Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron vetelyt (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84474)

pro-V 19.05.2011 19:21

Pajeron vetelyt
 
Ongelmana on Pajeron (vm-89, pitkä) vetely kaasua painaessa/ höllätessä. Kaasua painaessa, vaikka vain siistimminkin, vetää auto vasemmalle. Vastaavasti kun vetoa hellittää, auto alkaa kaartaa oikealle (vetää aavistuksen oikealle tasakaasulla ajaessakin). Jos vetoa lisää/ vapauttaa nopeasti, auto kiemurtelee kun jänis ajovaloissa.. Tapahtuu yhtälailla takaveto kuin neliveto päälläkin, liukkaalla tai pitävällä pinnalla. Ilmiö on sama, vaikka on kokeiltu kolmea eri rengassarjaa, rengaspaineet ok yms. Silmämääräisesti ja osin kokeillenkin, kaikki näyttäis olevan paikallaan/ kireällä jousissa, taka-akselistossa, kallistuksenvakaajassa jne. Katsastuksessakaan ei löytynyt mitään tähän liittyvää. Missä vika, kellään ideoita? Pyöränkulmat päin pyllyä, tekiskö tollasta? Alustasta tai voimansiirrosta ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Anyone..?

Janex 19.05.2011 20:09

Ylätukivarren kiinnityspultti tai jakiksen kannatinkumi.
 
Eli itellä löyty vika samaan ongelmaan oikean puolen ylätukivarren kiinnityksestä... oli taempi pultti jostain syystä löystynyt. Pultit on siinä etuiskarin yläkiinnityksen takana. Katastuksen puistelukoneella tuota ei löytyny. Joskus veteli kun oli kulunu se vaihteistojen kierronestokumi siitä jakiksen ja vasemman puolen runkopalkin välistä.

jyrden 20.05.2011 13:23

Niin, tai voihan siit olla se puslakin mennyt väljäksi... Itellä oli pusla väljiintynyt. Eli yltätukivarrrenpuslasta on kyse. Oman kyllä näki katsastuksessa, kun keulaa hieman kohotti ja renkaast väänteli/käänteli käsin.

pajerotdic 20.05.2011 15:10

Mulla kans vetää vasemmalle. mutta koko ajan. urissa ku ajaa sopivasti vähän oikealle painoitaen ajolinjan ni menee ihan suoraan. ohjaus kulmat täytyis kattoo.

joojoomies 21.05.2011 13:33

Apusimpukkan akseli saattaa olla murtunut ja sopivassa kohdassa katkeaa silloin ohjaus menee jumiin kun varsi kääntyy sopivasti.Rautalangalla kiinni niin pääsee kotiin.Motonetistä saa uuden noin 30e.Itselläni mennyt pari hajalle.

Mika_T 21.05.2011 15:01

Mulla oli ex gen1 pajerossa takaa lehtijousen u-pultit löysällä. :o

Veteli juurikin kaasun mukaan minne sattuu.

-Jallu- 22.05.2011 12:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joojoomies (Viesti 769092)
Apusimpukkan akseli saattaa olla murtunut ja sopivassa kohdassa katkeaa silloin ohjaus menee jumiin kun varsi kääntyy sopivasti.Rautalangalla kiinni niin pääsee kotiin.Motonetistä saa uuden noin 30e.Itselläni mennyt pari hajalle.

Tai se apusimpukkakin voi olla väljä, sen näkee ku toinen kääntelee rattia ja toinen kahtelee eestä päin. Oma vikuroi vähä ku oli väljistyny.

zanardi 31.05.2011 16:42

mulla on vedellyt juuri noin -90 ja -92 pajerot. eli kierrejousellinen versio.
vika löytyi pitkittäs tukivarresta vai mikä nimeltään onkaan ne metrin pitkät tukitangot auton pitkittäis suunnassa takapäässä niin sen päässä olevat puslat paskana.

marmoritiskiltä vajaa satasen osat molemmin puolin yht.

mutta mulla kuului jo kolahdus kun kiihytti ja hölläs ne puslat oli niin loppu

pro-V 31.05.2011 20:01

Joo, kaikki paikat tuli tsekattua ja löytyhän se sieltä: u-pultit löysällä. Todella löysällä... Uudet pultit, kiristys ja johan loppu kiemurtelu. Kiitos ja kumarrus vinkeistä, noikin on hyvä tietää.


Sivu luotu: 01:14 (GMT +2).