Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hummer H1 Suomeen katsastusmuutokset? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86116)

Jarmop 11.07.2011 14:33

Hummer H1 Suomeen katsastusmuutokset?
 
MOIT!

Mitä muutoksia H1:n vaaditaan, jotta sen saa rekisteröityä Suomeen (amer tuonti)?

...erinäisillä lässytyspalstoilla on satunnaisia mainintoja, mutta jos jollain lukijall' ois todellista tietoo ja halu laittaa vaikka ranskal viivoilla listaus ...

...helpottaisi mahdollisen projektin putjetointia..

T:JPe

baxxter 11.07.2011 21:07

Kysyjä vois edes sen verran antaa pohjatietoja, että kertois minkä ikäistä hummeria olis tuomassa.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/6B193...nen_112010.pdf tuolta näkee päivämääriä.
Ohjaamosuoja ja sidontapisteet pitää olla kuorma-autossa.

Picu 11.07.2011 22:12

Kaksi autoa Suomeen tuoneena suosittelen lämpimästi että valitse jotkut tietyt katsastuskonttorit ja kysy heiltä puhelimessa nimettömänä mitä muutoksia tällaiseen autoon vaaditaan. Tässä vaiheessa joudut kertomaan auton ensirekisteröintipäivän Amerikassa. Juuri tuo Amerikan ensirekisteröintipäivä ratkaisee mitä muutostöitä joudut tekemään.

Tämän jälkeen valitset konttorin joka lupasi sinulle vähiten muutostöitä. Älä luota kenenkään musta tuntuu tietoon.

Nimimerkillä tuli muutamia yllätyksiä katsastuksessa kun uskottiin tarinoita eikä kysytty niiltä jotka asioista päättää.

baxxter 11.07.2011 22:36

Kannattaa tosiaan etukäteen päättää että haluaako tehdä asian mahdollisimman helpolla vai heti kunnolla. Vaikuttaa myös jatkossa ennen vuosikatsastuksia ja vuosikatsastuksien aikana vuodatettuun tuskanhikeen.

kippo86 12.07.2011 05:32

Vuosimalli ratkaisee eniten, onko ennen vai jälkeen 6.1995 rekisteröity?

ennen:

Tässä tapauksessa vain sivuvilkut ja sumuvalo.

jälkeen:

Eteen ja taakse E-hyväksytyt umpiot, etuvalojen korkeuden säätö, + yllä olevat.

Sit taas 2003(muistaakseni) tuli lisää:

Laseihin E-hyväksyntä, rajoitin(ellei päästöt ole tietyn rajan alle), + yllä olevat.

Jos olis lavamallinen H1, niin pitää olla vielä lavakaari ja 6kpl sidontalenkkejä.


Noi nyt ainaki tuli mielee. Ite oon kolme autoa uittanu jenkeistä... Noi vanhemmat on helppo homma. Uudemmissa saa rakennella.

Picu 12.07.2011 07:53

Täällä meilläpäin rajoitin on laitettava oli päästöt mitkä tahansa. Eli vain ensirekisteröintipäivä/vuosi vaikuttaa. Uskoisin sen olevan nykypäivän käytäntö muuallakin. Jos ei niin silloin on taas todettava että konttoreissa on tolkuttoman paljon eroja.

Periaatteessa konttoreiden ei kuulu hyväksyä tuplakalvoilla varustettuja ajovaloja. Kannattaa valita konttori joka ne hyväksyy. (itserakennetut valot ovat useasti näitä)

Ja kannattaa muistaa että se yhdenmukaisuustodistus maksaa tuon luokan autossa aikalailla tasan 1000 euroa. Hinnoissa on pieniä eroja riippuen mistä sen tilaa.

Swoop 12.07.2011 08:14

Voisit koittaa kysästä Akilta, sillä vois olla fakta tietoa.

http://www.akinpaja.fi/

pee 12.07.2011 08:15

vaihdoin osaston, sopii tänne Tekniikka & Jutustelu puolelle paremmin...

pjtk 12.07.2011 09:46

Kannattasko hetki odotella: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF

Picu 12.07.2011 10:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 781741)

:eek: Toivottavasti menee läpi. Toivottavasti koskee sitten jatkossa myös näillä täysin järjettömillä Suomi tulkinnoilla katsastettuja autoja. Nimittäin tuo ajovalojen mänttääminen katsastusta varten yms. alkaa kyrsimään autossa joka ostohetkellä oli nykyaikaisen turvallinen, mutta suomimuutosten jälkeen kaikkea muuta!

L-200 12.07.2011 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Picu (Viesti 781746)
:eek: Toivottavasti menee läpi. Toivottavasti koskee sitten jatkossa myös näillä täysin järjettömillä Suomi tulkinnoilla katsastettuja autoja. Nimittäin tuo ajovalojen mänttääminen katsastusta varten yms. alkaa kyrsimään autossa joka ostohetkellä oli nykyaikaisen turvallinen, mutta suomimuutosten jälkeen kaikkea muuta!

No ihmehän on jos tuo noinkin järkevähkö menis läpi, tuon kun joku nämä "Suomi-pykälät" nikkaroinut virkamies näkee niin sehän kaataa tuon heti kun elämäntyönä tehty persereikääkin tiukempi ja ameeban älyn tasoiset sitä-tätä-tuota pykälät uhkaa mennä roskakoriin...
Eihän se käy, saattaa joku pian tuoda itselleen auton josta pikkuvirkamies on silmät kosteina onanoinut itsensä uneen ajatelleen "vielä mulla joskus.."

baxxter 12.07.2011 19:18

Jos ajovalonikkaroinnit ahdistaa, niin nettiautossakin on äkkiä vilkastuna 700 avolavaa myynnissä. Luulis että ainakin 500 noista on sellaisia jotka ei vaadi leimalle mitään ylimääräisiä askarteluita :)
Ei tietty auta hummerikuumeeseen..

Mikä on tuplakalvoilla varustettu ajovalo?

HeikkiH 12.07.2011 19:26

Tuplakalvollisella tarkoitetaan kai niitä patentteja missä kairataan orkkis umpio auki takaa ja sovitetaan siihen e-hyväksytty valaisin.

Mut Hummerissa ajovalot ei ole mikään ongelma, kun siinä taitaa olla tavan 7” valaisin.

Picu 12.07.2011 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 781868)
Mikä on tuplakalvoilla varustettu ajovalo?

Otetaan vaikka sen auton omat umpiot tai tilataan autoon sopivat tarvike/tuning umpiot esim. Jenkeistä. Sitten avataan umpio takakautta, tai jotkut on sulattamalla avannut ne julkisivupuoleltakin. Sitten rakennetaan e-hyväksytyt lamppusysteemit umpion sisälle ja liimataan umpio takaisin kokonaiseksi. Tällöin ne ovat ns. tuplavalot.

Erittäin yleinen tapa esim. Dodge Ramien ajovaloissa. Fordiin saa ihan ostaa e-hyväksyttyjä valoja ja ilmeisesti muutamiin Letukan malleihinkin. Mutta Dodgeen joutuu ikävä kyllä rakentamaan umpion sisälle uudet sisukalut.

Täälläpäin katsastusmiehet kutsuvat niitä tuplakalvovaloiksi ja muutama asema ei hyväksy niitä lainkaan. Umpio hyväksyttäisiin ilman sitä päälimuovia tai lasia. Sellainen ei vaan ole kovin siisti eikä helppo pitää puhtaanakaan. :D Onneksi löytyi sentään vielä yksi joustava asema ettei tarvinnut Pohjanmaalle lähteä katsastelemaan.

Sen verran kova työ tuollaisten ajovalojen rakentelu on, ettei niitä raski ajovaloina käyttää. Katsastuksessa ainoastaan. Varsinaisina ajovaloina käytän ihan tehtaalaisia ei e-hyväksyttyjä paljon paremmin näyttäviä valoja.

Picu 12.07.2011 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 781874)
Mut Hummerissa ajovalot ei ole mikään ongelma, kun siinä taitaa olla tavan 7” valaisin.

Niinpä, olisikin joku helpon mallinen umpio, mutta Dodgessa on jo vuodesta 94 alkaen ollut hankalasti soviteltava malli. Siihen ei oikein sovi muu kuin alkuperäinen muokattuna. Takavalot sitten jo antavat mielikuvituksellekin sijaa. Näitä viimeksi rakennettuja takavaloja jopa katsastusmies kehui ja eivät ole tuplakalvoilla.:D

Swoop 12.07.2011 20:14

Ja yks ongelma Hummereiden ajovaloissa on siinä että ne on suomisto pykälien mukaan liian kaukana auton reunasta. Niitten eteenpäin näyttävien vilkkujen tilalle on sitte räpelletty kaiken näköstä... Esim. näin.

http://www.nettiauto.com/hummer/h1/3923250

Ko autolla ajaneena voin sanoa että noi "tekeleet" on tossa paikoillaan vähän niinku ketolan kirkossa, kumpikin sojottaa mihkä sattuu mutta tän maan mukaan ne on turvallisemmat ku noi auton omat. Paskaa.

HeikkiH 12.07.2011 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Picu (Viesti 781878)
Niinpä, olisikin joku helpon mallinen umpio, mutta Dodgessa on jo vuodesta 94 alkaen ollut hankalasti soviteltava malli. Siihen ei oikein sovi muu kuin alkuperäinen muokattuna.

Jep, on niitä tullu pyöriteltyä ku olen välillä miettiny valotehon parantamista. Tähän mennessä paras idea on ollu antaa orkkisten olla, ja tekis tyylikkään puskurin mihin upottaisi paremmat valot. Mutta kun tuo oma rottelo on tarpeeks vanha niin kelpaa doteilla katsurille, ja releistettynä uudet dotti-umpiot antaa välttävästi valoa.

Mutta tuo H1 on kyllä rumuudessaan jo tyylikäs. Kelpais mulle :D

HeikkiH 12.07.2011 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Swoop (Viesti 781889)
Ja yks ongelma Hummereiden ajovaloissa on siinä että ne on suomisto pykälien mukaan liian kaukana auton reunasta. Niitten eteenpäin näyttävien vilkkujen tilalle on sitte räpelletty kaiken näköstä.

Tuokin vielä :mad: Pitäis ottaa joku asioista päättävä kyytiin ja lähteä pimeän aikaan ajelulle, ja käyttäisi ensin vaikka kötöstysvaloja, ja sitten orkkiksia, tai niiden tilalle asennettuja H4:sia. Kysyis sitten et kummat on paremmat. K.o automallissa voitaisiin aivan hyvin sallia poikkeus valasimien sijoituksessa, kuten on tehty Jeepin Cherokee Renegadessa katolla olevien kaukovalojen kanssa http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4093490
Se tuskin vääristää kilpailua jos muutamassa Hummerissa sallitaan ajovalot pikkuisen sisempänä.

BJ-40/76 13.07.2011 00:03

Liian lähellä toisiaan olevat valot
 
Tuo valojen etäisyys ajoneuvon ulkoreunasta, ei ole pelkästään kiusaa.
Itse bj:llä ajaneena, olen todennut muutaman kerran että, ohittipa pienessä valissä, mutta kun nuo lyhyet valaisee
"sopivasti", niin näkee että vastaantuleva ohittaja ei ole tyytyväinen itseensä:(
ja syy oli ainakin osittain tuo ajovalojen pienempi keskinäinen etäisyys.
Ihan itseni takia puhdistin etuparkit/lasit.

Ja noiden jenkki standardien mukaiset valot on suunniteltu/tarkoitettu/valmistettu(?)
tuottamaan hajavaloa niin paljon että jenkit näkee lukea ilman heijastimia(?)
olevat ajokaistan yläpuoliset opasteet.

Nuo jenkkien alkuperäiset umpiot eivät näytä hyvältä/siedettävältä näihin eurooppalaisiin valoihin tottuneille
(siis ns hajavalo leikataan täysin pois),
ja siis nimenomaan vastaantulijasta!

No, täytyy sanoa että nuo pahimmat saksa/japan TEINI xenonit tympäsee 10x;)

-Captain- 13.07.2011 06:48

kai nuo valosäädökset pystyy kiertämään poikkeuslupahakemuksella :) ainaki omas chevys on ake:n poikkeusluval hyväksytty alkuperäiset Dot-valot, eikä oo mitään korkeudensäätölaitteita yms ja niistäkin merkinnät että ei tarvii olla :)

Picu 13.07.2011 07:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 781982)
kai nuo valosäädökset pystyy kiertämään poikkeuslupahakemuksella :) ainaki omas chevys on ake:n poikkeusluval hyväksytty alkuperäiset Dot-valot, eikä oo mitään korkeudensäätölaitteita yms ja niistäkin merkinnät että ei tarvii olla :)

Tässä se nyt tuli.:D Katsastusasemien erot ovat huikeita. Joidenkin kautta voi saada hakea poikkeuslupia ja joissakin kielletään kaikki. Homman nimi on se että pitää valita asema joka vielä uskaltaa "säätää". Täällä ne ei enää uskalla. Pelkäävät lupiensä menettämistä.

Nimittäin sanoohan sen lakikin että tietyn ikäisissä kuorma-autoissa on oltava tuo korkeudensäätö tai siihen vastaava ratkaisu sekä e-hyväksytyt ajovalot. Jos näin ei toimita, silloin on käytetty kepulikonsteja.:p

baxxter 13.07.2011 10:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Picu (Viesti 781989)
Tässä se nyt tuli.:D Katsastusasemien erot ovat huikeita. Joidenkin kautta voi saada hakea poikkeuslupia ja joissakin kielletään kaikki. Homman nimi on se että pitää valita asema joka vielä uskaltaa "säätää". Täällä ne ei enää uskalla. Pelkäävät lupiensä menettämistä.

Nimittäin sanoohan sen lakikin että tietyn ikäisissä kuorma-autoissa on oltava tuo korkeudensäätö tai siihen vastaava ratkaisu sekä e-hyväksytyt ajovalot. Jos näin ei toimita, silloin on käytetty kepulikonsteja.:p

Trafi myöntää (tai on myöntämättä) poikkeusluvat, riippumatta katsastusaseman mielipiteistä. Trafin sivuillakin mainitaan: "Mikäli ajoneuvo voidaan muuttaa vaatimukset täyttäväksi, poikkeuslupaa ei yleensä myönnetä. Ajoneuvon vaatimustenmukaiseksi muuttamisesta aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti ole erityinen syy poikkeusluvan myöntämiselle."
Oikeastaan valoille ei siis pitäisi poikkeuslupaa saada..

Picu 13.07.2011 11:06

Noinhan se varmaan on. Pitäisi itse ottaa netin kautta selvää ja hommata tarvittavat hakulomakkeet itse. Täällä paikallisilla asemilla kun pyytää että voisko he neuvoa mitkä vaihtoehdot on käytettävissä, he eivät juuri edes viitsi neuvoa vaan pysyvät niissä omissa mielipiteissään. Vaatii aika paljon intoa lähteä itse ottamaan selvää suoraan Trafilta ja täyttämään itse niitä hakemuksia.

Tullaankohan tässä taas siihen että laki on niitä varten jotka osaavat sitä käyttää. Taitavasti laadittu lomake voi mennä läpi ja rehellisesti sinisilmäisesti laadittu lomake palautetaan hylättynä.:( Jotain tällaista tarvii ilmassa olla jos tällä yhdellä kaverilla on oikein Trafin hyväksyntä sille että ei vaadita sitä sun tätä ja toisilta vaaditaan.

-MaTTi- 14.07.2011 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jarmop (Viesti 781527)
MOIT!

Mitä muutoksia H1:n vaaditaan, jotta sen saa rekisteröityä Suomeen (amer tuonti)?

...erinäisillä lässytyspalstoilla on satunnaisia mainintoja, mutta jos jollain lukijall' ois todellista tietoo ja halu laittaa vaikka ranskal viivoilla listaus ...

...helpottaisi mahdollisen projektin putjetointia..

T:JPe

Vuosimalli lienee jossain 95-00 välillä?

Eli:

-14.6.1995 jälkeen käyttöönotettuun vaihdettava jokainen valo E-hyväksytyksi (säännökset ehkä muuttuu elokuussa), saman päivämäärän jälkeen oltava lähivalojen korkeudensäätölaite tai muuten todistettava ettei niiden asento muutu yli 2 % täyteen kuormattuna kaikkein epäedullisimmassa vaihtoehdossa.
-lähivalot ei saa olla yli 40 cm auton korin ulkolinjaa sisempänä, eli joudut virittelemään lähemmäs reunaa valot. Valmiita 7" umpioita taustakopalla on olemassa jotka istuu suht nätisti karjapuskuriin, siitä yläsokat irti ja vaijeri sisään niin sulla on ajovalojen korkeudensäätö helposti ja halvalla rakennettu.
-äärivalot, sivusuuntavalot ja takasumuvalo on asennettava
-alkuperäisiä valoja ei tarvitse poistaa, vaikka niitä ei voitaisikaan enää käyttää, riittää että ne on kytketty pois toiminnasta: http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
-1.7.1996 jälkeen käyttöönotetulle tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus josta käytetään sanaa vastaavuustodistus EU:n ulkopuolelta tuotujen kohdalla. Edullinen ja toimiva tilauspaikka on esim. www.pakettiautopojat.fi Maksaa muutamia satasia. Myös www.tuv.fi voit kokeilla jos ei pakettiautopojilta saa. Ja tällanenkin sivusto toimii: http://services.harjutie15.com
Tässä lappusessa pyydetyt "dokumentti"-kohdat siis löydyttävä tuosta vastaavuustodistuksesta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/6B193...nen_112010.pdf
-lavalle/tavaratilaan ohjaamon suoja ja min. 6 kpl kuormansidontapisteitä
-nopeudenrajoitinta ei tarvita ennen 1.10.2001 käyttöönotetussa autossa, sen jälkeen 1.1.2005 asti vain jos auton päästötaso vastaa 88/77/ETY + 1999/96/EY tai 2001/27/EY direktiiviä. 1.1.2005 jälkeen pakollinen kaikissa kuorma-autoissa.

Ehkä tässä tärkeimmät.

Swoop 14.07.2011 15:07

Tarviiko Hummerkin tosiaan ääreisvalot? Sillä vaan kysyn kun vielä yhessäkään en oo nähny... Ei kait se iha kuutta metriä pitkä kuitenkaan oo...?:confused:


Sivu luotu: 15:42 (GMT +2).