![]() |
LC voiman ulosotto tehot?
Suunitelmissa olis laittaa Land Cruiserin nokalle vaihtoehtoisesti vinssin tilalle kompressori. Kysymys kuuluukin kuinka paljon tuota vinssin kardaania / voiman ulosottoa voi rasittaa ilman vaurioriskiä? Tai ilmoittaako valmistaja sille jotain maksimi kuormitusta? Tarve olis kompuralle joka tuottaa 20-30 l/s ja hiukan epäilyttää tuon tikun / ulosoton kestävyys. Kuinka kompressoriautoissa on ko. laitetta pyöritetty? Omalla moottorillako?
|
Melko kookas kompura Cruiseriin jos ~1,5 kuutoista meinasit pyörittää. Saattaa ulosotto olla kovilla.
Joskus oli lainassa Dynasta tehty kompura-auto, ja siinä oli kardaanissa liitos mistä se katkaistiin ja liitettiin kompuraan. |
Intissä oli sulutusautoissa kompurat. L46 Hiluxissa Hydor lavalla, siinä oli takakardaanissa "pika"kiinnitys joka laitettiin kompuraan.
Uudemmat oli BJ75 Land Cruisereita joissa oli ruuvikompurat. Niissä oli ilmeisesti PTO:n kautta voimansiirto kun ei tarvinnu mitään asennuksia tehdä. |
Tuota takakardaanin käyttöä kans mietin jollain pikaliittimellä mutta taitaa olla paras laittaa koukkuun vaunukompressori kun niiden hinnat ei käytettyinä ihan mahdottomia näytä olevan ja tuottaa sitten tasaisesti kun en vielä tiedä kuinka moottorin tehoa säädeltäisiin kuormituksen mukaan jos ottaa autosta pyörityksen. Voi mennä liian suureksi rakenteluksi. Sitä arvioin, että 10+ kW olis tehon tarve nokalla joka tapauksessa ja ehkä kuluttaa laatikkoa liikaa pitkäaikaisessa käytössä.
|
BJ75:ssä on Hydorin s127 ruuvikompressori, olisko ollu 7m3/min tuotto.
Vei kyllä aika tarkkaan 3B moottorin tehot.. Ja on erillisellä vivulla kytkettävä voimanulosotto omalla kardaanilla kompressorille.(Ja se kardaani on samaa kokoluokkaa kuin takaperälle menevä..) Lähtee jakolaatikon takapuolelta jostain takakardaanin vierestä.. Jakolaatikko vapaalle ja vivusta kompuran ulosotto päälle. Kompressorilla oli oma toimilaite joka nyki kaasuvaijeria kompuran kuormituksen mukaan. |
Jos meinaat ottaa tehoa paljon
Niin ota se siihen päähän tulevasta ulosotosta, kestää varmaan
sen mitä vakiokoneesta lähtee (jos pyörität jollakin muulla vaihteella kuin 4:lla, vaihteisto kuumenee isoilla tehoilla) profiilissa kuvia. http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=82689 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten tuo kaasun toimilaite toimi? Sähköinen vaiko mekaninen? Kannattaako ottaa ruohonleikkurista mallia? Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuo lisäulosotto on ollut pyörittämässä aggregattia vm.-88 hj:ssa, ja muita vastaavia en ole nähnyt luonnossa. Ja päälaatikon kuumeneminen tulee eteen suurilla tehoilla, ja kaikilla muilla vaih- teilla kuin suoralla, siis nelosella. voima kiertää 1-3 ja 5 vaihteella sivuakselin kautta, ja silloin se kulkee kahden hammaspyörä parin kautta; ja vaikkapa 5% siitä 50kw:sta on 2,5 kw ylimääräistä lämpötehoa, siis verrattuna 4-vaihteen häviöihin. Sitä en tiedä tuleeko siitä ongelmaa, mutta kun teet k.o viritystä, niin vaihteiston ilmankierrolle kannattaa uhrata ajatus; siis että flektin ilmavirta jäähdyttää sitä hyvin. |
Lainaus:
|
Tuo kierrosten säätö on helppo toteuttaa paineilmalla. Sylinteri tökkimään kaasuvipua, paineen alarajalla päälle, ja ylärajalla pois. Siten se oli e.m Dynassa.
|
Lainaus:
|
Kompura BJ-75 toi ulosotto tehty niin että 5- vaihteisesta laatikosta otettu 5 vaihde pois jolloin vaihteiston pääakseli on pidempi. Muutama näitä tullut korjattua kun jäänyt ulosotto päälle ja lähdetty peruuttamaan=ulosotto murusina.
|
Lainaus:
Ja varovainen kysymys. Vaihtuuko tuo ulosotto-osa kenties euroihin? |
Lainaus:
Itse kerran kattelin hj-60 5v-laatikkoa sillä silmällä että olisin jättänyt tuon 5v- Jatkopalan pois, että olisin saanut paketista lyhemmän. (bj-40 2h-moottorille yms.) Ongelmia tuli ainakin pääakselin poorien lyhyyden kanssa, ja sitten tuo sivuakseli oli aivan liian pitkä, ja olikohan laakeroinnissa muutakin hankaluuksia? |
Lainaus:
tuo hammaskytkimen laatikon puoleinen sisempi palikka on kiinni pääakselissa. Tarkistan kun käyn varastolla ensi viikolla. tuohon ulosoton ja jakikseen tulevaan kytkinkappaleen väliin tulee neulalaakeri irtorullilla, ja niitä rullia osa hukassa (näkyy jossain kuvassa lattialla) Kardaani ei ole suoraan hj:n kardaani, mutta minulla on noin 30cm pitkä kardaani tuohon ulosottoon. pistän sulle yv:nä yhteystiedot |
Ei onnistu suoraan ruuvaamalla BJ-75 laatikossakaan. Ryhmäakselia on lyhennetty ja boorit pidennetty pääakselilla. En tiedä onko näitä muutoksia tehty suomessa vai japanissa. Muistaakseni Hydorilta sai varaosia tohon ulosottoon, toyotan varaosaluettelo ei tota ulosottoa tuntenut.
|
Autojen muutostyöt on varmaan suoritettu Suomessa Hydorilla.
Olisko vakio BJ75 Pick-Up maksanut vajaa 100 000mk 80-luvulla. Muutospaketti kompressoriautoksi n. tuplasi hinnan? Kaikki muutoskatsatettiin Auton alustalle rakennetuksi työkoneeksi? (Silloin ei tarvinnut olla kuorma-autosta tehty..) Verovapaus, polttoöljykäyttö. |
Lainaus:
|
Mul olis kans tossa 45:ssa joutavana tommonen ulosotto, tarvis varmaan vaan luukun siihen akselin päälle sit jostain hommata, vai oliks näissä joku ero jakiksessakin??
|
Muistelisin jossain BJ-42/75/HJ-60/61 teknisissä tiedoissa lukeneeni, että jakolaatikon kylkeen tulevan ulosoton hyödynnettävissä oleva teho olisi 16 kW luokkaa.
|
Lainaus:
Tiedoksi muuten kun kysyin PZJiin uutta vinssinkardaania laakerivikaisen tilalle niin hinta oli jotain 2400 € luokkaa. Ei tosin ole enää saatavana. Tässähän laakereita ei ole tarkoitettu irrotettavaksi, ristikot taitaa kyllä pystyä vaihtamaan. |
Pystyy laakeritkin. Avaa se pieni pultti sieltä ristikon haarukan sisäpuolelta, niin se kardaani purkautuu boorista irti ja se tukilaakeri tulee pois välistä. Sitten lukkorengas pois, niin se laakeri tulee pois sen valurautakorvakon sisältä.
|
Sivu luotu: 06:45 (GMT +2). |