![]() |
'96 Suzuki Vitara 1,6 16valve, tyhjäkäynti 3200 rpm
Apuja kaivataan, eli onko kenellekkään tullut vastaavia oireita Vitaran kanssa vastaan?
Tyhjäkäynti on 3200rpm, kuumana aina joskus laskee normaaliksi. Vaihdettu tyhjäkäynti venttiili ja kaasuläpän asentotunnistin, joissa molemmissa oli vikaa ja käynti "parantunut" vaihdon jälkeen. Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdon jälkeen tyhjäkäyntiä saa tunnistimen asentoa muuttamalla säädettyä 3200-3900 rpm alueella, aiemmin tunnistimella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Imuvuodot tarkastettu, ei ole. Kaasuläppä vaikuttaa hyväkuntoiselta, ja säädöissä olevalta. Tyhjäkäynnin säätö ei ole vaikuttanut millään tavalla (tehty ihan ohjeen mukaan ne pari johtoa sillattuna). ECUn sisälle katsottu, konkat ei ole vuotanu piirilevylle. Öööö, mitäs muuta vielä.... no, ainakin kaikki mieleen tulleet vaihtoehdot on käyty läpi. EDIT: + vikakoodeja ei ole yhtään mistään tullut missään vaiheessa. |
En tiedä onko mitään tekemistä vitaran koneen kanssa, mutta omassa 1.3gti koneessa tyhjäkäynti alkaa pomppimaan tuhannen ja kahden tuhannen välillä jos ruisku ei saa koneesta lämpötietoa. Pari kertaa piuha irronnut lohkon kyljessä olevan anturin juuresta, ja aina menee tyhjäkäynti sekaisin.
|
Lämpöantureita ei oo vaihdettu, mutta johtojen irrottaminen ei ainakaan oo vaikuttanu käyntiin vähäisimmässäkään määrin.
Ja ne lukuisat alipainerasiat ja letkutkin on testattu ja todettu ehjiksi... alakaa järki loppua pikkuhiljaa tän rometon kans :confused: |
Jostain repii ilmaa väärästä paikasta. Monesti yleisin syy moiseen, vaikka ois tarkastettu sen sata kertaa.
Onks ecu varmasti nollaantunu korjausten jälkeen? |
Ulkomaan foorumit kerto vielä senverran että lämpöanturi viat aiheuttaa kiekkojen nousun karvan alta 2000 rpm, mutta ei 3000+
ECUa on nollattu ihan kunnolla, akku olla irti "vähintään" riittävän kauan, ja useaan otteeseen. Jos on ilmavuoto, niin ainakin on pirun hyvin piilossa :mad: |
Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.
Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää. Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jostain sen täytyy saada ylimääräistä ilmaa,ei muuten voi kierrokset nousta noin paljoa...
Jarrutehostin? |
Lisätutkimusten välitulos: tyhjäkäyntiventtiili ainakin päästää sikamaisen paljon ilmaa läpi, eli jostain syystä venttiiliä käskytetään auki enemmän kuin on tarpeen....
|
Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.
|
Lainaus:
Pidetään tämäkin vaihtoehto mielessä. Raporttia pukkaa taas kun kerkiää tutkimaan edes vähän |
jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!
|
Lainaus:
Mekaaninen kaasuläppä on juu Pitääpäs tutkia taas tämäkin |
Minkä tekee jos nollaa ecun ja odottaa virrat pääl että tyhjäkäyntisäädin ajaa ittensä nollalle, ja tempaisee sit piuhan irti siitä virtojen ollessa vielä päällä? Sit käynnistys, jos on kiekat kurissa niin sit ei oo alipainevuotova ja kiekat nousee ohjattuna jostain syystä?
En tiiä kyl et onks sellanen systeemi vituras, et tollei pystyy tekemään, kun en oo moisen kans taistelt. |
Suoritin empiirisen tutkimuksen oman vitaran kanssa ja ennen auton käynnistämistä nyppäsin tyhjäkäynnin kellolta letkun irti. Tyhjäkäynti pomppas 2900rpm normi kahdestatonnista. Liekö se mikälie sähkömötikkä poissa pelistä, mikä on ennen tyhjäkäynninkelloa. Eli ihan venakannen etupäässä apparin puolella oleva judanssi..
Plus se kaasuvivun ruuvi turhan kireällä, niin tuo 3200rpm ei kuulosta mitenkään mahdottomalata ja voihan se kello itessäänkin vuotaa. |
Hmmmm. Tänään ku käynnistettiin Vitara, niin tyhjäkäynti oli kolmessa tonnissa vajaan pari minuuttia, ja sitten tipahti itsekseen 1500rpm.
Kaikki letkut kokeiltu tulppaamalla läpi, ja vihdoinkin yhdestä tuli tulos. Tyhjäkäyntiventtiilin letkun tukkiminen saa kiekat tippumaan 860rpm, paras tulos tähän asti :) kokeillaan vielä onko tuosta mitään apua kun kone on taas kylmä. Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin... Eli tämän näköinen helvetti: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39554 ..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni.. |
Lainaus:
Aamulla kun itara on jäähtyny ihan kunnolla, tietää taas vähän enemmän että auttaako tukkiminen kylmänäkin, vai vain lämpöses konees. |
Kylmänä huutaa vaikka letku on niin umpitukos ku vaan ikuna pystyy :mad:
Illemmalla ihmetellään taas lisää |
Ny kerittiin ihmettelemään, ja löytämään vika.
Tyhjäkäyntiventtiili rikki, mutta ei tuo tossa kuvassa näkyvä venttiili, vaan kaasuläpän alla, täydellisesti piilossa, oleva vahapatruuna tyhjäkäyntiventtiili. Eli tommosessa itarassa on 2 tyhjäkäyntiventtiiliä:rolleyes: |
Sivu luotu: 01:51 (GMT +2). |