Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   '96 Suzuki Vitara 1,6 16valve, tyhjäkäynti 3200 rpm (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83653)

DarkestMessiah 26.04.2011 11:53

'96 Suzuki Vitara 1,6 16valve, tyhjäkäynti 3200 rpm
 
Apuja kaivataan, eli onko kenellekkään tullut vastaavia oireita Vitaran kanssa vastaan?

Tyhjäkäynti on 3200rpm, kuumana aina joskus laskee normaaliksi.
Vaihdettu tyhjäkäynti venttiili ja kaasuläpän asentotunnistin, joissa molemmissa oli vikaa ja käynti "parantunut" vaihdon jälkeen. Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdon jälkeen tyhjäkäyntiä saa tunnistimen asentoa muuttamalla säädettyä 3200-3900 rpm alueella, aiemmin tunnistimella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Imuvuodot tarkastettu, ei ole.
Kaasuläppä vaikuttaa hyväkuntoiselta, ja säädöissä olevalta. Tyhjäkäynnin säätö ei ole vaikuttanut millään tavalla (tehty ihan ohjeen mukaan ne pari johtoa sillattuna).
ECUn sisälle katsottu, konkat ei ole vuotanu piirilevylle.
Öööö, mitäs muuta vielä.... no, ainakin kaikki mieleen tulleet vaihtoehdot on käyty läpi.

EDIT: + vikakoodeja ei ole yhtään mistään tullut missään vaiheessa.

Palex 26.04.2011 21:21

En tiedä onko mitään tekemistä vitaran koneen kanssa, mutta omassa 1.3gti koneessa tyhjäkäynti alkaa pomppimaan tuhannen ja kahden tuhannen välillä jos ruisku ei saa koneesta lämpötietoa. Pari kertaa piuha irronnut lohkon kyljessä olevan anturin juuresta, ja aina menee tyhjäkäynti sekaisin.

DarkestMessiah 26.04.2011 22:00

Lämpöantureita ei oo vaihdettu, mutta johtojen irrottaminen ei ainakaan oo vaikuttanu käyntiin vähäisimmässäkään määrin.

Ja ne lukuisat alipainerasiat ja letkutkin on testattu ja todettu ehjiksi...
alakaa järki loppua pikkuhiljaa tän rometon kans :confused:

Reetu 27.04.2011 00:08

Jostain repii ilmaa väärästä paikasta. Monesti yleisin syy moiseen, vaikka ois tarkastettu sen sata kertaa.

Onks ecu varmasti nollaantunu korjausten jälkeen?

DarkestMessiah 27.04.2011 05:00

Ulkomaan foorumit kerto vielä senverran että lämpöanturi viat aiheuttaa kiekkojen nousun karvan alta 2000 rpm, mutta ei 3000+

ECUa on nollattu ihan kunnolla, akku olla irti "vähintään" riittävän kauan, ja useaan otteeseen.

Jos on ilmavuoto, niin ainakin on pirun hyvin piilossa :mad:

kivinen 27.04.2011 09:05

Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.

Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää.

Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan.

DarkestMessiah 27.04.2011 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 762375)
Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.

Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää.

Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan.

Ookei, tuo kuulostaa lupaavalta. Saa työkaveri käyttää illan ton tutkailuun :) raportoin huomenna kuinka meirän käy

DarkestMessiah 28.04.2011 05:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 762399)
Ookei, tuo kuulostaa lupaavalta. Saa työkaveri käyttää illan ton tutkailuun :) raportoin huomenna kuinka meirän käy

Ja ei auttanu..... harjoitukset jatkuu mysteerin kanssa. ECU alkaa epäilyttää ainakin itteäni aika vahvasti, mitsuista kerätyn kokemuksen perusteella se timantti boxi ei voi olla kovin hyvä.... vaikka konkat ei olekkaan vuotaneet

Jappi 28.04.2011 08:00

Jostain sen täytyy saada ylimääräistä ilmaa,ei muuten voi kierrokset nousta noin paljoa...

Jarrutehostin?

DarkestMessiah 28.04.2011 09:57

Lisätutkimusten välitulos: tyhjäkäyntiventtiili ainakin päästää sikamaisen paljon ilmaa läpi, eli jostain syystä venttiiliä käskytetään auki enemmän kuin on tarpeen....

Karvanaama 29.04.2011 09:18

Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.

DarkestMessiah 29.04.2011 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karvanaama (Viesti 762911)
Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.

Kuulostaa lupaavalta.... :D

Pidetään tämäkin vaihtoehto mielessä. Raporttia pukkaa taas kun kerkiää tutkimaan edes vähän

mikkoimp 01.05.2011 22:13

jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!

DarkestMessiah 02.05.2011 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 763590)
jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!

Nyt täytyy sanoa, että en kyllä muista, senverran monia letkuja tulppailtu ettei enää muista mikä teki mitä :D

Mekaaninen kaasuläppä on juu
Pitääpäs tutkia taas tämäkin

Reetu 02.05.2011 10:36

Minkä tekee jos nollaa ecun ja odottaa virrat pääl että tyhjäkäyntisäädin ajaa ittensä nollalle, ja tempaisee sit piuhan irti siitä virtojen ollessa vielä päällä? Sit käynnistys, jos on kiekat kurissa niin sit ei oo alipainevuotova ja kiekat nousee ohjattuna jostain syystä?

En tiiä kyl et onks sellanen systeemi vituras, et tollei pystyy tekemään, kun en oo moisen kans taistelt.

Mutis 02.05.2011 18:03

Suoritin empiirisen tutkimuksen oman vitaran kanssa ja ennen auton käynnistämistä nyppäsin tyhjäkäynnin kellolta letkun irti. Tyhjäkäynti pomppas 2900rpm normi kahdestatonnista. Liekö se mikälie sähkömötikkä poissa pelistä, mikä on ennen tyhjäkäynninkelloa. Eli ihan venakannen etupäässä apparin puolella oleva judanssi..

Plus se kaasuvivun ruuvi turhan kireällä, niin tuo 3200rpm ei kuulosta mitenkään mahdottomalata ja voihan se kello itessäänkin vuotaa.

DarkestMessiah 02.05.2011 18:18

Hmmmm. Tänään ku käynnistettiin Vitara, niin tyhjäkäynti oli kolmessa tonnissa vajaan pari minuuttia, ja sitten tipahti itsekseen 1500rpm.

Kaikki letkut kokeiltu tulppaamalla läpi, ja vihdoinkin yhdestä tuli tulos.

Tyhjäkäyntiventtiilin letkun tukkiminen saa kiekat tippumaan 860rpm, paras tulos tähän asti :) kokeillaan vielä onko tuosta mitään apua kun kone on taas kylmä.
Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta.

Reetu 02.05.2011 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 763751)
Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta.

Sitä tuos pohdinnassai vaa just tuumin, et ymmärtääks se venttiili mennä nollille/ecu tietonen siitä missä on sen perusasento. Ainaki letukan ruutalle sen joutuu ihan opettamaan nollailemalla ja piuhajumpalla.

DarkestMessiah 02.05.2011 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 763786)
Sitä tuos pohdinnassai vaa just tuumin, et ymmärtääks se venttiili mennä nollille/ecu tietonen siitä missä on sen perusasento. Ainaki letukan ruutalle sen joutuu ihan opettamaan nollailemalla ja piuhajumpalla.

Ainakaan lähdekirjallisuudesta ei löydy mitään tietoa tuommoosesta löydy.

0201346 02.05.2011 20:37

eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?

Reetu 02.05.2011 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0201346 (Viesti 763830)
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?

Nii juu oliko B-varaosa? Automaattisest tul oletettuu et on vaihettu uuteen. Letukka tul pelkäl putsauksel 800 kiekkaa alas, ecun opetuksel loput sataset.

Lehis 02.05.2011 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0201346 (Viesti 763830)
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?


Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin...


Eli tämän näköinen helvetti:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39554
..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni..

DarkestMessiah 02.05.2011 21:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lehis (Viesti 763861)
Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin...


Eli tämän näköinen helvetti:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39554
..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni..

Juurikin tuo hässäkkä. Ja upouuteen Suzuki Genuine Part:iin vaihdettu. Ja tyhjäkäynti tuloo hyväks ku letkun tukkii.

Aamulla kun itara on jäähtyny ihan kunnolla, tietää taas vähän enemmän että auttaako tukkiminen kylmänäkin, vai vain lämpöses konees.

DarkestMessiah 03.05.2011 11:55

Kylmänä huutaa vaikka letku on niin umpitukos ku vaan ikuna pystyy :mad:

Illemmalla ihmetellään taas lisää

DarkestMessiah 11.05.2011 09:00

Ny kerittiin ihmettelemään, ja löytämään vika.

Tyhjäkäyntiventtiili rikki, mutta ei tuo tossa kuvassa näkyvä venttiili, vaan kaasuläpän alla, täydellisesti piilossa, oleva vahapatruuna tyhjäkäyntiventtiili.

Eli tommosessa itarassa on 2 tyhjäkäyntiventtiiliä:rolleyes:


Sivu luotu: 01:51 (GMT +2).