Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kevein diisseli 300-400hv (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83980)

Jjurva 05.05.2011 20:48

Kevein diisseli 300-400hv
 
Elikkä nyt vois kansa kertua mielipitteitä mistä diesel koneesta saisi "helpoimmin" otettua 3-400hevosta. Täsä laitteesa alavääntö on yliarvostettua eli tehot sais tulla mahollisimman korkeilla kierroksilla 3500-6000rpm. Mahollisimman kevytkin pitäs tuon koneen olla.

Itellä eka tullee mieleen joku mersun 3litranen kone, sen virittämisestä ainakin pitäs olla kokemuksia osaamista täsäkin maasa.
Miten nämä hj:n ja patrollien turpokoneet? onko kuin raskaita ja kestäviä?

Kuin kovan työn takana ylipäätään on tuommoset tehot nuin pienestä konneesta. Pitäskö katella suosiolla isompaa? Mutta mitä? Paino ei sais nousta kovin kovaksi.

Yölento 05.05.2011 20:50

Voinee nuo HJ:n ja Patun koneen unohtaa ihan kokonaan...kevyt on ihan väärä käsite. :D

sisua45 05.05.2011 20:54

Voitko valottaa, että mikä käyttökohde? Se kun sanelee moottorin valinnan.

Mika_T 05.05.2011 21:01

Mersun 3litranen kuutonen joko 12venttiilinen OM603 tai 24v OM606.

Molemmista irtoaa tuo 300-400hv aika helposti. Painoa piiikkasen vajaa 200kg.
Tuollainen 6000rpm ei tuota vielä ongelmia.
Tuntuvat mokomat vielä moisen kestävänkin. :)

7mm elementeillä syöttöpumppu ja sitten kunnon pakosarja+ holset hx40 tai garretin gt37 tms + kunnon välijäähdytys niin alkaa hätyytellä jo 500konin lukemia ja vääntöä semmonen 700-800nm

pikku-matti 05.05.2011 21:28

Myös mersun om605 luovuttaa kivasti tehoa ja luulis olevan 606:ta kevyempi...

Jjurva 05.05.2011 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 764782)
Voitko valottaa, että mikä käyttökohde? Se kun sanelee moottorin valinnan.

Nopean katamaraanirunkoisen venneen moottoriksi tätä suunnittelen. Isohkon V8:sin korvaajaksi.

Eskimo 05.05.2011 22:01

Eikö se oo 2-litranen merssu :)
3-litrasesta saapi jo reilummin tehoja. Toki eipähän tarttis niin tiukalle vetää.

Mika_T 06.05.2011 15:18

Juu venekäyttöön kannattaa valita vähän reilun kokoinen kone ja pitää viritystaso hieman maltillisempana. Pysyy rojut paremmin nipussa.

Venemoottori joutuu loppujen lopuksi aika lujille jos ajellaan reilulla kaasulla pitkään. Vastaa automaailmassa suunnilleen ajoa jyrkkään ja piiitkään ylämäkeen lappulattiassa.

opelman 20.05.2011 07:46

HOI. Mitenkäs sisu/valmet 611??;) Kevyt, onko:confused: Mitenkäs se?? :D

Yölento 20.05.2011 07:54

Lainataan toisaalta...-->

Tällaisia painoarvoja löytyy kirjasta DIESEL & GAS TURBINE WORLDWIDE CATALOG 1986 EDITION:

611D kuivapaino 550kg
611DS kuivapaino 560kg
611DSB kuivapaino 565kg
611DSBJ kuivapaino 580kg
612 DS kuivapaino 590kg
612DSJ kuivapaino 605kg

Lisäksi sivunlareunassa maininta w/o electrics and flywheel, eli tarkoittaako sitten, että ko.painot ilman starttia laturia ja vauhtipyörää? Nuo kun tietysti vaihtelevat käyttökohteen mukaan.
:eek:

kaapo 20.05.2011 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 768794)
HOI. Mitenkäs sisu/valmet 611??;) Kevyt, onko:confused: Mitenkäs se?? :D

laiska ja painava. n.600-700kg varusteista riippuen...

kaapo 20.05.2011 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 768798)
Lainataan toisaalta...-->

Tällaisia painoarvoja löytyy kirjasta DIESEL & GAS TURBINE WORLDWIDE CATALOG 1986 EDITION:

611D kuivapaino 550kg
611DS kuivapaino 560kg
611DSB kuivapaino 565kg
611DSBJ kuivapaino 580kg
612 DS kuivapaino 590kg
612DSJ kuivapaino 605kg

Lisäksi sivunlareunassa maininta w/o electrics and flywheel, eli tarkoittaako sitten, että ko.painot ilman starttia laturia ja vauhtipyörää? Nuo kun tietysti vaihtelevat käyttökohteen mukaan.
:eek:

joo, noissa ei kyllä ole paljon kilkkeitä kiinni.

mersuana 20.05.2011 13:46

om605
 
Löytyisi tuollainen mersun om605 tallin lattialta, saa tarjota



o4o-7o64515 porissa

sisua45 20.05.2011 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 768798)
Lainataan toisaalta...-->

Tällaisia painoarvoja löytyy kirjasta DIESEL & GAS TURBINE WORLDWIDE CATALOG 1986 EDITION:

611D kuivapaino 550kg
611DS kuivapaino 560kg
611DSB kuivapaino 565kg
611DSBJ kuivapaino 580kg
612 DS kuivapaino 590kg
612DSJ kuivapaino 605kg

Lisäksi sivunlareunassa maininta w/o electrics and flywheel, eli tarkoittaako sitten, että ko.painot ilman starttia laturia ja vauhtipyörää? Nuo kun tietysti vaihtelevat käyttökohteen mukaan.
:eek:

w/o tarkoittaa tosiaan with out, eli ilman. Kokonainen 611 painaa sen pyöreät 600 kg, joten kevyeksi sitä ei voi sanoa. Ahtamalla 611 tai 620 (kumpikin 6.6 litraa) koneista saa 300-400 hv merikäytössä. Tuo paja otti muinoin 400 hv 620 koneista, reippaita italiaanoja. http://www.bonimotorimarini.it/

Multa löytyisi 318 hv/1109 nm diesel moottori. Painoa vain 1064 kg. :D

Reetu 22.05.2011 22:00

Painoa en osaa kyllä sanoa, muuta kuin ettei oo kevyt, mut eikös noit HJ61 patoja oo marinoitu reilumminkin?

Jotain 350 pollea ovat pihalle kutitelleet, ja pitäs vielä kestää komiasti ja pitkään kanoottikäytössä.

tdi 23.05.2011 02:10

605 tai 606 molemmista irtoaa kyllä kevyesti 400-500 ;) justiin saatiin omaan w124 istutettuu 606 huomenna ensi starttii :cool:

HeikkiH 23.05.2011 06:56

Ei ole myöskään kevyt, mutta 5.9 Cummins P-pumpulla, suht helpolla saa otettua tehoa ulos. 500 kaakkiin pääsee ilman että tarvii koneen sisuksiin kajota. Paino on tuossa puolen tonnin nurkilla.

Mutamies 23.05.2011 09:12

Jaa haetaan kevyttä dieseliä? Otetaan Deutz v12, siinä on keveyttä. http://serve.mysmiley.net/happy/happy0009.gif


Sivu luotu: 10:03 (GMT +2).