Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Pikaprojekti - Runkkupallero (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84913)

FunJam 31.05.2011 23:06

Pikaprojekti - Runkkupallero
 
3 Liiteet
Tollanen pajatso eksyi pihaan.
Hieman tutkimustyötä oli tehty etukäteen, mutta pääosin laitos oli aamulla perus pakupallero. 15 tuntia myöhemmin on jo tilanne ehtinyt hieman elämään ja autosta on riisuttu vähän turhaa osaa ja tinattu helmapalkit. Vielä takalukko jumiin, vähän suojarautaa ja vinssi keilalle, niin ollaan taisteluvalmiudessa..

FunJam 31.05.2011 23:07

4 Liiteet
Ja tässä tilanne illalla

jep 31.05.2011 23:18

On muutes sen näköset renkaat, että niiden edellinen omistaja oli varmaa uskomattoman komea herrasmies... :cool:

Tuleekos tohonkin volvo-tyyliset kipinäakut ja repeytyvät "vinssipuskurit"?

FunJam 01.06.2011 12:21

Joo, kyllä renkaat ulkonäöllisesti muistuttavat edellistä omistajaansa.. Ei ku..

Mutään ihmeellistähän ei ole tarkoitus tehdä vaan tuollainen yhden safarin budjetti-härveli, johan saan harjoitella ja visioida ilman sen suurempia paineita.

Offipiru 01.06.2011 16:09

Kait sää sitte kempitit taka-akselin ettei rupee ekakerralla jo vituttaa :D

hutikka 01.06.2011 19:00

Asiallista,minkä korkuset pyörät laitoit?Paljonko meni olutta projektissa?Lisää tarinaa&kuvia aiheesta! :D:D

FunJam 01.06.2011 21:07

Kiristelemällä ajattelin ensin yrittää, en tosin vielä ole sen enempää ehtinyt perehtymään palleron perän sielunelämään. Renkaan on 37" Pittbullit, välitykset on varmaan riittävän pitkät, mutta ei tällä ole hiljaa tarkoitus ajella.
Kaljaa ei poikkeuksellisesti mennyt yhtään, en malttanut lähteä kauppaan ja varaston kanssa oli käynyt amatöörimäinen moka..

Eipä tuosta paljoa tarinaa aikaiseksi saa.

Pulttipyssyllä luukut vesieläimille, plasmalla katto irti, jauhesammuttimella sammuteltiin välillä suurimmat liekit kun ei enää paineilmalla sammunut, etuloksut pois, sisäloksuun jalkatilan kohdalle isolekaa, takakaariin rälläkällä viisteet, lekaa, rungosta päät plasmalla poikki niin että puskurit tippui. Eteen runkon tynkiin 10 mm levyn pätkä voimaliimalla kiinni ja vinssipeti siihen

Suurin aika meni noihin palkkihelmoihin, kun halusin kokeilla visioita käytännössä.

Kuvat on toisella koneella, koitan laittaa jossain välissä.

Tosta perän jumittamisesta voi laittaa vinkkiä. Toyotan huumelukon kirraamisesta mulla joku ohje onkin, mutta en tiedä onko toi samanlainen.
Jos ei muu onnistu niin sitten voimavirtapikaliimaa kehiin.

Nuhapumppu 01.06.2011 21:13

Pitäis olla samantyyppinen kitkalukko takana kuin toyossa. Kuulema lisäämällä 0,75mm pellistä yhden laikan lisää sinne kitka pakettiin saa perästä liki 100%,tätä vois joku viisaampi valottaa että kuinka tehdään.

pecu 01.06.2011 21:57

jos ei ole yhtään alkuperäistä kitkalevyä rikki niin varmaan 2x0,75 lisälevyä riittää.mut eikait sillä niin väliä ole, laitat vaan niin paljon niitä lisälevyjä että juuri ja juuri saat sen paketin takasin kasaan niin saattaa jonku aikaa pysyäkki lukossa!

Offipiru 01.06.2011 23:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 772244)
Pitäis olla samantyyppinen kitkalukko takana kuin toyossa. Kuulema lisäämällä 0,75mm pellistä yhden laikan lisää sinne kitka pakettiin saa perästä liki 100%,tätä vois joku viisaampi valottaa että kuinka tehdään.

Se on liki 100rosenttia vaan sen yhen kerran ja sitte keljuttaa kun ei pidä, tällasessa rojektissa kyllä "kareksen pulteilla" kasattu lukko on omiaan, ei tarvii kahta kertaa avata ku kerran hitssaa kunnolla ;)

FunJam 02.06.2011 00:32

3 Liiteet
Tuossa hieman kuvatusta siitä miten noi helmat on toteutettu.
Tuolla tavalla pelti on aiha helppo tinata putken kylkeen kiinni, eikä pellin reunan tarvitse olla millilleen suora ja paketista tulee melko kestävä ja matala.

Alunperin suunnittelin tuollaista laitokseen, jossa palkkirakennelma lähtisi huomattavasti keskemmältä ja nousisi huomattavasti ylemmäs, mutta en tässä jaksanut alkaa muuttelemaan korin kannakkeita/ovi aukkoja.

Eli tää oli tällanen testikappale aika näyttää kestääkö.

Edit: Niin ja noi L mallisten rautojen päät on jätetty pitkiksi ja lopuksi nuijittu lekalla ylös.

Nuhapumppu 02.06.2011 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offipiru (Viesti 772289)
Se on liki 100rosenttia vaan sen yhen kerran ja sitte keljuttaa kun ei pidä, tällasessa rojektissa kyllä "kareksen pulteilla" kasattu lukko on omiaan, ei tarvii kahta kertaa avata ku kerran hitssaa kunnolla ;)

Tämä on kyllä tosi myöskin,muistelisin että tältä foorumilta tuon ohjeen luin ja siinäkin oli heti perään mainittu että kun kerran lipsahtaa niin silloin se lipsuu aina. Varmaan tuollaiseen metsäautoon se kempin yleisliima on paras vaihtoehto.

sisua45 02.06.2011 21:50

Kallistuksen vakaimet on varmaan siivottu jo pois molemmista päistä. Polttoainetankki, ja pakoputken loppu osa kannattaa poistaa myös. Ilman äänenvaimenninta voi hyvin ajaa, ahdin vaimentaa melko hyvin. Sen jälkeen alustassa ei ole mitään törröttämässä, saa vapaasti kolistella kivillä.

Takarungosta voi ottaa 10 cm pois, auttaa vähän pitkän perän kanssa. Itse ajattelin omasta siirtää takimmaista rungon poikkitukea eteenpäin, ja katkaista runko heti jousien takaa. Kai se kori mukana tulee ilman viimeisiä korvakkeita. :D

Mulla on koskematon takalukko pitänyt melko hyvin, niin en ole raaskinut kempittää sitä.

FunJam 03.06.2011 00:48

Vakaimet on poistettu, pakoputken loppu on poistettu,takarunko on katkaistu sen poikkiputken jälkeen, tankkia en alkanut siirtelemään tämän projektin puitteissa, kaikkea ei kerkee, kun aikaa on aika rajallisesti. Voi se vähän kiinni raapia, mutta koitetaan varoa, ettei reikää sentään tule :rolleyes:

Perän kaivoin tänään pöydälle ja renkaalta toiselle menevälle jarruputkelle käyn turailemassa korvaajan huomenna. Kemppi perään päädyin koska perä alkaa olla aika kevyt, eli kokolukon kanssakin kai pystyy elämään ja toisaalta kun ton 37" pitpullin saa johonkin hyvin jumiin, niin voi kitka huutaa hoosiannaa (ja nyt menee sitten kai vetarit..) Ja en ole tollasta vielä mihinkään laitokseen tehnyt, niin sitäkin pitää kokeilla.

FunJam 03.06.2011 23:07

3 Liiteet
Siinä kikkara pöydällä.
Tuo lienee kelvollinen tapa toteuttaa Kemppilukko?
Muistin käyttää nimenomaan Kemppiä, tämä ei siis ole mikään halpa kopio, kuten Walliuslukko tai Esablukko :p

Noihin kuvassa näkyviin kohtiin siis napautin pisteet ja kun en paremmin tiennyt niin virtaa laitoin tietysti täysille :o
Sitten kansi päälle (piti muuten hetken odottaa lämmön tasaantumista, ennenkuin sopi) ja ympäri ja sama toiselle puolelle. On siis yhteensä 16 pisteellä nipussa tuo paketti, eli litkaa on lisätty huomattavasti..

FunJam 05.06.2011 23:39

5 Liiteet
Huomasinpa nyt kun perä on ylhäällä, että aika törkeen alas tulee tuo vinssi..
Sille väkästelin uuden pedin ja vähän hahmottelin kaaria siinä samalla.
Kohtauskulmakin parani samalla pari piirua.

FunJam 05.06.2011 23:51

4 Liiteet
Perä tuli niputettua. Siitäkin vielä muutama kuvatus, jos vaikka joku muukin aloittelija innostuisi moiseen projektin aloittamaan. Päättelin, että levyt on helpompi saada takaisin sisään, kun niputtaa ne tasauspyörästön päälle ja tiputtaa kopan sen päälle ja ohjailee sitten koloista kitkalevyjen nastat uriinsa. Sitten vaan kääntää kasan ympäri ja tipauttelee toisen puolen kitkalevyt paikoilleen ja kannen päälle.

Jare 06.06.2011 16:09

Tulee niin Pussy Wagon mieleen, ku näitä kuvia katselee:D:D

Mä jätin noi kitkalevyt sieltä murikan sisältä kokonaan pois, ku eihän se niitä enään tarvii, ku on kemppi.

sisua45 06.06.2011 16:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FunJam (Viesti 773419)
Huomasinpa nyt kun perä on ylhäällä, että aika törkeen alas tulee tuo vinssi..

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21990

Minä sepitin pedin ihan suoraan runkopalkkien päälle. Puskurin kiinnitys "kävyt" vaan leikkasin pois.

FunJam 06.06.2011 19:54

Mulla oli ensin peti palkkien ALLA... Sitten totesin, että jos vinssi (supervinturan Husky) maksaa oheislaitteineen X kertaa auton arvo, niin ei viitsi sitä heti ekaan kuraläpeen tunkea. Nyt peti on korkeuden puolesta sen syylärin edessä olevan palkin yläreunan tasolla. Tää kun on niin matala, ettei sitä ihan äkkiä nurinkaan saa vinssattua vaikka vinssi olisikin vähän korkeammalla.. Eihän... :o

Noista kitkalevyistä sen verran, että ne tosiaan olisi kai voinut jättää pois ja mietinkin sitä, mutta toisaalta halusin kasata perän levyjen kanssa ihan harjoituksen vuoksi, jos joskus vaikka tulee kiristeltyä levyjen kanssa tuollainen.

Hämmästyttävää, että kesälomallakin työt haittaavat harrastuksia. Ei niinkään päivätyöt, mutta lupauduin kiireavuksi Faijapuolen firmaan, eli putkimiehenä ollaan taas.. :eek:
Pari täyttä päivää on tuon rotiskon kanssa tehokasta työaikaa päästy turailemaan ja perjantaina pitäisi lähteä safaroimaan. Huomisen lupasin olla vielä töissä ja sitten taas tehokkaasti pajoittamaan.

BJ-40/76 07.06.2011 11:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 773559)
Tulee niin Pussy Wagon mieleen, ku näitä kuvia katselee:D:D

Mä jätin noi kitkalevyt sieltä murikan sisältä kokonaan pois, ku eihän se niitä enään tarvii, ku on kemppi.

Paremmin taitaa kestää noiden kitkalevyjen kanssa, sillä jos nuo levyt puuttuu,
niin silloinhan siellä on enempi välystä?

joku vois hioa noiden ristitappien ja "lukkomaljojen" välisiä loivemmaksi, sais tuota lukitusta tehokkaammaksi, mutta tuohan ei auta noiden levyjen tuhoutumiseen suditettaessa toispuoleisesti

Jare 07.06.2011 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 773743)
Paremmin taitaa kestää noiden kitkalevyjen kanssa, sillä jos nuo levyt puuttuu,
niin silloinhan siellä on enempi välystä?

joku vois hioa noiden ristitappien ja "lukkomaljojen" välisiä loivemmaksi, sais tuota lukitusta tehokkaammaksi, mutta tuohan ei auta noiden levyjen tuhoutumiseen suditettaessa toispuoleisesti

Aika sikaa tuntu kestävän ilman levyjäkin:D:D:D En kyl nyt musita, että teinkö sinne jotkuu pulikat millä pääsi välyksistä eroon, mut jokatapauksessa, yllättävän kovaa käyttöä tuollaiset Pajeron osat kestää:p

FunJam 09.06.2011 09:41

5 Liiteet
Eilen oli taas turailupäivä.
Metallia lisättiin ja poisteltiin. Jonkin näköiset kaaret turailin, kun ei tuo alkuperäinen kori enää kovin jäykkä ole. Etuloksut tuli mallia helppo, eli pelti heppiin, plasmalla kaarta myöden pois ja kaareen kiinni. Kestää nostaa liftillä. Jonkun verran noi plasman jäämät ja esiruostutettu pelti nostivat vaikeustasoa hitsaamiseen :o
Perämurikan tungin paikalleen ja vinssikin on jo hakenut paikkansa.

Edit:typoja

FunJam 09.06.2011 09:57

5 Liiteet
Takaa poistin vähän ylimääräistä peltiä ja tinasin putken lavan reunaa vahvistamaan ja matkustajien suojaksi. Vinssin sovitus oli hieman tiukka, kun vinssi oli KooPeellä hoidettavana kun tuota paikkaa väsäiltiin. Mahtuu kun otin kaukosäädön töpselistä korkin pois ja laitoin jeesusteippiä tilalle.
Takaovien aukkoon leikkelin tuollaiset pellit kun halusin harjoitella pahvimallin käyttöä. Eli pahvi oviaukon taakse, spraymaalilla reunat ja niitä pitkin leikkelin mallin jonka piirtelin pellille ja leikkelin plasmalla ja heppailin kiinni. Pysyypähän tyhjät kaljatölkit lavalla (jostain syystä jalkamiehet on safarilla paiskoneet kaljatölkit mun lavalle. Parempi niin, ettei jää metsään) .
Alkaa jo muistuttaa maastokulkuneuvoa. Parempi niin huomenna pitäisi lähteä safaroimaan.:D

FunJam 13.06.2011 00:28

5 Liiteet
Ja näin..

Eka safari takana ja yllätti kyllä positiivisesti. Ei tarvinnut hävetä, vaikka ei ihan vakioauto safari ollutkaan.

Viimeisiä turauksia perjantai aamuna ennen lähtöä
Polttoaineletku
neljännen akun maakaapeli
vinssin narun pleissaaminen
snorkkeli loppuun
orkkis panssari, joka tuli vähän vakiota jyrkempään kulmaan, repesi kiinnikkeistään ja on kai nyt Ravijoella metri kuraa päällä
Takakaarien kuralärpäkkeet
akkujen kiinnitys
yhden akunkengän vaihto
safarivarustuksen lastaaminen

Muuta damagea panssarin lisäksi mitä ei reissun aikana saatu korjattua:
Jakiksen öljyvuoto
aurauskulmat pikkasen ketuillaani, ohjaustehostin valutti mehut pihalle
Käyntihäiriö ( putsari luultavasti vaan niin tukossa)
Lataus /lämpöongelma lopussa (lavalla huomattiin että laturin hihna oli vaan karannut)
Vaihteiston palkki rullalla
sontaa riittävästi joka paikassa
mittaristo pimeä.

Kaiken kaikkiaan oli kyllä kiva reissu!! :rolleyes:


Sivu luotu: 21:24 (GMT +2).