Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Arb sopivuus lantikkaan (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85771)

Angelo 28.06.2011 21:15

Arb sopivuus lantikkaan
 
Oliko jossain sellainen taulukko arb lukoista? Tarkoitus olis valjastaa salisburyt lukoilla, muutama putiikki tarjoaa eri lukkoja eteen. Kaiken lisäksi täyttä varmuutta ei akselin alkuperästä ole. Versioita on lehtijousilla, kierrejousilla ja forward control akseli. Kaikissa jotain pientä eroa.

Rd 20 on sopiva taakse, joku tarjosi samaa myös eteen. Salisbury on kumminkin periaatteessa dana 60, jos olisi taulukko niin voisi mitata ja verrata mittoja arbbeihin. Mutta oliko jotain taulukkoa?

Detroittia katsoin kanssa, mut ne ei taida toimia kuin toiseen suuntaan. Ashcroft teki vahvemman lukon arbin tilalle, mutta salisburyyn sitä ei saa. Onko muita ehdotuksia?

RIPAX 28.06.2011 22:25

Dana 60?
 
Varmaan neuvoisivat Arbilta ku pommittas sihen suuntaan,oiskohan ollu ihan www.ARB.com.au se osote. Uteliaisuudesta kysynkin,onko Lantikan akseleilla jotain tekemistä Danan kanssa? Kuinka paksu on Rangen/lantikan vetari?

baxxter 28.06.2011 22:34

Jos sais mitattua lautaspyörän sijainnin suhteessa poskilaakereihin sekä poskilaakerien mitat ja vielä verrattua johonkin, niin eikös siitä selviäis? Tai kertoisko pelkästään välitys sen, mistä vehkeestä akseli on?
Ja detroit on kyllä lukossa molempiin suuntiin ja saattais sopia kaikkiin roverin salisburyihin koska tasauspyörästön kuoret pysyy ennallaan?
Ja muistikuvat kertois että roverissa käytetty salisbury on dana60 kokoluokkaa, vaikkakin vetarit on ohkasemmat. Ja lukoton tasauspyörästö olis jopa vahvempi, koska on tehty neljällä pikkurattaalla vs. danan kaksi?

Angelo 28.06.2011 22:43

Joo, pitää laittaa sinne postia.

Lantikan omat akselit ei ole sukua danalle. Salisbury on dana 60 akseli jota on valmistettu(yllätys yllätys) salisburyssä dana spicer lisessillä, vahvempia akseleita kaipaaviin malleihin. Series 109", forward control, Defender 110", 130" ja muutama muu malli. Kuoret ilmeisesti aika samat, sisä osat hieman erillaisia. Lantikassa 24 booria, leveys saattaa olla eri. Vetari on tuossa tallissa lattialla, vois mittailla vaikka huomenna.

Salisbury on tehnyt noita Volvon akseleitakin, 202, 303 ainakin. Pitäis löytää joku arkisto mistä näkis kaikki. :)

Jenkeissä oli joku paja mikä laittaa dana murikan, 35 booriset vetarit ja mainostaa niitä pommin varmoina. Hintaa ainakin oli pommin verran..

Angelo 28.06.2011 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 778598)
Jos sais mitattua lautaspyörän sijainnin suhteessa poskilaakereihin sekä poskilaakerien mitat ja vielä verrattua johonkin, niin eikös siitä selviäis? Tai kertoisko pelkästään välitys sen, mistä vehkeestä akseli on?
Ja detroit on kyllä lukossa molempiin suuntiin ja saattais sopia kaikkiin roverin salisburyihin koska tasauspyörästön kuoret pysyy ennallaan?
Ja muistikuvat kertois että roverissa käytetty salisbury on dana60 kokoluokkaa, vaikkakin vetarit on ohkasemmat. Ja lukoton tasauspyörästö olis jopa vahvempi, koska on tehty neljällä pikkurattaalla vs. danan kaksi?

Välitys on 3.54, eli Rover vakio. Sen puolesta olis defenderistä. (niin kuin pitikin) Ja toi Detroit vinkki on hyvä, ne kun on huomattavasti huokeempia. Katselin vaan itse että ne kierukat kiristyy vaan toiseen suuntaan.? Mutta kun en ole käsissä hypistellyt, niin mistä sitä tietää. Mitat saa kyllä, kun purkaa. Mut mihin niitä vertaa?

baxxter 28.06.2011 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 778605)
Välitys on 3.54, eli Rover vakio. Sen puolesta olis defenderistä. (niin kuin pitikin) Ja toi Detroit vinkki on hyvä, ne kun on huomattavasti huokeempia. Katselin vaan itse että ne kierukat kiristyy vaan toiseen suuntaan.? Mutta kun en ole käsissä hypistellyt, niin mistä sitä tietää. Mitat saa kyllä, kun purkaa. Mut mihin niitä vertaa?

Mahtaisko kaikissa salisburyissä olla samat poskilaakerit? Jos on, niin ero on lautaspyörän kiinnityspinnan offset, ainakin rover-akseleissa tämä mitta on eri riippuen siitä onko tasauspyörästö rangesta vai serieksestä. Ja vielä niin päin että rangen perään saa serieksen välityksen spacerillä, mutta toisinpäin ei onnistu.
En nyt ihan heti ainakaan käsitä mitä kierukoita detroitissa olis, mutta lukossa se on molempiin suuntiin. Jopa sen verran tukevasti etten välttämättä eteen laittais? (Niinkuin valmistajakin sanoo, ainakin jos on käytössä jatkuva neliveto)

Angelo 28.06.2011 23:29

No tuossa TrueTrackissä ainakin on noita mato rattaita, vai mitä ne nyt onkaan.

http://www.eaton.com/EatonCom/Produc...trac/index.htm

maddis 29.06.2011 06:37

Tuohan käsittääkseni vastaa Torsenia? Sen minkä itse käsitän Detroit Lockerina vetää aina vähintään hitaamman renkaan mukaan. Rengas voi pyöriä nopeammin kuin toinen, mutta ei voi käydä kuten torsenissa että toinen pyörä sutii ja toinen on pyörimättä.

Kunhan mutuilen. ;)

Tämä lienee se 'oikea' Detroit Locker?

pjtk 29.06.2011 10:38

Tuo truetrack on torsen lukko. Maddiksen laittaman linkin takana on oikea detroit locker. Siinä tulee samalla kertaa "tasauspyörästön" runko. Sitten on vielä näitä itse tasauspyörästön tilalle tulevia "lunc box locker"eita. Tässä kuva malliks yhestä semmosesta: http://www.ringpinion.com/SpartanLocker.aspx. Noita on usemmalla valmistajalla. Tosin en tiedä kuinka näitä eväs laatikko lukkoja on salisburyyn tarjolla.

baxxter 29.06.2011 10:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 778658)
Tuo truetrack on torsen lukko. Maddiksen laittaman linkin takana on oikea detroit locker. Siinä tulee samalla kertaa "tasauspyörästön" runko. Sitten on vielä näitä itse tasauspyörästön tilalle tulevia "lunc box locker"eita. Tässä kuva malliks yhestä semmosesta: http://www.ringpinion.com/SpartanLocker.aspx. Noita on usemmalla valmistajalla. Tosin en tiedä kuinka näitä eväs laatikko lukkoja on salisburyyn tarjolla.

Salisburyn detroit locker korvaa tasauspyörästön, eikä runkoa tule mukana. On sen takia myös vähän halvempi.
http://baxxter.pp.fi/images/view/det...8022008072.jpg

Ekassa viestissä puhuttiin lukoista ja arbeista, sen takia en osannut aatella truetraccia :) Onhan sekin ihan hyvä vaihtoehto etuakselille. Ja ymmärtääkseni pitää kyllä paremmin toiseen suuntaan ajettaessa. Ei ehkä huono homma ajatellen murrosten kestoa..

Angelo 29.06.2011 11:29

Asia hieman selvinnyt. Rd20 sopii taakse, uusiversio on rd161.(jotain pientä päivitystä) Nyt pitäis löytää eteen vielä joku, tai tarkistella mittoja. Jos olis sama murkula edessä ja takana. Specsit löytyy kuulemma arb sivuilta, mittojen kanssa.

Samalla selvisi miksi on useampi vaihtoehto noita lukkoja. Eri välitykselle on oma lukko, 4.7 ja 3.54. Lisäksi lukoista tullut päivitettyjä versioita RD161 esim.


Kai tää alkaa pikkuhiljaa selviämään, nyt kun reipas asentaja alkais purkaa vanhoja akseleita..

ranke 29.06.2011 18:03

Mistä vehkeestä on peräisin etu salisbury, ei käsittääkseni se kaikista yleisin roverin etuakseli. Defe 110:ssäkin on uudemmissa -vm jotain 2005 rover taka-akseli.

97 defen vakio (rover) etu murikka oli mulle yllätyksenä 2:lla pikkupyörällä, vaikka 24 spline.

TEMÄHIK

Angelo 29.06.2011 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ranke (Viesti 778740)
Mistä vehkeestä on peräisin etu salisbury, ei käsittääkseni se kaikista yleisin roverin etuakseli. Defe 110:ssäkin on uudemmissa -vm jotain 2005 rover taka-akseli.

97 defen vakio (rover) etu murikka oli mulle yllätyksenä 2:lla pikkupyörällä, vaikka 24 spline.

TEMÄHIK

Sitä saa arvailla, mistä kotoisin. Välitys 3.54 ja kierrejouset kertois että defestä (wolf) olis, niin sanoi myös myyjä. Varmuutta ei kai saa kuin numeroita vertailemalla. Pitäis vaan päästä siihen salisbury arkistoon. Defender on aina vakiona Rover akselilla, salisburyjä on aika harvassa.

T€€MU 29.06.2011 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 778757)
Sitä saa arvailla, mistä kotoisin. Välitys 3.54 ja kierrejouset kertois että defestä (wolf) olis, niin sanoi myös myyjä. Varmuutta ei kai saa kuin numeroita vertailemalla. Pitäis vaan päästä siihen salisbury arkistoon. Defender on aina vakiona Rover akselilla, salisburyjä on aika harvassa.

Moro, mistä hommasit salisbyryn etuakselin ?
Oon kanssa semmosta katellu mutta ebayn ongelma on etteivät useinkaan lähettele tänne
etuvenäjälle asti..

Angelo 30.06.2011 00:06

Briteistä, foff autoon oli menossa alle. Kaveri lopetti projektin ja laittoi romut myyntiin.

BJ-40/76 30.06.2011 00:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 778665)
Salisburyn detroit locker korvaa tasauspyörästön, eikä runkoa tule mukana. On sen takia myös vähän halvempi.
http://baxxter.pp.fi/images/view/det...8022008072.jpg

Ekassa viestissä puhuttiin lukoista ja arbeista, sen takia en osannut aatella truetraccia :) Onhan sekin ihan hyvä vaihtoehto etuakselille. Ja ymmärtääkseni pitää kyllä paremmin toiseen suuntaan ajettaessa. Ei ehkä huono homma ajatellen murrosten kestoa..

Siis nuo alkuperäisiin tasauspörästön paikalle tulevat käikäleet pitää
paremmin jompaan kumpaan suuntaan? yhtä ainutta jälkiasennus lukkoa
olohuoneen pöydällä pyöritelleenä: sekä oikean että vasemman puolen käikäleet
samanlaiset: toimii samoin molempiin suuntiin:)
Ja käsittääkseni tasauspyörästö on symmetrinen useimmissa kulkineissa,
joten tuon käikälepaketinhan voi asentaa "väärin-/toisin"päin

P.S onhan noita tasauspyörättömiä etuperiä jo alkuperäisenä, nimittäin
ainakin zetor 7745:rolleyes:

maddis 30.06.2011 06:18

Torsen ilmeisesti pitää vain toiseen suuntaan ja sitä tuossa aluksi tarkoitettiin. Itselläkin on yksi Quaiffen(?) torsen josta pitäs jotenkin tutkia pitääkö se oikeaan suuntaan, mutta vielä ei oo käynyt selville miten se tapahtuu.

Angelo 30.06.2011 14:11

Juu, tarkoitin sitä torsen tyylistä lukkoa.

Detroitin asennus ohjeissa ainakin oli miten testataan toiminta. Akseli ylhäällä ja pyöritellään vuoron eri suuntiin toista pyörää jarruttaen. Kai ne quaiffen asennus ohjeissa kanssa on, löytyy varmaan netistä.

Angelo 30.06.2011 17:46

Tuossa pari kuvaa "aarteista". Vetarit takana 31mm, edessä kavennettu 27,5mm.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83523
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83522

pjtk 01.07.2011 14:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 778665)
Salisburyn detroit locker korvaa tasauspyörästön, eikä runkoa tule mukana. On sen takia myös vähän halvempi.

No niimpä näköjään onkin. Tosiaan kun yankki perät on kahella pikkurattaalla, niin siks uusiks koko tasauspyörästön runko, että paremmin kestää.

Mulla on irrallisena yks D60 etuperästä purettu murikka. Jos Angelolla on kova hinku vertailla/sovitella tuota murikkaa, niin voin mä sitä lainatakkin.

Angelo 01.07.2011 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 779139)
No niimpä näköjään onkin. Tosiaan kun yankki perät on kahella pikkurattaalla, niin siks uusiks koko tasauspyörästön runko, että paremmin kestää.

Mulla on irrallisena yks D60 etuperästä purettu murikka. Jos Angelolla on kova hinku vertailla/sovitella tuota murikkaa, niin voin mä sitä lainatakkin.

Kuulostaa suunnitelmalta. Vois löytyä osia helpommin, jos noita vakio dieselillä rikki saa.:)

baxxter 01.07.2011 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 779208)
Kuulostaa suunnitelmalta. Vois löytyä osia helpommin, jos noita vakio dieselillä rikki saa.:)

Mutta sopiiko jenkkiakselista edes laakerit? Danan vetarit ei taida mahtua edes nysäakseleista läpi ja väärän mittasethan ne varmasti on :)
Mitkä murrokset noissa akseleissa on? Vetareitten ulkopäässä 23 vai 32 pooria? Onko kiinteä ulkotumppi murroksessa vai irtonaisella vetarilla? Onko vetolaipan pulteissa 9/16" vai 17MM avainväli? :)

Angelo 02.07.2011 08:15

Kauhean pitkälle sä mietit.

Ajattelin ekaksi sovitella murikkaa, siitä sit eteenpäin. Karpiola tekee toiseen päähän booreja pyyntöjen mukaan, vetolaippa tuumaisilla(vaikka näitäkin saa muokattua).

Mut jos sais sellaisen murikan, vois tutkailla ja ihmetellä onko meillä mitään toivoa. Välityshän olis kiva kanssa tietää, sopiiko ristiin. Moni foorumi sanoo että sopii, kuvallista topiccia en kyllä ole löytänyt. Ja suomalainen ei usko ellei näe.

pjtk 03.07.2011 10:06

Mulla tän murikan rattaat on niillä 35 urasilla, paksummilla vetareilla. Niitä on myös 30 urasilla vetareilla, jotka on ohuempia. Välitykset mitkä on irrallaan on 3.54. Yks tasauspyörästön käyttämätön laakerikin pitäs jostain löytyä verrokiks.
Pohditaan murikan kulkeutumis puolta privojen puolella.


Sivu luotu: 14:40 (GMT +2).