Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
(Viesti 794534)
No sitten se on 411 C tai D vai onko noissa lohkoissa keskenään vielä jotakin eroa?
|
On niissä pientä eroa. Suurin ero on lohkon helmassa. C-mallissa on M12 kierrereikiä rivi helmassa. D-mallissa on lohkon helma vahvempi, ja siellä on läpireijät pulteille. Lisäksi reikiä on vanhaan nähden tuplasti enemmän. Läpireiät tarvitaan valurautaisen raskaspohjan kiinnitykseen, esim 705 vallu.
Jos on peltipohja kone kyseessä, helman eroilla ei ole isompaa merkitystä.
Lisäksi hammaspyörä ja vauhtipyörä koteloiden keskitys sokat ovat erilaisia. Uudemmassa D-mallissa jousisokka on 13mm. Vanhemmassa C-mallissa taisi olla 8 mm? Osia voi sovitella ristiin, mutta sokat täytyy saada paikoilleen. Muuten kotelot eivät keskity, ja stefat vuotavat. Koskee niin etu- kuin takapäätä.
Männissä on myös eroja, niitä on C, CS, D, ja DS merkinnöillä. S-kirjain perässä tarkoittaa ahdetun mäntää, eli ylimmäisessä männänrenkaassa on valurautainen vahvikerengas. C ja D männät antavat puristussuhteeksi 17:1, ja CS/DS on 16:1 suhteella.
Ja sitten vielä kaiken edellä mainitun vesittämiseksi, tehtaalla on tehty viimeiset 411 C sarjan moottorit uudemmalla 411 D-sarjan lohkolla. :)
|