Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrolin(vm.91 2.8td GR pätkä) ilmaaminen?? TÄYSI MYSTEERI!!!! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83605)

Arttuperkule 24.04.2011 22:47

Patrolin(vm.91 2.8td GR pätkä) ilmaaminen?? TÄYSI MYSTEERI!!!!
 
Auttakee miestä mäessä, tai sen alla. Tein suutinremppaa patroliin(vaihdoin uusia) ja nyt en saa sitä ilmattua, tai siihen tulokseen tulin, että ilmauksessa on syy. Välillä lähtee vaivoin käyntiin ja konehuoneen puolelta kaasuttelemalla pysyy yläkierroksilla käynnissä, vaikka kuinka ilmailen suutinputkien kautta, niin tuntuu ettei onnistu.

Pysyy kyllä käynnissä yläkierroksilla ja käy suht tasaseen, mutta alakierroksille ei passaa päästää, sammuu ja taas kauhee veivuu että saa käyntiin, mistään ei enää vuoda polttoainetta, ainakaan ulospäin. Taidot on jo loppunut, hermotkin meni jo, auttakaa nyt tietäjät!!

Luoppis 01.05.2011 11:58

Kuinka kauan käytit konetta? Minkä väristä savua tuli, vai tuliko mitään? Pätkiikö vai käykö vaan niin vaivalloisesti, että ei jaksa pysyä tulilla? Vaikuttaako ollenkaan, jos vähän säätää syöttöä?

mikkoimp 01.05.2011 21:18

vaihdoitko siis oikeen uudet uudet suuttimet vai kärjet vanhoihin vai mitä? teitkö mitään muuta samalla? esim pa suodattimen vaihtoa tms? jos vaikka hörsisi ilmaa sieltä..

Arttuperkule 01.05.2011 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 763425)
Kuinka kauan käytit konetta? Minkä väristä savua tuli, vai tuliko mitään? Pätkiikö vai käykö vaan niin vaivalloisesti, että ei jaksa pysyä tulilla? Vaikuttaako ollenkaan, jos vähän säätää syöttöä?

Auto pysyi käynnissä pisimmillään 5-10min käsin konehuoneesta kaasuttelemalla, käynnistyessään työnti paksua mustaa ja sekaan tuli vähän valkosta savua, tosin saattoi johtua siitä että kylmä kone kännistyi, mutta tosiaan siinä konehuoneesta kaasuttelemalla ei kauheesti edes savuttanut, mitä huomasin katella. Uusia kärkiä siis vaihdoin, tossa viime vkolla sain tietoa, että tarvii ne suutinten avauspaineet olla aika tarkalleen kohillaan, että toimii, huomenna vien dieselikorjaamolle säädettäviks, saa nähä auttaako vai onko vika muualla.

Pätkimistä en huomannu, yläkieeroksilla kuulosti jopa paremmalta kun ennen, mutta alas, sanotaan alle 1500-2000rpm ei passannu päästää. Siihenkin kiinnitin huomioo, että kun yritin ilmata suuttimia, niin auto jaksoi pysyä käynnissä kun ilmasi niitä suuttimia missä oli vanhat kärjet, mutta kun aukasin niitä kahta ekaa suutinta missä oli uudet kärjet, niin auto sammui heti. JA syötön säädöllä ei ollut vaikutusta, ainakaan ohjaamon pakkosyötöllä..

Pauli 01.05.2011 22:14

Aina kun vaihdetaan kärjet, niin avautumispaineensäätö on pakko tehdä, paineensäätö suoritetaan noissa suuttimissa painejousen ja suutinkäjen väliin tulevilla välilevyillä, joita pitää olla sitten melko hyvä kokoelma, sillä jo sadasosan muutos paksuudessa muuttaa avautumispainetta jo huomattavasti. Uusien kärkien valmistustoleransseista johtuen, on avautumispaineet säädettävä aina uudestaan.

Arttuperkule 01.05.2011 22:52

Juu näinhän se näköjään on. Kyseiseltä dieselikorjaamolta(Hiomo Kantanen Jkl) jo aikaisemmin asiaa tiedustelin ja sanoivat, että tuurilla saattaa toimia, että "voihan sitä kokeilla" Köyhän oli pakko kokeilla, nyt sit nöyränä suuttimet penkkiin.. =) Mutta jos jotain positiivista, niin ompahan nyt tuo suutinremppakin tuttua hommaa, aika monta kertaa tuli paikat auottua..

Arttuperkule 03.05.2011 10:07

Kiva juttu, tänään soitti ukko Kantaselta ja kerto että eivät saa kahta uusilla kärjillä varustettua suutinta pelaamaan, mutta ei osaa kertoa, että miksi ei toimi. Nyt sitten pitäs taas ostaa 2 uutta kärkeä. V#&tu että korpee tollanen, mistäs mä nyt tiedän etteivät ole ite kämmänneet jotain ja nyt maksattavat mulla..prkl!

Arttuperkule 03.05.2011 16:56

Noh, näköjään uudet osatkin voi olla susia, kävin hakeen 2 uutta kärkee Ad:ltä toimimattomien tilalle takuuseen, toivottavasti nyt alkaa skulaamaan...

Arttuperkule 09.05.2011 22:35

Viddustana..tänään vihdoin sain suuttimet uusine säädettyine kärkineen dieselikorjaamolta. Illalla menin laittamaan paikalleen, niin EI! kun sain auton käyntiin, niin muutaman minuutin kävi hienosti ja tasasesti ja sitten alkoi taas sama rykiminen ja epäkäynti kun aikaisemmin. Joutuu nostamaan kädet pystyyn kun en enää tajua mikä sitä riivaa.

Edelleen tuntuu siltä ettei ilmaannu, aina kun onnistuu sen saamaan käyntiin, niin ehkä 10-15 sek käy hyvin ja sitten alkaa epätasainen käynti ja jos ei pidä yläkierroksilla niin sammuu..Kellään ideoita??!! Menee herrrmo ku ei osaa!!

BryGgi 10.05.2011 05:53

onko sinulla suodattimen ja pumpun välissä kirkasletku ettää näet jos siellä menee ilmakuplia?

RM 10.05.2011 07:32

Käyntihäiriöt
 
Mulla oli joskus käyntihäiriöitä GR Patrollissa. Ne johtu siitä että tankin päällä olevat letkulähdöt oli niin kusahtaneet että otti välillä ilmaa sieltä.

Arttuperkule 10.05.2011 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 765838)
onko sinulla suodattimen ja pumpun välissä kirkasletku ettää näet jos siellä menee ilmakuplia?

Ei ole kirkasta letkua, ehkä pitää laittaa..mistäs sinne sit ilmaa pääsis kun sehän on paluuletku??

Arttuperkule 10.05.2011 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RM (Viesti 765849)
Mulla oli joskus käyntihäiriöitä GR Patrollissa. Ne johtu siitä että tankin päällä olevat letkulähdöt oli niin kusahtaneet että otti välillä ilmaa sieltä.

Niin ja en oikein usko tuohonkaan, kun auto toimi normaalisti siihen asti, kun suuttimet otettiin irti, pari suutinta siis vuoti, auto kulutti jumalattomasti löpöä, käynnistyi huonosti ja tästä syystä aloin remonttiin..

baxxter 10.05.2011 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arttuperkule (Viesti 765934)
Ei ole kirkasta letkua, ehkä pitää laittaa..mistäs sinne sit ilmaa pääsis kun sehän on paluuletku??

Miten päin sulla soppa siellä kiertää? Pumpulta suodattimen kautta takaisin tankkiin?
Ja ilmavuodot ei ole uskon asia, pitää vaan tarkastaa ettei niitä ole. Vai mistä tiedät varmasti että ainoastaan suuttimissa oli vika, ettei jo aikaisemmin ollut linjoissakin vikaa?

Arttuperkule 11.05.2011 16:32

No en ehkä satavarmasti mistään, mutta auto toimi normaalisti ennen remonttia, pari suutinta vuoti, auto kulutti polttoainetta reiluhkosti ja käynnistyi vähän heikosti(lämpöisenä siis kävi ja kuulosti normaalilta). Mutta oletan että nämä viat johtui vuotavista suuttimista, tänään muistin että polttoaine letku on uusittu tankilta asti, edellisen omistajan toimesta, sen huomasinkin kun pakoputkirempan yhteydessä könysin auton alla, eli se tuskin on hapertunut.

Jos jossain olis halkeamia tai yleensä jonkinlaista vuotoa, niin kai se se näkyisi maassa läikkänä??

Polttoaineen kierto menee juurikin noin, eli suutinputkistosta yhden letkun kautta pumpulle, ja siitä suodattimelle, siitä liittimen läpi(missä kiertosuunta nuoli) toiseen letkuun, mikä jatkaa tankille. Tänään vaihdan sen pumpulta suodattimelle menevän ja tulopuolen letkut kirkkaaksi, että näen kulkeeko siellä ilmaa..

Akipell 11.05.2011 18:27

ilmavialta kuulostaisi
 
meneekö paluu suuttimilta tankille vai pumpulle ?. olin jo vaihtanut uuden letkunkin kyseiseen väliin ,mutta lemmarit eivät puristaneet letkua tarpeeksi tiukkaan samallailla toimi yläkierroksilla hetken pyöri sitten hiipu. omassa paluu suuttimilta pumpun tuloliitttimeen.

Arttuperkule 11.05.2011 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Akipell (Viesti 766278)
meneekö paluu suuttimilta tankille vai pumpulle ?. olin jo vaihtanut uuden letkunkin kyseiseen väliin ,mutta lemmarit eivät puristaneet letkua tarpeeksi tiukkaan samallailla toimi yläkierroksilla hetken pyöri sitten hiipu. omassa paluu suuttimilta pumpun tuloliitttimeen.

Pumpulle menee, ainut pilli mikä on toisen suuttimen "laipassa" siitä menee letku siirtopumpulle liittimeen ja siitä vierestä toisen letkun kautta suodattimelle ja edelleen tankille, eikö sulla sitten vuotanut tuosta polttoainetta jos ei klemmarit pitäny? eihän siinä letkussa kova paine ole, mutta tuo diiseli tuntus kyllä tulevan läpi jos vähänkin vuotaa??..

Tosiaan siihen väliin(siirtopumpulta suodattimelle) vaihdoin kirkkaan letkun ja ei siellä enää ilmaa kulje, välillä jotain juuri silmällä havaittavia(mulla on hyvä näkö) =) neulankärjen kokosia kuplia, eikä niitäkään paljon, vai saako edes sellasta määrää ilma siellä kulkea??

Tänään tuli sellanen mieleen, että pitääköhän pumpun ajotuksiin kajota suutinrempan yhteydessä?? ja miten mä saan sen kohalleen, pahoittelut näistä tyhmistä kysymyksistä, mutta en ole näin "laajaa" polttoainepuolen remppaa koskaan ite tehnyt?...

Janne1986 12.05.2011 06:19

Laitas sinne sähkönenpumppu.
Aika monelta on mennyt tuo auton oma pumppu hajalle...
Itselläkin on sähkönen pumppu patrollissa ja hyvin pelaa.
Ja sillä on helpompi ilmata kuin että tarvis yrittää autoa käyntiin.
Eikä maksan paljoa.n.25€ Osaset liikkeestä.

Rekisteröimätön 12.05.2011 19:21

ilmaus
 
ei se välttämätä tule ulos vaan ilmaa sisään. se oli ainaki semmoinen ja yksi kans jos polttoaine suodattimen on vaihtanut ja sieltä vuotaa , sen huomaa kylä melko helposti... onko muuten selvinnyt vika vielä vai joko toimii?

Arttuperkule 12.05.2011 21:55

Ei ole selvinnyt, tänään ei vaan jaksanut, sunnuntaina vien sen parille dieselpro:lle tutkittavaks, toinen virittää diesel koneita lähes työkseen ja toinen on pelannu patrolien kanssa ikänsä jospa siellä jotain selviää.
Tuota siirtopumppu juttua tässä onkin jo ilmoille heitelty, suodatin oli vaihdettu hiljattain edellisen omistajan toimesta, kun tammi/helmikuussa auton ostin..ei ainakaan vuoda pihalle asti..

SauliS 12.05.2011 22:28

Hyvin harvoin ne ulos asti vuotaa. Yhdessä Patrolissa oli sellainen ongelma että suodatin löystyi itekseen. Ei auttanut kuin vaihtaa suodatinjalka vaikka entisessä ei näkynyt mitään halkeamia tms. Olikos GR:ssä joku karkeasuodatin, sihti ennen varsinaista suodatinta? Jos siellä olis joku isompi kikkare joka haittaa tavaran kulkua.. Puhalla linja suodattimelta tankille päin ja kato tapahtuuko parannusta, edes hetkeksi. Voihan sun tankki olla vaan niin mätä että sieltä tulee liikaa ruostetta linjaan.

Arttuperkule 12.05.2011 23:07

Joo täytyy kokeilla ja kiristellä. Ei ainakaan konehuoneen puolella ole toista suodatinta. Kummastuttaa vaan, että olis joku tollanen paskaa linjassa vika tai muu, kun tuo käynti vika ilmetyi vasta kun suuttimet irrotettiin ja alettiin kasata takas...noh, toivottavasti sunnutaina selviää..tai kohta laitan tulta nurkan alle.. xD

sumpe 13.05.2011 19:38

1 Liiteet
Tuokin pate oli semmonen et vähänkin enemmän kuormitti ni veto loppu ja rupes käymään huonosti mutta uusi suodatin paikalleen ni johan rupes toimimaan.Mutta tarkistappa se veden erotin suodattimen pohjasta kun se voi vuotaa ilmaa joukkoon vaikka ei vuodakkaan naftaa ulos.(Edelliset huollot tehty alan ammattilaisella)

Arttuperkule 13.05.2011 23:11

No mutta! tässähän puhutaan samasta autosta, ostin sen joskus tammi/helmikuussa Raumalta.. =) pitääpä käydä maanantaina suodatin kaupalla..Olikos siinä sillon missään muualla vikaa kun siinä suodattimessa??

sumpe 14.05.2011 07:37

Eipä ollu muuta vaivaa, sillon ne uudet pa,putketkin laitoin,4 eri GR,ää on parantunu ku olen suodattimen vaihtanu.Olis vaan semmonen tunne jääny et vaikka antais tankillisen käydä tyhjäkäynnillä ni ei täyty suodatin mut reilulla kaasulla ajoa ni johan alkaa pelit soida .Multa auto lähti jo viime kesänä, mut kuulin jälkeen et olis ollu syöttöpumpun kans jotain ongelmia mut nähtävästi se oli kuitenkin korjattu.


Sivu luotu: 17:18 (GMT +2).