Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Moottorin rakentaminen E85 "bensalle"? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84161)

Repro 10.05.2011 20:35

Moottorin rakentaminen E85 "bensalle"?
 
Mitäs huomion arvoista etanolille moottorin rakentamisessa tulisi ottaa huomioon?
O-renkaiden vaihto?
Tulpan lämpöarvo?
Katsastusmääräykset?
Joku muu, mikä?

Vielä jos tuota etanolia saisi täältä Lappeenrannastakin niin olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto polttoaineeksi.

ZeiZei 10.05.2011 20:57

Puristukset tappiin, kun kerran on 104 oktaanista. Vai oliko tämä jo huomioitu...

Repro 10.05.2011 21:21

Joo, sen takia se kiinnostaakin kun ei tarvi puristuksia laskea eikä oo nakutuksesta huolta.

AVRO 10.05.2011 21:46

Kamaa pitää saada menemään hieman enemmän koneeseen joten suuttimia joutuu mulkkaamaan. Ruiskuvehkeistä en tiedä osaako auton oma ECU pidentää aukioloaikaa riittävästi jos suuttimen kyvyt muuten riittäisivät. Villi veikkaus että ei osaa pitää suuttimia tarpeeksi kauaa auki.

HRD 10.05.2011 21:48

Ahtoo reilusti :D

-MaTTi- 10.05.2011 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 766079)
Ruiskuvehkeistä en tiedä osaako auton oma ECU pidentää aukioloaikaa riittävästi jos suuttimen kyvyt muuten riittäisivät. Villi veikkaus että ei osaa pitää suuttimia tarpeeksi kauaa auki.

Enpä tiedä minäkään, mutta näyttää olevan maailmalla myynnissä vaikka minkälaista E85 kittiä ilmeisesti juuri em. seikkaa korjaamaan, esim. tämmönen: http://www.ecofuelbox.com/

Mikki 10.05.2011 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 766029)
Mitäs huomion arvoista etanolille moottorin rakentamisessa tulisi ottaa huomioon?
O-renkaiden vaihto?
Tulpan lämpöarvo?
Katsastusmääräykset?
Joku muu, mikä?

Vielä jos tuota etanolia saisi täältä Lappeenrannastakin niin olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto polttoaineeksi.

Aloitetaan siitä, jotta kaikkea pitää muuttaa ja aika paljonkin toisissa paikoissa
Eli moottoriöljy pitää etsiä alkoholi käyttöön soveltuvaksi, koska palamisessa muodostuu vettä hyvin suuria määriä ja sitä tulee menemään öljyn sekaan "paljon"

Männänrenkaat kannattaa hommata, "KOVINTA MAHDOLLISTA"-laatua, koska palamislämpötila tulee olemaan alhainen, joten männänrenkaat ovat kovilla + voitelu on heikkoa, koska vettä muodostuu myös (ja sehän kuumassa pinnassa hyvin voiteleekin!!)

Männät taotut ja poraus/hoonaus minimin minimi-rajaan, jottei ala kone heti kolkottamaan. Koneistamot yleensä mitottavat, kun ilmoittaa jotta on "pirtumoottori"

Öljypumppu suurteholliseksi, jotta saa rasvat lämpenemään omalla liikkeellään, koska moottorista ei lämpöä irtoa!

Venttiilit rosteria ja istukat "yber"öky-tajuttomat- timantin-kovat jotta kestää kulutusta edes hetken.


Polttoainepuoli, muuta pumppu 2xtehokkaammaksi ja suuttimet on vaan etsittävä sopivat. Alkuperäiset ei riitä ja aukioloaikoja pidentämällä poltat vaan boxin pääteasteen (lue; suutin -kela- on pitkään auki, jolloin pääteaste -kondensaattori- varautuu voimakkaasti ja ja lyhyt sulkuaika ei ehdi purkaa pääteastetta, jolloin se alkaa kuumenemaan ja sitten palaa pas2...)

Polttoainetta saat tilattua ALGOL-merkkisenä esim:
http://www.algolchemicals.fi/tuoteli...tuote=10960095
Ja siihen saatavana lisäainetta joka voitelee hivenen paremmin ylintä männärengasta. (löytyy US-vauhtikaupasta, tai joltain TAFC suoraanajo porukalta)
Lisäksi kannattaa lisätä nitroa 1-2% syttymisen paranemiseksi.

MUUTA:
- alumiinia ei saa olla polttoainelinjassa, koska metanoli syövyttää alumiinin hetkessä
- O-renkaista ei kannata olla huolissaan, enemmänkin polttoainelinjasta, kun metanoli on syövyttävää ainetta (muovi hyvää tavaraa)
- pakoputkisto rosterista
- eipä ole ainakaan lämpöongelmia
- soppaa palaa sitte aika lahjakkaasti, jos ottaa vähääkään enemmän tehoja...
- osta ominaispainomittari, jotta näkee polttoaineen kunnon (otta innokkaasti vettä itteensä ilmasta)

Noi nyt nopeesti ulkomuistista...:cool::cool:;);)

-MaTTi- 11.05.2011 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 766115)
Männänrenkaat kannattaa hommata, "KOVINTA MAHDOLLISTA"-laatua

Männät taotut

Öljypumppu suurteholliseksi

Venttiilit rosteria ja istukat "yber"öky-tajuttomat- timantin-kovat

Polttoainepuoli, muuta pumppu 2xtehokkaammaksi

Lisäksi kannattaa lisätä nitroa 1-2% syttymisen paranemiseksi.

- pakoputkisto rosterista

Kiinnostais tietää mitenkä esim. edelliskoppasen Focuksen etanoli-version moottori eroaa tavallisesta, ihan samanlainen kampe joka puolelta, mutta eipä sinne sisään näe. Ruottalaisethan näitä E85-autoja on harrastanu jo pidempäänki.

Tuntuu monet ajelevan ihan tavan autoilla sen kummemmin muuntelematta E85:lla jopa kymmeniä tuhansia ilman murheita. Mikin ohjeet tuntus sopivan paremmin johonkin kisakoneeseen. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...n_confused.gif

Tämmönenki sivu osu silmään: www.fuelflexfinland.fi

Heguli 11.05.2011 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 766120)
Kiinnostais tietää mitenkä esim. edelliskoppasen Focuksen etanoli-version moottori eroaa tavallisesta, ihan samanlainen kampe joka puolelta, mutta eipä sinne sisään näe. Ruottalaisethan näitä E85-autoja on harrastanu jo pidempäänki.

Tuntuu monet ajelevan ihan tavan autoilla sen kummemmin muuntelematta E85:lla jopa kymmeniä tuhansia ilman murheita. Mikin ohjeet tuntus sopivan paremmin johonkin kisakoneeseen. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...n_confused.gif

Tämmönenki sivu osu silmään: www.fuelflexfinland.fi

Polttoaineen vaihto onnistuu varsin vähillä muutoksilla, eli ruiskutuksen ja sytytyksen säätö + mahdollisesti isommat ruiskutussuuttimet. Noi Mikin listaamat jutut soveltuu EHKÄ johonkin yber-kiihdytysautoon, josta revitään 1000 hevosvoimaa.

Repro 11.05.2011 11:19

Kyllä noi syöpymiset kannattaa silti ottaa huomioon, bensatukki ja linjat varsinkin.
Ohjelmoitavalla boksilla saa säädöt kyllä penkissä kohdalleen.

MK 11.05.2011 12:30

Mikki on nyt sotkenut etanolin ja metanolin.

Jeeper 11.05.2011 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 766079)
Kamaa pitää saada menemään hieman enemmän koneeseen joten suuttimia joutuu mulkkaamaan. Ruiskuvehkeistä en tiedä osaako auton oma ECU pidentää aukioloaikaa riittävästi jos suuttimen kyvyt muuten riittäisivät. Villi veikkaus että ei osaa pitää suuttimia tarpeeksi kauaa auki.


MAP-anturilla olevissa systeemeissä pystyy helposti huijaamaan suuttimien aukioloaikaa.
Tälläinen viritys oli mulla Jeepin strokerissa:
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoMAPsensor.htm

temmi_hoo 11.05.2011 20:57

Entäs me hiipijät, joilla kaasu on tuolla 80-100% alueella ainoostaan jos mikään muu ei auta? Suljetun silmukan säätö kai periaatteessa hoitais homman kotiin, mutta mitäs kivoja ongelmia siitä sitten tulee? Eikö se koita päästä eroon jäännöshapesta ajaen silti mahollisimman laihalla eli sahaa siinä lambda-arvon 1 paikkeilla?

Onko kukaan tehny Jeepin 4.0 kutoselle tai vanhemmalle kutoselle jotain semmosta bittiohjausta, jonka ohjelmaa tai arvoja sais muutettua? Ei nyt kabiinista, mutta jonkun moottorigurun toimesta ilman kalliita tehtaan ohjelmavimpaimia. Megaruuttaa tai vastaavia siis. Mielummin vastaavia, megaruutta vaikuttaa jotakuinkin melkein yhtä avoimelta kun tehtaan virallinen oma.

edit: Unohtu kehua linkin kuvista: hienosti muovikotelon sisään asennettu regulaattorin jäähtymissiili :)

Mikki 12.05.2011 14:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MK (Viesti 766206)
Mikki on nyt sotkenut etanolin ja metanolin.

Joo, väsyneenä selasin läpi ja tuo "viina" paistoi silmään, joten muutos koskee METANOLI konetta...
Anteeksi siitä!!!

E85 muutokset on aikas paljon lievempiä! Mutta tuo etanolin syövyttävä vaikutus kannattaa huomioida, kuten myös lisääntyvä veden määrä pakokaasuissa, joka muuten turboahtimessa vaikuttaa mielenkiintoisiin asioihin, koska alentaa pakokaasun lämpötilaa melko voimakkaasti!

Ja tulihan tuota 3000hp viinamoottoria ihan tarpeeksi ruuvattua...

Mikki 12.05.2011 14:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 766337)
Entäs me hiipijät, joilla kaasu on tuolla 80-100% alueella ainoostaan jos mikään muu ei auta? Suljetun silmukan säätö kai periaatteessa hoitais homman kotiin, mutta mitäs kivoja ongelmia siitä sitten tulee? Eikö se koita päästä eroon jäännöshapesta ajaen silti mahollisimman laihalla eli sahaa siinä lambda-arvon 1 paikkeilla?

Menee OT mutta Lambda säätää seosta kun moottori käy tasakaasulla

kiihdyttäessä tai moottorijarrutuksessa ei ko. laite toimi...
Eikä muuten 100% vaijerin kuormituksellakaan:D:D:rolleyes::rolleyes:


Sivu luotu: 09:16 (GMT +2).