![]() |
Miten toteuttaa veto kompressorille?
Sattuipa käymään niin, että kotinurkista löytyi pieni 2-pyttynen kompura ja heti alko himoittaa laittaa se kiinni autoon. Ongelmana vaan toistaiseksi vedon toteutus, eli jos laitan sen remmillä pyörimään niin miten sen sais sillee ettei pyöris aina kun kone käy? Joku mangneetti venttiili ohjaus tjsp???
|
onks voiman ulosotto vapaana ?
|
Lainaus:
Onhan se, se olis melkei helpoin ratkasu, mutta entiä onko nokassa enää tilaa koska keulalla on jo vinssi. Ja sitte joutuu aina pelaa niitte keppien kans. |
paa keskelle, ja et kai sä ny niin usein kompuraa tarvi, etteikö tarvittaessa jaksas yhtä keppiä siirtää...
|
oiskos tohon hihna vai ketju parempi?patrolliin aattelin ulosotosta veot ottaa kompuralle,joka tulis jonnekki takapenkin taakse.
|
hihna lienee turvallisempi, hiljaisempi, helpompi ja halvempi
|
Mitenhän siihen sais ilmastointikompuran magneettikytkimen sovellettua?
|
Jos kompura on pieni, mahtaako olla mielekäs mekaaninen voimansiirto. Mulla on autossa 1,5 kilowatin pikkukompura ja 3 kilowatin invertteri. Sähköt on 12 v.
Akkujärjestelmä on triplaakkujärjestelmä koska autossa vakiona tupla-akut ja tällä hetkellä on tulossa yksi n. 90-100 amppeeritunnin akku hupiakuksi ja kumpuraa voi käyttää kaikki kolme akkua yhteen kytkettynä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olettaen että käytetään ulosotolla, kardaanin pätkä ja loppupään laakeripukitkin koriin kiinni. Joustovaraa antanee se akseli riittävästi?
|
Lainaus:
a) useimmiten kori on myös kiinni rungossa b) hihna toimii tässäkin tasaamassa pientä elämistä, kompuran käyttötilanteet lienee sellaisia, että kori ja runko pysyttelevät yhdessä vai enks mä hoksaa nyt jotain :confused: |
Linja-autoissa ilmastoinnin kompura on rungossa kiinni, ja veto tuplahihnalla suoraan kampiakselilta. Kompura on asennettu pedin päälle, mikä on nivelöity ja kampiakselin puolella on pieni ilmapalje mikä kiristää hihnan ja tasaa värinöitä. Tuossa patrolliin asennuksessa voisi olla toimiva ratkaisu, sopiva paine palkeessa pitää hihnan paikallaan eikä haittaa vaikka korin ja ulosoton väillä tapahtuukin pientä elämistä. Tai ihan mekaanisella jousellakin voisi toimia.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En tarkoittanut varoventtiiliä vaan kuormanpoistoventtiiliä joka ainakin työkonepuolella on ollut se yleisin ratkaisu. |
Lainaus:
En tiiä missä kaikissa mutta vielä 80´luvulle asti aika monessa ellei lähes kaikissa kuorma-autoissa. Nykyään taitaa olla jo yleisempi tuo että se kompura lutkuttaa ilmankuivaimen kautta tms.suoraan ulkoilmaan. |
ulos otosta voiman otto kompuralle on mielestäni tuhoon tuomittu ajatus.
jos vaikka toyotan ulos ottoo sen laitat ja siin on samas vinssin kardaani (läpivetävä ulosotto) niin kyl kardaani tykkää kyttyrää ku lyöt 4 tupaa ja annat kierroksia! ja jotku hihna viritelmät joilla sais välityksiä niin ei kuulosta kovin menestyvältä auton alle sijoitettuna, saati sit et kompura on koris kiinni ja jotai kiristimiä siihen niin ei tuu olee pitkäikänen/luotettava viritelmä. sähkömoottori vaa siihen kompuraa voimanlähteeks jos sen haluut hyödyntää, joko auton omal 12/24v järjestelmällä tai sit invertterin kautta. sellai on käsittääkseni toimiva systeemi et ilmastointilaitteen kompuran jalostaa paineilmaa tuottamaan... |
Vaunukompuran itse rakentaneena ei tunnu hyvältä idealta pyörittää pientä kompuraa mekaanisesti jos ilmantarve ei ole jatkuvaa, sensijaan jonkun usean kuution kompuran kuten neljän kuution traktori Hydorin pyöritykseen voisi mekaaninen ja riittävän järeä systeemi olla hyvä.
|
Eräässä työpaikassa oli laitettu BJ:n lavalle agregaatti jota pyöritettiin ulosotolla. Ei mitään ongelmia ollut sen käytössä. Pikkusen suorittaa ajatustyötä ennen toteutusta niin ei pitäs olla mitään hämminkiä. Paitsi jos auto on harrastekapine jolla rymytään panssareisen varassa kalliolla tai kroolataan ikkunoita myöten vedessä/liejussa niin sitten voi olla jo eri asia.
Tosin, aloittaja ei tainnut kertoa MIHIN autoon on kompuraa laittamassa...;) |
Lainaus:
|
Sitäpä en katsonut millanen jakis on mutta vinssin kepillä toimi. Vinssiä siinä ei sitten ollut keulalla. Eli varmaankin oli ihan ulosotolla.
|
Niin, onko nyt kyse enemmän tie- vai offiautosta? Jos on enempi siviilikampe niin ei ole ollenkaan huono idea ottaa ulosotosta parin kiilahihnan avulla. Melkein väittäisin että se ulosotto kyllä kestää ja kone jaksaa pyörittää vaikka 2m3 kompuraa. Jos on offivehje ja enimmäkseen renkaantäytöstä kyse, hankkisin ihan 24v kompuran ja sille laittaa vaikka säiliön siitä kotikompurasta
|
Lainaus:
|
Okei, kanikan kanssa kun ei ole tullut värkättyä.Vain toisen ruotsalaisen.
|
Jotain malleja toteutukseen
Isoja kuvia, niin laitan vain linkin:
http://landrover.vlothuizen.nl/image...92/7092-01.jpg Ja: http://landrover.vlothuizen.nl/image...drovane-01.jpg Ja: http://landrover.vlothuizen.nl/image...28/7028-01.jpg Ja: :) http://landrover.vlothuizen.nl/image...sprayer-01.jpg Ja http://leo.mocce.com/~Guido/broom%20and%20wade.pdf |
Sivu luotu: 16:48 (GMT +2). |