![]() |
Hummer H1 Suomeen katsastusmuutokset?
MOIT!
Mitä muutoksia H1:n vaaditaan, jotta sen saa rekisteröityä Suomeen (amer tuonti)? ...erinäisillä lässytyspalstoilla on satunnaisia mainintoja, mutta jos jollain lukijall' ois todellista tietoo ja halu laittaa vaikka ranskal viivoilla listaus ... ...helpottaisi mahdollisen projektin putjetointia.. T:JPe |
Kysyjä vois edes sen verran antaa pohjatietoja, että kertois minkä ikäistä hummeria olis tuomassa.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/6B193...nen_112010.pdf tuolta näkee päivämääriä. Ohjaamosuoja ja sidontapisteet pitää olla kuorma-autossa. |
Kaksi autoa Suomeen tuoneena suosittelen lämpimästi että valitse jotkut tietyt katsastuskonttorit ja kysy heiltä puhelimessa nimettömänä mitä muutoksia tällaiseen autoon vaaditaan. Tässä vaiheessa joudut kertomaan auton ensirekisteröintipäivän Amerikassa. Juuri tuo Amerikan ensirekisteröintipäivä ratkaisee mitä muutostöitä joudut tekemään.
Tämän jälkeen valitset konttorin joka lupasi sinulle vähiten muutostöitä. Älä luota kenenkään musta tuntuu tietoon. Nimimerkillä tuli muutamia yllätyksiä katsastuksessa kun uskottiin tarinoita eikä kysytty niiltä jotka asioista päättää. |
Kannattaa tosiaan etukäteen päättää että haluaako tehdä asian mahdollisimman helpolla vai heti kunnolla. Vaikuttaa myös jatkossa ennen vuosikatsastuksia ja vuosikatsastuksien aikana vuodatettuun tuskanhikeen.
|
Vuosimalli ratkaisee eniten, onko ennen vai jälkeen 6.1995 rekisteröity?
ennen: Tässä tapauksessa vain sivuvilkut ja sumuvalo. jälkeen: Eteen ja taakse E-hyväksytyt umpiot, etuvalojen korkeuden säätö, + yllä olevat. Sit taas 2003(muistaakseni) tuli lisää: Laseihin E-hyväksyntä, rajoitin(ellei päästöt ole tietyn rajan alle), + yllä olevat. Jos olis lavamallinen H1, niin pitää olla vielä lavakaari ja 6kpl sidontalenkkejä. Noi nyt ainaki tuli mielee. Ite oon kolme autoa uittanu jenkeistä... Noi vanhemmat on helppo homma. Uudemmissa saa rakennella. |
Täällä meilläpäin rajoitin on laitettava oli päästöt mitkä tahansa. Eli vain ensirekisteröintipäivä/vuosi vaikuttaa. Uskoisin sen olevan nykypäivän käytäntö muuallakin. Jos ei niin silloin on taas todettava että konttoreissa on tolkuttoman paljon eroja.
Periaatteessa konttoreiden ei kuulu hyväksyä tuplakalvoilla varustettuja ajovaloja. Kannattaa valita konttori joka ne hyväksyy. (itserakennetut valot ovat useasti näitä) Ja kannattaa muistaa että se yhdenmukaisuustodistus maksaa tuon luokan autossa aikalailla tasan 1000 euroa. Hinnoissa on pieniä eroja riippuen mistä sen tilaa. |
|
vaihdoin osaston, sopii tänne Tekniikka & Jutustelu puolelle paremmin...
|
Kannattasko hetki odotella: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eihän se käy, saattaa joku pian tuoda itselleen auton josta pikkuvirkamies on silmät kosteina onanoinut itsensä uneen ajatelleen "vielä mulla joskus.." |
Jos ajovalonikkaroinnit ahdistaa, niin nettiautossakin on äkkiä vilkastuna 700 avolavaa myynnissä. Luulis että ainakin 500 noista on sellaisia jotka ei vaadi leimalle mitään ylimääräisiä askarteluita :)
Ei tietty auta hummerikuumeeseen.. Mikä on tuplakalvoilla varustettu ajovalo? |
Tuplakalvollisella tarkoitetaan kai niitä patentteja missä kairataan orkkis umpio auki takaa ja sovitetaan siihen e-hyväksytty valaisin.
Mut Hummerissa ajovalot ei ole mikään ongelma, kun siinä taitaa olla tavan 7” valaisin. |
Lainaus:
Erittäin yleinen tapa esim. Dodge Ramien ajovaloissa. Fordiin saa ihan ostaa e-hyväksyttyjä valoja ja ilmeisesti muutamiin Letukan malleihinkin. Mutta Dodgeen joutuu ikävä kyllä rakentamaan umpion sisälle uudet sisukalut. Täälläpäin katsastusmiehet kutsuvat niitä tuplakalvovaloiksi ja muutama asema ei hyväksy niitä lainkaan. Umpio hyväksyttäisiin ilman sitä päälimuovia tai lasia. Sellainen ei vaan ole kovin siisti eikä helppo pitää puhtaanakaan. :D Onneksi löytyi sentään vielä yksi joustava asema ettei tarvinnut Pohjanmaalle lähteä katsastelemaan. Sen verran kova työ tuollaisten ajovalojen rakentelu on, ettei niitä raski ajovaloina käyttää. Katsastuksessa ainoastaan. Varsinaisina ajovaloina käytän ihan tehtaalaisia ei e-hyväksyttyjä paljon paremmin näyttäviä valoja. |
Lainaus:
|
Ja yks ongelma Hummereiden ajovaloissa on siinä että ne on suomisto pykälien mukaan liian kaukana auton reunasta. Niitten eteenpäin näyttävien vilkkujen tilalle on sitte räpelletty kaiken näköstä... Esim. näin.
http://www.nettiauto.com/hummer/h1/3923250 Ko autolla ajaneena voin sanoa että noi "tekeleet" on tossa paikoillaan vähän niinku ketolan kirkossa, kumpikin sojottaa mihkä sattuu mutta tän maan mukaan ne on turvallisemmat ku noi auton omat. Paskaa. |
Lainaus:
Mutta tuo H1 on kyllä rumuudessaan jo tyylikäs. Kelpais mulle :D |
Lainaus:
Se tuskin vääristää kilpailua jos muutamassa Hummerissa sallitaan ajovalot pikkuisen sisempänä. |
Liian lähellä toisiaan olevat valot
Tuo valojen etäisyys ajoneuvon ulkoreunasta, ei ole pelkästään kiusaa.
Itse bj:llä ajaneena, olen todennut muutaman kerran että, ohittipa pienessä valissä, mutta kun nuo lyhyet valaisee "sopivasti", niin näkee että vastaantuleva ohittaja ei ole tyytyväinen itseensä:( ja syy oli ainakin osittain tuo ajovalojen pienempi keskinäinen etäisyys. Ihan itseni takia puhdistin etuparkit/lasit. Ja noiden jenkki standardien mukaiset valot on suunniteltu/tarkoitettu/valmistettu(?) tuottamaan hajavaloa niin paljon että jenkit näkee lukea ilman heijastimia(?) olevat ajokaistan yläpuoliset opasteet. Nuo jenkkien alkuperäiset umpiot eivät näytä hyvältä/siedettävältä näihin eurooppalaisiin valoihin tottuneille (siis ns hajavalo leikataan täysin pois), ja siis nimenomaan vastaantulijasta! No, täytyy sanoa että nuo pahimmat saksa/japan TEINI xenonit tympäsee 10x;) |
kai nuo valosäädökset pystyy kiertämään poikkeuslupahakemuksella :) ainaki omas chevys on ake:n poikkeusluval hyväksytty alkuperäiset Dot-valot, eikä oo mitään korkeudensäätölaitteita yms ja niistäkin merkinnät että ei tarvii olla :)
|
Lainaus:
Nimittäin sanoohan sen lakikin että tietyn ikäisissä kuorma-autoissa on oltava tuo korkeudensäätö tai siihen vastaava ratkaisu sekä e-hyväksytyt ajovalot. Jos näin ei toimita, silloin on käytetty kepulikonsteja.:p |
Lainaus:
Oikeastaan valoille ei siis pitäisi poikkeuslupaa saada.. |
Noinhan se varmaan on. Pitäisi itse ottaa netin kautta selvää ja hommata tarvittavat hakulomakkeet itse. Täällä paikallisilla asemilla kun pyytää että voisko he neuvoa mitkä vaihtoehdot on käytettävissä, he eivät juuri edes viitsi neuvoa vaan pysyvät niissä omissa mielipiteissään. Vaatii aika paljon intoa lähteä itse ottamaan selvää suoraan Trafilta ja täyttämään itse niitä hakemuksia.
Tullaankohan tässä taas siihen että laki on niitä varten jotka osaavat sitä käyttää. Taitavasti laadittu lomake voi mennä läpi ja rehellisesti sinisilmäisesti laadittu lomake palautetaan hylättynä.:( Jotain tällaista tarvii ilmassa olla jos tällä yhdellä kaverilla on oikein Trafin hyväksyntä sille että ei vaadita sitä sun tätä ja toisilta vaaditaan. |
Lainaus:
Eli: -14.6.1995 jälkeen käyttöönotettuun vaihdettava jokainen valo E-hyväksytyksi (säännökset ehkä muuttuu elokuussa), saman päivämäärän jälkeen oltava lähivalojen korkeudensäätölaite tai muuten todistettava ettei niiden asento muutu yli 2 % täyteen kuormattuna kaikkein epäedullisimmassa vaihtoehdossa. -lähivalot ei saa olla yli 40 cm auton korin ulkolinjaa sisempänä, eli joudut virittelemään lähemmäs reunaa valot. Valmiita 7" umpioita taustakopalla on olemassa jotka istuu suht nätisti karjapuskuriin, siitä yläsokat irti ja vaijeri sisään niin sulla on ajovalojen korkeudensäätö helposti ja halvalla rakennettu. -äärivalot, sivusuuntavalot ja takasumuvalo on asennettava -alkuperäisiä valoja ei tarvitse poistaa, vaikka niitä ei voitaisikaan enää käyttää, riittää että ne on kytketty pois toiminnasta: http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf -1.7.1996 jälkeen käyttöönotetulle tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus josta käytetään sanaa vastaavuustodistus EU:n ulkopuolelta tuotujen kohdalla. Edullinen ja toimiva tilauspaikka on esim. www.pakettiautopojat.fi Maksaa muutamia satasia. Myös www.tuv.fi voit kokeilla jos ei pakettiautopojilta saa. Ja tällanenkin sivusto toimii: http://services.harjutie15.com Tässä lappusessa pyydetyt "dokumentti"-kohdat siis löydyttävä tuosta vastaavuustodistuksesta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/6B193...nen_112010.pdf -lavalle/tavaratilaan ohjaamon suoja ja min. 6 kpl kuormansidontapisteitä -nopeudenrajoitinta ei tarvita ennen 1.10.2001 käyttöönotetussa autossa, sen jälkeen 1.1.2005 asti vain jos auton päästötaso vastaa 88/77/ETY + 1999/96/EY tai 2001/27/EY direktiiviä. 1.1.2005 jälkeen pakollinen kaikissa kuorma-autoissa. Ehkä tässä tärkeimmät. |
Tarviiko Hummerkin tosiaan ääreisvalot? Sillä vaan kysyn kun vielä yhessäkään en oo nähny... Ei kait se iha kuutta metriä pitkä kuitenkaan oo...?:confused:
|
Sivu luotu: 15:42 (GMT +2). |