![]() |
miksi maasturia pitää korottaa?
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat? kun tekee isoon lodjuun korin korotuksen tai soan niin autosta tulee kiikkukeinu ja oikea maavara ei nouse yhtään kun aksilat on samalla korkeudella
|
No jos tekee SOA:n ni kyllähän siin tulee enemmän tilaa akselin alle ku pakat ja lautaset siirtyy yläpuolel.
Ja riiput nousee kans ylemmäks. Siin on jo monta kohtaa mitkä ei oo enää ensmäitteks ottamas kantoihin ja kiviin kiinni. Ja kaiken lisäks ei tuu nii helvetin ruman näkönen ku ei tartte laikkaa näyttää kaariin :D |
Pitkä maastobussi, esim HJ tarttee vähä korotusta, ettei maha ja puskurit kynnä joka ojassa tai nypyssä.
Totta on, ettei autosta kannata tehdä korkeaa kaatumaherkkyyden vuoksi, mutta pikku korotuksesta saa noitakin etuja kuin sen, ettei tartte niin paljon leikata lokareita. |
Mitä nyt seurannut autonrakennusjuttuja tuolta "ison veden takaa", Niin tyylisuunta on että isot renkaat alle mahdollisimman pienellä korotuksella.
Mopar jopa teki yhden oman versionsa 40" renkailla ja vakiokorotuksella, Eli: Lower Forty http://www.rockcrawler.com/features/...ep_lower40.asp http://www.seriouswheels.com/pics-20...t-1024x768.jpg |
Hieno auto, mutta oiskohan pitänyt laittaa hieman kestävemmät akselit noille renkaille.
|
No, kyllähän tietty 39,5" bokkerit menee ainakin vakiopatrolliin korottamatta
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81631 |
Samannäkönen ongelma ku miullakin, eli auto on leveempi ku kärry...
|
Lainaus:
Lainaus:
Liikaa ei kannata korottaa, ja jos minulta kysytään niin hyvä tyyli on pitää mahdollisimman matalana isoilla renkailla. Mutta pitää muistaa, että sisäänjoustoa TÄYTYY olla jos haluaa ettei paikat irtoa hampaista, ja ettei koko ajan ole rajoitinkumien varassa - ja että ylipäänsä alusta elää riittävästi. Jos metsäautosta puhutaan jolla on tarkoitus välillä ajaa vähän lujempaakin kuin mummo potkukelkkailee pyhäkirkkoon, niin tuollaiset 15 cm olisi vähintään hyvä olla sisään- ja ulosjoustoa. Tätä on aika harvassa vakiomaasturin alustassa tarjolla. |
TÄH!! korottaako joku muka maasturiansa? en usko. mutta tosin nykyään on nuo kauppojen korokkeet nin korkeet että hiukan korotettava että ei pohja ryyki niissä heti kiinni
|
No ku siellä esittelyssä sanotaan näin "Mopar supplied Dana 44 front axles and Dana 60 rear axles equipped with 5:38 gears and Dynatrac prepared ARB air lockers to handle the vehicle’s massive tires."
|
Lainaus:
|
Lainaus:
rajusti OT, mutta: meitin Paavolla saa nyhtää 2100 kg jarrullista, eli aika kevyt Pate ... ;) aj eihän se ole muuta kuin ylikuormaa, ei edes sakotettavaa, toisin kuin kännykkä kädessä ajelu |
Lainaus:
Edit; eipä siinäkään painot riitä... |
Lainaus:
Sen verran pitää korottaa ettei renkaat ryystä joka puolelle kiinni, muuten sais tehdä pyöränkotelot ja etulattiat uusiks, takaa ehkä vielä takaovista siivut pois. Ei kovin helppo tapa. Toisekseen korotusvietereillä saa yleensä jousitukseen lisää joustoa molempiin suuntiin. Lainaus:
|
Lainaus:
Tuolla on taulukko, päivitys näky olevan 30.6.2003 viimex. E mersu 1900 kg. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa. |
Lainaus:
Eikä taida 39.5" kumeilla olevalle Patukalle 2100 kg, riittää, varmaan 2300 kg lähempänä vaikka onkin kevennetty etuloksut poistamalla. Ja tollain kärry painaa sen n. 400-450 kg tyhjänä, eli Paavon koukussa on n. 2700 kg = aika paljo liikaa. Mut eipä tässä poliiseja olla. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Kummallapa vetäisitte ite mieluummin tuommosta kärriä, 300tdt mersulla vai vakio LJ:llä (3500kg koukku, auton massa 1800kg)?
|
Takasin asiaan!
Tehän nyt rupesitte kärreistä ja vetokyvyistä kinaamaan!!
Korotusta vai ei oli kysymys.. Eipähän täällä Suomessa enään tarvikkaan korottaa kilpipelejä kun pitää olla kaikki palikat niin hyväksyttyä että? JEgoNEERiä olen korottanut 3,5" ja avartanut pyöränaukkoja riittävästi jotta 37" Boggerit mahtuu esteettä pyörimään. Painopiste on vielä aika alhaalla eikä näytä siltä jotta heti kaattu jos vähän on rinne vino. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61699 t. Ismo Ämmä |
Saatta olla jo mainittu tässä topicissa, mutta joustovarathan jää helposti todella vähäisiksi korottamatta. Ei siinä poppakonstit auta, kun rengas ottaa pyöräkoteloihin kiinni.
|
Lainaus:
|
autohan näyttää tältä jos ei ole korotettu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81565
Siinähän ei montaa senttiä ole "maasturissa" renkaan ja kaaren välissä ja renkaatkaan ei ole mitkään suuret. Itse korotin autoa siksi että ei aina raapis suojiin rattaat ja joka irto keppi olisi pökkäämässä katalysaattoriin lommoa tai kihnuttas kardaanin välissä. Tämä siis ihan jo tämmöselle autolle jolla ajellaan teitä ja tienpaikkoja eikä metsissä. |
Sehän riippuu kans ihan mikä auto on kyseessä että minkäverran tarvii korottaa vai tarviiko ollenkaan. Mä madalsin omaa maasturia kun se mulle tuli (edelliset omistajat oli siis korotellu sitä). Varmaan 80-100mm lähti veke jousituksen korotusta takapäästä, edestä ehkä 50-60mm. Ja toimii varmasti paremmin kuin korotettuna.
|
Sivu luotu: 14:14 (GMT +2). |