Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxin etuperä / vetariongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85923)

2,4TD 04.07.2011 19:22

Hiluxin etuperä / vetariongelma
 
Koitin hakeakkin vaan en löytänyt, murheena -99 (ln170) nelikon pelkääjän puolen etuvetarin klappi pystysuunnassa.
Osat tilasin ihan Toyotalta rekkarin mukaan, stefa, pellisuoja ja neulalaakeri.
Tänään sitten homma pöydälle ja laakeria ei löytynyt koko hässäkästä, räjäytyskuvakin jostain netin sopukoista löytyi eikä siinäkään moista laakeria esiintynyt...
Laakeri kyllä sopisi vetariin vaan murikassa ei ole paikkaa eikä kyllä vanhaakaan laakeria:)
Vetari lepää teräksisen tai ainakin sen värisen "holkin" sisällä johonka on sorvattu rasvaurat, tuotakaan kikkaretta ei räjäytyskuvassa näkynyt.
Mahtaako olla vaihdettavissa ja miten?
Vai kuuluuko tuolla olla moinen välys / klappi?

RIPAX 04.07.2011 21:48

Kumpi pää?
 
Kummasta päästä se ny klappaa? Murikan vai navan päästä? Sehän ei oo murikan puolelta muuta ku perän poskilaakerin varassa se vetari. Pikku klappihan siinä tuntuu. Kuskin puolella siinä on se akseliputken tapainen ja sille se kannatin laakeri varmaan onkin. Navan puolella on muistaakseni pronssiholkki.

Jappi 04.07.2011 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 779873)
Osat tilasin ihan Toyotalta rekkarin mukaan, stefa, pellisuoja ja neulalaakeri.
Tänään sitten homma pöydälle ja laakeria ei löytynyt koko hässäkästä, räjäytyskuvakin jostain netin sopukoista löytyi eikä siinäkään moista laakeria esiintynyt...
Laakeri kyllä sopisi vetariin vaan murikassa ei ole paikkaa eikä kyllä vanhaakaan laakeria:)
Vetari lepää teräksisen tai ainakin sen värisen "holkin" sisällä johonka on sorvattu rasvaurat, tuotakaan kikkaretta ei räjäytyskuvassa näkynyt.

Kyselehän liikkeestä onko tarkoitus vaihtaa liukulaakeri neulalaakeriin.

2,4TD 05.07.2011 04:47

Murikan päästähän tuo klappaa, toisella puolella on se ohjaus / tukiputki.
Johonkin laitteeseen sellaisen laittanut ja siellä oli muistaakseni ihan kuulalaakeri.
Liikkeestä pitää käydä se räjäytyskuva katsomassa minkä mukaan laakeri siellä on, Mazdassa kuulemma moinen löytyy samasta kohtaa missä tuolla olisi pitänyt olla...
Näytti se liuku vaan teräkseltä eikä pronssin värinen ollut, pois saantikin lienee hankala.

2,4TD 05.07.2011 18:46

Laakeri palautettu kun se ei ollut tuohon kuuluva, toistakin hilua vertailin niin pieni klappi siellä tosiaan on mutta ei noin iso.
Tuota likulaakeria / osaa mihin oikean puolen vetarin laippa tulee kiinni ei räjäytyskuvasta löytynyt, jollei sitten ole kiinni laakerissa mikä tulee murikan sisäpuolelle.
Eikö kukaan ole omaan joutunut tuota vaihtamaan?
Mikääli on liukulaakeri niin luulisi räjäytyskuvassa näkyvän?

Karvapöpö 03.06.2012 18:34

En tiedä onko tämä threadi kuollut ja kuopattu, mutta kyselisin, että löysitkö mitään ratkaisua kyseiseen ongelmaan? Itellä myös -99 LN170 Hilux ja täsmälleen sama juttu. Suojakumeja asentaessa huomasin, että oikealla puolella murikan päässä on pystysuunnassa klappia, mutta kuskin puolella ei niinkään samaa liikettä.
Onks sieltä laakeri menossa vai onko se ihan tyyppi"vika"?

2,4TD 03.06.2012 19:59

Laakeria siellä ei ole eikä kuulukkaan olla, öljyt pysyy sisällä eikä ajaessa ole ongelmia ollut niin näillä mennään edelleenkin.

Karvapöpö 03.06.2012 20:10

Niin eli se vaan on ominaispiirre se heiluminen?
Jos näin niin hyvä, kun meinasin jo huolestua että nyt pitää taas remontoida. :D
Kiitoksia valaisusta!

Löytyykö sulta muuten räjäytyskuvia "internetmuodossa"? Ihan mielenkiinnolla tutkisin mitä siellä sisällä on.

karisa 03.06.2012 21:14

Tuolla 170:n osat ja räjäytys kuvat.
http://www.toyodiy.com/parts/g_E_199...-CRMDXW_2.html

RIPAX 03.06.2012 21:37

Väärinkäsitys?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 887037)
Laakeria siellä ei ole eikä kuulukkaan olla, öljyt pysyy sisällä eikä ajaessa ole ongelmia ollut niin näillä mennään edelleenkin.

Oiskohan nyt käyny niin et joku on käsittäny sen rakenteen väärin. Ei siellä mitään luistia ole eikä kannatin laakereita,se laippa jossa on akselin pätkä tulee suoraan murikan kylkeen ja se poori mikä siellä näkyy on poskirattaan poori niinku kaikissa perissä on. Se pikku klappi johtuu siitä et se poskilaakeri luonnostaan klappaa vähän mut rasituksessa se ei klappaa. Se tarvittava luisti joka aina vetarissa on,on tässä tapauksessa murroksissa niinku yleensä.

Karvapöpö 03.06.2012 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karisa (Viesti 887085)
Tuolla 170:n osat ja räjäytys kuvat.
http://www.toyodiy.com/parts/g_E_199...-CRMDXW_2.html

Jes, kiitosta erittäin paljon!

Karvapöpö 03.06.2012 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 887100)
Oiskohan nyt käyny niin et joku on käsittäny sen rakenteen väärin. Ei siellä mitään luistia ole eikä kannatin laakereita,se laippa jossa on akselin pätkä tulee suoraan murikan kylkeen ja se poori mikä siellä näkyy on poskirattaan poori niinku kaikissa perissä on. Se pikku klappi johtuu siitä et se poskilaakeri luonnostaan klappaa vähän mut rasituksessa se ei klappaa. Se tarvittava luisti joka aina vetarissa on,on tässä tapauksessa murroksissa niinku yleensä.

Okei, tää valaseekin huomattavasti. Vielä sen verran, eli kun vasemmalla puolella se klappi on huomattavasti pienempi kuin oikeella puolella, niin onko näissä vetareissa sitten keskenään huomattavasti erilainen rakenne?

karisa 03.06.2012 22:58

Vetarit on identtiset, jos on yksi uusi varalla se käy molemmille puolille. Vanhaa ei kannata laittaa jos ei tiedä kuin päin se on kieppunut tai nivelet uusittu.

2,4TD 04.06.2012 05:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 887100)
Oiskohan nyt käyny niin et joku on käsittäny sen rakenteen väärin. Ei siellä mitään luistia ole eikä kannatin laakereita,se laippa jossa on akselin pätkä tulee suoraan murikan kylkeen ja se poori mikä siellä näkyy on poskirattaan poori niinku kaikissa perissä on. Se pikku klappi johtuu siitä et se poskilaakeri luonnostaan klappaa vähän mut rasituksessa se ei klappaa. Se tarvittava luisti joka aina vetarissa on,on tässä tapauksessa murroksissa niinku yleensä.

Ennen avausta soittelin marmoritiskille ja kyselin mitä vaihto-osia sinne löytyy ja rek nrolla katso kristallipallosta myyjä silmälaakerin.
Tilasin sellaisen vaikka helkutin arvokas oli että saa sitten vaihtaa, taisi tuo laakeri palauttaessa näyttää räjäytyskuvaakin ja ainoa osa tuonne laipan alle oli silmälaakeri mitä ei ollut ennestään eikä olisi sinne kyllä sopinutkaan.

RIPAX 04.06.2012 15:52

Ei ymmärrä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 887151)
Ennen avausta soittelin marmoritiskille ja kyselin mitä vaihto-osia sinne löytyy ja rek nrolla katso kristallipallosta myyjä silmälaakerin.
Tilasin sellaisen vaikka helkutin arvokas oli että saa sitten vaihtaa, taisi tuo laakeri palauttaessa näyttää räjäytyskuvaakin ja ainoa osa tuonne laipan alle oli silmälaakeri mitä ei ollut ennestään eikä olisi sinne kyllä sopinutkaan.

Ensinnäkin "silmälaakeri on vauhtipyörässä ei akselissa,eikä koko etuakselissa ole yhtään kuulalaakeria eikä edes sen kokosta. Sitä en muista mikä siinä akseliputken tyngässä on kuskin puolella mut jos sulle joku neulalaakeri on työnnetty käteen ni se vois olla sisemmästä nivelestä sen rullan neulalaakeri. Jos se sinne laipan alle oli ni sit se oli perän poskilaakeri joka on kartiorullalaakeri kokoluokkaa 40*70*20mm. Ne varaosatiskin heput ei yleensä tiedä mistään mitään.

2,4TD 04.06.2012 20:02

Tuo asia tuli konkreettisesti huomattua silloin kun palauttelin laakeria:D


Sivu luotu: 20:29 (GMT +2).