Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ(40?) kierroslukumittari (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85150)

teg 08.06.2011 07:54

BJ(40?) kierroslukumittari
 
Minulla on veneeseen tuupattu B moottori ja olisi tarve saada kierroslukumittari toimimaan. Mittari löytyy ja yritin kytkeä sen laturiin. Laturista löytyi skoopilla tähtipiste jossa näky tyhjäkäynnillä n. 450Hz ja nätisti taajuus nousi kierrosten mukana. Jostain syystä tämä ei kuitenkaan kelvannut rundarille. Kierroslukumittari kyllä näytti kierroksia kun pyöritin moottoria startilla stoppari päällä.

Kysymys kuuluukin, että miten tuossa moottorissa on alunperin mitattu kierrosluku tai miten muut ovat sen tehneet? Laturina on siis versio jossa latausrele on erillinen. Laturissa on pistoke jossa on 4 nastaa (joista tosin vain 3 käytössä minulla).

Bj Andy 08.06.2011 11:44

Moro.

Meikäläinen haki biltemasta sen 12 voltin mittarin jonka kytkin laturin yhteen vaiheeseen eli muistaakseni ennen diodia, siten että valolle tulee virta alentimen kautta, ja se signaali siten että kytkin kaksi jotain pientä samaa vastusta sarjaan maihin ja niiden keskeltä se signaali sisään mittarille.

Olikohan tarpeeksi epäselvä vastaus???

Toimi ennen pientä tulipaloa juuri niin hyvin kuin tollanen kinuski mittari nyt ylipäätään toimii.

Ohje siihen laturin kytkentään löytyi jostain netistä. Kannattaa etsiä se käsiin.

teg 09.06.2011 21:24

Syöttöpumpun päästä sai vaihtosähköä, tyhjäkäynnillä n. 43Hz ja kierroksilla suurempia lukemia. Valitettavasti se ei riittänyt rundarille. Aloinpa sitten purkamaan laturia, mutta eipä siivapyörän alta irronnutkaan laakeria pitävä mutteri, joten en saanut diodeja tai käämin päitä esille.. prkl..

Bj Andy 09.06.2011 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja teg (Viesti 774302)
Syöttöpumpun päästä sai vaihtosähköä, tyhjäkäynnillä n. 43Hz ja kierroksilla suurempia lukemia. Valitettavasti se ei riittänyt rundarille. Aloinpa sitten purkamaan laturia, mutta eipä siivapyörän alta irronnutkaan laakeria pitävä mutteri, joten en saanut diodeja tai käämin päitä esille.. prkl..

Siis mistä ????

Laturi purkeutuu niistä neljästä kuoren pultista, ja siellä perässä on sitten ne hiilien ym. ruuvit, jos en väärin muista. Eli sitä hihnapyörää ei tarvi irroittaa... Muistaakseni...

Kuoren pultit auki . Ja kenttäkäämi jää silloin siihen peräkappaleeseen eli siihen joka jää käteen, kiinni.Eli se lamellimurikka joka on niiden kahden valuosan välissä. Eli sen pitää irrota siitä osasta jossa on se hihnapyörä ja roottori.

Vai mitä hä...


Sivu luotu: 05:55 (GMT +2).