![]() |
Mercedes-Benz Vito 110d tyhjäkäynti huono
Täällä kun mersumiehiäkin tuntuu olevan..
Elikkäs porukoiden käyttöautona / mun mönkkärinkuljetuskapineena on vito vuodelta -97. On ajettu oikeesti alle 250tkm ja niistä lähivuosina todella pieni osuus. (Suurimpana) Ongelmana on todella surkean kuuloinen tyhjäkäynti. Kierrokset seilaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja tyypillinen dieselin raksutus ehkä tavallista terävämpää. Ja vähän kuin meinaisi savuttaakin tyhjäkäynnillä. Ajaessa ei mitään hämminkiä, voima on tallessa ja nätisti kulkee. Olisko vika suuttimissa ja saisko tuota jollain tempulla (halvalla) korjattua? Auto ei ole mitenkään muutenkaan millään tavalla helmi, joten hirveitä summia ei kiinnostaisi sijoittaa :) Moottorin malli on kait 601.970 tjsp, eli turbo on, mutta ei vielä cdi. |
oisko audiovideoo aiheesta ? tehään sille laajakaistadiagnoosi ;)
|
lieneekö tuo moottori sellainen insinöörityön taidonnäyte jollaisen näin erään viton nokalla taannoin. siinä oli kanssa vaikka minkalaista käyntihäiriötä joka johtui suuttimista, tai lähinnä koko systeemistä miten suuttimet on rakennettu kanteen kiinni. siinä pitkä suutinrunko tökättiin kannessa olevaan reikään ja kiristys hoitui yhdellä M6 tai M8 pultilla jonkinlaisen peltilirpukan avustuksella, siitä koneesta tais olla kahdesta pytystä turmeltu tuo epämääräinen kiristyssysteemi ja paineet karkaili kun suutinrunko ei pysynyt paikallan.
iho pyrki kananlihalle jo pelkästä näkemisestä saati jos joutuisi omistamaan moisen rakkineen!!! |
Lainaus:
onkohan siinä kuitenkin: - sähköinen tyhjäkäynnin korjaus / pumpun ohjaus kokonaisuudessaan / ilmamassamittari humppaaks se kylmänä vai aina ? onks savu valkosta, sinistä vai mustaa ? haiseeko kitkerältä ? onks jakop.ketjun ikä tiedossa ? onko tarjottu perinteistä 2T öljyä koskaan tankatessa ? |
Oletko kurkannut missä kunnossa on ilmansuodatin?
Lainaus:
Ei voi toimia jos toinen tärkeistä elementistä palamistapahtumaan ei ole kohdallaan. Riittävästi pölyä ja kosteutta yhtäaikaa niin suodattimen pintaan muodostuu ilmaa läpäisemätön kerros eli kosteastapölystä kuivuessan tulee kuin betonia. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Voisin jopa koittaa muistaa videoida käyntitapahtumaa kun seuraavan kerran näen potilaan.. |
Syöttöpumpussa on sähköinen tyhjäkäynnin säätö.
Sen sähkömagneetti on syöttöpumpun perässä ylhäällä. Nykäseppä johto irti niin pitäs käynnin asettua. Sitten tyhjäkäynnin säätö siitä pumpun perässä olevasta ruuvista joka on lukittu 8mm mutterilla (750-800 voisi olla sopiva) Kun säätö on tehty niin tyhjäkäynnin sähkösäädön johto takasin kiinni. |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
|
taitaapi olla tyhjäkynnön korotus ihan alipaineella, eli täysin mekaaninen pumppu
aika karkean kuuloinen käynti, heitäpä 2T öljyä puol litraa tankkauksen yhteydessä ja varmistu sen jakoketjun kunnosta... venyny ketju vie ajoitusta myöhemmäks ja lisää kalistuttamista, ite koittaisin kääntää asteen kaks aiemmalle jos ketju näyttää tuntuu vaikuttaa ok lta lähteeks se hyvin käyntiin ? eli tärähtääkö heti vai vaatiiko "pitkän pyörityksen" eli veikataan suuttimet / ketju linjalta löytyvän ratkaisun |
Lainaus:
Mitä sitä tuossa nyt tuijotin niin tyhjäkäynti aaltoilee lähes säännöllisesti, mutta ei tuo kyllä savuta. Käyntiin lähtee ilman sahaamista (jos muistaa hehkuttaa kun on tottunut cdi:n nopiampiin hehkuihin :)) Ilmanputsarin irrottaminen ei vaikuttanut käyntiin. Kansipahvi on vaihdettu joskus 100tkm sitten, turbo vaihdettu 70tkm sitten, muuten ei ole tekniikkaan kajottu. Tässähän olis hyvä kokeilla jotain fortea tms ihmelientä, vai kippaanko vaan ensin tuota 2T-öljyä? |
Oho...
Aika erikoista että tuon ikäisessä on vielä alipaineella tuo kylmätyhjäkäynnin korotus. Tuosta se kierrosten vaeltelu ei tosiaan johdu.. Huohottaako kone? Pumpun ajoituksen tarkistus vois olla listalla myös. Syöttöpumpun ajoitusmerkin pitäisi olla kampuralta katsottuna 13-15JYKK |
Kun kone käy tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäynti humpaa, niin puristappa
jokaista suihkuputkia vuorollaan sormienvälissä, "naksuttaako-" ykskään erillalailla kuin muut? jos joku naksuttaa niin siinä pytyssä paine suihkuputkessa heittelee normaalia enemmän, joka voi johtua a)suihku kusee b)takaiskuventtiili vuotaa c)suihku jumii Noihin oireisiin minä kokeilisin tuota tuhkaantumatonta 2T öljyä. Eihän tuossa pakoputkessa ole mitään suodattimia/katalysaattoreja????? Ja resepti olisi seuraava: Kuumasta koneesta sekä polttoaineen imu- että paluuletku johdetan 4 litran kannuun, jossa 1-2 litraa 2T öljyä ja 2 litraa dsl: sekoitettuna hyvin. (suodatinta ei saa ohittaa/jättää pois) Kone käyntiin ja raskaalla kaasujalalla 20-30 km, ja sitten jäähtymään tyhjäkäynnillä, ja letkut takasin alkuperäisille paikoille. Tuota herkkua saaneet nauttia mm. hdj-80 ja useat bj/hj yms perinteiset dieselit, ja jumiviin suihkuihin/takaiskuventtiileihin tehonnut hyvin. |
En oo vitossa ihan varma, yleensä nokkaketjun näkee öljyntäyttökorkista, ja pystyy nappaamaan sormilla kiinni, välystä ei juuri tarviis tuntua...
Melkosella myrkkyliemellä yllyttää Oulun mies ajamaan... Vaan voip olla hyväkin... |
Lainataas aihetta kun tosiaan ois samaa vikaa vitossa.
Eli auto 110D ,automaatti. Ominaisuutena abaut 650 rpm tyhjäkäynti ja aivan saatanan laiska. Vanha mannelavetti tomaatin kanssa tuntuu raketilta ton vituran vieressä.On kokeiltu kaikki normit poppakonstit(fortet,2t,manaus,ym..)eipä apuja. Onko tuo tyhjäkäynnin kalvo samalla ahtokalvo,eli vaihtaako ylipaineella lisää soppaa ja alipaineella lisää tyhjäkäyntiä. Siis kun muuten ei noitten kalvojen määrä riitä pumpussa. Ennakoista ei hajua ja ketjukin on varmaan ku pakasta nykästy täähän on vasta sisään ajettu 360th.Käyntiin lähtee ku palmun alta. Kommenttia arvon raati. |
Sivu luotu: 18:49 (GMT +2). |