Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Itsetehty L7e -tieliikennekäyttöön (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82984)

IHKULAINEN 07.04.2011 19:39

Itsetehty L7e -tieliikennekäyttöön
 
L7e-luokan ajoneuvo, eli kevyet-nelipyörä on mahdollista rakentaa kotioloissa ja rekisteröidä yksittäishyväksynnällä... (koskee myös muita L-luokan vehkeitä)

""L7e-luokan ajoneuvo («nelipyörä») on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW.""

-maksimi nopeutta ei ole rajoitettu
-tavarankuljetusajoneuvon maksimi kantavuus 1000kg, henkilökuljettimessa 200kg
-halvat vakuutukset. Ei käyttöveroa.
-pieni kulutus. Loistava kauppakassi ja työmatka-auto useimmille.
-myös ketterä metsämönkijäksi
-liiketoimintaidea pienyrittäjälle: Mittatilaus- autot, mopot ja moottoripyörät .

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf -loppupuolella eri osien hyväksyntävaatimukset.
http://www.mmaf.fi/documents/Taitett...a%20asetus.pdf

Onko suomessa ketään rakentanut tämmöistä itse kilpien väliin?

Tässäpä keskustelun aihetta!

-MaTTi- 07.04.2011 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN (Viesti 757059)
L7e-luokan ajoneuvo, eli kevyet-nelipyörä on mahdollista rakentaa kotioloissa ja rekisteröidä yksittäishyväksynnällä... (koskee myös muita L-luokan vehkeitä)

Saahan sitä tehdä omavalmiste-autonkin, ja on tehty.

Mitä tässä vaan voittaa? Ei ainakaan rahaa, aika on rahaa + mönkkärinkin rekisteröimiseen tarvittavat testit yms. hommat maksaa varmasti monta tonnia. + kaikesta maksat silti lisäksi autoveron.

Ainoat plussat että saa harrastaa sydämensä kyllyydestä + saa omannäköisen vehkeen. Ja kelpaahan sitä sitten henkseleitä paukutella. :D Aiheestakin.

LaaLaa 07.04.2011 21:46

Täysin mutu tuntumalla ja tuota lakitekstiä tarkemmin sisäistämättä, onnistuisiko siis esim tuollaisen tekeminen ja miksei?
http://youtu.be/dJineh0DNio

-MaTTi- 07.04.2011 23:12

Valot kiinni ja koneesta 100 heppaa pois, niin sitten vois olla sielläpäin.

IHKULAINEN 07.04.2011 23:26

pointti oli se, että noita rakentelusäännöksiä löyhennettiin muutama vuosi sitten jouhtuen eu-lainsäädännöstä (joskus näinkinpäin:)

Henkilöauton rakentaminen on käytännössä mahdotonta normi-ihmisille johtuen hyväksyntävaatimuksista (hyvä niin), mutta L-luokan ajoneuvon vaatimukset ovat melko "helpot" ja edulliset ihan kotitallirakentajalle.

harrastuksiin toki aina uppoaa aikaa ja rahaa. Jokainen saa itse päättää kannattaako.

Käytännös E/EY-hyväksyntä vaaditaan: Valaisimilta, merkinantolaitteilta, renkailta, äänenvaimentimilta, katalysaattorilta, peileiltä. -ok

Jarrut, ajotuntuma, melutaso ja nopeusmittari testautetaan testiradalla. Maksaa varmaan joitain satasia.

Loput tarkastukset tekee katsastusmies. Mutamassa kohdassa voi tarvita "asiantuntijan" lausuntoa.

Jos tuommoista rupeaa rakentamaa, niin kannattaa toki lukea noi lakitekstit tarkkaan läpi, ettei tule yllätyksiä.

edit: joku tämmönen vois olla kiva kesäpeli http://www.google.fi/images?um=1&hl=...&aqi=&aql=&oq= tai http://inhabitat.com/diy-genius-crea...rsche-roadster

temmi_hoo 08.04.2011 05:15

Joku tämmönen kevytkiesihän ois eri mainio :) Laitteessa vois olla vaikkapa yks istuinpaikka ja varapenkki/ostoskassitila... Jos pyörät ois vaikkapa saman kokoset kun Olli Erkkilän Winter Fixedissä: http://www.ollierkkila.com/Site/wp-c...nigreen001.jpg niin sais jo ihan kohtuudella maavaraa akselin kohalle. Prätkäjätkät teettää mittatyönä renkaita ihan rutiinilla, joten ihan tolkuttoman kallista sekään ei voi olla tai sit tässä maassa ei ois ainottakaan judgepyörää.

jäykät akselit, ketjuportaalit, putkirunko... ainiin pitikö sillä päästä maantielläkin?

IHKULAINEN 08.04.2011 09:49

-eikä sen niin kevyt tarvi olla. Kyllä sitä ihan oikean pienen auton voi tehdä.
Esim. Fiat 600 täyttää lähestulkoon nuo tavarnkuljetusauton kriteerit :D parikytkiloo ja pari heppaa vaan pois... 500nen menee jo heittämällä läpi

HRD 08.04.2011 20:54

Eikös tää oo ihan "autoluokkaan" kuuluva laite?
http://www.autobild.fi/artikkeli/337...miehen-unelma/

-MaTTi- 08.04.2011 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 757387)
Eikös tää oo ihan "autoluokkaan" kuuluva laite?
http://www.autobild.fi/artikkeli/337...miehen-unelma/

On, M1.

temmi_hoo 09.04.2011 06:59

Lasketaankohan tässä nyt jatkuvaa vai hetkellistä tehoa. Aattelin vaan sarjahybridin rakennetta, että 15kW jatkuvalla teholla liikuttais jo aika isoa koslaa aika kovaa :)

Mutis 09.04.2011 17:26

Mopoautoon kevarin kone, muutoskatsastus ja sitten rajoittimet lepikkoon.
Saattais olla junnut vihreinä kateudesta, kun kumit savuten lähtis valoista! :D

solihull 07.07.2015 19:08

Oli ihan pakko nostella vanhaa topiccia kun näköjään ompi kehitetty tällainen vailla korttia ajeltava sähköavusteinen nelipyörä,,,jossa ilmeisesti ei enää ensivuoden alussa tarvitse olla polkimia lainkaan.

Kiinnostaa vain, että jos ei tarvi korttia, ei ikäräjaa jne....niin millä rajoituksilla tuollaisen saa tehdä ihan itse omin kätösin, kun polkupyöränkin saa kaiketi tehdä ihan itse. Moottoriteho on 250 w ja noleus max. 25 km/h,,,mutta millä lainsäädännöllä näitä nyt sitten tulkitaan jotta saa speksit rakentamisen vaatimuksista?

http://www.stara.fi/2015/06/30/scout...kevytajoneuvo/

TT


Sivu luotu: 21:36 (GMT +2).