkastus (kaasu pohjaan ja seurataan alkaako HC laskea, ettei ole kylmä kissa). TARVITTAESSA raskasjalkainen koeajo, jonka jälkeen kierrokset korkealla ENNEN mttausta ja sitten HC / CO mittaus jotta näkee katin toiminnan.
Jos ei tokene,niin ohivuotomittaus, jottei kone "huohota", tai ei saa aikaiseksi tarpeeksi palamista.

SITTEN kissa uusiksi ja lammas putkeen kaveriksi, kun kuitenkin kierteet korkkaa!!!!

Ja kattikonehan kuluttaa enemmän polttoainetta, koska katin "käynnistäminen" ja ylläpito vaatii polttoainetta. Kumma ettei "kukkahattutädit" muuten tähän takerru????

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 782435)
-Ilman lambdaa (ja ilman kattia) käy paljon paremmin ja puhtaammin kuin rikkinäisellä lambdalla.

Niin käy, kun laitteet on kunnossa, ainoastaan CO on sitte korkeempi...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 782435)
Kokeilin ottaa MAF:in ja lamdan -97 mondeosta, mutta meni vaan hullummaks!

Ensin ei meinannu lähteä käymään ollenkaan kun lopulta lähti kuului jostain pikkunen poksaus ja sinistä/mustaa savua oli tallinpääty täynnä??

Äkkiä omat kamat takas, ei meinaan laitteet tykkää yhtään noista hommista... Nyt sai katti annoksen pentsiiniä ja saattoi ns. ottaa itteensä!!!

BTW, ootko tulossa kisoihi viikonloppuna? Mulla olis 1kpl tarvikekatteja ylimääräsenä, jonka saa kun pyytää... Hinnan saa päättää iha ite...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif

SamiN 14.07.2011 23:28

Kuttulandiaan tulossa kyllä, kunha saan jonku kotteron pysymään kasas..

Katti kelpaa, ota mukaan vaan.

Pitää käydä konttorilla rekisteröimmäs toi läjä omiin nimiin, ni samalla koittaa meniskö noilla lainakamoilla läpi, nyt nimittäin käy (kilinää lukuunottamatta) nätisti..

Vanhaa gasoo päivällä tankissa ja mittari vissiin sökö.. Pistin kympin tuoretta ja lähti tulille. Vanhoilla platinatulpilla siis, kun noi uudet mätänetin tulpat sökönä?

MAF:in piuha vissiin höllässä kun otti irti ja laittoi takas niin käynti parani?

Mikki 15.07.2011 00:11

Pakataan mukaan...

Dirty tulee mukana kans, joten vois testata sen toiminnan ja laittaa ukko höpöttää kattiin. Sit vois tarkasti kuunnella tuleeko asia läpi ja PJ kattiin???:D:D:D:D:D:D

SamiN 15.07.2011 00:15

Jos PJ jää kattiin niin mitä tulee läpi? :D:D:D

SamiN 15.07.2011 12:55

Viimesin versio:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84290

Eli miten voi tyhjäkäynnilla HC:t kivuta itekseen ylöspäin?

Kokeilen vaihtaa uudet platina tulpat + öljyt kun kuulemma on vaikutusta..

Päästöt ja yks pikku reikä pohjas esti leiman.

HRD 15.07.2011 13:13

Ite tappelin viime kesänä b omegan kans joka oli seissy liki kolme vuotta. HC ja CO oli melkein yhtä paljo koholla. Kaikki kans sano, et imuvuotoo ja sytkäpuolel vikaa, no vaihtelin kans tulpat, johdot ja etsin vuotoja niitä löytämättä. Sitte aattelin kokeilla vaihtaa katin, ku ei ne tarvikkeet paljo mitään maksa ja BINGO sitte tippu kaikki ihan olemattomiin lukemiin. :)

-MaTTi- 15.07.2011 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 782594)
Eli miten voi tyhjäkäynnilla HC:t kivuta itekseen ylöspäin?

Katti kylmenee = ei polta.

samisami2 15.07.2011 13:31

Kokemusta mitsu, nissani ja peugeotin imm/mafeista niin jos on rikki käynti paranee ottamalla liittimen irti. On tullut ajeltua liitin irtikin huomaamatta mitään eroa normi ajossa. Ecu menee vika tilaan ja arvaa imm/mafin lukeman.

ugly_hj 15.07.2011 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 782595)
Ite tappelin viime kesänä b omegan kans joka oli seissy liki kolme vuotta. HC ja CO oli melkein yhtä paljo koholla. Kaikki kans sano, et imuvuotoo ja sytkäpuolel vikaa, no vaihtelin kans tulpat, johdot ja etsin vuotoja niitä löytämättä. Sitte aattelin kokeilla vaihtaa katin, ku ei ne tarvikkeet paljo mitään maksa ja BINGO sitte tippu kaikki ihan olemattomiin lukemiin. :)


Sama juttu itellä ton vaimon auton kanssa, ja katti ois maksanu jonku reilu 300 e, mutta biltemasta yleismallin katti 80e ja siihen hitsasin originaalin laipat ja menin leimalle läpi meni ilman mitään ongelmia.

-MaTTi- 15.07.2011 14:34

Uus katti korjaa pikkuset päästöviat, mutta sitä saa olla vaihtamassa melkein joka vuosi uusiks jos ei oikeaa vian aiheuttajaa korjata. Mutta eipä taida enää näissä ehtoopuolella olevissa haitata...

baxxter 15.07.2011 15:31

Nyt kun muut arvot on kunnossa, niin taas villi arvaus on että olet särkeny jotain (tulpan/johdon) korjatessasi alkuperäisen vian, kun hc ei ole muuttunu mihinkään.
Eikö toi jo selkeesti pätki tyhjäkäynnillä?

SamiN 15.07.2011 17:50

Tiedä mitä tuli särjettyä mutta laitoin voortin omat öljyt 5w-30 + suodatin, ngk:n platinakärki tulpat + motorcraftin tulpanjohtosetin ..

Näillä eväillä tyhjäkäynti HC:t tippui 70:een eli leima saatu!


Kilinä ei kyllä hiljentynyt, arvon raati voi Kuttulandian varikolla huomenna arvioida onko venttiilinvälys kilinää vaiko kiertokangen laakerit..

mallu16 17.07.2011 20:13

toinen hyvä konsti on kaataa masinolia 2 litraa tankkiin ja ajaa vähän aikaa. jos sittenkin hc on korkealla niin kannattaa kokeilla tukkia alipaine letkuja niin voi pian alkaa vaikuttamaan


Sivu luotu: 03:54 (GMT +2).