Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   miksi maasturia pitää korottaa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85020)

Technophobia 04.06.2011 12:39

miksi maasturia pitää korottaa?
 
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat? kun tekee isoon lodjuun korin korotuksen tai soan niin autosta tulee kiikkukeinu ja oikea maavara ei nouse yhtään kun aksilat on samalla korkeudella

t.haapala 04.06.2011 13:15

No jos tekee SOA:n ni kyllähän siin tulee enemmän tilaa akselin alle ku pakat ja lautaset siirtyy yläpuolel.
Ja riiput nousee kans ylemmäks.
Siin on jo monta kohtaa mitkä ei oo enää ensmäitteks ottamas kantoihin ja kiviin kiinni.
Ja kaiken lisäks ei tuu nii helvetin ruman näkönen ku ei tartte laikkaa näyttää kaariin :D

Viipo 04.06.2011 17:37

Pitkä maastobussi, esim HJ tarttee vähä korotusta, ettei maha ja puskurit kynnä joka ojassa tai nypyssä.

Totta on, ettei autosta kannata tehdä korkeaa kaatumaherkkyyden vuoksi, mutta pikku korotuksesta saa noitakin etuja kuin sen, ettei tartte niin paljon leikata lokareita.

Jeeper 04.06.2011 18:14

Mitä nyt seurannut autonrakennusjuttuja tuolta "ison veden takaa", Niin tyylisuunta on että isot renkaat alle mahdollisimman pienellä korotuksella.

Mopar jopa teki yhden oman versionsa 40" renkailla ja vakiokorotuksella, Eli: Lower Forty

http://www.rockcrawler.com/features/...ep_lower40.asp

http://www.seriouswheels.com/pics-20...t-1024x768.jpg

ugly_hj 04.06.2011 18:41

Hieno auto, mutta oiskohan pitänyt laittaa hieman kestävemmät akselit noille renkaille.

Viipo 04.06.2011 18:42

No, kyllähän tietty 39,5" bokkerit menee ainakin vakiopatrolliin korottamatta

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81631

Arska-tehtaalta 04.06.2011 18:53

Samannäkönen ongelma ku miullakin, eli auto on leveempi ku kärry...

Timo_L 04.06.2011 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 773002)
Hieno auto, mutta oiskohan pitänyt laittaa hieman kestävemmät akselit noille renkaille.

Eikös tossa ollut Dana 60 edessä ja takana? :confused: Tietysti voisi sinne sitäkin kestävämmät laittaa, mutta johan se tollakin :D


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Technophobia (Viesti 772937)
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat? kun tekee isoon lodjuun korin korotuksen tai soan niin autosta tulee kiikkukeinu ja oikea maavara ei nouse yhtään kun aksilat on samalla korkeudella

Kyllä se oikea maavara kasvaa, koska kuten jo todettua niin mahan alta esim. kynnysten ylityksessä renkaat kyllä auttaa, muttei välttämättä tarpeeksi joten vähän tarttee yleensä hiissata runkoa ylöspäin jo senkin takia. Varsinkin jos ajaa pienillä pyörillä.

Liikaa ei kannata korottaa, ja jos minulta kysytään niin hyvä tyyli on pitää mahdollisimman matalana isoilla renkailla. Mutta pitää muistaa, että sisäänjoustoa TÄYTYY olla jos haluaa ettei paikat irtoa hampaista, ja ettei koko ajan ole rajoitinkumien varassa - ja että ylipäänsä alusta elää riittävästi. Jos metsäautosta puhutaan jolla on tarkoitus välillä ajaa vähän lujempaakin kuin mummo potkukelkkailee pyhäkirkkoon, niin tuollaiset 15 cm olisi vähintään hyvä olla sisään- ja ulosjoustoa. Tätä on aika harvassa vakiomaasturin alustassa tarjolla.

BryGgi 04.06.2011 19:37

TÄH!! korottaako joku muka maasturiansa? en usko. mutta tosin nykyään on nuo kauppojen korokkeet nin korkeet että hiukan korotettava että ei pohja ryyki niissä heti kiinni

ugly_hj 04.06.2011 20:17

No ku siellä esittelyssä sanotaan näin "Mopar supplied Dana 44 front axles and Dana 60 rear axles equipped with 5:38 gears and Dynatrac prepared ARB air lockers to handle the vehicle’s massive tires."

Heikki L 04.06.2011 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 773004)
No, kyllähän tietty 39,5" bokkerit menee ainakin vakiopatrolliin korottamatta

Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

pee 04.06.2011 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 773083)
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?


rajusti OT, mutta: meitin Paavolla saa nyhtää 2100 kg jarrullista, eli aika kevyt Pate ... ;) aj eihän se ole muuta kuin ylikuormaa, ei edes sakotettavaa, toisin kuin kännykkä kädessä ajelu

sisua45 04.06.2011 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 773083)
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

320 CDI 4matic, kai sellanenkin malli on?

Edit; eipä siinäkään painot riitä...

-MaTTi- 05.06.2011 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Technophobia (Viesti 772937)
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat?

Helmapeltejä? Tarkotat vissiin lokasuojien aukkoja?
Sen verran pitää korottaa ettei renkaat ryystä joka puolelle kiinni, muuten sais tehdä pyöränkotelot ja etulattiat uusiks, takaa ehkä vielä takaovista siivut pois. Ei kovin helppo tapa.

Toisekseen korotusvietereillä saa yleensä jousitukseen lisää joustoa molempiin suuntiin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 773012)
Samannäkönen ongelma ku miullakin, eli auto on leveempi ku kärry...

Eihä oo, leveempi ku lava, muttei kärryn ulkomittoja leveempi. ;)

KAS 05.06.2011 10:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 773083)
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

Tuolla on taulukko, päivitys näky olevan 30.6.2003 viimex.

E mersu 1900 kg.

-MaTTi- 05.06.2011 11:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KAS (Viesti 773172)
http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

Tuolla on taulukko, päivitys näky olevan 30.6.2003 viimex.

E mersu 1900 kg.

Aivan hatusta temmottu taulukko! Ja kyllä takapotku-väyryseen 2100 kg koukkupainokin on olemassa.

AtteL 05.06.2011 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 773180)
Aivan hatusta temmottu taulukko! Ja kyllä takapotku-väyryseen 2100 kg koukkupainokin on olemassa.


Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

-MaTTi- 05.06.2011 12:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 773198)
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

Joo, ei ookkaan laillista, varmasti on painot yli vaikka miten päin laskis. Se nyt taitaa olla selvä asia kaikille.
Eikä taida 39.5" kumeilla olevalle Patukalle 2100 kg, riittää, varmaan 2300 kg lähempänä vaikka onkin kevennetty etuloksut poistamalla. Ja tollain kärry painaa sen n. 400-450 kg tyhjänä, eli Paavon koukussa on n. 2700 kg = aika paljo liikaa. Mut eipä tässä poliiseja olla.

Jarcca 05.06.2011 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 773198)
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 773202)
Joo, ei ookkaan laillista, varmasti on painot yli vaikka miten päin laskis. Se nyt taitaa olla selvä asia kaikille.
Eikä taida 39.5" kumeilla olevalle Patukalle 2100 kg, riittää, varmaan 2300 kg lähempänä vaikka onkin kevennetty etuloksut poistamalla. Ja tollain kärry painaa sen n. 400-450 kg tyhjänä, eli Paavon koukussa on n. 2700 kg = aika paljo liikaa. Mut eipä tässä poliiseja olla.

OT Aina ei tiedä kuka kellekkin palkan maksaa.:)

Viipo 05.06.2011 15:12

Kummallapa vetäisitte ite mieluummin tuommosta kärriä, 300tdt mersulla vai vakio LJ:llä (3500kg koukku, auton massa 1800kg)?

ImacInnes 05.06.2011 20:53

Takasin asiaan!
 
Tehän nyt rupesitte kärreistä ja vetokyvyistä kinaamaan!!

Korotusta vai ei oli kysymys..

Eipähän täällä Suomessa enään tarvikkaan korottaa kilpipelejä kun pitää olla kaikki palikat niin hyväksyttyä että?

JEgoNEERiä olen korottanut 3,5" ja avartanut pyöränaukkoja riittävästi jotta 37" Boggerit mahtuu esteettä pyörimään. Painopiste on vielä aika alhaalla eikä näytä siltä jotta heti kaattu jos vähän on rinne vino.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61699

t. Ismo Ämmä

yypy 05.06.2011 22:59

Saatta olla jo mainittu tässä topicissa, mutta joustovarathan jää helposti todella vähäisiksi korottamatta. Ei siinä poppakonstit auta, kun rengas ottaa pyöräkoteloihin kiinni.

Timo_L 05.06.2011 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja yypy (Viesti 773405)
Saatta olla jo mainittu tässä topicissa, mutta joustovarathan jää helposti todella vähäisiksi korottamatta. Ei siinä poppakonstit auta, kun rengas ottaa pyöräkoteloihin kiinni.

Juu, kyllä asiasta tuli mainittua. Mutta pyöräkoteloitahan saa suurennettua, ainakin tiettyyn rajaan asti :D silloin ei ole ongelmaa sisäänjoutossakaan vaikkei korotusta paljon ole.

kawatus 06.06.2011 22:12

autohan näyttää tältä jos ei ole korotettu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81565
Siinähän ei montaa senttiä ole "maasturissa" renkaan ja kaaren välissä ja renkaatkaan ei ole mitkään suuret.
Itse korotin autoa siksi että ei aina raapis suojiin rattaat ja joka irto keppi olisi pökkäämässä katalysaattoriin lommoa tai kihnuttas kardaanin välissä. Tämä siis ihan jo tämmöselle autolle jolla ajellaan teitä ja tienpaikkoja eikä metsissä.

veijon-esso 07.06.2011 09:20

Sehän riippuu kans ihan mikä auto on kyseessä että minkäverran tarvii korottaa vai tarviiko ollenkaan. Mä madalsin omaa maasturia kun se mulle tuli (edelliset omistajat oli siis korotellu sitä). Varmaan 80-100mm lähti veke jousituksen korotusta takapäästä, edestä ehkä 50-60mm. Ja toimii varmasti paremmin kuin korotettuna.


Sivu luotu: 14:14 (GMT +2).