Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Edullinen maastopyörä hankinnassa. Neuvoja? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84146)

TOPPAHOUSU 10.05.2011 16:12

Edullinen maastopyörä hankinnassa. Neuvoja?

Ei oikein ole tietoa mikä olisi hyvä ( edullinen ) maastopyörä satunnaiseen ajeluun...?

Muutamia pyöriä ole tässä katsellut ja tullut ainakin siihen tulokseen, että joustohaarukka on oltava...
( Tavallisella pyörällä tuppaa menemään kädet kipeäksi. )

Eli vaihtoehtoja olisivat tällä hetkellä nämä...
Nakamura
https://www.budgetsport.fi/Published...mcode=56395496

Solifer
http://www.soliferpyorat.fi/index.ph...d=12&Itemid=16

Molemmilla hintaa huimat 249€
Jos joku osaa sanoa kumpi näistä on osien perusteella parempi, niin se auttaisi jo paljon...

Daddy's Toy 10.05.2011 16:36

Ääni tolle Nakamuralle ja nimenomaan tuolla 17" rungolla.
Tuo 15" runko on enemmänkin poikien kokoa.
Paremman takuunkin lupaavat näköjään.

Tuolta saat vielä halvemmalla ja paremman:
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/s...3604_-11_3____

A-P 10.05.2011 16:51

Eipä nuissa taida kummoisia eroja olevan, laadullisesti. Toisessa vaihteita käytetään peukalolla ja etusormella, toisessa kahvaa kiertämällä.
Käsien kipeytymiseen löytyy ratkaisu toisentyyppisen pyörän hankkimisella. Pystympi ajoasento - vähemmän painoa käsillä. Armeijanpyörällä olen ajellut varsin rennosti.

Ohi kysymyksen: pyöräkorjaaja kertoi alle 500€ pyörien olevan ulkona kuvioista, jos aikoo sillä oikeasti ajella. Ostin kotimaisen Helkaman. Pitäisi siis kelvata persujen äänestäjillekkin! On jousto haarukassa ja satulatolpassa.

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Miehet/?id=15

Flugfiske 10.05.2011 17:14

1 Liiteet
Mun ei varmaan pitäis ees alottaa...

Keula, noissa molemmissa on sellanen kepukka keulalla, että hyvä jäykkä keula pesee ne mennen tullen.

Vaihteet, noi on sellasia rallattajia, ettei mitään järkeä, ei pysy säädöissä ja toiminta on mitä on.

Rungothan nois halpiksissa ( ja kalliimmissa) on made in taiwan, sieltä saa just mitä tilaa, huonoa ja halpaa tai parempaa laatua, mutta se maksaa sielläkin...

satulat, no onhan noissa joku sellanan minkä päällä istutaan...

kampisarjat keskiölaakerit kiekot (kiekko muodostuu siis vanteesta, pinnoista ja navasta) ym. on noissa aikamoista shittiä...

...eli en suosittele kumpaakaan. Toi 500 on aikamoinen kipuraja, jos haluaa, että fillari kestää enemmän kuin kuukauden.

Runkokohan määräytyy sitte kuskin mittojen mukaan, ei kauppiaan valikoiman mukaan, niihin löytyy laskureita netistä ja oikeassa pyöräkaupassa osataan sekin neuvoa. Samoin kuin satulan ja ohjaustangon väli, joka on aikast tärkeä mitta fillarissa... (vaikuttaa myös käsien kipeytymiseen)

Itse satsaisin esim tällaiseen:

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=57175

jos innostus ei ole kestävää, niin tuon voi myydä eteenpäin, noita aloittajan mainitsemia kun ei oikein voi kuin lahjoittaa vihamiehilleen...

Käsien kipeytymiseen vaikuttaa ajoasento ja käsineet + tupet aikast paljon. Noiden ehdotettujen pyörien pomppukepit saattaa jopa pahentaa sitä särkyä.

Ja jottei jäis epäselväks, että miks kommentoin tällä tavalla, niin laitetaan kuva omasta kulkineesta liitteeks. Kyseinen runko on jo kahdeksan vuotias, takaiskari on vaihdettu samoin kuin keskiö + kammet ja rattaat sekä napojen laakerit kertaalleen. Muutosin on pelittäny kuin enkeli

Daddy's Toy 10.05.2011 17:26

TOPPAHOUSUhan haki nimenomaan halpaa ja satunnaiseen ajoon.

Saahan noihin uppoamaan rahaa vaikka kuinka jos hyvän haluaa.
Ite vielä osista kasaa niin pohjaton kaivo.
Itellä Kuwaharan runkoon kasattu-peli käytössä jo kahdeksan vuotta.

pastirolli 10.05.2011 17:32

Jos ajoa on vain vähän ja sekin pääasiassa tiellä niin suosittelen halpaa marketti-maasturia. Niitä saa täysjousittettuna jolloin kuoppaisellakin tiellä voi pitää perseen penkissä. Jouset eivät ole mitään huippuhyviä mutta ajavat asiansa. Voihan pyörään vaihtaa parempaa osaa huonojen tilalle jos haluaa.

Itsellä on citymarket-maasturi täysjousitettuna ja vanha mummopyörä persjousitettuna. :D

Suiza410 10.05.2011 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske (Viesti 765947)

Mites noi koot noissa menee? Ei auennut toi koko taulukko mulle. Mikä ois sopiva koko 186 cm pitkälle?

TOPPAHOUSU 10.05.2011 20:29

Halvallahan ei saa hyvää, mutta eteenpäin sillä pääsee...

Tosiaan ei tällä hetkelle riitä kukkarossa sestertiuksia riittävästi, että voisi sijoittaa laadukkaaseen maastopyörään...
Pyöriä kun pitää ostaa vielä kaksi, että pääsee tuo vaimokin pyöräilemään.

Ja on se muuten kumma ettei juuri missään maastopyörässä ole vakiona lokasuojia... ???

Rekisteröimätön 10.05.2011 20:43

http://www.poljin.fi/pyorailijoille/...lkupyoramallit
Tussa linkissä on jotain infoa mitoituksesta ja pyörätyypeistä. Kuukkeliin kun laittaa hauksi esim: MTB frame size. Tulee laskureita jokka ottaa huomioon myös jalkojen pituuen.

Komppaan kyllä Flugfiskea noiden halpisten suhteen. Joskus ostin maastopyöräkaupan halpiksen ja sen käyttöikä (vaihteet, jarrut, hammasrattaat, laakerit, vanteet yms) oli noin 1.5-2vuotta. Sen perästä ostin halvimman kunnollisen ja nyt on keulan vaihto eessä. On kestäny nyt noin seittemän vuotta ajoittain harrastuksenakin rallailua. Ja keulakin menee uusiin osin halusta "virittää" fillaria ja varsinkin täydellisen huollon puutteen takia. Ja jarrujen ja vaihteiden toimivuudessa kestävyyden lisäksi on aika iso ero.
CRC:n lisäksi probikeshop ranskasta ja wiggle englannista voipi olla kanssa vertaamisen väärtejä kauppoja. Ja se kuukkeli niitä löytää lisää. Saksalaisiaki on.

Lauri-Poika

Punanenä 11.05.2011 05:24

Nuo halvat joustohaarukat ja jousitus muutenkin noissa on hirvittävää kuraa.
Heikko rakenne, ei iskunvaimennusta... Etujarrua kun painaa niin etuhaarukka taipuu senttitolkulla taakse:eek:.

Huonosta ja huonommasta ottaisin nakamuran.

Itse ajelen vastaavalla pyörällä jo kahdeksatta vuotta:D

Reisrdok 11.05.2011 06:07

Itse ostin Tunturin Aquran, ei maksa mitään hirveitä ja laatu kuitenkin on jotain ihan muuta kuin noissa halpisromuissa.

Pikakiinnitteisiä lokasuojia saa parilla kympillä.

Flugfiske 11.05.2011 17:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daddy's Toy (Viesti 765955)
TOPPAHOUSUhan haki nimenomaan halpaa ja satunnaiseen ajoon.

Saahan noihin uppoamaan rahaa vaikka kuinka jos hyvän haluaa.
Ite vielä osista kasaa niin pohjaton kaivo.
Itellä Kuwaharan runkoon kasattu-peli käytössä jo kahdeksan vuotta.

niin, siis 600€ on vähän pyörästä (sillähän saa 1,5 boggeria). Oma makso 1900€, takaiskarin kun uusin, tilasin crc:stä tarjousiskarin niin makso 250€, ja olen edelleen vakuuttunut, ettei takaiskarin hinnalla voi saada pyörää... ;o)

Jos siis noista kahdesta on pakko valita, niin mieluummin Nakamura, mutta edelleen suosittelen sitä hiukka isompaa panostusta.

Lokareita ei oo siks, että ne jää kuitenkin ekaan risuun kiinni.

Suizalle, 20/22 tuumaa olis varmaan tuolla varrella sopiva. Jalan sisämitta ratkasee, jos pitkäjalkanen, niin isompi. Kun taas lyhytjalkasella pienenmpi.

Nemi 11.05.2011 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske (Viesti 766261)
niin, siis 600€ on vähän pyörästä (sillähän saa 1,5 boggeria). Oma makso 1900€, takaiskarin kun uusin, tilasin crc:stä tarjousiskarin niin makso 250€, ja olen edelleen vakuuttunut, ettei takaiskarin hinnalla voi saada pyörää... ;o)

Jos siis noista kahdesta on pakko valita, niin mieluummin Nakamura, mutta edelleen suosittelen sitä hiukka isompaa panostusta.

Lokareita ei oo siks, että ne jää kuitenkin ekaan risuun kiinni.

Suizalle, 20/22 tuumaa olis varmaan tuolla varrella sopiva. Jalan sisämitta ratkasee, jos pitkäjalkanen, niin isompi. Kun taas lyhytjalkasella pienenmpi.

Kaikki on suhteellista, oman Kleinin pelkkä runko tais maksaa n.1000€ :o

yypy 11.05.2011 18:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske (Viesti 765947)
Mun ei varmaan pitäis ees alottaa...

Keula, noissa molemmissa on sellanen kepukka keulalla, että hyvä jäykkä keula pesee ne mennen tullen.

Vaihteet, noi on sellasia rallattajia, ettei mitään järkeä, ei pysy säädöissä ja toiminta on mitä on.

Rungothan nois halpiksissa ( ja kalliimmissa) on made in taiwan, sieltä saa just mitä tilaa, huonoa ja halpaa tai parempaa laatua, mutta se maksaa sielläkin...

satulat, no onhan noissa joku sellanan minkä päällä istutaan...

kampisarjat keskiölaakerit kiekot (kiekko muodostuu siis vanteesta, pinnoista ja navasta) ym. on noissa aikamoista shittiä...

...eli en suosittele kumpaakaan. Toi 500 on aikamoinen kipuraja, jos haluaa, että fillari kestää enemmän kuin kuukauden.

Runkokohan määräytyy sitte kuskin mittojen mukaan, ei kauppiaan valikoiman mukaan, niihin löytyy laskureita netistä ja oikeassa pyöräkaupassa osataan sekin neuvoa. Samoin kuin satulan ja ohjaustangon väli, joka on aikast tärkeä mitta fillarissa... (vaikuttaa myös käsien kipeytymiseen)

Itse satsaisin esim tällaiseen:

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=57175

jos innostus ei ole kestävää, niin tuon voi myydä eteenpäin, noita aloittajan mainitsemia kun ei oikein voi kuin lahjoittaa vihamiehilleen...

Käsien kipeytymiseen vaikuttaa ajoasento ja käsineet + tupet aikast paljon. Noiden ehdotettujen pyörien pomppukepit saattaa jopa pahentaa sitä särkyä.

Ja jottei jäis epäselväks, että miks kommentoin tällä tavalla, niin laitetaan kuva omasta kulkineesta liitteeks. Kyseinen runko on jo kahdeksan vuotias, takaiskari on vaihdettu samoin kuin keskiö + kammet ja rattaat sekä napojen laakerit kertaalleen. Muutosin on pelittäny kuin enkeli

Tässä puhutaan asiaa! Nuo satunnaiset ajot jäävät todennäköisesti vähäisiksi, jos pyörä ei pelitä. Maastoon en edes uskaltaisi tollasella mennä.

knucklebone 11.05.2011 18:45

Samaa mieltä muiden kanssa siitä, että halvemissa pyörissä noi joustokeulat tuppaa olemaan kuraa.
Parhaimmillaan (pahimmillaan) keulassa ei ole muuta vaimennusta kuin kumista tehdyt "vaimennustangot" keulaputken sisällä.
Mistä taas ton luokan maastopyörää sais jäykkäkeulaisena, mulla ei ainakaan oo hajua.
Mutta jos ajot on tosiaan vain satunnaisia, niin kyllä pyörällä kuin pyörällä niitä käpyjä väistelee ja lätäköitä kiertelee.
Pääasia (huvudsaken) on se, että pyöräilee!

LaaLaa 11.05.2011 19:13

Itse ostin käytetyn Swinnin kohtalaisilla osilla, vanhalla laatu joustokeulalla ja nestetoimisilla vannejarruilla. Ja ostin ihan pyöräliikkeestä huoltomiehen vanhan pyörän eli oli ok kunnossa.

Hinta 300 kantturoissa ja olen tyytyväinen. Käytetty laatuosa on paljon parempi kuin huono uusi.

Suosittelen siis kyttäämään fillarin ja muiden palstojen myynti-ilmoituksia ja laittamaan vaikka osto ilmoitusta, saat varmasti eniten rahalle vastinetta niin.

Rekisteröimätön 11.05.2011 19:31

Ja jos löydät alumiinirunkoisen se on vaan plussaa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 766297)
Itse ostin käytetyn Swinnin kohtalaisilla osilla, vanhalla laatu joustokeulalla ja nestetoimisilla vannejarruilla. Ja ostin ihan pyöräliikkeestä huoltomiehen vanhan pyörän eli oli ok kunnossa.

Hinta 300 kantturoissa ja olen tyytyväinen. Käytetty laatuosa on paljon parempi kuin huono uusi.

Suosittelen siis kyttäämään fillarin ja muiden palstojen myynti-ilmoituksia ja laittamaan vaikka osto ilmoitusta, saat varmasti eniten rahalle vastinetta niin.

Totta.
Käytetty laatupyörä on aina parempi kuin uusi huonolaatuinen halpis.
Mä löysin jokunenvuosi sitten Tunturin alurunkoisen pöllityn alamäkipyörän vakuutusyhtiön vahikopalvelusta. Kaipasi pienen perus huollon ja etuvanteen oikaisun sekä uuden etuvaihtajan. Oli halvempi muuten halvempi kuin uusi huonolaatuinen kiinan halpis.

Flugfiske 11.05.2011 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nemi (Viesti 766275)
Kaikki on suhteellista, oman Kleinin pelkkä runko tais maksaa n.1000€ :o

Juu,tiedän, tuttavapiirissä on näitä "alle 5000 pyörään ei ees kusta..." Ajelee tosin maantiellä. :)

TOPPAHOUSU 11.05.2011 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 766297)

Tuota fillari foorumia olen lueskellut ja sinnekin rekisteröitynyt, mutta en ole sieltä mistään kyllä löytänyt myynti ilmoituksia...
Aha... Siellä onkin joku erillinen "tori" myyntipiste lehden pääsivuilla...

Ei täällä olisi taas pitänyt suutaan aukaista, nyt katselen jo ihan eri pyöriä... ;)

yypy 11.05.2011 22:30

Ridefree.fi on myös hyvä paikka katella käytettyjä pyöriä.

Sivu luotu: 19:39 (GMT +2).