![]() |
tehon lisäystä pajeroon
rupesin tuossa viimeviikolla pajerosta ottamaan tehoa irti.. näin kummiski tapahtu että teholukemat jäi hieman alle mitä oli tarkotus saada irti..
kuulin juttua että pajeron syöttöpumpussa on 10mm elementti ja riittää noin 200hv?? turbo nyt aivan mitätön jolla pajerosta saatiin irti 125hv.. onhan se huonoa noilla vireillä kun kone on vakio vehe.. eli tarkotus olisi nyt saada irtoamaan sen 150-170hv:) joten jos saisi vähän tietoa miten iso turbo/suuttimet kannattaisi olla koneessa että tavara riittää.. pumppuun olen tekemässä uutta karaa jolla varmaan saadaan hieman lisää potkua.. tarkotus olisi enemmän saada noitten hepojen mukaisesti lisää nm jotta saisi jotain jännää offroad reiteille, vakiona tämä lousku jäi joka paikkaan kinni vaikkei ollut mikään paskakuntoinen tie.. |
Pienihän se vakio murkula on, kun itellä ahtoi 0,4bar jo ilma kuormitusta ku oli syöttöjä nostettu. Ja vedossakin sit piti painetta päällä tasasesti ajaessa.
Turbo siis vaihtoon, ja jostain MB:n 300:st sit hieman isompaa hyrrää... Siipien koko himena muuttuu samalla...Cooleri keulaan, mistä sa paremin jäähytyksen... Pumppuun vaik 12mm nestepää... Ja syöttöpumppua hieman aikasemmalle, niin herää kierroksille aikasemmin... |
Kuinkas mahdottomat renkaat siinä on jos ei vakio koneella selviä ?
|
Lainaus:
|
Kyllä pajero on niin lussu että ei vakio koneella selveä :D Ainakin itellä tuli ekalla mettäreissulla halu saada lisää, eri asia sitten tarviiko todellisuudessa. Aika "hazardia" on kyllä lähtä 200 kutitteleen tuommosesta vakiohiluilla. Ite ajattelin omaan laittaa pikkusen isomman ahtimen (pajeron vakioahdin on vain tehoton mutka putkessa), keulille valtava cuuleri ja 2.5"-3" suora putkisto. Tehoa ei tarkoitus ole hirveänä saada lisää kunhan perusasiat ois kunnossa!
|
Mistähän pajeron moottorista on nyt kyse? 2.3 td, 2.5 td. 2.8 td jne...? 1GEN 2.5 td pajerosta tiedän jotain, juttelen siis siitä...
Pajeron ahdin on tosiaan pieni. Sillä kun alkaa virittämään, niin pakopaineet nousevat äkkiä. Pakopaine (pakosarjassa ennen ahdinta) ei saisi nousta korkeammaksi kuin ahtopaine. Käy kannen päälle, erityisesti pakoventtiilit käyvät kuumina. Saman vehkeen imusarja on aikas ahdas tapaus. Isot pojat ovat laittaneet vapari koneen (esim L200 pakusta) sarjaa tilalle. Intercooleri mallin imusarjan mallia en muista? Viritettäessä se välijäähdytin ehdottomasti sinne keulaan. Vähentää lämpökuormaa, ja auttaa konetta selviämään hengissä. Kas kun kukaan ei kertonut vielä kansivioista. :rolleyes: Mitsun kansi ei ole sieltä vahvimmasta päästä, vakio koneilla niitä menee jo... :cool: Ja tietysti se ruokapuoli kuntoon. Kun lähdetään liian pienellä pumpulla hakemaan syötön lisäystä, niin ruiskutus aika kasvaa, ja taas moottori lämpiää. Tarinoita on monia. Toisilla ei vakiokoneessa kestä kansi vuottakaan. Toiset ovat kieli poskessa kääntäneet vakiopumpusta syötön tappiin, jumittaneet rautalangalla hukkaportin, ja ajavat iloisesti mustan voimasavun saattelemina vailla mitään ongelmia. Tatteeko sitä voimaa olla niin paljon? Auttaisiko sen sijaan vaihtaa välityksia tiheämmäksi? Jo 33" renkailla pajero kulkee melko lujaa maastossa. Mutakossa välitykset eivät haittaa, mutta kivillä voisi mennä hiljempaakin. Tietysti jos haluaa mennä lujaa tiellä, niin 200 hv on kiva. Siihen pääsee helpommin esim ostamalla HDJ... |
Lainaus:
|
Olen minäkin pärjännyt metsässä 2.5 td:n huimalla 88 hevosvoimalla ihan hyvin. :) Alkavat muut tekijän ennemmin rajoittamaan metkan tekoa, ekana yleensä kuski. :D
Minulla on letkun lähtö mekaaniselle ahtopaine mittarille siinä lyhyessä ahtoputkessa. Viime talvena leikin 30-50 cm umpihangessa. Letku lähti pari kertaa irti, ja sitten ei ollut enää voimaa. Pelkkää savua vain. Aika paljon menee kallis arvoista ahtopainetta hukkaan parin-kolmen millin reiästä. Ei jaksanut ison puolen ykkösellä jauhaa kunnolla hangessa karkeilla Insoilla. Pienen puolen kakkosta en viitsinyt käyttää, se raklattaa aika lailla. Juu, pikkulaatikko... :rolleyes: Mutta kun letku pysyi kiinni, niin voimaa oli lähes riittävästi. Mittari näyttää jotain 0.5-0.6 bar. Ja pitää muistaa näiden pajeroiden kanssa, niinkuin muidenkin alumiinikantisten koneiden kanssa: Kylmälle koneelle ei saa antaa mailaa, ja kuumaa konetta ei saa sammuttaa heti...!!! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:57 (GMT +2). |